Boeiend draadje met hier en daar wat spanning en een prik:)
Ik besef dat ik nog zó veel leuks te leren heb.
Ik heb maar een kleine boot, en als ik moe van het schuren en plakken thuis zit vind ik het heerlijk over de elektra aan boord wat bij te lezen. En heeft LiFePO4 zeker mijn aandacht.
En als ik het hier goed begrijp zijn er meer mensen.....die LiFePO4 licht is, supersnel laden, vet veel stroom leveren kan, en wel hipper en hightechie is.
Dus lees ik dat je een dikke alternator voor de kleine in de plaats moet zetten....hopelijk ook de zekeringen en kabels aanpassen.
Maar die nieuwe grote alternator moet dan beperkt worden omdat het ding niet goed koelt als hij langzaam draait en er een hoop geregeld moet worden die electronen in juiste banen te leiden.
Maar....is dat niet het paard achter de wagen spannen?
Als er te weinig wind waait op lage toeren.....is meer wind maken dan niet een oplossing?
Maw, de koelcapaciteit van een alternator vergroten, of koeling bij voegen, evt met al die toch niet te mogen gebruiken ampères?
Met een ventilator? of helemaal hip met water van buiten, door een radiatortje en een ventilator kan je zulke koude lucht door de alternator zuigen dat deze echt niet meer zo warm kan worden lijkt me.
En daarmee makkelijker misschien dan de elektrische oplossing omdat gewoon hij dan meer stroom leveren kan dan mag van jullie?
Een andere ding wat ik op mijn zoektocht tegenkwam ivm ander draadje is de:
"Alternator field dicon,nect" of protect bij een hoofdstroomschakelaar. Die schakel de field stroom net iets voor de eigelijke stroom af en zo kan je de diodes niet meer opblazen......heb ik eruit begrepen...
www.bluesea.com/resources/91
Zoiets moet in zo'n prachtig alternator laad controle systeem voor een techneut wel makkelijk in te bouwen en zo los van programma electronica failsafe te maken zijn.