Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt?

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 06:59 #749416

Radio/cd spelers trekken vast een beetje stroom anders verliezen ze het geheugen van de zenders. Maar dat is echt heel weinig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 07:11 #749419

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
canuma schreef :
Mijn accu verliest spanning. Dat meet ik met een multimeter op de polen van de accu zelf. Dat is ook de enige handeling die ik beheers met een multimeter. Ik gebruik daarvoor een tabelletje met accuspanning.

Ik vermoed dat iets stroom blijft trekken. Ik weet niet precies hoe alles loopt, maar er zijn twee hoofdschakelaars (motor, overig). De marifoon zit rechtstreeks, en van de radio-CD speler weet ik het niet. Ik weet niet of een marifoon echt uit staat als hij uit staat, bijvoorbeeld.

Ik kan waarschijnlijk meten of er stroom blijft lopen wanneer ik de hoofdschakelaars uitdraai etc. maar hoe? Waar prik ik de multimeter in, waar zet ik hem op, en wat moet ik zien?

Welke soort multimeter heb je ?
Wat is je ervaring met elektriciteit ?
Hoe gemakkelijk kan je aan de accu's ?

Het is niet moeilijk maar het kan gevaarlijk zijn als je het niet juist doet, dat is het probleem.
zeker met een accu en een multimeter van bedenkelijke kwaliteit kan je bij een verkeerde meting de meter en de meetsnoeren vernielen.
Dus eerst maar eens thuis proberen met een 9V batterij zodat je enige ervaring hebt.
( een 9V batterij heeft een hoge inwendige weerstand die de stroom zal beperken bij kortsluiting, een accu heeft een lage inwendige weerstand, om voldoende vermogen te kunnen geven om de motor te starten, maar dit vermogen kan dus ook je meter vernielen als je verkeerd aansluit. )
Als je weet hoe het moet kan je het makkelijk zelf. Maar blijf alert want zelfs mensen met veel ervaring maken wel eens een foutje :sick: .
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 07:34 #749425

canuma schreef :
Mijn accu verliest spanning. Dat meet ik met een multimeter op de polen van de accu zelf. Dat is ook de enige handeling die ik beheers met een multimeter. Ik gebruik daarvoor een tabelletje met accuspanning.

Ik vermoed dat iets stroom blijft trekken. Ik weet niet precies hoe alles loopt, maar er zijn twee hoofdschakelaars (motor, overig). De marifoon zit rechtstreeks, en van de radio-CD speler weet ik het niet. Ik weet niet of een marifoon echt uit staat als hij uit staat, bijvoorbeeld.

Ik kan waarschijnlijk meten of er stroom blijft lopen wanneer ik de hoofdschakelaars uitdraai etc. maar hoe? Waar prik ik de multimeter in, waar zet ik hem op, en wat moet ik zien?

Bedoel je dat na het uitschakelen van de laders (acculader, motor, zonnepanelen) de accuspanning nog wat nazakt?

Ja dat klopt, dat is normaal. Komt door de chemische/natuurkundige processen in de accu.
Dat hoeft dus niet door stroom trekken van apparaten te komen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 08:18 #749435

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Om hier een handleiding stroom meten te tikken wordt een heel lang verhaal en daar is best veel over te vinden op het www.
In joouw geval zou ik simpel een accupool loshalen en dan de acuuspannings vermindering over een periode vergelijken met de even lange periode met de pool erop.

De accu spanning setteld zich nog iets na het laden en de zelfontlading kan wel 5% per maand zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 08:30 #749439

Maak es een lijstje over wat er allemaal aangesloten is.
Of is er alleen een radio en marifoon?

Stroom meten doe je normaal met een shunt. Dat is een weerstand met een hele lage waarde. Zodat er niet teveel spanning verloren gaat over die shunt. Als je met een voltmeter de spanning over de shunt meet is de stroom de gemeten spanning gedeeld door de waarde van de shunt.
Maar een kleine lekstroom meet je daar niet mee.

Je kan een accu pool losgooien. En dan meten of de spanning nog steeds zakt. En hoeveel.
Als dat ongeveer dezelfde waarde oplevert met accu aangesloten dan ligt het dus aan de accu.

Zakt hij met de accu aangesloten opmerkelijk meer dan ligt het aan de aangesloten apparatuur.
Dan inderdaad beginnen met autoradio bedrading helemaal los halen. En opnieuw meten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 08:47 #749442

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
rooiedirk schreef :
Om hier een handleiding stroom meten te tikken wordt een heel lang verhaal en daar is best veel over te vinden op het www.
In joouw geval zou ik simpel een accupool loshalen en dan de acuuspannings vermindering over een periode vergelijken met de even lange periode met de pool erop.

De accu spanning setteld zich nog iets na het laden en de zelfontlading kan wel 5% per maand zijn.

Ik verlies 30% in een maand. Zoveel dat ik de startmotor problemen krijgt. Ik heb maar een accu, overigens. Ik heb de volgende apparatuur:

CD/Radio, ik weet niet of deze voor of na een hoofdschakelaar zit.
Marifoon, zit zeker rechtstreeks
Motor, eigen hoofdschakelaar.
De rest zit op een aparte hoofdschakelaar:
Ankerlicht, Driekleurenlicht, Dieptemeter/Log,Webasto, (Stuurautomaat is nog niet doorverbonden).

Ik ben er nu wel achter dat het handig is een aparte startaccu te hebben, maar dat is een ander verhaal waarin ik ruimte moet vinden en de verbinding met de lader van de Yanmar anders moet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 08:53 #749443

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Tony2920 schreef :
canuma schreef :
Mijn accu verliest spanning. Dat meet ik met een multimeter op de polen van de accu zelf. Dat is ook de enige handeling die ik beheers met een multimeter. Ik gebruik daarvoor een tabelletje met accuspanning.

Ik vermoed dat iets stroom blijft trekken. Ik weet niet precies hoe alles loopt, maar er zijn twee hoofdschakelaars (motor, overig). De marifoon zit rechtstreeks, en van de radio-CD speler weet ik het niet. Ik weet niet of een marifoon echt uit staat als hij uit staat, bijvoorbeeld.

Ik kan waarschijnlijk meten of er stroom blijft lopen wanneer ik de hoofdschakelaars uitdraai etc. maar hoe? Waar prik ik de multimeter in, waar zet ik hem op, en wat moet ik zien?

Welke soort multimeter heb je ?
Wat is je ervaring met elektriciteit ?
Hoe gemakkelijk kan je aan de accu's ?

Het is niet moeilijk maar het kan gevaarlijk zijn als je het niet juist doet, dat is het probleem.
zeker met een accu en een multimeter van bedenkelijke kwaliteit kan je bij een verkeerde meting de meter en de meetsnoeren vernielen.
Dus eerst maar eens thuis proberen met een 9V batterij zodat je enige ervaring hebt.
( een 9V batterij heeft een hoge inwendige weerstand die de stroom zal beperken bij kortsluiting, een accu heeft een lage inwendige weerstand, om voldoende vermogen te kunnen geven om de motor te starten, maar dit vermogen kan dus ook je meter vernielen als je verkeerd aansluit. )
Als je weet hoe het moet kan je het makkelijk zelf. Maar blijf alert want zelfs mensen met veel ervaring maken wel eens een foutje :sick: .

Ik heb een eenvoudige digitale multimeter, een Mastech MAS830BC.
Ik kan doodeenvoudig bij de accu.
Mijn ervaring met electriciteit is heel beperkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 08:55 #749444

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
canuma schreef :
rooiedirk schreef :
Om hier een handleiding stroom meten te tikken wordt een heel lang verhaal en daar is best veel over te vinden op het www.
In joouw geval zou ik simpel een accupool loshalen en dan de acuuspannings vermindering over een periode vergelijken met de even lange periode met de pool erop.

De accu spanning setteld zich nog iets na het laden en de zelfontlading kan wel 5% per maand zijn.

Ik verlies 30% in een maand. Zoveel dat ik de startmotor problemen krijgt. Ik heb maar een accu, overigens. Ik heb de volgende apparatuur:

CD/Radio, ik weet niet of deze voor of na een hoofdschakelaar zit.
Marifoon, zit zeker rechtstreeks
Motor, eigen hoofdschakelaar.
De rest zit op een aparte hoofdschakelaar:
Ankerlicht, Driekleurenlicht, Dieptemeter/Log,Webasto, (Stuurautomaat is nog niet doorverbonden).

Ik ben er nu wel achter dat het handig is een aparte startaccu te hebben, maar dat is een ander verhaal waarin ik ruimte moet vinden en de verbinding met de lader van de Yanmar anders moet.

En een omvormer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 09:00 #749445

dan radio er eerst uit. alle draden los, zodat het dunne draadje wat je radio ingesteld houdt ook los is.
(dus niet alleen + en - voeding)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 09:32 #749448

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 372
misschien denk ik te simpel, maar als het om lekstroom gaat hoef je volgens mij niet met een shunt te meten, gewoon accupool, los het ene pennetje van de meter op de accu de andere op de kabel, meter op Ampere DC en meten, als je lekstroom meet 1 voor 1 de gebruikers loskoppelen. Let wel op dit geldt alleen voor lage stromen, dus alles uitzetten en uit laten, anders blaas je idd je meter op. Dit heb ik vroeger bij auto's regelmatig zo gedaan. Als ik het fout heb hoor ik het graag.

Bekijk net een plaatje van je multimeter, meetpennen in de twee linker aansluitingen en schakelaar op het gele vlakje 10A
Laatst bewerkt: 03 juli 2016 09:36 door pascald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 09:33 #749450

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
roozeboos schreef :
dan radio er eerst uit. alle draden los, zodat het dunne draadje wat je radio ingesteld houdt ook los is.
(dus niet alleen + en - voeding)

Ja, dat lijkt een goede suggestie, en ga ik als eerste doen.

Met die tip van de shunt heb ik gevonden dat de multimeter ingevoegd moet worden in het circuit. Aangezien ik niet zozeer geinteresseerd ben in de hoeveelheid ampere, maar wel in of er amperegebruik is, is de vraag of ik ook zonder die shunt kan? Ik haal de plus los, voeg de multimeter in amperestand tussen de pluspool van de accu en de pluskabel, en zie dan of er verbruik is met de beide hoofdschakelaars uit. Dan weet ik natuurlijk nog niet of het probleem niet in de hoofdschakelaar zit, maar dan weet ik in ieder geval of het een slechte accu of een verbruiker betreft.

Correct? Of loop ik de kans op meer dan 10A waardoor ik de multimeter of de zekering erin verlies?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 09:47 #749451

sja , in de 10 ampere stand zie je de lage lekstromen niet . Afhankelijk van je meter.
Je kan wel in de 10 Ampere stand beginnen, en als je geen waarde ziet dan naar de lage stroom stand, bijvoorbeeld 100 mA.

Op het moment dat je een verbuiker aanzet die dan meer verbruikt gaat je zekering in je multimeter eruit.
( als die zekering al niet kapot is van een vorige actie.)
Let op dat je de juiste aansluitpinnen gebruikt van je meter. 10 Ampere heeft meestal een eigen plug

Maar als je tijd hebt zou ik niet gaan klooien met een multimeter (omdat je zeker moet weten dat je juist meet) maar gewoon de verbruikers een voor een verwijderen. Dan kijken wat er gebeurt met je accuspanning. Te beginnen met de radio.
Leuke reden om weer naar de boot te gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 juli 2016 09:47 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 11:23 #749468

Of met een voor gelijkstroom geschikte stroomtang - dan hoef je helemaal niets los te maken:

Laatst bewerkt: 03 juli 2016 11:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 16:39 #749504

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Maak eens een foto met alle zooi die op de polen aangesloten zit?

Vaak bij groei systemen met 3,4,8 draden op één pool, is het overzicht al snel zoek. Zolang je meer dan één draad op een pool heb zitten, is de vraagstelling in een forum vrij zinloos.

Eerst op orde, dan vragen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 17:28 #749518

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
canuma schreef :
Aangezien ik niet zozeer geinteresseerd ben in de hoeveelheid ampere, maar wel in of er amperegebruik is, is de vraag of ik ook zonder die shunt kan?
Ja natuurlijk kan dat. Heel simpel, één klem los maken en je meter, op het 10 A bereik, tussen accupool een accuklem zetten. Zal wel niet veel aanwijzen gezien je beschrijving. Schakel dan naar een steeds gevoeliger bereik. Geeft de uitlezing nog steeds nul op het gevoeligste bereik? Test dan je accu maar eens.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 18:21 #749531

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
WADnWIND schreef :
Maak eens een foto met alle zooi die op de polen aangesloten zit?

Vaak bij groei systemen met 3,4,8 draden op één pool, is het overzicht al snel zoek. Zolang je meer dan één draad op een pool heb zitten, is de vraagstelling in een forum vrij zinloos.

Eerst op orde, dan vragen.

Hm, als je alleen mag vragen als alles in orde is wordt dit een stil forum vermoed ik.

Er zitten geen 8 draden op een pool, heb ik die indruk gegeven? Ik zie dat de marifoon functioneert met de beide hoofdschakelaars uit, ergo, die zit rechtstreeks. Ik heb een hoofdschakelaar voor de motor. Die functioneert want als ik de sleutel omdraai met de hoofdschakelaar uit, krijg ik geen piep. Die krijg ik pas als ik dan die hoofdschakelaar omgooi. De andere hoofdschakelaar zit wat ingewikkelder want de oude 'main switch' is er ook nog en die kan de verlichting en de dieptemeter nog blokkeren. Geen idee waarom dat zo geconstrueerd is.

Maar OK, ik heb nu een plan van aanpak zogezegd. Inderdaad accuspanning metend een voor een, beginnend met de radio, alles afsluiten en zien of de spanning oploopt.

Het aardige van dit forum is dat je met een paar tips zelf in de goede richting op onderzoek kunt gaan. Mijn dank is weer groot vor u allen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 19:35 #749541

met een spannings tabel meet je geen lek stroom.

Enig nuttig ding hier al eerder in het topic genoemd is pool los multimeter er tussen.

Dat gezeur dat de 10A eruit vliegt met aanzetten, mag je rustig negeren, we zijn een lekstroom aan het opsporen, en niet aan het meten wat alle gebruikers aan stroom trekken.

Omdat je echt niet meer dan 10A lek stroom hebt, is dat prima dus.

Ik neem aan dat je een schakelpaneel met zekeringen hebt waar een beetje goed op vermeld staat welke zekering waar naar toe gaat.

1 voor 1 de zekeringen eruit draaien, en kijk op de multimeter wat er gebeurd.

Mochten er meer verbruikers op de betreffende zekering zitten, heb je je zoek gebied in elk geval behoorlijk verkleind.

Zo spoor je in no time de boos doener op, simpel snel en doeltreffend.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 20:34 #749554

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Jeroen-pion schreef :
met een spannings tabel meet je geen lek stroom.

Enig nuttig ding hier al eerder in het topic genoemd is pool los multimeter er tussen.

Dat gezeur dat de 10A eruit vliegt met aanzetten, mag je rustig negeren, we zijn een lekstroom aan het opsporen, en niet aan het meten wat alle gebruikers aan stroom trekken.
Dat is niet wat ik geschreven had Jeroen!
Je mag al mijn gezeur rustig negeren, maar dan niet komen zagen als het fout gaat.
Als je weet hoe je juist ampères moet/kunt meten is het eenvoudig genoeg,
maar als je het niet juist doet dan kan je de meter opblazen.
Omdat je echt niet meer dan 10A lek stroom hebt, is dat prima dus.

Ik neem aan dat je een schakelpaneel met zekeringen hebt waar een beetje goed op vermeld staat welke zekering waar naar toe gaat.

1 voor 1 de zekeringen eruit draaien, en kijk op de multimeter wat er gebeurd.

Mochten er meer verbruikers op de betreffende zekering zitten, heb je je zoek gebied in elk geval behoorlijk verkleind.

Zo spoor je in no time de boos doener op, simpel snel en doeltreffend.
Als je geen stroom meet op de stand 10A, kan je de meter omstellen naar een lagere stand, en opnieuw meten.
Als je op die manier op de laagste stroommeetstand geen noemenswaardige stroom kunt meten met de schakelaars af, vrees ik dat je accu zelf een probleem heeft.
Maar laten we maar eerst eens kijken wat de meting oplevert.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 20:43 #749560

Rustig maar tony ;) zo moeilijk is het toch niet om een multimeter te gebruiken

Als je er geen verstand van hebt, heeft het ook geen zin om te gaan meten, als je het geluk hebt om boeltje goed aan te sluiten, er staat wat op het schermpje........tja is dat nou goed of niet en hoeveel mag dat zijn ahahahahahaah

Dus TS mag zijn meet kunsten laten zien .....toch?
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 20:57 #749563

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ik ben rustig Jeroen, maar stroommetingen op accu's met goedkope multimeters kunnen minder leuk aflopen. En aangezien ik niet wist over welke multimeter het ging en TS aangaf niet veel ervaring te hebben met elektriciteit vond ik enige voorzichtigheid wel op zijn plaats.

Meten door de accuklem los te maken en dan met alle schakelaar af de multimeter op amperemeting tussen de accupool en de losgemaakte accuklem zou moeten lukken.
Eerlijk gezegd verwacht ik daar met de schakelaars af geen stroom, of het zou de autoradio moeten zijn. ( de memory aansluiting die ervoor zorgt dat je voorkeurzenders en instelling vastgehouden worden. ) Trouwens dit is voor mij een ergernis, dat men nog steeds een dergelijk achterhaald systeem blijft gebruiken.
Ik vrees dat de accu zijn beste tijd gehad heeft.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 21:21 #749567

Tony2920 schreef :
( de memory aansluiting die ervoor zorgt dat je voorkeurzenders en instelling vastgehouden worden. ) Trouwens dit is voor mij een ergernis, dat men nog steeds een dergelijk achterhaald systeem blijft gebruiken.

Tja dat heb ik me ook al eens afgevraagd........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 03 juli 2016 22:28 #749574

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
De oude auto radio's met memory die trokken veel stroom weg en zorgde voor een snel leeg trekken van de accu.
De moderne radio's zijn erg zuinig met energie.
Zoals ik het zou doen

Alle apparatuur uitschakelen en dan de hoofd schakelaar uit.
de accu pool klem plus los maken.
Universeel meter op stroom 10 ampère schakelen.
Plus op de accu pool houden en min op de klem.

Kijk dan of er wat te meten valt.
Hierna op een lagere stroom meting schakelen.
Meet je niets controleert dan of de zekering ik n de meter goed is.
Laatst bewerkt: 03 juli 2016 22:31 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 17 juli 2016 08:15 #752745

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik heb met al deze aanwijzingen het systeem grotendeels in kaart gebracht. Ik ben er niet achter gekomen of iets stroom bleef trekken. Ik ben vermoedelijk wel een af en toe kortsluiting op het spoor.




De mains heeft vier connecties. Boven en onder hebben de correcte spanning, 12,84 v. De middelste zijn schakeldraden denk ik. Het paneel heeft vier lichten die soms wel, soms niet oplichten. En met mains aan valt soms de rest van de stroom ook weg. Het zou wel eens de onderste kunnen zijn, maar hoe kom ik daar achter? En het ziet er vooroorlogs uit, hoe gemakkelijk is dit te vervangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 18 juli 2016 21:23 #753186

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Het lijkt er op dat de kabels wat lengte over hebben. Ik zou alles losknippen, en alle schakelaars vervangen. Ik ben niet verbaasd als je die gewoon los kan kopen bij de autohandel. Je kan ook zo'n kant en klaar paneeltje kopen. Prijzig, maar hoef je niet zelf te knutselen.

Het lijkt op de foto best netjes gedaan. Zien we inderdaad krimpkous en adereindhulsjes? Het lijkt me wel gedateerd inmiddels.

Die kortsluiting zou mij echt niet lekker zitten, vooral omdat het soms wel en soms niet plaatsvind. Dat is imo linke soep. Kan me voorstellen dat daar ook je lekstroom zit. Het kan hard gaan zo, het verbruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hoe meet ik of er nog iets stroom trekt? 19 juli 2016 12:50 #753334

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
dank je wel. Het zit me inderdaad niet lekker. Op dit moment laat ik het allemaal even uit. Ik zal even kijken naar de mogelijkheid om de schakelaars te vervangen in plaats van het hele paneel. Goede tip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl