Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 17:46 #775380

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Vinni schreef :
Class B Transponder is verplicht een eigen antenne te hebben.

Vinni

Waar heb jij die wijsheid vandaan???.
Voor klasse-A klopt dat dan wel, maar klasse B is vogelvrij....



Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 17:48 #775382

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Als je al een set hebt is er natuurlijk niet echt een reden om die te vervangen. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de intelligente software van Vesper en de grote knoppen om te bedienen. Het enige wat ik wel mis is de mogelijkheid om een AIS target direct via DSC op te roepen. Het MMSI nummer zelf intypen duurt te lang en is foutgevoelig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 17:48 #775383

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Vinni schreef :
Het is zover......

Standard Horizon GX6500.
Marifoon en AIS Transponder Class B in één.

Vinni

We zitten nog in het CE traject bij True-Heading.



Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:00 #775388

WADnWIND schreef :
Vinni schreef :
Class B Transponder is verplicht een eigen antenne te hebben.

Vinni

Waar heb jij die wijsheid vandaan???.
Voor klasse-A klopt dat dan wel, maar klasse B is vogelvrij....

Deze reactie van jou :
www.zeilersforum.nl/index.php/...?limitstart=0#727772

Ok....misschien niet verplicht maar wel noodzakelijk voor een correcte werking.
Zo lees ik jouw reactie wel.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:08 #775389

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
De reacties waren gebaseerd op de onjuiste veronderstelling dat het de VHF antenne was waar je op doelde. Maar ook een eigen GPS antenne is niet verplicht voor een class-B transponder is niet verplicht voor zover ik weet. Wel gewenst uiteraard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:18 #775394

Ik heb een paar reacties hierboven al aangegeven dat het de GPS betreft.
Ik weet echt wel dat je voor class B een grcombineerde VHF-antenne kan gebruiken.
Die gebruik ik zelf namelijk ook.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:23 #775395

Volgens de uitleg van die site heeft de GX6500 drie antennes nodig. GPS, VHF en AIS. Jammer dat ze de VHF en AIS niet gecombineerd hebben, doordat het in één apparaat zit zou dit een stuk efficiënt kunnen dan de externe splitter.

Omdat alles in één apparaat zit is alles wel mooi gekoppeld wat voor het gebruik gemak positief is. Nadeel is natuurlijk wel als er wat kapot gaat alles meteen niet meer werkt.
Laatst bewerkt: 12 okt 2016 18:23 door Christiaan 676.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:31 #775398

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
ilCigno schreef :
Als je al een set hebt is er natuurlijk niet echt een reden om die te vervangen. Ik ben zelf erg gecharmeerd van de intelligente software van Vesper en de grote knoppen om te bedienen. Het enige wat ik wel mis is de mogelijkheid om een AIS target direct via DSC op te roepen. Het MMSI nummer zelf intypen duurt te lang en is foutgevoelig.

Kan dat niet met NMEA van plotter/pc naar marifoon?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:31 #775399

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Vinni schreef :
Ik heb een paar reacties hierboven al aangegeven dat het de GPS betreft.
Ik weet echt wel dat je voor class B een grcombineerde VHF-antenne kan gebruiken.
Die gebruik ik zelf namelijk ook.

Vinni

Ik denk dat wij allemaal op het verkeerde been gezet zijn en begrepen dat je de AIS en VHF antenne bedoelde.
Een GPS heb je wel nodig, anders doet de transponder het niet. De GPS antenne is een z.g. intelligente GPS met alle electronica er is. Er komt alleen MMEA183 uit + een seconde puls (1PPS)voor de tijd sunchronisatie van de transponder. Icom heeft dat ook zo.

Inderdaad jammer dat er niet een versie is met ingebouwde splitter. Voordeel is nu wel dat je zelf kan beslissen om 2 gescheiden VHF antennes te gebruiken.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:34 #775400

en moet er een extra coax naar de marifoon.
Mijn transponder en splitter zit ingebouwd, komt beter uit ook met de coax kabels. veel netter.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 12 okt 2016 18:42 #775401

Iemand enig idee wat beter is voor de AIS ontvangst? Boven in de mast en dan de extra verliezen van coax en niet geoptimaliseerde antenne accepteren. Of op de hekstoel met een geoptimaliseerde antenne voor AIS en een korte coax?

Aangezien VHF in de meeste situaties een zicht verbinding nodig heeft zal hoog er welicht voor zorgen dat je boten over een grotere afstand op de AIS kan zien en zij jou. Maar dan moet het signaal wel sterk genoeg zijn...

Daar in tegen grote schepen (welke het belangenrijkste zijn op een grote afstand) zijn hoog waardoor de antenne automatisch hoog zit en je ze waarschijnlijk al snel op een grote afstand ziet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 06:44 #775457

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Christiaan 676 schreef :
Iemand enig idee wat beter is voor de AIS ontvangst? Boven in de mast en dan de extra verliezen van coax en niet geoptimaliseerde antenne accepteren. Of op de hekstoel met een geoptimaliseerde antenne voor AIS en een korte coax?

Aangezien VHF in de meeste situaties een zicht verbinding nodig heeft zal hoog er welicht voor zorgen dat je boten over een grotere afstand op de AIS kan zien en zij jou. Maar dan moet het signaal wel sterk genoeg zijn...

Daar in tegen grote schepen (welke het belangenrijkste zijn op een grote afstand) zijn hoog waardoor de antenne automatisch hoog zit en je ze waarschijnlijk al snel op een grote afstand ziet.

Boven in de mast. (icm goede coax)
Als je ook wedstrijden vaart is in de mast verplicht, en heb je derhalve geen keus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 07:16 #775461

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
ZeeZin schreef :

Als je ook wedstrijden vaart is in de mast verplicht, en heb je derhalve geen keus.


Doe vertel?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 07:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 07:40 #775465

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5954
Er was vroegah een regel dat de marifoon antenne niet boven een bepaalde hoogte mocht worden geplaatst
(15 meter was het geloof ik)

Ik denk niet dat iemand zich er ooit iets van heeft aangetrokken, maar is dat formeel nog steeds zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 08:41 #775471

Christiaan 676 schreef :
Iemand enig idee wat beter is voor de AIS ontvangst? Boven in de mast en dan de extra verliezen van coax en niet geoptimaliseerde antenne accepteren. Of op de hekstoel met een geoptimaliseerde antenne voor AIS en een korte coax?

Beide geprobeerd, met de antenne (met nieuwe Belden H155 kabel) op de mast op 17 meter hoog, 25 meter kabel, en met de AIS-antenne (iets korter) op de hekstag met 10 meter RG58, op ca 4 meter boven water. Zelfde AIS (CTRX-Carbon).

Bovenop de mast maximaal schepen gezien op ruim 60 mijl afstand, met de hekstag-antenne komen de verste schepen en A-to-N's van een kleine 40 mijl. Lijkt me ruim voldoende om ze tijdig te ontwijken.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 09:27 #775482

  • blommie
  • blommie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 737
HPV schreef :
Er was vroegah een regel dat de marifoon antenne niet boven een bepaalde hoogte mocht worden geplaatst
(15 meter was het geloof ik)

Ik denk niet dat iemand zich er ooit iets van heeft aangetrokken, maar is dat formeel nog steeds zo?

lijkt me niet , want dan zouden sommige zeeschepen de marifoonantenne op de zijkant van de romp moeten plaatsen. :P
gr Marcel
hanse 370 together
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 10:04 #775491

Volgens mij gold dat ook alleen voor de pleziervaart.
Maar het staat in ieder geval niet (meer?) in de gebruikersbepalingen.
www.agentschaptelecom.nl/sites...ngen-scheepvaart.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 11:29 #775512

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Mooi ding! Ik ga sparen! :laugh:
(Wanneer komt er een versie met navtext? :evil: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 11:38 #775514

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
WADnWIND schreef :
ZeeZin schreef :

Als je ook wedstrijden vaart is in de mast verplicht, en heb je derhalve geen keus.


Doe vertel?

Van het voorjaar in gesprek met een aantal deelnemers aan de 500 mijls duohanded: zij waren hun AIS aan het aanpassen met een splitter, ivm de regelgeving dat zij AIS in de mast moesten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 12:03 #775521

Eigenlijk een heel logische regel.
T.o.v. grote schepen maakt de hoogte minder uit maar als twee jachten beide de antenne op bijv. 1,5 meter hebben staan is het bereik maar amper 5 zeemijl.En als de golfhoogte 2 of 3 meter is zul je regelmatig signalen missen want die duren maar iets van 10 milliseconden.
Allebei op 12 meter is de reikwijdte maar liefst 15 zeemijl.
De hoogte van de antenne is eigenlijk belangrijker voor de reikwijdte dan het zendvermogen.
Ad
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 12:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 13:06 #775529

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
ZeeZin schreef :
Van het voorjaar in gesprek met een aantal deelnemers aan de 500 mijls duohanded: zij waren hun AIS aan het aanpassen met een splitter, ivm de regelgeving dat zij AIS in de mast moesten hebben.

Vreemd, een AIS is niet eens verplicht en op de checklist staat het ook niet vermeld. Gewoon eigen initiatief dus...

500mijl.nl/wp-content/uploads/..._SafetyChecklist.pdf

Notice of Race changes and additions
21 04 2016 (15:45) - 500M
....
• An AIS transponder is not obligatory, but highly recommended. If no transponder has been fitted, a radar reflector shall be permanently installed.
.....
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 13:07 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 13:11 #775532

OSR 2016 Cat 0, 1, 2:

a class A AIS Transponder which either: MoMu0,1,2 a) shares the masthead VHF antenna via a low loss AIS antenna splitter; or MoMu0,1,2 b) has a dedicated AIS antenna not less than 38 cm (15”) in length mounted with its base not less than 3 m (10’) above the Waterline and co-axial feeder cable with not more than 40% power loss (Loss Estimator)


Geen eis van masttopantenne voor AIS dus, ook niet als je alle oceanen bevaart.

Wel AIS-eis per se voor Cat 2, waaronder (volgens de NoR) de 500Myls.
Vreemd dat ze een uitzondering maken....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 13:14 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 13:30 #775540

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :
OSR 2016 Cat 0, 1, 2:

a class A AIS Transponder which either: MoMu0,1,2 a) shares the masthead VHF antenna via a low loss AIS antenna splitter; or MoMu0,1,2 b) has a dedicated AIS antenna not less than 38 cm (15”) in length mounted with its base not less than 3 m (10’) above the Waterline and co-axial feeder cable with not more than 40% power loss (Loss Estimator)


Geen eis van masttopantenne voor AIS dus, ook niet als je alle oceanen bevaart.

Wel AIS-eis per se voor Cat 2, waaronder (volgens de NoR) de 500Myls.
Vreemd dat ze een uitzondering maken....

Dat soort technische commissies heb ik uberhaupt niet zo hoog zitten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 13:33 #775542

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Baasklusje schreef :

Bovenop de mast maximaal schepen gezien op ruim 60 mijl afstand, met de hekstag-antenne komen de verste schepen en A-to-N's van een kleine 40 mijl. Lijkt me ruim voldoende om ze tijdig te ontwijken.

Het gaat er niet om of jij ze ontwijkt. Het gaat er om dat zij jouw ontwijken.....
Jij kan nooit voor ze weglopen met 6-8 Kn, terwijl zij 10-20Kn lopen. Het is veel effectiever als zij 1 graad koerswijziging doen en je zo vrij houden, mits je op tijd gezien wordt.
Zij zien jou zeker niet op 40 mijl met je lage antenne.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 okt 2016 13:33 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Eindelijk!......Marifoon en AIS Transponder in één 13 okt 2016 13:39 #775545

WADnWIND schreef :
Zij zien jou zeker niet op 40 mijl met je lage antenne.

Leg uit ;-)

als mijn antenne die van de ander ziet, ziet de antenne van de ander mijn antenne dan niet ?????
Alleen voor andere schepen met een erg lage antenne ben ik wellicht wat later zichtbaar.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl