Afgelopen maandag wezen zeilen, gewoon gestart op startaccu en dan 10 a 15 minuten op motor voor ik buiten ben en onder zeil. Laptop ( als plotter ), VHF, Radio, tiller pilot zit allemaal op de service accu. Na het zeilen wou ik nog even ankeren, op een hoog aandewindse koers al zeilend het grootzeil weg, dan de genua een stukje ingerolt wil ik de motor starten.
Een beetje geluid maar de motor komt niet helemaal rond en start niet. Nog een poging, alleen een klepperend startrelais.
Verdorie wat is er aan de hand. Snel beneden via de keuzeschakelaar de service accu omgeschakeld zodat ik deze kan gebruiken als startmotor ( nu zit alles op de service accu, en is de startaccu afgeschakeld) starten motor start onmiddelijk zoals normaal.
Dan maar niet geankerd en rechtstreeks terug naar de ligplaats op motor.
na 15 minuten motoren, terug de startaccu op de motor geschakeld zodat deze via de alternator terug opgeladen kan worden.
Startaccu opgeladen via acculader gedurende meer dan een uur. Nog eens geprobeerd te starten,
weer hetzelfde, motor draait een klein stukje en dan begint het startrelais te klapperen.
Woensdag terug gaan zeilen, eerst nog even startaccu geprobeerd, maar dat ging niet.
Woensdagavond uitgebouwd en meegenomen, bij de garage laten nakijken, slecht !
Wel voldoende spanning, maar kan niet voldoende stroom leveren.
Kortom, accu overleden.
Accu was van 2012 dus 5 jaar oud, en had 1 of 2 keer al iets langer geleden erg laag ( in spanning ) gestaan, maar daarna weer goed gewerkt.
Conclusie, je kan moeilijk merken wanneer een accu bijna versleten is en het oververvalt je altijd wanneer je dit het minst verwacht.
Ik ga een nieuwe accu bestellen, na 5 jaar mag dit wel, en deze dan proberen iets beter te behandelen. Maar ik denk er ook sterk over om nog een starthulp extra te voorzien.