boarderbas schreef :
Dikke kans dat ze uit de zelfde fabriek komen. Ook héle dikke kans dat die fabriek véle smaken aan binnenwerk kent.
Dat is aannemelijk. Maar dan moet het gewicht toch verschillen? Immers een deep cycle accu heeft 'dikkere' platen, en zou dus zwaarder moeten zijn. Mogelijk zijn de opgaven van het gewicht, zoals gedaan door div. leveranciers, niet helemaal accuraat. Ik ga nog eens zoeken naar nadere info.
Die hele accubusiness is zeer ondoorzichtig. Als eindgebruiker ben ik primair geïnteresseerd in de
netto capaciteit. Hoeveel energie kan door een bepaalde accu geleverd worden zonder dat de levensduur significant terugloopt. Er is mij echter geen fabrikant/leverancier bekend, die
harde cijfers kan en wil verstrekken. Het blijft hangen bij; gel > agm > nat. Hoe duurder hoe beter. Enz. Idem voor de max hellingshoek, mechanische stabiliteit, en tolerantie ten aanzien van verkeerd gebruik. Geen harde cijfers. En dit niet alleen bij de budget accu's, maar ook bij de dure exemplaren.
nivek schreef :
Ome Ed schreef :
Nu vroeg ik mij af of jij die Hankook DC27 soms hebt gewogen. Immers goede accu's zijn zwaar, en bootaccu's het zwaarst.
Nee ik heb de accu's niet gewogen bij het inzetten. Ik kan alleen zeggen dat ze zwaarder zijn dan de Varta die er eerst in zat, maar dat was dan ook een 75Ah exemplaar.
Bedankt voor de info. Het hoge gewicht is een goed signaal. Daarmee wordt mijn keuze voor de Hankook DC27 steeds waarschijnlijker.