dolder schreef :
Nog even twee vraagje:
Is het raadzaam om vanaf de diodebrug (bij mij een Victron FET diode) een (ANL)zekering te plaatsen naar de accu's? (vanaf de min komt in ieder geval een 1A zekering, zie ander topic)
Waarom zitten de stroomdraden vanaf de diodebrug rechtstreeks op de accu's en niet aan de hoofdschakelaars aan de verbruikerskant? voordeel is dan toch dat spanning van diodebrug afgaat en accu's volledig "geisoleerd" staan als je naar huis gaat.
Ja, dat is raadzaam. In principe gaan de kabels van de accu altijd éérst naar een hoofdzekering en dan verder. De diodebrug zit niet aan de accuzijde.
De accukabels horen dus niet direct op de diodebrug te zitten. Lijkt me ook een initieel niet veilige installatie.
Je moet altijd de pro-actieve veiligheids gedachte hanteren, ook wel voorzorgs principe.
Voorbeeld:
Ik heb een keer brand gehad in de machinekamer omdat de dynamo kortsluiting maakte (24V60A). Doordat ik hoofdzekeringen had en wist waar deze zaten kon ik blindelinks de rook trotseerde deze zekering er uit trekken. Anders had het schip afgebrand.