Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Nieuwe accu's

Nieuwe accu's 03 jan 2017 09:02 #796647

sy helios schreef :
wat een instelling BAuke..

bovendien nog een eigen risico lijkt me.

Ja je hebt gelijk zo komt het wat fout over. Ik bedoel zeker niet dat als de kans heel erg groot is dat ie gejat wordt je het risico moet nemen. Maar als je wel in een gewone jachthaven ligt en je alleen maar denkt dat er iets gejat zou kunnen worden dat je het risico kan nemen. Dat doet iedereen die in een jachthaven ligt en een buitenboordmotor heeft of een niet al te stevig slot op het kajuit luik heeft. Je verzekert je omdat je een kans loopt op diefstal. Als je niks meer zou doen omdat iets gestolen kan worden dan lijkt me dat wel erg de omgekeerde wereld.
Een zonnepaneel op je kajuitdak plakken lijkt me een goede oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 jan 2017 15:14 #796784

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Allereerst nogmaals heel hartelijk dank voor alle reacties en het meedenken!

Evt verzekering gaat niet op, voor de diefstal van losneembare goederen moet de boot aan een afgesloten, dan wel goed bewaakte thuishaven liggen. Ik lig bij een recreatiepark waar de steigers niet afgesloten zijn en waar voor de steigers langs een openbaar fietspad loopt. Dus voldoe ik daarvoor niet aan de voorwaarden. En daarnaast wil ik er graag alles aan doen om de verzekering nooit te hoeven aanspreken.

Plan voor het komend seizoen:
- 2x goedkoopste soort 'deep cycle' accu. Totale accucapaciteit dan 180Ah.
- Als het gebruik gelijk blijft aan dit seizoen gebruik ik max. 60Ah tot ik weer kan bijladen, dus max 33% ontlading.
- Acculader laad 10Ah, dus moet in een nacht het verbruik goed bij kunnen laden (C-Tec MXS10).
- Uitkijken naar klein verlijmbaar zonnepaneeltje om de accu's vol te kunnen houden bij geen gebruik van de boot.

In Maart zal ik dit topic een schopje geven als ik de Hankook accu's ga plaatsen en van de zomer mijn bevindingen. Heb geen uitgebreid meetgereedschap, maar wel accu monitor aan boord.

En voor nood, als de accu's echt heel snel 'dood' zijn kan ik op zee bijladen en voldoende prik genereren met de outboard. De brandstoftank aan boord is dusdanig groot dat ik voor nood zelfs heel de oversteek zou kunnen varen op de motor.

Thanx allemaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 14 feb 2017 20:42 #809266

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Bij deze een kleine update!

De Hankook accu's zijn binnen :).

Gaan aan de lader (los van elkaar) om ze helemaal vol te laden en komen dan paralell in de boot. Accumonitor zit ingebouwd dus kan zodra ze er in zitten de accu's gaan testen en flink belasten.

Acculader verwisseld voor nieuwe Victron 12v/13a lader.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 02 apr 2017 10:23 #822765

  • PatrickD
  • PatrickD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
En al ervaringen met de accu's? Hoe was de afhandeling van de webshop?
Ik zit ook te kijken naar de hankook accu's. Prijstechnisch nogal een verschil tov de bekendere merken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 02 apr 2017 20:34 #822919

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
PatrickD schreef :
En al ervaringen met de accu's? Hoe was de afhandeling van de webshop?
Ik zit ook te kijken naar de hankook accu's. Prijstechnisch nogal een verschil tov de bekendere merken
Ik (of eigenlijk mijn vader die vlakbij woont) heeft de accu's opgehaald. Telefonisch geïnformeerd of de accu's in voorraad waren. Volgens hem een groot magazijn met een kleine balie ervoor in een kantoortje. Werd overigens heel vriendelijk geholpen en kreeg zakje met passende moeren + ringen etc. mee.

Accu's staan in de boot parallel aangesloten. Worden geladen door de buitenboordmotor en evt via walstroom met Victron 12v/13a lader. Voor de tewaterlating in de winterstalling goed geladen en voorlopig functioneren ze prima, maar nog weinig belast uiteraard. Op de werf had iemand 90Ah deep cycle Wilco Royal accu's gekocht en op de sticker na leken deze exact hetzelfde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 02 apr 2017 21:57 #822958

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
nivek schreef :
Op de werf had iemand 90Ah deep cycle Wilco Royal accu's gekocht en op de sticker na leken deze exact hetzelfde.

Ook de VMF Sportline VMF27M 12V 90Ah lijkt op de sticker na identiek, en zo nog wel wat andere labels. De Hankook acculijn lijkt exclusief door Accu Megastore te worden verkocht.

Ik ben van plan om er ook een te gaan kopen. Maar nu valt mij op dat de Hankook XV27MF en de Hankook DC27 er, op de sticker na, ook identiek uitzien. Zelfs het opgegeven gewicht is gelijk. Wel is er een prijsverschil van 20 euro, en wordt de een vermarkt als dual purpose, en de ander als deep cycle. Maar zijn ze ook echt verschillend, of is dit ook een etiketten kwestie?

Nu vroeg ik mij af of jij die Hankook DC27 soms hebt gewogen. Immers goede accu's zijn zwaar, en bootaccu's het zwaarst.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 02 apr 2017 22:02 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 apr 2017 10:54 #823071

Zou het kunnen zijn dat voor diverse typen accu´s dezelfde bak wordt gebruikt?

Dat is weer een zaak die je minder op voorraad hoeft te houden als fabrikant, dat spaart geld. Alleen een andere sticker geeft dan het verschil aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 apr 2017 11:04 #823076

Dikke kans dat ze uit de zelfde fabriek komen. Ook héle dikke kans dat die fabriek véle smaken aan binnenwerk kent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 apr 2017 14:32 #823141

  • nivek
  • nivek's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 98
Ome Ed schreef :
Nu vroeg ik mij af of jij die Hankook DC27 soms hebt gewogen. Immers goede accu's zijn zwaar, en bootaccu's het zwaarst.
Nee ik heb de accu's niet gewogen bij het inzetten. Ik kan alleen zeggen dat ze zwaarder zijn dan de Varta die er eerst in zat, maar dat was dan ook een 75Ah exemplaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 apr 2017 16:16 #823184

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
boarderbas schreef :
Dikke kans dat ze uit de zelfde fabriek komen. Ook héle dikke kans dat die fabriek véle smaken aan binnenwerk kent.

Dat is aannemelijk. Maar dan moet het gewicht toch verschillen? Immers een deep cycle accu heeft 'dikkere' platen, en zou dus zwaarder moeten zijn. Mogelijk zijn de opgaven van het gewicht, zoals gedaan door div. leveranciers, niet helemaal accuraat. Ik ga nog eens zoeken naar nadere info.

Die hele accubusiness is zeer ondoorzichtig. Als eindgebruiker ben ik primair geïnteresseerd in de netto capaciteit. Hoeveel energie kan door een bepaalde accu geleverd worden zonder dat de levensduur significant terugloopt. Er is mij echter geen fabrikant/leverancier bekend, die harde cijfers kan en wil verstrekken. Het blijft hangen bij; gel > agm > nat. Hoe duurder hoe beter. Enz. Idem voor de max hellingshoek, mechanische stabiliteit, en tolerantie ten aanzien van verkeerd gebruik. Geen harde cijfers. En dit niet alleen bij de budget accu's, maar ook bij de dure exemplaren.

nivek schreef :
Ome Ed schreef :
Nu vroeg ik mij af of jij die Hankook DC27 soms hebt gewogen. Immers goede accu's zijn zwaar, en bootaccu's het zwaarst.
Nee ik heb de accu's niet gewogen bij het inzetten. Ik kan alleen zeggen dat ze zwaarder zijn dan de Varta die er eerst in zat, maar dat was dan ook een 75Ah exemplaar.

Bedankt voor de info. Het hoge gewicht is een goed signaal. Daarmee wordt mijn keuze voor de Hankook DC27 steeds waarschijnlijker.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 03 apr 2017 16:45 #823192

Ome Ed schreef :
Die hele accubusiness is zeer ondoorzichtig. Als eindgebruiker ben ik primair geïnteresseerd in de netto capaciteit. Hoeveel energie kan door een bepaalde accu geleverd worden zonder dat de levensduur significant terugloopt. Er is mij echter geen fabrikant/leverancier bekend, die harde cijfers kan en wil verstrekken.

Mee eens, maar accu's zijn nu eenmaal geen uitgeëngineerde devices zoals chips of harddrives, waar wel alles (blijven statistieken trouwens) van bekend is.

Victron noemt wel degelijk typische levensduur/laadcycli vs. ontlading etc in haar datasheets trouwens. Ook dat zijn schattingen uiteraard, ze zullen geen honderden accu's getest hebben om aan deze getallen te komen lijkt mij. Op dat gemiddelde (voor zover het klopt) kun je pech of geluk hebben.

Qua trend: hoe minder diep ontladen, hoe langer de levensduur. Als limiet gaat een accu die je niet gebruikt en aan een goede lader (met onderhoudslaadcyclus - raised absorption) hangt bijna eindeloos mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 10 apr 2017 20:16 #825034

  • Ome Ed
  • Ome Ed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 308
Nachtvlinder schreef :

Victron noemt wel degelijk typische levensduur/laadcycli vs. ontlading etc in haar datasheets trouwens. Ook dat zijn schattingen uiteraard, ze zullen geen honderden accu's getest hebben om aan deze getallen te komen lijkt mij. Op dat gemiddelde (voor zover het klopt) kun je pech of geluk hebben.

Deze datasheet inmiddels gevonden. Ook Exide heeft het een en ander aan datasheets online staan. Het behelst weliswaar info per soort, en niet voor een specifiek type, maar nuttige info is het zeker.

Gewicht noch volume zijn binnen mijn huidige energie behoefte van wezenlijk belang. De door mij ingeschatte kosten/baten verwachting is als volgt:

kostprijs / aantal cycli binnen levensduur * capaciteit * ontladingsfactor * beheerfactor

en dat wijst nmm in mijn geval naar een conventionele deep cycle accu.

Initiële keus was een Exide ET550. Deze was lokaal nergens voorradig, dus uiteindelijk toch de Hankook DC27 gekocht. Na aanschaf gewogen, en dat leverde een nette 22.7 kg op.
Unmündigkeit ist das Unvermögen, sich seines Verstandes ohne Leitung eines anderen zu bedienen. Selbstverschuldet ist diese Unmündigkeit, wenn die Ursache derselben nicht am Mangel des Verstandes, sondern der Entschließung und des Muthes liegt, sich seiner ohne Leitung eines anderen zu bedienen....
Laatst bewerkt: 10 apr 2017 20:33 door Ome Ed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Nieuwe accu's 11 apr 2017 08:33 #825132

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Nachtvlinder schreef :
Als limiet gaat een accu die je niet gebruikt en aan een goede lader (met onderhoudslaadcyclus - raised absorption) hangt bijna eindeloos mee.

± 10 jaar.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.152 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl