Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: welke acculader?

welke acculader? 03 jan 2017 16:51 #796816

Of een ctek m100 of ctek m200 die lijken mij ook prima.
Dan nog even een leken vraag: op de site van mijn jachthaven staat dit: "Op elke steiger bestaat de mogelijkheid om elektriciteit te gebruiken (maximaal 6 Ampère)." Als ik een lader van meer dan 6A gebruik, kan dat dan wel? Slaat er dan geen stop door op de steiger walstroomkast of levert die dan niet maar max 6A?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 03 jan 2017 16:58 #796820

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Oeps inderdaad. Een lekenvraag. Goed dat je m stelt. De uitgang van de lader geeft max 6A bij 14.4V zeg even voor t gemak 15V. Dat is 90Watt. Bij een rendement van 85% moet er aan de ingang 90/0.85 = 106Watt in.

Maar dat is 230V. Dan dat is dan 106/230=0,46A. Valt dus wel mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 03 jan 2017 17:51 #796839

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Saeftinghe schreef :
Koezt, dat de lader groter is dan 10% van de capaciteit zal niet verkeerd zijn, de accu bepaalt de stroomsterkte.
De lader spanning zal zeer snel de 14.4V bereiken en de spanning daar op afregelen, in absorptie gaan dus.

De gelijkheid van accu's parallel is prima, energie of geld steken in opeenvolgende serie nummers is over de top vind ik.
Zelfde fabrikaat en type is goed genoeg.
Dus geen AGM samen met een startaccu.

Waar lees je dat ik er extra voor betaald heb?
Ik heb gezegd dat ik graag zo gelijk mogelijke accu's wilde en kreeg opeenvolgende.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 03 jan 2017 20:32 #796902

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 890
Marine discounter had t laatst mooie aanbieding voor victron ip22 laders. Prima lader
Ik zie dat ze nu ip65 lader in aanbieding hebben, daar heb ik dan alleen weer geen ervaring mee.... Maar wel aantrekkelijk geprijsd.

Heb geen aandelen oid..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 03 jan 2017 22:34 #796948

Koezt, ik heb me niet duidelijk uitgedrukt, excuus.
Ik bedoelde te zeggen dat er geen overdreven nadruk op identieke accu's gelegd hoeft te worden, zelfde fabrikaat en type is goed, opeenvolgende produktie nummers is mooi, maar niet noodzakelijk.
Niet nodig om daar moeite of geld aan te besteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 08:04 #796986

Volgens mij hebben meerderen van jullie meer dan 1 accu om op te laden. Ik zie eigenlijk alleen de Mastervolt easy charge 10A met 2 uitgangen (in de prijsrange tm € 150). Hoe doen jullie dat? Ik heb dus schakelaars waardoor ik wel handmatig kan kiezen welke accu geladen moet worden (I startaccu, II de 2 service accu's of III alle accu's) dus ik kan de uitgaande rode en zwarte draad splitsen naar 2 schakelaars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 08:43 #796996

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb 3 accubanken. Startaccu, boordaccu en instrumentenaccu.
De motor laad alle drie de accu's dmv een Argofet laadverdeler met 3 aansluitpunten.
De startaccu is altijd vol, wordt immers geladen door de motor. Kijk ik verder ook nooit naar en gaat het langst mee van allemaal.
De boordaccu hangt aan een 7A Ctek en de instrumentaccu aan een 3,6Ctek lader. Elk een eigen lader dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 09:08 #797005

koko schreef :
Ik heb 3 accubanken. Startaccu, boordaccu en instrumentenaccu.
De motor laad alle drie de accu's dmv een Argofet laadverdeler met 3 aansluitpunten.
De startaccu is altijd vol, wordt immers geladen door de motor. Kijk ik verder ook nooit naar en gaat het langst mee van allemaal.
De boordaccu hangt aan een 7A Ctek en de instrumentaccu aan een 3,6Ctek lader. Elk een eigen lader dus.

En begrijp ik daarmee dat je motor alleen de startaccu laadt? Bij mij volgens mij alle accu's. Tijdens het varen van de SMR op de motor had ik altijd volle accu's terwijl ik wel de koelkast aan had staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 09:24 #797010

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Bij mij is het zo:

Motor laadt de startaccu. Een Cyrix accuscheideingsrelais zorgt ervoor dat als de startaccu vol is, de serviceaccu's gaan laden.
De acculader zelf laadt de serviceaccu's en hangt daar permanent aan.

Immers, als je motor een beetje normaal start, is je startaccu nooit leeg. Ik heb een 100Ah startaccu (nog redelijke lichtaccu die ik destijds uitgefaseerd heb. Hieruit mag ik 50% lading trekken voordat deze als leeg bezien moet worden. 50Ah beschikbaar dus.

Stel, mijn startmotor trekt 200A gedurende een minuut. Dan is daarvan het verbruik (200x1)/60=3,33Ah. Terwijl ik 50Ah mag gebruiken voordat de accu leeg is...
Mijn motortje heeft echter nog nooit langer dan 15 seconden nodig gehad om te starten.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 10:11 #797035

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bauke Dufour schreef :
koko schreef :
Ik heb 3 accubanken. Startaccu, boordaccu en instrumentenaccu.
De motor laad alle drie de accu's dmv een Argofet laadverdeler met 3 aansluitpunten.
De startaccu is altijd vol, wordt immers geladen door de motor. Kijk ik verder ook nooit naar en gaat het langst mee van allemaal.
De boordaccu hangt aan een 7A Ctek en de instrumentaccu aan een 3,6Ctek lader. Elk een eigen lader dus.

En begrijp ik daarmee dat je motor alleen de startaccu laadt? Bij mij volgens mij alle accu's. Tijdens het varen van de SMR op de motor had ik altijd volle accu's terwijl ik wel de koelkast aan had staan.

Nee, motor laad alle accu's. Dat wordt geregeld door de ArgoFet laadverdeler. Daar hangt dus de dynamo aan de ingang en de 3 accubanken aan de 3 uitgangen. De startaccu wordt daarnaast niet op nog een andere manier geladen. De twee overige accubanken wel: via de Ctekladers aan de walstroom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 10:45 #797046

Dus een acculader met twee uitgangen is dus helemaal geen must. De startaccu hoeft niet bijgeladen te worden, starten kost zo weinig ampere dat zolang de motor (oa) deze accu oplaadt je niks extra's hoeft te doen.
Dat vergroot mijn zoekgebied weer. Mijn 2 service accu's staan toch parallel en kan ik met 1 uitgang opladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 12:32 #797084

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Idd, de startaccu wordt meteen weer bij geladen nadat de motor is gestart. Dat gaat, beetje afhankelijk hoe snel je motor aanslaat natuurlijk, heel snel.
Ik heb dat eens een poosje gevolgd bij een electrisch startende buitenboordmotor. Laadspoel 6A max. Motor startte koud redelijk, binnen 5 minuten begon de laadstroom af te nemen tot >1 Ah. Bij mijn huidige motor gaat het nog veel sneller (goeie koude start).

Lader met twee uitgangen is geen must, maar nice to have.
Laatst bewerkt: 04 jan 2017 12:33 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 04 jan 2017 12:51 #797089

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Wat je nodig hebt is zo afhankelijk van wat je wil doen.
En hoeveel accu's je aan boord hebt.
2 uitgangen is makkelijk, maar een goede lader is veel belangrijker.
Een die je accu vol laad, maar niet overlaad.
Ik heb een startaccu en een serviceaccu.
Op de alternator een diode laadverdeler,
een zonnepaneel met regelaar 2 uitgangen
en een Cteck 7.0 lader. Op beide accu's aan te sluiten via een plug.
In principe hoef ik alleen de serviceaccu via de Cteck op te laden, maar af en toe laad ik de startaccu ook eens.
Gaat prima, alleen, het is niet automatisch.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 05 jan 2017 13:57 #797424

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
koko schreef :
Vinni schreef :
Hee....dat van die galvanische corrosie wist ik niet.
Dank je!

Reuze interessant aangezien wij een stalen romp hebben.

Vinni

Ik vermoed dat het verhaal van de galvanische corrosie dan ook het "Marine" in de naamgeving verklaard.

Edit: maar effe nagevraagd bij Ctek NL. De specialist was niet inthahouse. Krijg een mailtje van hem binnenkort :cheer:

Mailtje gehad. Alle Ctekladers zijn galvanisch gescheiden B)

Zie het volledige antwoord:


Terugkomend op uw vraag hebben wij de specialisten van CTEK om bevestiging gevraagd.

Antwoord:

De CTEK laders veroorzaken geen galvanische corrosie.

Doordat de primaire en secundaire zijden van de CTEK laders galvanische gescheiden zijn dient dit als veiligheidsmaatregel ter voorkoming van mogelijk onveilige stromen tussen verschillende spanningsbronnen.

Dit is van toepassing op alle CTEK laders.

Vertrouwende u met de juiste informatie te hebben voorzien.

Met vriendelijke groet,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 05 jan 2017 14:05 #797429

Zozo.....knap van Ctek.....zouden ze wat meer mee moeten adverteren.

Dank je!

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 06 jan 2017 09:18 #797644

Nou de lader is onderweg en ik denk dat ik een heel goede keuze heb gemaakt. Ik wil jullie zeker niet onthouden welke lader het is geworden en ook het bedrijf kan ik echt aanraden. Scherp geprijsd en heel goede service.
Het bedrijf heet Bluepowershop en de lader is een Blue Smart IP65 12/15 voor €154 Inc verzendkosten. Dit is dus een 15A kader. Met IP65 label. En niet dat het nou noodzakelijk is, maar deze nieuwe versie heeft Bluetooth zodat je op je mobiel alles kan volgen en instellen.

Tot slot ik heb geen lagere prijs gekregen, ik heb eerst besteld en daarna pas deze post geplaatst.

Het ctek verhaal van galvanisch scheiden viel me wat tegen, ze zeggen dat ze dat op al hun laders hebben, terwijl er eerder in dit draadje iemand aangaf corrosie te ervaren met ctek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 06 jan 2017 11:47 #797703

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bauke Dufour schreef :
Nou de lader is onderweg en ik denk dat ik een heel goede keuze heb gemaakt. Ik wil jullie zeker niet onthouden welke lader het is geworden en ook het bedrijf kan ik echt aanraden. Scherp geprijsd en heel goede service.
Het bedrijf heet Bluepowershop en de lader is een Blue Smart IP65 12/15 voor €154 Inc verzendkosten. Dit is dus een 15A kader. Met IP65 label. En niet dat het nou noodzakelijk is, maar deze nieuwe versie heeft Bluetooth zodat je op je mobiel alles kan volgen en instellen.

Tot slot ik heb geen lagere prijs gekregen, ik heb eerst besteld en daarna pas deze post geplaatst.

Het ctek verhaal van galvanisch scheiden viel me wat tegen, ze zeggen dat ze dat op al hun laders hebben, terwijl er eerder in dit draadje iemand aangaf corrosie te ervaren met ctek.

Bluepowershop is zeker een aangename partij! Goeie deal!

Maar galvanische corrosie ban je niet uit door een Ctek aan boord te leggen. Dat kan vele, vele andere oorzaken hebben. Ctek geeft aan dat zij dat goed voor elkaar hebben bij hun laders. Niet dat het daarmee weg is. Daarvoor moet de hele installatie bedachtzaam en correct zijn aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 06 jan 2017 13:07 #797741

ik gaf aan een stek look alike te hebben... (volgens mij een aldi variant oud..) en dat ik sinds die tijd mijn anodes verlies. Voorheen had ik een andere acculader (marine variant) en daarbij geen last.
Maar zoals gezegd ik heb qua 220 geen scheidingstrafo (eigenlijk meer een verlengsnoer naar aan boord) Via die acculader (minpool) zit een wsschl een lus. Ik heb deze lader er nu afgegooid.

maar ik overweeg nu ook een nieuwe lader die galvanisch gescheiden 12V spanning afgeeft.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 09 jan 2017 19:44 #798815

Vandaag mijn acculader ontvangen, meteen de lader zonder accu aangesloten op mijn 12v koelkast om te checken of die koelkast het wel doet (heb m werkend gekocht maand geleden maar staat nog thuis). Handig dat je met de app via Bluetooth precies kan zien wat ie verbruikt 3.0A. Bespaart me weer een dure accumulator. Wel vind ik het wat raar dat er staat dat ie 14,4 volt levert, ik weet niet hoe slecht dat voor de koelkast is. De lader kan zonder accu stroom leveren.

Ik had een mailtje van bluepower die onze discussie over galvanische corrosie hadden gelezen. Hieronder wat ze ongeveer naar me gemaild hadden. Conclusie is dat ctek hetzelfde doet als alle andere goede acculaders, de marine versie van ctek is niet daardoor beter of anders.

Echte acculaders veroorzaken geen galvanische corrosie!!
Elektrolytische corrosie kan voorkomen bij een lader die geaard wordt aangesloten en inwendig de min aan aarde ligt.
Daarbij moet dan ook weer de min aan de scheepshuid liggen (wat in de praktijk bijna niet te voorkomen is)
Via deze situatie leg je de wal aarde aan de scheepshuid, dit is een bron voor elektrolytische corrosie

Dit min aan aarde komt nog wel eens voor bij van die goedkope metalen bouwmarkt laders.

De kreet in de handleiding van Ctek is waarschijnlijk het gevolg van een verkeerde vertaling en moet over galvanische scheiding gaan, dat is heel wat anders als galvanische corrosie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 09 jan 2017 20:43 #798843

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bauke Dufour schreef :

De kreet in de handleiding van Ctek is waarschijnlijk het gevolg van een verkeerde vertaling en moet over galvanische scheiding gaan, dat is heel wat anders als galvanische corrosie.

Beetje vreemd: de mail gaat toch echt over het galvanisch gescheiden zijn van de laders (en dat ze geen g. corrosie veroorzaken).

Maar evengoed een prima wetenschap dat goede laders altijd zo gebouwd worden en galvanisch gescheiden zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 09 jan 2017 21:16 #798861

En daarbij, ctek zelf zei ook dat het op al hun laders van toepassing is. Het komt op mij een beetje over als een marketing stunt van ctek om die ene lader zo te promoten als "veroorzaakt geen galvanische corrosie".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 09 jan 2017 21:26 #798865

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Bauke Dufour schreef :
Nou de lader is onderweg en ik denk dat ik een heel goede keuze heb gemaakt. Ik wil jullie zeker niet onthouden welke lader het is geworden en ook het bedrijf kan ik echt aanraden. Scherp geprijsd en heel goede service.
Het bedrijf heet Bluepowershop en de lader is een Blue Smart IP65 12/15 voor €154 Inc verzendkosten. Dit is dus een 15A kader. Met IP65 label. En niet dat het nou noodzakelijk is, maar deze nieuwe versie heeft Bluetooth zodat je op je mobiel alles kan volgen en instellen.

Tot slot ik heb geen lagere prijs gekregen, ik heb eerst besteld en daarna pas deze post geplaatst.

Het ctek verhaal van galvanisch scheiden viel me wat tegen, ze zeggen dat ze dat op al hun laders hebben, terwijl er eerder in dit draadje iemand aangaf corrosie te ervaren met ctek.

Het mag zijn dat iemand aangeeft dat hij corrosie ervaart en met een cteck werkt, maar dat wil nog niet zeggen dat de galvanische corrosie door de cteck komt.
Ik heb de laatste jaren ook meer verbruik van mijn anodes, ondanks dat ik nog steeds dezelfde laders en andere toestellen heb. Ik ben wel van jachthaven veranderd. En heb dus ook andere buren, en een andere walstroominstallatie. Mogelijks komt het van de walstroom, of van mijn buren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke acculader? 10 jan 2017 02:51 #798900

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Bauke Dufour schreef :
En daarbij, ctek zelf zei ook dat het op al hun laders van toepassing is. Het komt op mij een beetje over als een marketing stunt van ctek om die ene lader zo te promoten als "veroorzaakt geen galvanische corrosie".

Marketing stunt?? Het staat in kleine lettertjes, niet hoofdletters of zo. Het is wel een belangrijke eigenschap van een lader in een marine omgeving. Imo heel normaal dus dat je dat er bij schrijft. Zouden meer merken moeten doen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl