Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dynamo met hoge laadspanning beteugelen

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 18:17 #866676

Peper schreef :
@johannesw: ik heb meters blauw-wit en ook rood-wit, maar in welke draaddoorsnede wil je dat? Wat ik heb is in 0,75 of 1mm². Het is dun als er 'er echt stroom door moet', maar voor een signaaldraad is het goed te doen.
Stuur maar een pb-tje
Groeten, Peper.
Bedankt voor het aanbod! Ik heb net de bedrading in de boot gerenoveerd dus ik laat het even voor wat het is. Mocht ik iets anders nodig hebben dan rood, zwart, blauw of bruin dan meld ik me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 19:05 #866695

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Op dat gele draadje moet dus accu spanning aanwezig zijn, die via de regelaar door de veld wikkeling gaat.
Zet je het andere eind op generator ingang van de diodebrug dan is daar geen spanning aanwezig, de generator wordt niet bekrachtigd.
Kontroleer even of wel de stroom door de regelaar naar de veldwikkeling gaat, door motor stationair te laten draaien.
De spanning moet dan zakken tot nabij de 13V.
Blijft deze 14.2V dan gaat geel direct en ongeregeld naar de veldwikkeling.
@ Saeftinghe,
De spanning blijft op 14,13 V, op 2500 toeren maar ook stationair. Hij zakt dus niet terug.
Wat is de consequentie van het "direct en ongeregeld naar de veldwikkeling" gaan?
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 19:05 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 19:24 #866703

Saeftinghe schreef :
Op dat gele draadje moet dus accu spanning aanwezig zijn, die via de regelaar door de veld wikkeling gaat.
Zet je het andere eind op generator ingang van de diodebrug dan is daar geen spanning aanwezig, de generator wordt niet bekrachtigd.
Kontroleer even of wel de stroom door de regelaar naar de veldwikkeling gaat, door motor stationair te laten draaien.
De spanning moet dan zakken tot nabij de 13V.
Blijft deze 14.2V dan gaat geel direct en ongeregeld naar de veldwikkeling.

Nee, dat klopt niet, een goede regelaar zal ook bij weinig toeren de spanning van 14.2v kunnen handhaven. Tenzij het toerental van de dynamo echt heel laag wordt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 19:50 #866715

Paradyske,

Bij een goed ingestelde generator wordt bij stationair toeren slechts, pakweg 2A geleverd.
De reden hiervoor is de startmotor niet te belasten, die zou dan bij het starten ook die generatorstroom op moeten nemen.
Bij ongeveer 1500RPM levcert de generator z´n maximale vermogen (indien dit gevraagd wordt)
Die 2A is niet in staat om de spanning van een niet volle accu naar 14,2 te brengen.


Holtere,
De regelaar laat een stroom door de veldwikkeling lopen, die afhankelijk is van de accuspanning. De plus van de accu gaat naar de regelaar, die laat de stuurstroom door de veldwikkeling naar massa gaan.
Plus en min zijn rood en zwart, de draad naar de veldwikkeling is een andere kleur, vaak groen.
Wanneer geladen wordt laat de regelaar een maximale stroom(2A) door het veld gaan, de stator levert dan de maximale stroom (50A) tot de ingestelde spanning is bereikt, die 14,2V.
Vanaf dat moment knijpt de regelaar de stuurstroom zodanig dat die 14,2 V niet wordt overschreden, de stroom zakt van 50A naar zo´n 4A wanneer de accu vol is.

Wanneer je nu direct de accu spanning op de veldwikkeling zet, dan blijft die stuurstroom hoog en zal de laadspanning steeds verder stijgen, kan makkelijk tot 20V oplopen.

Was bij het stationair draaien de accu juist helemaal geladen? zo ja dan zou die 14,13V mogelijk zijn. Dat had ik in de eerdere reactie erbij horen te zetten, excuus.

Probeer nog een keer met een verre van vol accu die stationair spanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 20:09 #866725

Wat ik op de laatse foto zie:
De sensdraad zit nu aan de generator uitgang wat zonder diodebrug de accu laadkabel zou zijn.
Het rechthoekig deel onder zou de regelaar kunnen zijn met de borstel eraan.
Ik kan geen regelaar ingang zien, maar onder geel en rood meen ik een bruin(?) draadje ergens tussen gedrukt te zien.
Is dat juist? Dat zou dan de regelaar ingang kunnen zijn, waarbij starten de accuspanning op komt te staan.
Ik kan geen veld aansluiting vinden op de foto.

Veel generatoren hebben inwendig een trio diode die bij een eenmaal gestarte generator de regelaar van spanning voorziet. De generator blijft dan gewoon stroom leveren wanneer de plus van de accu/contact/sens wegvalt.

Een juist gestopte generator kan door een beetje achterblijvend magnetisme weer op gang komen wanneer er na korte tijd weer gestart wordt (enkele minuten maximaal)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 20:13 #866727

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Was bij het stationair draaien de accu juist helemaal geladen? zo ja dan zou die 14,13V mogelijk zijn. Dat had ik in de eerdere reactie erbij horen te zetten, excuus.
Is correct. Na 9 uur varen met tegen de 15 volt laadspanning en nu twee dagen op de walstroom zit alles nokkievol!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 20:15 #866728

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
De aansluiting met een D+ zit een blauwe met een rode streep en een bruine draad
De aansluiting met een W zit een zwart/witte draad
Ik kan geen regelaar ingang zien, maar onder geel en rood meen ik een bruin(?) draadje ergens tussen gedrukt te zien.
Klopt, daar zit een bruin draadje!
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 20:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 20:33 #866735

Op D+ hoort de draad van contact/sens te komen (61 meen ik)
Daar spanning op geeft een stroom door de regelaar-veldwikkeling naar massa.
Wanneer je contact met draaiende generator zou af zetten laad deze gewoon door op de trio die de veldstroom overneemt van het contact/sens draad.
Contact gaat doorgaans via een lampje dat maar net genoeg stroom doorlaat om de generator op gang te brengen, die 2A die nodig is voor volle laadstroom heb je liever niet over je contact/sens.



Gaat dat bruine draadje naar de D+ en de blauwrode mogelijk naar ´t contact?
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 20:37 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 20:51 #866737

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Gaat dat bruine draadje naar de D+ en de blauwrode mogelijk naar ´t contact?
Volgens mij wel, zal ik morgenochtend checken!

Ik haal vannacht de walstroom eraf, wat amperes wegstoken en morgenochtend slinger ik de boel weer aan om te kijken wat ie stationair aan laadspanning levert.

Overigens:
Ik probeer wel alles een beetje te snappen van veldwikkelingen en stators e.d. maar kennis en ondergrond ontbreken gewoon op dit gebied. De vertaling naar wat een en ander voor onze situatie betekent kan ik niet helemaal plaatsen ... :dry: Checken en proberen kan ik wel, wat je maar wilt :laugh:
Laatst bewerkt: 29 aug 2017 20:52 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 03:49 #866760

Saeftinghe schreef :
Paradyske,

Bij een goed ingestelde generator wordt bij stationair toeren slechts, pakweg 2A geleverd.
De reden hiervoor is de startmotor niet te belasten, die zou dan bij het starten ook die generatorstroom op moeten nemen.
Bij ongeveer 1500RPM levcert de generator z´n maximale vermogen (indien dit gevraagd wordt)
Die 2A is niet in staat om de spanning van een niet volle accu naar 14,2 te brengen.

Ga er dan maar vanuit dat de meesten niet goed zijn ingesteld...
Zo slim zijn die regelaars in het algemeen namelijk niet. Die regelen al heel snel naar maximale veldstroom.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 05:34 #866765

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
holtere schreef :
Ik probeer wel alles een beetje te snappen van veldwikkelingen en stators e.d. maar kennis en ondergrond ontbreken gewoon op dit gebied. De vertaling naar wat een en ander voor onze situatie betekent kan ik niet helemaal plaatsen ... :dry: Checken en proberen kan ik wel, wat je maar wilt :laugh:

Kijk eens hier www.melody-in-blues.org/downlo...ternatorhandbook.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 08:31 #866832

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
We hebben een en ander afgefakkeld vannacht en vanmorgen en de 2 x 130 huishoudaccu's zaten op 82% vulling volgens de monitor.
De motor gestart en na een minuutje op 2000 toeren was de laadspanning 13,6 Volt. Terug laten lopen naar stationair toerental en dan zakt de laadspanning langzaam naar 13.16 Volt.
Dat lijkt allemaal wel volgens het boekje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 09:22 #866863

Paradyske,

Inderdaad geeft de regelaar direct de volle veldstroom na het starten, MAAR de generator heeft toeren nodig om de laadstroom te kunnen maken.

Vanaf start met niet volle accu loopt de stroom op min of meer evenredig aan het toerental van de motor.
Ergens in de buurt van 1500 toeren zal de maximale stroom bereikt worden wanneer de regelaar niet ingrijpt en de veldstroom reduceert.
Wanneer dat niet zo zou zijn zouden vele motoren niet te starten zijn.
De reden nog een keer:
Wanneer de generator met laag(stationair) toeren grote stroom/spannig 14V zou leveren maakt de startmotor onvoldoende toeren. Moet immers ook de generator stroom leveren, en dat juist op het moment dat diezelfde startmotor de accuspanning doet dalen zou die generator dan heel veel Amperes moeten gaan leveren, met een sneeuwbal effect aan Amperes.

Die regelaars werken doorgaans perfect.
Er zit soms (vaak?) ook iets met temperatuur regeling in dat de spanning/stroom regelt wanneer de regelaar/generator warmer wordt.

De standaardgenerator, bij mij aan boord, een heel gewone autogenerator, begint op 14,2V en na een tijdje zakt de spanning naar 13.7V.
Dat was voor mij de reden dat ik de windgenerator ook op 13,6 a 13,7V afgesteld heb.
Ik kan dat niet zo nauwkeurig als de fabrikant van regelaars.

Zelfs die opgevoerde Sterlingregelaars houden rekening hiermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 09:33 #866871

Saeftinghe schreef :
Paradyske,

Inderdaad geeft de regelaar direct de volle veldstroom na het starten, MAAR de generator heeft toeren nodig om de laadstroom te kunnen maken.

Vanaf start met niet volle accu loopt de stroom op min of meer evenredig aan het toerental van de motor.
Ergens in de buurt van 1500 toeren zal de maximale stroom bereikt worden wanneer de regelaar niet ingrijpt en de veldstroom reduceert.
Wanneer dat niet zo zou zijn zouden vele motoren niet te starten zijn.
De reden nog een keer:
Wanneer de generator met laag(stationair) toeren grote stroom/spannig 14V zou leveren maakt de startmotor onvoldoende toeren. Moet immers ook de generator stroom leveren, en dat juist op het moment dat diezelfde startmotor de accuspanning doet dalen zou die generator dan heel veel Amperes moeten gaan leveren, met een sneeuwbal effect aan Amperes.

Die regelaars werken doorgaans perfect.
Er zit soms (vaak?) ook iets met temperatuur regeling in dat de spanning/stroom regelt wanneer de regelaar/generator warmer wordt.

De standaardgenerator, bij mij aan boord, een heel gewone autogenerator, begint op 14,2V en na een tijdje zakt de spanning naar 13.7V.
Dat was voor mij de reden dat ik de windgenerator ook op 13,6 a 13,7V afgesteld heb.
Ik kan dat niet zo nauwkeurig als de fabrikant van regelaars.

Zelfs die opgevoerde Sterlingregelaars houden rekening hiermee.

Ik ken de theorie, je verhaal komt daarmee overeen.
Ik ken echter ook de praktijk...
Niet helemaal de volle mep stroom bij stationair, maar toch wel significant.
Overbrenging tussen de krukas en alternator is ongeveer 2.15.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 10:08 #866886

CeesS,

Nou dat is een heel boekwerkje, 240 pagina´s waar het ook in 24 gekund had met een wat minder breedsprakige schrijver, het staat er allemaal correct in, maar TS zal door de bomen het bos niet meer zien.

Hierbij een scan van S.E.V. Marchal, uit een 24 pagina boekje.
Met tevens een schema van hoe de stroom oploopt met het toerental, bij maximaal opbrengst van de generator.

Holtere. Het schematje zal duidelijk zijn hoop ik. Groen kan een andere kleur zijn bij een ander merk.

Paradyske.
In de opbrengst kromme gaat het om een borstelloze generator, die kunnen vééél meer toeren maken omdat de veldwikkeling niet mee draait.
Bij 1500 toeren van de motor draait deze generator 3000 RPM.
Het maximale toerental van de generator heb ik verhoogd naar 13.500 RPM.
Dat betekende dat de motor niet meer starte omdat de generator veel te veel toeren maakte.
Dus starten zonder contactstroom naar de veldwikkeling. Draaide de motor eenmaal, op een iets verhoogd stationair toeren, DAN PAS werd het contact aangezet, met als gevolg een sterk inzakken van het toerental.

De reden om dit te doen was het steeds te kort op motor varen, de haven in en uit, dat moet langzaam gebeuren.
Maar na de ingreep leverde de generator voldoende stroom om in die korte tijden toch de accu voldoende op te laden.


Bijlage:

Bestandsnaam: img073.pdf
Bestandsgrootte:114 KB
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 10:10 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 15:50 #867026

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4130
Saeftinghe schreef :
CeesS, Nou dat is een heel boekwerkje, 240 pagina´s waar het ook in 24 gekund had met een wat minder breedsprakige schrijver, het staat er allemaal correct in, maar TS zal door de bomen het bos niet meer zien.

Volgens mij valt dat heel erg mee, de helft bestaat uit nuttige aansluitschema's van bekende alternators. TS klaagt over gebrek aan achtergrond en begrip, dit Amerikaanse boekje slaagt er op een zeer toegankelijke en laagdrempelige manier in de werkingswijze van alternators, gelijkrichting en spanningsregeling duidelijk te maken.
Ik ken geen boek dat voor leken beter toegankelijk is, maar misschien heb je betere alternatieven ?
Laatst bewerkt: 30 aug 2017 15:52 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 16:56 #867062

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
TS klaagt over gebrek aan achtergrond en begrip,
Nee hoor, klagen is het laatste wat ik doe.. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 30 aug 2017 23:07 #867251

CeesS,

Ik kreeg, vele jaren geleden, op verzoek een boekje van SEV Marchal.

Zou die dienstverlening niet (meer) bestaan bij andere fabricanten van Generatoren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 05:24 #867265

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
holtere schreef :
De motor gestart en na een minuutje op 2000 toeren was de laadspanning 13,6 Volt. Terug laten lopen naar stationair toerental en dan zakt de laadspanning langzaam naar 13.16 Volt.

Ik denk in alle eerlijkheid dat dat juist weer wat aan de lage kant is. Mooie veilige marge, dat wel. Ik zou het voor nu zo laten en bij ieder havenbezoek direct aan de walstroom gaan hangen. De 220v laders kunnen de boel dan weer echt aftoppen en echte schade voorkomen.

220volt laders gaan van bulkladen naar absorptieladen naar floatladen. Ik ken de bijbehorende spanning niet uit mijn hoofd, maar dat is te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 07:05 #867287

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Ik denk in alle eerlijkheid dat dat juist weer wat aan de lage kant is. Mooie veilige marge, dat wel. Ik zou het voor nu zo laten en bij ieder havenbezoek direct aan de walstroom gaan hangen. De 220v laders kunnen de boel dan weer echt aftoppen en echte schade voorkomen.
Als die zo blijft zonder die 15 Volt onderweg vind ik dat prima. Als acculader heb ik een Multiplus 35/800 erin zitten, die topt wel af. Fijn ding B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 07:51 #867308

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
holtere schreef :
We hebben een en ander afgefakkeld vannacht en vanmorgen en de 2 x 130 huishoudaccu's zaten op 82% vulling volgens de monitor.
De motor gestart en na een minuutje op 2000 toeren was de laadspanning 13,6 Volt. Terug laten lopen naar stationair toerental en dan zakt de laadspanning langzaam naar 13.16 Volt.
Dat lijkt allemaal wel volgens het boekje.

ben even het overzicht kwijt: het enige wat je tot nu toe gedaan hebt is de kontakten schoonmaken?

Gr Rob
Clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 08:36 #867318

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Inmiddels alle contacten even losgehad op de dynamo, gereinigd en weer gemonteerd.
De gele sensordraad zat met een schuifschoentje aan de rode vast en schoentjes heb ik ertussen uit geknipt. De gele draad was aardig gecorrodeerd ook nog onder de mantel. Zo goed en kwaad als het ging een beetje geschuurd en aan de rode vast gesoldeerd.
Dat is inderdaad hetgene wat ik gedaan heb. Nu alleen nog een flinke tocht op de motor om te kijken of de laadspanning dan ook nog laag blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 08:53 #867324

Die 13,16V lijkt me een prima waarde. Wat was de spanning van de accu vóór je startte?
Die zou ik op 12,8V verwachten, een volle accu dus.
Dan even op 2000RPM, de spanning zal direct naar 14,2V gaan omdat de generator genoeg stroom levert om het verschil met die 12,8 op te vullen.
Daarna stationair, door het lagere toerental is de generator niet meer in staat om voldoende laadstroom te produceren om die 14,2V te halen.
De laadstroom zal dan ergens tussen de 2 en 5A zijn, dat is bij een volle (12,8V) accu genoeg om die 13,16V LAADspanning te bereiken.
Met de nu beschikbare informatie zou ik zeggen dat het goed werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 31 aug 2017 17:15 #867499

holtere schreef :
Inmiddels alle contacten even losgehad op de dynamo, gereinigd en weer gemonteerd.
De gele sensordraad zat met een schuifschoentje aan de rode vast en schoentjes heb ik ertussen uit geknipt. De gele draad was aardig gecorrodeerd ook nog onder de mantel. Zo goed en kwaad als het ging een beetje geschuurd en aan de rode vast gesoldeerd.
Dat is inderdaad hetgene wat ik gedaan heb. Nu alleen nog een flinke tocht op de motor om te kijken of de laadspanning dan ook nog laag blijft.

Dit is wat ik ook altijd aanraad bij electrische storingen, slecht ladende dynamos en haperende startmotoren. Trek alle stekkertjes een voor een los. Draai de kabel ogen los. Controleer of de draad die in de stekker of kabeloog zit geknepen niet kapot gecorrodeerd zijn. Spuit in met contactspray of wd40 en schuif ze weer in elkaar. Gaat dit te licht, knijp dan het stekkertje wat aan.
90% procent van de problemn zijn zo vaak via de telefoon opgelost. Nog een een veel vookomende storingsbron is het contactslot. Bij de oude volvo's gngen die eeuwig mee maar bij de nieuwere motoren gaan ze 5-10 jaar mee afhankelijk of de boot op zoet of zoutwater ligt. Preventief vervangen voorkomt veel problemen. Een snuifje wd40 doet soms ook wonderen.
Laatst bewerkt: 31 aug 2017 17:41 door johannesw. Reden: Aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 01 sept 2017 10:32 #867781

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Eind goed, al goed.
Vanmorgen 7 uur vertrokken met volle accu's en vier uur gevaren met helaas weer de motor bij op 1800 toeren, later nog 2000. Laadspanning zo'n beetje 13,93 volt gedurende de hele weg en dat is bij mijn weten perfect.
Het zat hem dus in dat rotte stekkertje waarschijnlijk... :evil:
Nogmaals dank voor de ondersteuning en tips!
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 10:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl