Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Systeem tekening elektra controle

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 10:48 #880399

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Nog even twee vraagje:

Is het raadzaam om vanaf de diodebrug (bij mij een Victron FET diode) een (ANL)zekering te plaatsen naar de accu's? (vanaf de min komt in ieder geval een 1A zekering, zie ander topic)

Waarom zitten de stroomdraden vanaf de diodebrug rechtstreeks op de accu's en niet aan de hoofdschakelaars aan de verbruikerskant? voordeel is dan toch dat spanning van diodebrug afgaat en accu's volledig "geisoleerd" staan als je naar huis gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 11:07 #880410

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
dolder schreef :
Nog even twee vraagje:

Is het raadzaam om vanaf de diodebrug (bij mij een Victron FET diode) een (ANL)zekering te plaatsen naar de accu's? (vanaf de min komt in ieder geval een 1A zekering, zie ander topic)

Waarom zitten de stroomdraden vanaf de diodebrug rechtstreeks op de accu's en niet aan de hoofdschakelaars aan de verbruikerskant? voordeel is dan toch dat spanning van diodebrug afgaat en accu's volledig "geisoleerd" staan als je naar huis gaat.

In principe zal de diodebrug ook een volledige isolatie verzorgen.
Eventueel in de winterperiode accu's volledig afkoppelen, maar voor tijdelijke afwezigheid van 1 of 2 weken is dat niet noodzakelijk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 11:07 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 11:10 #880411

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
dolder schreef :
Nog even twee vraagje:

Is het raadzaam om vanaf de diodebrug (bij mij een Victron FET diode) een (ANL)zekering te plaatsen naar de accu's? (vanaf de min komt in ieder geval een 1A zekering, zie ander topic)

Waarom zitten de stroomdraden vanaf de diodebrug rechtstreeks op de accu's en niet aan de hoofdschakelaars aan de verbruikerskant? voordeel is dan toch dat spanning van diodebrug afgaat en accu's volledig "geisoleerd" staan als je naar huis gaat.

Ja, dat is raadzaam. In principe gaan de kabels van de accu altijd éérst naar een hoofdzekering en dan verder. De diodebrug zit niet aan de accuzijde.

De accukabels horen dus niet direct op de diodebrug te zitten. Lijkt me ook een initieel niet veilige installatie.
Je moet altijd de pro-actieve veiligheids gedachte hanteren, ook wel voorzorgs principe.

Voorbeeld:
Ik heb een keer brand gehad in de machinekamer omdat de dynamo kortsluiting maakte (24V60A). Doordat ik hoofdzekeringen had en wist waar deze zaten kon ik blindelinks de rook trotseerde deze zekering er uit trekken. Anders had het schip afgebrand.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 12:10 #880420

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
Kijk een dynamo brand met zekering.
Deze zekering gaat er niet altijd uit.
Schakel de B+ uit dus accu naar dynamo en start motor.
Met het veranderen van de elektrische installatie heb ik ieder hoofd circuit uitgevoerd met zekering en hoofdschakelaar.
Alles wat met de motor te maken heeft zet ik met 1 schakelaar spanningsloos.
Daarnaast iedere service accu een aparte zekering en schakelaar.
Service accu's elk 40 ampère zekering.
Hoofdzekering voor start motor en dynamo moeten nog ingebouwd worden.
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 12:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 16:58 #880508

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Wettelijk verplicht moet bij elke motor een "werkschakelaar" aanwezig zijn. Dit is een hoofdschakelaar tussen de minpool van de accu en de rest.
Op stalen schepen isoleer je zo werkelijk alles van de accu, zodat je met gerust hart kan sleutelen.

Voor jachten zal dat wel niet gelden, daar mag alles.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 08 okt 2017 16:58 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 08 okt 2017 17:08 #880514

WADnWIND schreef :
Voor jachten zal dat wel niet gelden, daar mag alles.


...is dat, buiten al het gepraat om, nou niet precies de aantrekkingskracht van de zeilsport?


(en zijn er velen hier inj ontkenning door erg vaak "men dient" te schrijven :silly: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Systeem tekening elektra controle 17 okt 2017 12:49 #882829

WADnWIND schreef :
Wettelijk verplicht moet bij elke motor een "werkschakelaar" aanwezig zijn. Dit is een hoofdschakelaar tussen de minpool van de accu en de rest.
Op stalen schepen isoleer je zo werkelijk alles van de accu, zodat je met gerust hart kan sleutelen.

Voor jachten zal dat wel niet gelden, daar mag alles.

Bij mij aan boord is een werkschakelaar op de min. Daarmee schakel ik alles uit. Verder heb ik nog een A-B schakelaar waarmee ik ook de plus uit kan zetten.

Is het dan nog zinvol om daarnaast een hoofdzekering te plaatsen?? Deze dan dubbel tussen de accu's en de A-B schakelaar ofwel van de A-B schakelaar naar de verdere verbruikers??

Wat mij betreft is de doelstelling vooral om (kabel) brand te voorkomen ofwel katastrofale schade aan het systeem waardoor ik niet verder kan.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl