Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: R&TTE RED

R&TTE RED 20 feb 2018 14:03 #919130

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
geen NOBO's in China in elk geval
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 14:05 #919131

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ergo,

Alleen met een notified body mag je het water op. Weten we dat ook weer. Tenzij iemand andere info heeft. Ik kan er niet meer chocola van maken.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 15:12 #919150

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Die HP33a is binnen de EU gewoon te koop hoor. O.a. bij amazon in Duitsland.
En als ik de engelse fora erop mag geloven is dat ding mateloos populair daar, geen negatieve berichten over boetes of verstoringen welke hebben geleid tot een verbod of actieve handhaving.
Ik lees zelfs berichten van mensen die zo laaiend zijn over dat ding, dat ze de opvolger hebben gekocht..Maargoed voor hetzelfde geld heb je een gekeurde B100 AIS Transponder, dus..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 15:27 #919152

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ja dat zag ik ook. De vraag is hoe Amazon zich daar juridisch neer heeft gezet. Als een soort e-bay, alibaba of zoiets of dat ze zelf importeren. Als ze zelf importeren dan zou het OK moeten zijn.

edit:

Sold by GCC's Store and Fulfilled by Amazon. For Returns, please check the seller link. Gift-wrap available.

En GCC's store zit niet in Duitsland...
Ned454
Laatst bewerkt: 20 feb 2018 15:30 door Boy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 16:15 #919164

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
slotplan jitter

Vallen dit soort testen/eigenschappen ook onder de Europose keuringseissen eigenlijk? Waar?

Juist 101%. dat bepaald de kwaliteit en conformiteit met het AIS systeem. Als een transponder het slotplan niet weet te handhaven, krijg je slotcollissions met anderen die het wel goed doen/kunnen. gevolg is dat AIS berichten gedeeltelijk of geheel verloren gaan.

ITU-R Recommendation ITU-R M.1371-4

Slotplan jitter mag maar +-312uS zijn en niet 18000 uS zoals ik wel eens gemeten heb.

Wij meten dat met deze ontvangers, die mijn collega's in Zweden (en wij gedeeltelijk) zelf fabriceren:
www.trueheading.se/nl/aisrxpro
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 20 feb 2018 16:22 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 16:21 #919167

Zelf regulatie......
De importeur van het artikel in de Europese Unie is verantwoordelijk voor het controleren van het product en heeft de verplichting te controleren of het product voldoet aan de eisen.
Als de importeur niet op de hoogte is van de regelgeving en het toch op de markt brengt dan is hij in overtreding.
(Dat wordt misschien nog wel een dingetje als straks GB uit de Unie stapt en daar geen aangepaste regelgeving voor is.)
Op het moment jij iets besteld buiten de Unie ben jij de importeur.
Nu is die regelgeving dus lekker onduidelijk, de ervaring die ik heb dateert uit 2010, heb toen een AIS Transponder van Sanav geïmporteerd, op basis van een verklaring van een notified body, kon ik een notificatie sturen via de website van de Europese Unie aan de landen waarvoor ik dan goedkeuring wilde.
Hoe het nu werkt......geen idee.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 16:24 #919168

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Op 20 maart 2019 vervallen alle Engelse goedkeuringen binnen EU.........

Mits het artikel alleen gekeurd is door een Engelse keurings instantie zonder EU vestigingen.

:unsure:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 18:09 #919192

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1598
Voor wat betreft die Verification of Conformity: Dat is een statement dat een leverancier moet maken, waarbij hij verklaart aan de reguleringseisen te voldoen.

Voor wat betreft het CE keurmerk: er is een nep-logo in gebruik door sommige Chinese fabrikanten dat lijkt op het CE logo. Echter, dit staat voor China Export. De argeloze consument denkt dan wellicht een CE goedgekeurd artikel te hebben, maar het is dus puur bedrog.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 19:40 #919218

Een CE-markering moet zijn voorzien van een verklaring met nummer van de NoBo en een directive waar men aan zegt te voldoen.

Bij een zender is een minimale verpichting dat een NoBo vaststelt welke testen moeten gebeuren (1999/5/EC Annex 3, dan heb je het over een standaard apparaat, ongetwijfeld dat SRT hiervoor iets kan aanbieden).

Voor eigen ontwikkelingen ligt de lat hoger. Verder zijn voor maritieme toepassingen extra eisen gesteld omdat bij nonconformity snel een gevaarlijke situatie kan ontstaan (marifoon en AIS zijn immers gelinkt aan GMDSS, nog buiten de gevaren van EMC en spanningen die kunnen optreden).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 21:30 #919243

Zijn toch een paar misverstanden in die draadje denk ik:

1) CE-Markering heeft niks te maken met dat het apparaat GETEST zou zijn door een notified body. Een CE markering wordt gegeven door een NOBO (En vergis je niet, dat zijn commercieele bedrijven die daar veel geld aan verdienen, geen overheids instantanties of zo) die enkel verklaren dat het product volgens een bepaalde standaard ontwikkeld is. Het enige wat je daarvoor moet doen is de design documentatie insturen. Zij kijken dan of het op de juiste manier ontwikkeld is, getest is etc, maar dit gebeurt puur op verklaring van de fabrikant. Zoek bv eens op het manderijnennetjes verhaal van Radar, die een mandarijnennetje als medical device hadden goedgekeurd gekregen via TUV (een NOBO).

2) De verklaringen die hier werken afgebeeld in het draadje zijn geen vervalsingen of mickey mouse papiertjes, de declaration of confimity is een verklaaring van een bedrijf dat daarmee beloofd dat het product volgens de standaard ontwikkeld is. En wordt oa ingediend voor een goedkeuring bij een NOBO.

Dus het hele CE systeem hangt nog steeds in hoge mate af van de eerlijkheid van de fabrikant, er is nergens in het process (ook niet voor medische apparatuur) ergens sprake van een onafhankelijke test, er wordt wel gereviewed wat je zelf hebt getest en hoe.
Denk dus ook dat de waarde van CE label voor een juiste werking niet moet worden overschat. Een product met CE label kan nog steeds is fout doen, een product zonder CE label kan prima werken. Het geeft alleen aan dat er, volgens de verklaring van de fabrikant, gewerkt is volgens bepaalde standaarden die algemeen gezien worden als kwaliteitsverhogend.

Groet,
Bas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 22:06 #919250

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Maar die validatie door een NOBO moet toch wel verplicht gebeuren? Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat het bij deze Matsutec niet is gebeurt. Anders zou er een naam overeen moeten komen met de lijst van NOBO's. Echt je denkt eens een koopje tegen het lijf te lopen in het wild :( Nou ja geen man overboord.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 20 feb 2018 23:55 #919278

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 07:20 #919306

Als je de 1999/5/EC of een guide leest zie je dat verschillende waarborgen zijn ingebouwd:
- minimum eisen aan de fabrikant
- advies van de NoBo (en volgens de letter staat er niet bij dat de fabrikant daar iets mee moet doen, behalve bewaren bij het technisch dossier).
- handhaving door de lidstaten

Toelating door Agentschap Telecom is definitief verleden tijd.

Ongetwijfeld is de 2014/53/EU meer van hetzelfde.
Laatst bewerkt: 21 feb 2018 07:22 door Accountopverzoekverwijderd3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 07:25 #919308

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Boy schreef :
Maar die validatie door een NOBO moet toch wel verplicht gebeuren? Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat het bij deze Matsutec niet is gebeurt. Anders zou er een naam overeen moeten komen met de lijst van NOBO's. Echt je denkt eens een koopje tegen het lijf te lopen in het wild :( Nou ja geen man overboord.

Als er , volgens 37South, een SRT module in zit, is het radiotechnisch wel in orde.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 07:53 #919316

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
WADnWIND schreef :
Boy schreef :
Maar die validatie door een NOBO moet toch wel verplicht gebeuren? Ik weet het niet 100% zeker maar ik denk dat het bij deze Matsutec niet is gebeurt. Anders zou er een naam overeen moeten komen met de lijst van NOBO's. Echt je denkt eens een koopje tegen het lijf te lopen in het wild :( Nou ja geen man overboord.

Als er , volgens 37South, een SRT module in zit, is het radiotechnisch wel in orde.

Alleen in de units van een paar jaar geleden. Zie eerder in deze draad. Mijn Zweedse kennis had kennelijk geluk. Het is best mogelijk dat er nog verkopers op Ebay zijn die die oudere modellen nog aanbieden. Als er geen SART knop op zit, is het waarschijnlijk zo'n oudere unit gebaseerd op SRT.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 09:16 #919345

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ik denk niet dat het een SRT is want die hebben toch meestal een stickertje? Ik heb zelf wel een scope en een multimeter maar voor slotplan jitter heb je toch AIS apparatuur nodig om dat te testen. Als
iemand er heil in ziet om hem eens aan de tand te voelen stuur ik hem alle plezier op of ik kom eens langs. Maar voorlopig ga ik denk ik een watcheye zoeken voor een leuke prijs. Die werkt in ieder geval samen met mijn NKE piloot want die bieden ze zelf ook aan.
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 09:53 #919356

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1475
Boy schreef :
Ik denk niet dat het een SRT is want die hebben toch meestal een stickertje? Ik heb zelf wel een scope en een multimeter maar voor slotplan jitter heb je toch AIS apparatuur nodig om dat te testen. Als
iemand er heil in ziet om hem eens aan de tand te voelen stuur ik hem alle plezier op of ik kom eens langs. Maar voorlopig ga ik denk ik een watcheye zoeken voor een leuke prijs. Die werkt in ieder geval samen met mijn NKE piloot want die bieden ze zelf ook aan.

Het is heel eevoudig om er achter te komen wat het is, software versie e.d. , door aan te sluiten op een computer poort, evt. via RS232-USB adapter. Run een terminal emulator zoals Teraterm op 38400 baud en kijk wat de tekst is die er uit komt bij opstarten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 09:54 #919357

Boy schreef :
Ja dat zag ik ook. De vraag is hoe Amazon zich daar juridisch neer heeft gezet.

Lijkt me eigenlijk wel duidelijk als ik dit antwoord lees bij het betreffende apparaat:

Vraag: Hat dieses Gerät eine EU-Zulassung? Falls ja, welche?
Antwoord: Es gibt zwar die CE-Kennzeichnung, jedoch keine EU-Zulassung.
Door Stelo999 op 30 maart 2017


Wat niet betekent dat dat ding niet prima zal werken . Alleen ben je in principe in overtreding al schat ik de pakkans erg gering in.

Het laatst had ik trouwens ca. 2 jaar geleden nog contact met Matsutec ( Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. ) en kwam als antwoord dat er geen R&TTE goedkeuring was en ook niet aangevraagd zou worden gezien de kosten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 10:15 #919360

Ik kan me vinden in wat je zegt: het kan goedgaan, maar er is geen garantie.

Als je (en daardoor anderen...) pech hebt, verstoor je de werking van het AIS system.

Van de andere kant: dan zou dat in Chinese (of waar deze dingen ook verkocht worden) wateren ook het geval zijn. Als ik op hun website rondneus maken ze erg veel produkten, ook apparatuur voor de koopvaardij. Wat dat betreft krijg ik niet de indruk dat het bagger is (dan zou zo'n bedrijf, zelfs in die region, toch allang gepakt zijn en niet meer bestaan??)
Laatst bewerkt: 21 feb 2018 10:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 12:55 #919390

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Ik heb ooit nog eens een boete gehad van 200 gulden voor een niet goedgekeurde draadloze telefoon. :side: Op het water zullen ze nog iets hoger zijn. En ik begreep dat de hele wereld via internet het merk van je transponder kan zien. Laaghangend fruit noemen ze dat :-)
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 13:04 #919396

Boy schreef :
Ik heb ooit nog eens een boete gehad van 200 gulden voor een niet goedgekeurde draadloze telefoon.

Kan zo te zien van €280 tot €850 oplopen :ohmy:
www.vaarbewijzen.nl/boetes-op-het-water/
Ad
Laatst bewerkt: 21 feb 2018 13:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 13:42 #919410

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Boy schreef :
Ik denk niet dat het een SRT is want die hebben toch meestal een stickertje? Ik heb zelf wel een scope en een multimeter maar voor slotplan jitter heb je toch AIS apparatuur nodig om dat te testen. Als
iemand er heil in ziet om hem eens aan de tand te voelen stuur ik hem alle plezier op of ik kom eens langs. Maar voorlopig ga ik denk ik een watcheye zoeken voor een leuke prijs. Die werkt in ieder geval samen met mijn NKE piloot want die bieden ze zelf ook aan.

Kom maar op....
Met een uur hebben we een slotplan en de jitter etc.etc.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 21 feb 2018 13:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 16:13 #919440

  • Boy
  • Boy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 262
Prima :silly: , ik zou vrijdagmiddag kunnen als het niet in zuidl limburg is tenminste. Waar zitten jullie?
Ned454
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 21 feb 2018 16:22 #919443

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Boy schreef :
Prima :silly: , ik zou vrijdagmiddag kunnen als het niet in zuidl limburg is tenminste. Waar zitten jullie?

verder via PB
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

R&TTE RED 22 feb 2018 09:44 #919612

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Boy,

Hoewel er een redelijke kans is dat het een SRT module betreft, gezien de resultaten van 37South, gaan we gewoon even testen/meten.
Om te kunnen testen moet het toestel uitzenden, dat doet een AIS transponder pas als er een MMSI nummer in geprogrammeerd is.
Als het een SRT blikje is, kunnen we dat weer wissen na afloop, als het een ander merk blikje is, weet ik niet of dat MMSI wissen lukt. Dat is dus een risico(tje).

Wij zorgen voor koffie of thee. ;)

Mochten er nog een paar forum techneuten geïnteresseerd zijn om de meeting bij te wonen, dan kunnen ze contact opnemen met PB.

37south is natuurlijk welkom ;)
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 feb 2018 09:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl