Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsaccu 105 AH testen

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 07:35 #956468

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Als je echt wil testen heb je zoiets nodig:

Heb je binnen 1minuut een rapport hoeveel capaciteit je accu nog heeft.
Mijn AGM had netjes 12,65. Volt en bleef lang vol, maar als de koelkast aanging dan ging hij verdacht snel leeg.
Bleek dus met de Nexas dat de accu nog maar 50% capaciteit had. Direct vervangen dus.
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 07:36 door nardus. Reden: Xtra plaatje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 07:52 #956470

Hé , leuk ding , zeker voor dat geld.
Maar is dat ding nog een beetje betrouwbaar ?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:06 #956474

"Een beetje" betrouwbaar is het vast wel ;)

Als wij hier een UPS discharge test doen, gebruik je daar hele andere apparatuur voor; bovendien kun je in 1 minuut niets betrouwbaars zeggen - er zal een boel geextrapoleerd worden door dit (Chinese?) apparaat.

Een discharge test benodigt specifieke logging apparatuur en een programmeerbare load bank. Wat de Brezan doet is slechts (grof) de CCA testen - dat is een stukje eenvoudiger, zegt echter weinig over de conditie van een licht/semi-tractie batterij.

"Vermogen" is wat anders dan "capaciteit" tenslotte.

A Guide to VRLA Battery Discharge Testing
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 08:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:18 #956479

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Nachtvlinder,

Ik dacht er zelf aan, als test een halogeen lamp van 50 watt een tijd op de accu te laten branden die zou dan toch minstens 10 uur erop moeten willen branden tot de spanning naar 12.3 V gezakt is lijkt mij?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:18 #956480

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Tja, het apparaat bevestigde netjes mijn vermoedens.
Accu was gewoon vol ,maar gings soms "ineens" sneller leeg. "Replace battery" was een prima diagnose.
Voor 40euro moet je ook niet teveel verwachten, maar een accu van 50 kilo haal ik niet even uit mn boot om deze te testen op een accu tester bij de garage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:21 #956482

freek1970 schreef :
Nachtvlinder,

Ik dacht er zelf aan, als test een halogeen lamp van 50 watt een tijd op de accu te laten branden die zou dan toch minstens 10 uur erop moeten willen branden tot de spanning naar 12.3 V gezakt is lijkt mij?

Freek

Zoiets ja! Eventueel periodiek de belastte klemspanning noteren of zelfs een zuurweging uitvoeren.

Volgens mij heft Peper een en ander geschrven (weliswaar voor LiFePO, maar geeft een idee hoe een discharge curve eruit kan zien)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:24 #956483

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733
Nachtvlinder,

Ok ik weet zo in elk geval meer dank je!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:30 #956485

PS: voor de meeste accu's specificeert de fabricant de capaciteit bij C/20 ontlading, dus voor een 100 Ah accu die je constant met 5 A ontlaad. Deze accu zou dan na 20 h leeg mogen zijn (niet eerder). Als je minder snel ontlaadt, bv C/50, wordt de capaciteit iha groter; je kunt dan bv 120 Ah uit dezelfde accu trekken (Peukert...)

De vraag is wat "leeg" is, want in de praktijk wil je nooit zover gaan met testen. Je zou, van volledig vol 50% kunnen ontladen, dus tot een (onbelastte) klemspanning van 12.1 V Dan bouw je je Eigen loadbank ;)

Laatst bewerkt: 01 juli 2018 08:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:50 #956489

freek1970 schreef :
Nachtvlinder,

Ik dacht er zelf aan, als test een halogeen lamp van 50 watt een tijd op de accu te laten branden die zou dan toch minstens 10 uur erop moeten willen branden tot de spanning naar 12.3 V gezakt is lijkt mij?

Freek

Dat is niet helemaal juist. De door de fabrikant opgegeven capaciteit van een accu geldt bij een amperage waarbij de accu in 10 uur net leeg is. Dat betekent dus dat de hoeveelheid ampère om zo'n meting goed te doen afhangt van de grootte van de accu.
Voor een 100 Ah accu betekent dit dat je met 10 Ampère er 5 uur over moet kunnen doen om ( na een flinke tijd tot rust gekomen zonder verbruiker !) op 50% uit te komen.
Wiki schrijft er bijv. dit over:
"
Capaciteit van accu's en kortsluitstromen
De capaciteit van een accu en de praktische toepassing hiervan, de accubatterij, geeft de hoeveelheid ampère-uur (Ah) aan, opgeslagen in een volledig geladen accubatterij. Dit houdt in, dat gedurende een aantal uren (h) een bepaalde stroom (I) uit de accubatterij kan worden afgenomen. De capaciteit van een accubatterij wordt opgegeven voor een ontlaadtijd van 10 uur. Bij een andere ontlaadtijd dan deze 10 uur is de capaciteit anders.

In de afbeelding is de capaciteit van een stationaire loodaccubatterij van 250 Ah als functie van de tijd in een grafiek uitgezet. De stroom die tijdens de gedefinieerde 10 uur kan worden afgenomen, bedraagt 250 A ÷ 10 = 25 A.

Capaciteitskromme loodaccubatterij 250Ah.jpg
Uit deze grafiek kan worden afgeleid dat naarmate de stroomafname stijgt, de ontlaadtijd automatisch korter wordt, doordat de capaciteit van de accubatterij dan lager is dan 250 Ah. Als de stroom gedurende 5 uur bijvoorbeeld 46 A bedraagt, dan hoort daar een capaciteit van 230 Ah bij, en bij een stroomafname van 265 A gedurende ½ uur, hoort nog maar een capaciteit van 133 Ah. Dit is nog maar iets meer dan 50% van de nominale capaciteit!

Dergelijke relatief grote stationaire accubatterijen worden bijvoorbeeld in een UPS (Uninterruptible Power Supply) voor grote computersystemen toegepast, waarbij soms klemspanningen van 400 volt worden verlangd, en waarbij tijdens een netuitval een periode moet worden overbrugd totdat de netspanning terugkeert of totdat een noodstroom-aggregaat (NSA) op toeren is gekomen. In zo’n overbruggingsperiode worden grote vermogens van de accubatterij afgenomen.

Het zal duidelijk zijn dat bij het kiezen van een accubatterij goed rekening moet worden gehouden met de karakteristieke eigenschappen van de capaciteit, aangezien anders problemen ontstaan. Daar komt nog bij, dat ook bij een lage temperatuur de capaciteit van een accubatterij omlaag gaat. Zo kan bij strenge vorst een niet-optimale accubatterij van een auto voor startproblemen zorgen.

Een ander, niet minder belangrijk gegeven, is de kortsluitstroom van een accu. Als bij de eerder genoemde accubatterij van 250 Ah een directe kortsluiting op de aansluitklemmen aanwezig is, dan gaat er een kortsluitstroom {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} vloeien van zo'n 8500 A (8,5 kA). In een schakelkast die verbonden is met de accu op bijvoorbeeld 10 meter afstand, kan de kortsluitstroom – afhankelijk van de elektrische weerstand van de gebruikte kabel - al minder dan ongeveer 7 kA zijn, en op 100 meter afstand kan {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} nog maar 3 kA zijn.

Bij een personenauto ligt de capaciteit van de accubatterij meestal in de orde van 45 Ah. Een directe kortsluiting op de klemmen hiervan geeft een kortsluitstroom {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} van ongeveer 1,5 kA, dus ook een stroom om rekening mee te houden! Bij het achterlicht van de auto is door de inwendige weerstand van de kabels {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} {\displaystyle I_{\mathrm {k} }} al afgenomen tot circa 400 A. Dergelijke stromen kunnen leiden tot brandwonden als de kortsluitstroom loopt door bijvoorbeeld een aan een vinger gedragen ring.
"


Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 08:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 08:53 #956490

  • PietO
  • PietO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 277
De volgende AGM accu wordt geproduceerd als speciale "long-life" versie met extra dikke platen (absoluut NIET geschikt als startaccu) maar wel voor PV-installaties, noodstroomvoorziening etc. Kan in elke positie gebruikt worden

www.pbq.nl/accus/agm-accus/long-life-accu-serie.html

Tot op heden 4 jaar zonder enig probleem in gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 09:15 #956495

Och mijn goedkope accu van AWN is ook bijna 9 jaar meegegaan.Destijds hier gekocht : www.awn.de/awn-batterie-12v100ah-210890.html
Dezelfde ( althans qua uiterlijk , vrijwel dezelfde afmetingen en nog iets hogere capaciteit capaciteit) heb ik begin dit jaar hier gekocht accutotaalcenter.nl/accu/panther-premium-61051/
Niet omdat ik geen betere kon vinden maar omdaat dat de enige in die capaciteit is die maar 190mm hoog is. Veel hogen past heelaas niet in mijn accubak die ik al eens maximaal heb uitgebreid omdat die oorspronkelijk maar voor twee 55 Ah accu's bedoeld was.
Veel wat grotere accu's zijn 220 mm hoog en die passen niet .

Overigens heb ik wel altijd mijn zonnepaneel aan de accu's staan(zowel in de haven als in de winterstalling buiten) wat waarschijnlijk een groot deel van de goede levensduur verklaart.
Ad
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 09:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 09:35 #956497

Ad: voorzichtig met je wiki copy/paste: fabrikenten specificeren en adverteren accu's op hun C20 capaciteit, niet C10. Vergelijk bv de Victron (Trojan of whatever) type-benamingen en vergelijk de datasheets. Rated capacity is altijd gebaseerd op C20.

Ook gedraagt een accu zich niet lineair:

Een 100 Ah accu die je met 5A (C20) ontlaad, zal 100 Ah leveren tot het moment ie leeg is
Een 100 Ah accu die je met 10A (C10) ontlaad, zal minder dan 100 Ah leveren tot ie leeg is

Afgezien dat wat je zegt over de rated capacity niet waar is, kun je niet 50% ontlading simuleren door er in dezelfde tijd de halve stroom uit te trekken (accu hoort dan meer dan 50% SOC te hebben)

Als je naar Peukert googled kun je e.e.a. bijleren. Heb er eerder wat tijd aan besteed hier:
Mijnheer Peukert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 09:37 #956499

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Ja Ad, ik denk ook dat mijn serviceaccu's lang meegaan omdat ik (te?) veel capaciteit heb.

Dan ontlaad je niet gauw te ver.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 10:47 #956518

Nachtvlinder schreef :
Ad: voorzichtig met je wiki copy/paste: fabrikenten specificeren en adverteren accu's op hun C20 capaciteit, niet C10. Vergelijk bv de Victron (Trojan of whatever) type-benamingen en vergelijk de datasheets. Rated capacity is altijd gebaseerd op C20.

Ook gedraagt een accu zich niet lineair:

Een 100 Ah accu die je met 5A (C20) ontlaad, zal 100 Ah leveren tot het moment ie leeg is
Een 100 Ah accu die je met 10A (C10) ontlaad, zal minder dan 100 Ah leveren tot ie leeg is

Afgezien dat wat je zegt over de rated capacity niet waar is, kun je niet 50% ontlading simuleren door er in dezelfde tijd de halve stroom uit te trekken (accu hoort dan meer dan 50% SOC te hebben)

Als je naar Peukert googled kun je e.e.a. bijleren. Heb er eerder wat tijd aan besteed hier:
Mijnheer Peukert

Dat was mij allemaal ook wel bekend alleen doen de verhalen daarover bijv. bij Wiki maar ook bij sommige accufabrikanten mij vermoeden dat er nogal eens gesjoemeld wordt met de opgegeven Ah's.
Overigens wordt hier Herr Peukert ook aardig uitgelegd:
akmaritimeservice.nl/peukert-effect/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 10:52 #956519

Het zou idd misleidend zijn als fabrikanten (bv) de C50 capaciteit als "rated capacity" op geven: die valt dan een stuk hoger uit dan de C20 capaciteit!

Voor de zekerheid dus de datasheets checken voor je iets koopt - zijn die niet aanwezig, dan niet kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 10:58 #956523

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2733


Ad,

Hoogte was bij de kolibri ook een probleem.
Ik heb echter een slimme compartimentering gemaakt in de voorpunt met een vak in de midden voor de accu.
Ik heb voor de SSR hetzelfde gemaakt als Eli van den Broek in Hydraat, zijn filmpjes "SSR met de Hydraat" op vimeo heb ik vele malen bekeken. En ik heb het voorschip ook gecompartimenteerd. Het was een grote klus meer werk dan ik had verwacht. Het kwam maar net voor de SSR af allemaal Echter ik heb er dus een accu vak in opgenomen. Ik kan nu tot 250 mm hoog.


Freek
Bijlagen:
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 01 juli 2018 11:01 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 01 juli 2018 11:14 #956529

Tja , op mijn Leisure 27 zat en zit er nu eenmaal een accubak vlakbij de motorruimte en bij het instrumentenpaneel.
Ik heb wel veel meer plaats op andere plekken maar dde dichts bijzijnde is al bezet door de koelbox en de andere geven veel langere ( en dikkere) kabels als gevolg en vooral de meetbedrading van mijn accumonitor gaat dan problemen geven want die mag je niet zomaar verlengen zonder dat er meetfouten optreden.
Ik denk dat ik het maar zo laat , ben er eigenlijk best tevreden mee :)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.148 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl