Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Navigeren met stuurautomaat

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 12:36 #770533

  • Thomss
  • Thomss's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 909
Waterblok schreef :

Ken je de betalende geulen ook? Die wil ik wel varen, bootje kost toch al geld.... :laugh:

Wat wordt hier bedoelt.. met betalende geulen. ??
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 12:43 #770534

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
It Paradyske schreef :
En als de eerste vier letters van de waypoints gelijk zijn gaat ie dacht ik wel vanzelf naar de volgende.
dat zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn.
volgens mij geeft de ap niet meer dan de eerste vier tekens weer.
dus eigelijk blijft de ap naar hetzelfde wp sturen, wat alleen van positie is veranderd.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 14:03 #770540

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Dat sturen volgens een route via de computer is in de praktijk vaak veel weerbarstiger dan gedacht. Verbindingen zijn niet goed, software werkt niet helemaal als gedacht, instrumenten spreken een andere taal. Kàn werken maar kan ook een taaie zijn!
Verder is het allemaal minder automatisch dan TS denkt, lijkt me. Je moet eerst de route starten, dan binnen zoveel meter van de xte gaan zitten en dan gaat het pas aan de gang. Heb je veel stroming van opzij dan wordt al gauw je xte te groot met als gevolg een alarm. Kom je in de buurt van een waypoint moet je ook weer bevestigen dat je de nieuwe richting accepteert.
Kortom, het lijkt wel leuk maar in de praktijk is het minder. Wij zetten wel de route uit maar gebruiken hem nooit om ook echt automatisch op te sturen. Dat de route meeloopt vinden we wel fijn omdat je dan ook de afstand, tijd en xte naar het volgende waypoint mee ziet lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 14:40 #770545

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Maar een en ander in combinatie met de nieuwe autorouting functie van navionics wel lekker: je drukt de toets "autoroute" en vervolgens "start route". Als je dan je motor start en je zeilen laat zakken hoef je vervolgens niets meer te doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 17:45 #770578

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Volgens mij moet de roosmux uitgebreid worden en de boot aangepast dan kan met verandering van de koers ook de zeilstand aangepast worden... Kan de roosmux de lieren en dus de zeilen bijstellen...:laugh:

Ik kijk op mijn plotter of ik vaar waar ik heen wil en stel de automaat daar op in. Vervolgens trim ik de boot.

Als mijn heading naast het doel verloopt vraag ik me af of ik bij zal stellen of niet. (Tijdelijk issue met stroom of niet)
En voortdurend de trim in de gaten houden.

Dat is zo sportief als ik al dan niet solo zeil....

Kruisrak stuur ik wel zelf overigens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 17:59 #770583

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
holtere schreef :
Dat sturen volgens een route via de computer is in de praktijk vaak veel weerbarstiger dan gedacht. Verbindingen zijn niet goed, software werkt niet helemaal als gedacht, instrumenten spreken een andere taal. Kàn werken maar kan ook een taaie zijn!
Verder is het allemaal minder automatisch dan TS denkt, lijkt me. Je moet eerst de route starten, dan binnen zoveel meter van de xte gaan zitten en dan gaat het pas aan de gang. Heb je veel stroming van opzij dan wordt al gauw je xte te groot met als gevolg een alarm. Kom je in de buurt van een waypoint moet je ook weer bevestigen dat je de nieuwe richting accepteert.
Kortom, het lijkt wel leuk maar in de praktijk is het minder. Wij zetten wel de route uit maar gebruiken hem nooit om ook echt automatisch op te sturen. Dat de route meeloopt vinden we wel fijn omdat je dan ook de afstand, tijd en xte naar het volgende waypoint mee ziet lopen.

Eens!
Het vraagt wel even iets meer dan de ap koppelen aan de software/mux. Zo kan OpenCpn niet goed omgaan met in&uitgaande berichten via dezelfde compoort. Verder kan er van alles ingesteld in software, diverse alarmen en settings zijn mogelijk. En de pc en de ap willen dan weer bevestiging van jou. Die moet je wel helder hebben als je op "Ja" drukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 21:05 #770643

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
wauw, een zelf rijdende auto en een zelf zeilende boot: we hoeven helemaal niet meer mee!!! we blijven gewoon thuis, in onze luie stoel, VR bril op, connnect met de auto/boot, dashboard cameraatje en in-mast-cameraatje aan en met een biertje in de ene hand en een chippie in de andere hand beleven we de grootste avonturen!!!
En thuis bedient onze robot ons met een fris 2e biertje, waarom zou je nog zelf naar de koelkast willen lopen???

We liggen nu met de boot in Gibraltar, we zien vele ARC vlaggen om ons geen. Allemaal nog van die dwazen die zelf met hun boot al die ongemakken willen doorstaan om dan aan het eind in de Carieb trots te kunnen zeggen: "Yes, we did it!"

Pfff, geef mij maar dat chippie en de VR bril.

PS, wij gaan hetzelfde doen trouwens, maar dan zonder die ARC vlag. Zal wel even duren voor wij weer terug zijn in NL, wens jullie allen "fair winds".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 21:30 #770647

  • Bakstag
  • Bakstag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 55
Uit de reacties maak ik op dat het laten varen van een route niet zo eenvoudig is. Ik ga zo'n roozeboos multiplexer + afstandsbediening aanschaffen en dan ga ik het zelf ondervinden. Ik hoop wel dat die AB het ook echt goed gaat doen. Lijkt mij geweldig om liggend vanaf het voordek even een kleine koerscorrectie door te voeren.
Sommigen vinden het laten varen van een route maar niks of vinden het gevaarlijk. Zoals gezegd ga ik dat routevaren vooral op het wad gebruiken. Vastlopen op het wad is vervelend als het niet uitkomt maar leidt bij mij niet tot schade. Een aanvaring natuurlijk wel. Daarom wel beter dat jullie voorlopig vooral uit de buurt blijven, ik heb een stevig scheepje ;) Om serieus te blijven; ik neem de waarschuwingen wel ter harte hoor!
Ieder dank voor de reacties!
Gr, anton
---
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 21:35 #770649

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
MOoi Anton, met een afstandsbediening in de hand op het voordek gaat het goed.
Ik heb ook zo'n ding, maar dan van Raymarine en ik gebruik dat als ik op het voordek sta en de spinaker ge gijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 25 sept 2016 21:46 #770652

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Meerdere waypoints is onhandig, dan dien je ieder volgend waypoint te bevestigen, maak gebruik van routepunten en route varen en je hebt dit probleem niet, op een volgende punten worden zonder morren overgenomen.

Kan nog gekker 2 schepen naast elkaar laten varen, waarbij 1 een slave is die op vaste afstand blijft.
het is er en het wordt gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 01:28 #770658

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Bakstag schreef :
Uit de reacties maak ik op dat het laten varen van een route niet zo eenvoudig is. I
Gr, anton

Je zou ook kunnen concluderenit uit de reacties dat het geen goed idee is.... :whistle:
Laatst bewerkt: 26 sept 2016 01:28 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 03:24 #770660

Zjjn er praktijkvoorbeelden van waar TS om vraagt? Bijvoorbeeld een bochtige, eerder gevaren track exact zo terug sturen? Zo'n track kan vele waypoints bevatten; elk nieuw aktief waypoint handmatig bevestigen schiet dus niet op.

Voorbeeld: op dag 1 heb je met LW een ondiep geultje verkend en daar een track van bewaard. De dag erna wil je met HW exact zo terug varen, maar de prikken klopten niet en staan onder water. Je hebt gelukkig wel die zorgvuldig verkende en recente track. Niets onzorgvuldigs aan lijkt mij.

Het echte "navigeren" heb je dus al handmatig gedaan; topic reduceert dan tot het "automatisch laten sturen".

Dus: wie heeft dit probleemloos aan de praat gehad? Met welke soft- en hardware en welke instellingen? Welke multiplexers doen dit goed en welke niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 06:48 #770668

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
In mijn eerdere bijdrage gaat het om deze route. Met OpenCpn op een windows laptop uitgevoerd. Verbonden met een wifi ip/tcp verbinding met een raspberry pi. OpenCpn zend RMB en APB. In OpenCpn waypiont Arrivel Circle radius instelen op 0,05 en vink Advance route waypoint on arrival only aan. De Raspberry zet de RMB zin om in een BWC bericht. Omdat de mux een RMB bericht niet altijd door geeft.
De Raspberry is galvanisch geïsoleerd door middel van een chrismux. Deze geeft de nmea door aan mijn NKE stuurautomaat. Bij een nieuw waypoint is de enige manier om de automaat snel te laten reageren is door de automaat snel te stoppen en te reactiveren. Zeker als de nieuwe koers veel verschilt van de voorgaande. Het lijkt er op dat de automaat eenmaal op track allen nog een koersverandering doorvoert op basis van XTE.
Maar nognaals zoals opgemerkt in mijn vorige bijdrage helemaal voorkomen dat ik in het soms maar 10 meter brede geultje vastloop lukt niet.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 07:21 #770680

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Bakstag schreef :
Ik vaar al heel lang maar heb mij nooit met de elektronica bezig gehouden. Het is ook niet heel erg gebruikelijk op een visserman lemsteraak. Maar dit voorjaar heb ik een stuurautomaat van raymarine geïnstalleerd ev200 met hydraulische cilinder en pomp 24 V. Voor mij was dit een openbaring zeilt zo relaxed en een man extra aan boord. En het smaakt naar meer. Ik wil graag een afstandsbediening en de automaat routes kunnen laten varen vanaf mijn laptop en/of iPad/iPhone. Op mijn laptop staat opencpn en op de iPad/iPhone staat navionics.
Als ik nu die star tracing WiFi data Multiplexer met afstandsbediening koop zal het sturen met een afstandsbediening wel lukken toch? Gaat het ding inderdaad doen wat ie moet doen ? M.a.w. zijn er positieve ervaringen met de afstandsbediening, zijn er ook beperkingen?
Maar ook; kan ik met deze multiplexer dan inderdaad vanaf mijn laptop en iPad de automaat aansturen en routes laten varen?

Denkfout nr 1:

De AP kan inderdaad een route volgen. Dat wil zeggen: Vanuit de GPS komt een XTE tov de koerlijn, en die wordt naar 0 gestuurd. Daarin zitten een aantal problemen:

1: De koerscorrectie, als de XTE niet "0"is, is vrij bruut. De koerslijn wordt met een graad of 20 aangesneden. De trim van je zeilen is dan wel weg.
2: De route bestaat uit RECHTE lijnen tussen waypoints. Dus niet kronkelige track.
3: Na het bereiken van een waypoint, moet je het volgende route deel vrijgeven. In de tussen tijd is weer een flinke XTE opgebouwd, die eerst wordt weggewerkt. Zie 1.

Denkfout nr 2:
Vertrouw jij een PC of tablet zo goed dat je die je boot laat sturen? Windows al helemaal niet, en, God hebbe zijn ziel, Steve Jobs ook niet. Beide zijn niet bedoeld voor gebruik op zee en natte omgevingen, en ook niet bedoeld om echt betrouwbaar te zijn. Ook een WIFI verbinding is bekend gammel.

Denkfout nr3:
Het Wad verandert op punten continue. Dus ook een track van een half jaar oud.

Ikzelf heb mijn netwerk zo opgebouwd dat de PC er als user interface in zit. Niet in de daadwerkelijk besturing. Dus alle data komen daar samen. En ik kan van daaruit een route in de Garmin GPS zetten.

Die praat vervolgens met de AP.

Ook de windvaan praat met de AP. Maar niet mn pc!

En alles hard-wired. Geen draadloze verbindingen.

Oh: toch één. Ik heb van Raymarine een remote bij de AP gekocht. Maar die gebruik ik eigenlijk meestal als repeater van de AP bij de navigatie tafel. De keren dat ik daarmee op t voordek gezeten heb, zijn in 10 jaar tijd op de vingers van 1 hand te tellen. Meestal moet er toch niet iets meer gebeuren, en moet je toch terug naar achteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 07:50 #770685

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Joop66 schreef :

Denkfout nr 1:

De AP kan inderdaad een route volgen. Dat wil zeggen: Vanuit de GPS komt een XTE tov de koerlijn, en die wordt naar 0 gestuurd. Daarin zitten een aantal problemen:

1: De koerscorrectie, als de XTE niet "0"is, is vrij bruut. De koerslijn wordt met een graad of 20 aangesneden. De trim van je zeilen is dan wel weg.
2: De route bestaat uit RECHTE lijnen tussen waypoints. Dus niet kronkelige track.
3: Na het bereiken van een waypoint, moet je het volgende route deel vrijgeven. In de tussen tijd is weer een flinke XTE opgebouwd, die eerst wordt weggewerkt. Zie 1.

Denkfout nr 2:
Vertrouw jij een PC of tablet zo goed dat je die je boot laat sturen? Windows al helemaal niet, en, God hebbe zijn ziel, Steve Jobs ook niet. Beide zijn niet bedoeld voor gebruik op zee en natte omgevingen, en ook niet bedoeld om echt betrouwbaar te zijn. Ook een WIFI verbinding is bekend gammel.

Denkfout nr3:
Het Wad verandert op punten continue. Dus ook een track van een half jaar oud.

Ikzelf heb mijn netwerk zo opgebouwd dat de PC er als user interface in zit. Niet in de daadwerkelijk besturing. Dus alle data komen daar samen. En ik kan van daaruit een route in de Garmin GPS zetten.

Die praat vervolgens met de AP.

Ook de windvaan praat met de AP. Maar niet mn pc!

En alles hard-wired. Geen draadloze verbindingen.

Oh: toch één. Ik heb van Raymarine een remote bij de AP gekocht. Maar die gebruik ik eigenlijk meestal als repeater van de AP bij de navigatie tafel. De keren dat ik daarmee op t voordek gezeten heb, zijn in 10 jaar tijd op de vingers van 1 hand te tellen. Meestal moet er toch niet iets meer gebeuren, en moet je toch terug naar achteren.

Het blijft fascinerend dat praktijk ervaringen van verschillende mensen zo geheel anders kunnen zijn. Een geultje van een meter of 40 breed durf ik toch wel door te varen met een windows computer die via een wifi verbinding automatisch mijn boot bestuurd. Zoals hier boven beschreven. Zeker als het een onbetond geultje betreft. Natuurlijk blijf ik daarbij zelf opletten.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Navigeren met stuurautomaat 26 sept 2016 07:54 #770689

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Er blijven natuurlijk altijd boeiende uitdagingen. Merk de schaal op van dit kaartje. Het is ook steen geen zachte modder :huh:

“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl