Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: 2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe?

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 16:19 #1049857

Baasklusje schreef :
Het snoer hoeft niet over het dek.
Van de spiegel naar einde giek, langs de giek naar voren, en vanaf de mast naar voorpreekstoel.
Heb je er geen last van op het dek.
Allemaal goed en wel, maar kan je in dit geval ook kabel gebruiken met geel en paarse markering? Dat is nl. nogal belangrijk die markering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 16:31 #1049861

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Tulipe schreef :
Baasklusje schreef :
Het snoer hoeft niet over het dek.
Van de spiegel naar einde giek, langs de giek naar voren, en vanaf de mast naar voorpreekstoel.
Heb je er geen last van op het dek.
Allemaal goed en wel, maar kan je in dit geval ook kabel gebruiken met geel en paarse markering? Dat is nl. nogal belangrijk die markering.
:laugh:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 17:05 #1049870

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Veiligste is om omschakel automaat aan te sluiten.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 17:18 #1049872

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6461
Philip schreef :
De boot-kant is normaal gesproken spanningvrij als er geen stekker in zit.

En wat nog niet is gemeld dat de omvormer (12-220) ook nog op het 220 net kan zijn aangesloten.
Dus zeker schakelen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2019 17:18 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 18:01 #1049889

jessejohn schreef :
Veiligste is om omschakel automaat aan te sluiten.

of de boot andersom in de box :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 18:44 #1049903

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1864
Omschakelautomaat kun je 2 stroombronnen aansluiten die het doorzet naar de apparatuur.

Dus 2x inpunt walstroom naar 1x output boord net
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 19:19 #1049915

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5380
Ik zou zeker een hoofdschakelbord inbouwen zodat je kunt synchroniseren voor overschakelen. Net als op de Nieuw Amsterdam! :woohoo: :woohoo:
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 20:10 #1049933

JeePee schreef :
Philip schreef :
De boot-kant is normaal gesproken spanningvrij als er geen stekker in zit.

En wat nog niet is gemeld dat de omvormer (12-220) ook nog op het 220 net kan zijn aangesloten.
Dus zeker schakelen.


Da’s handig!! Maakt de omvormer uit 12V je walstroom en laad je de accu’s daarmee op!

het werkt net iets anders JeePee ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 20:19 #1049939

Nou hij kan terug leveren! Dan krijg je geld terug op je liggeld...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 20:19 #1049941

Ik denk niet dat je dat helemaal goed gelezen hebt. Sommige omvormers hebben ook een 220V aansluiting, dan kun je meer vermogen afnemen van je walstroom als dat nodig mocht zijn. Wat de walstroom dan tekort komt word aangevuld door je omvormer van de accu's af.

Ik heb er ook zo eentje aanboord. Ik lag nog wel eens aan de walstroom als ik langere tijd stil lag. Vaak was de walstroom niet voldoende om de wasmachine aan de gang te houden als het verwarmings element aansprong, de hoeveelheid missend vermogen word dan uit de accu's gehaald en als er weer voldoende vermogen van de walstroom beschikbaar is dan gaat de omvormer weer uit en worden de accu's weer opgeladen. Als het zo aangesloten is dan heb je de omvormer ook als onderdeel van je walstroom aansluiting.

Ik snap niet helemaal wat JeePee bedoeld dat je er rekening mee moet houden, want eigenlijk hoort de spitsing van de walstroom aansluitingen voor de beveiligingen te zitten en je omvormer er na.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 20:42 #1049949

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
En wat nog niet is gemeld dat de omvormer (12-220) ook nog op het 220 net kan zijn aangesloten.
Dus zeker schakelen.

Wat Jeepee bedoelt, is dat je het 230 Volt boordnet kan voeden vanaf de walspanning, of een door een 12/230 omvormer. De 230V uitgang van de omvormer mag niet gevoed worden door de walspanning, dat betekent namelijk einde van de omvormer.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 21:00 #1049958

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2730
Wat gaat het hier toch ver in het oplossen van een vraag, het maakt er het niet
makkelijker op voor de TS, welke aangeeft niet eens een schema te kunnen lezen.

www.neutrik.com/en/neutrik/pro...wercon/powercon-20-a

Met deze connectoren kan je een paneeltje maken en kiezen of je de walstroom van
de voorkant gebruikt of die van de achterkant, gewoon even omsteken.
Je moet toch de wal op om een kabel te trekken, dan is het omsteken naar de juiste
aansluiting al snel een routine. En het is hufterbestendig.

A
As schreef :
Aan de spiegel van onze boot hebben we een walstroom aansluiting zitten. Hierna komt alles wat nodig is voor 230 volt, dus 2 aardlekschakelaars en een galvanische isolator. Nu bedachten we vandaag dat t ook erg prettig zou zijn om aan de voorkant een walaansluiting te hebben. Dan hoeft de draad niet over t dek te lopen en tis ook makkelijker want de walstroomaansluiting staat op de kade waar de punt van de boot naar toe wijst.

Nu is natuurlijk de volgende vragen die bij ons rijzen:
1. Kan je 2 walaansluitingen op een boot hebben welke op hetzelfde systeem aangesloten zitten?
2. Kan die 2e aansluiting in de ankerbak gemaakt worden?
3. Moet de walaansluiting in de ankerbak op dezelfde punten aangesloten worden als degene op de spiegel?
Dat betekent dat als je de walaansluiting van de voorkant gebruikt er achter ook stroom op staat. Lijkt mij niet zo veilig?

Dus graag jullie adviezen omtrent dit vraagstuk.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 28 mei 2019 22:45 #1049976

Ik zou voor de gele true1 serie conectoren gaan en niet de simpele blauwe de gele zijn IP65 namelijk

Ik heb ze zelf ook :evil:
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2 walaansluitingen 230V is dat mogelijk en hoe? 09 juni 2019 20:36 #1053170

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Bij ons aan boord hebben wij ook 2 walstroom aansluitingen, eentje op het achterdek en eentje in de ankerbak. Heb een schakelkastje gemaakt met relais en schakelaartjes. Dat zorgt ervoor dat we het boordsysteem geheel kunnen afkoppelen van de walstroom ook al zit de walstroomkabel nog ingeplugd. Via een ledje kunnen we ook zien of er op de walstroomkabel uberhaupt spanning staat. Het geheel werkt zowel op 230 VAC als op 115 VAC. Met de schakelaartjes kunnen we dus kiezen om de voor- of achter aansluiting aan te zetten. Kan dus ook beide tegelijkertijd, maar dat is niet een beoogde toestand, de scheidingstrafo bijvoorbeeld is niet voor meer dan 16A. Heb een beveiliging voor abusievelijk aanzetten van de 2 schakelaars niet nodig geacht. Had ook een 3 standen schakelaar kunnen gebruiken, maar die had ik niet.

Is het handig? Ja zeer. Je kan met een kortere walstroomkabel toe omdat je een bootslengte extra speling hebt. De verlengkabel blijft zo eigenlijk altijd in de berging.

Is het veilig? Ja, met een voorziening (schakelaar, ompluggen kabel of wat dan ook) houdt je de loze draad stroomloos.

Is het vocht in de ankerbak een probleem? Nee, als je een waterdichte plug en stekker gebruikt. Wij gebruiken niet-standaard stekker verbinding met waterdichte verbinding en met waterdichte afdekdopjes bij niet-in-gebruik. Ooit zo een dopje vergeten, kroop er een spin in, met een flinke vonk en kortsluiting tot gevolg toen wij de kabel aan wilden sluiten. Overigens zijn al onze electrakabels aan boord vertind (behalve sommige draden aan pompen en zo, die zijn nu eenmaal blank koper)

Is er nog iets vergeten? Ja, bij de aansluiting in de ankerbak hoort volgens de regels een extra aardlekschakelaar geplaatst te worden. De afstand van deze plek tot aan de aardlekschakelaar bij de trafo is te lang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl