Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Ervaringen met Raymarine EV-100 sail?

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 05 apr 2016 19:12 #722786

Bedoel je dat YB's printje bij hem nooit gewerkt kan hebben?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 05 apr 2016 19:16 #722789

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3867
Heeft nooit gewerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 05 apr 2016 21:07 #722846

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Yellow Boat schreef :
Aernoudt schreef :
De bediening op het stuurwiel is echt een hopeloze constructie. Zou zsm ombouwen naar onderdeks.

De vraag is dan alleen ,hoe wil je dat doen?...
Ad

Dat hangt van de boot af; bij de meeste oudere boten is dat de koker doorzagen en een kwadrant aan de roerkoning maken (en da's een flinke klus..) en die weer waterdicht maken.
Onderdeks is wel een stuk beter, maar zeker geen makkelijke klus tenzij je een moderne boot hebt, die hebben de basis voorziening er voor meestal er al zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 08:32 #722920

henkvd schreef :
Nachtvlinder schreef :
Je hebt me niet juist begrepen. Met de test bedoelde ik YB's printje (incl haar aansluitingen) naar buiten gebracht om deze inputs gecontroleerd te kunnen exciteren. Niet via NMEA maar via de interne aansluitingen zoals YB het eerder aangesloten heeft gehad.

Zou je toch echt een analoge output moeten hebben op een S1 , 2.5 Volt in rust vlak.
De gelinkte rate sensors doen dat in ieder geval niet.

De sensors zelf uiteraard niet . Die ik gebruikt heb heeft 5 volt nodig wat m.b.v. een 12naar 5 Volt voedingkje(zie bijlage) .
Dei voeding kot bij mij gewoon van het boordnet maar in de bijlage zie je dat er op de computerprrint kennelijk ook een 5,5 Volt voedingaansluiting voorzien is,
De signalen gaan gewoon naar de daarvoor bedoelde aansluitingen van de stuurcomputer ( zie plaatje een tijdje terug).
Overigens heet dat ding niet voor niks een "rate sensor"want hij meer niet zozeer de stand van de sensor ( in zoverre gaat mijn vergelijking et een smartphone totaal mank :blush: ) maar de snelheid waarmee hij draait (hoekverdraaiing) wat "rate" ook betekent.Langzaam draaien van de sensor geeft nauwelijks spanning op de uitgang, snel draaien kan tot 3 Volt oplopen.
Kun je ook gewoon mete/testen zonder aan te sluiten op de automaat.
Zo weet de computer dus hoe snel je boot van richting veranderd . Dat verklaart trouwens ook dat ik op rustig water niet veel heb gemerkt van de werking van dat ding.
Overigens moet je na aansluiten ook nog een vrij ingewikkelde calibratie uitvoeren van de stuurautomaat maar dat staat wel in de handleiding van de stuurautomaat
Maar misschien moet je dat Portanna linkje maar eens volgen wat ik ook heb geplaatst. In dit draadje over dit ding op het YBW forum staat ook het e.e.a.:
www.cruisersforum.com/forums/f...or-25-a-53175-4.html

Overigens zijn de sensoren die ik heb gebruikt en die in de diverse verhaaltjes staan niet meer leverbaar maar als je een leverancier vraagt naar een vervanger voor dat type kun je die wel vinden.
Ad

Bijlage:

Bestandsnaam: GYRO.pdf
Bestandsgrootte:51 KB

Hier nog de handleiding van het ding wat Raymarine levert ( voor dik €500 :evil: ) .

Bijlage:

Bestandsnaam: gyroplus_y...or-2.pdf
Bestandsgrootte:268 KB
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 08:35 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 08:47 #722934

Yellow Boat schreef :
Aernoudt schreef :
De bediening op het stuurwiel is echt een hopeloze constructie. Zou zsm ombouwen naar onderdeks.

De vraag is dan alleen ,hoe wil je dat doen?
Want je zult toch de wielbesturing op een of andere manier moeten afkoppelen als je bijv. rechtstreeks op de roerkoning wilt sturen.
Want diezelfde overbrenging bij het stuurwiel die de trage werking van een automaat op het stuurwiel veroorzaakt zorgt dan ook voor een forse remmende werking .
Bij mij kan ik bijvorbeeld in de winterstelling het roer onder de boot best wel met de hand bewegen maar makkelijk gaat dat bepaald niet.
Ik dank dat zoiets eigenlijk alleen bij een hydraulische besturing relatief simpel te realiseren is.
Bij een helmstokbesturing heb je dat probleem natuurlijk niet.
Ik heb ook wel eens gedacht aan het terug ombouwen naar helmstokbesturing ( ik heb zelfs de originele helmstok nog en de aansluiting op de roerkoning zit ook hgewoon achterin de kuip) , ook al omdat ik dan veel meer ruimte zou hebben in de , bij een Leisure 27 toch al vrij kleine kuip.
Maar gezein de beperkte voordelen en het feit dat ik er nu eigenlijk best tevreden mee ben zal dat er wel nooit van komen.
Ad

Een lineaire drive van RM I.p.v. de wheeldrive doet toch niets anders. Het wiel overbrengingsmechanisme wordt echt niet losgekoppeld. De lineaire drive grijpt direct aan op de roerkoning via een hefboom en neemt de hele wheeldrive mee. Die weerstand valt wel mee omdat het een ketting of kabel is. Zou er een worm in zitten dan was dat anders. Bij een nagenoeg zelfremmende worm natuurlijk helemaal. De ST4000 wheeldrive doet niets anders en moet ook het hele mechanisme meenemen, maar dan op het wiel via een belt met een flinke reductie. Die reducties zitten nu allemaal in de linear drive!
Ger
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 10:16 door Spirit of Mary.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 10:48 #722990

Spirit of Mary schreef :
Yellow Boat schreef :
Aernoudt schreef :
De bediening op het stuurwiel is echt een hopeloze constructie. Zou zsm ombouwen naar onderdeks.

De vraag is dan alleen ,hoe wil je dat doen?
Want je zult toch de wielbesturing op een of andere manier moeten afkoppelen als je bijv. rechtstreeks op de roerkoning wilt sturen.
Want diezelfde overbrenging bij het stuurwiel die de trage werking van een automaat op het stuurwiel veroorzaakt zorgt dan ook voor een forse remmende werking .
Bij mij kan ik bijvorbeeld in de winterstelling het roer onder de boot best wel met de hand bewegen maar makkelijk gaat dat bepaald niet.
Ik dank dat zoiets eigenlijk alleen bij een hydraulische besturing relatief simpel te realiseren is.
Bij een helmstokbesturing heb je dat probleem natuurlijk niet.
Ik heb ook wel eens gedacht aan het terug ombouwen naar helmstokbesturing ( ik heb zelfs de originele helmstok nog en de aansluiting op de roerkoning zit ook hgewoon achterin de kuip) , ook al omdat ik dan veel meer ruimte zou hebben in de , bij een Leisure 27 toch al vrij kleine kuip.
Maar gezein de beperkte voordelen en het feit dat ik er nu eigenlijk best tevreden mee ben zal dat er wel nooit van komen.
Ad

Een lineaire drive van RM I.p.v. de wheeldrive doet toch niets anders. Het wiel overbrengingsmechanisme wordt echt niet losgekoppeld. De lineaire drive grijpt direct aan op de roerkoning via een hefboom en neemt de hele wheeldrive mee. Die weerstand valt wel mee omdat het een ketting of kabel is. Zou er een worm in zitten dan was dat anders. Bij een nagenoeg zelfremmende worm natuurlijk helemaal. De ST4000 wheeldrive doet niets anders en moet ook het hele mechanisme meenemen, maar dan op het wiel via een belt met een flinke reductie. Die reducties zitten nu allemaal in de linear drive!
Ger

Ik kan je wel garanderen dat de overbrenging bovenin de stuurkolom meestal een forse weerstand heeft ( ook na schoonmaken en opnieuw smeren ;) ) in de verkeerde richting . Van stuurwiel naar roer niet maar andersom wel.
Zo ziet de stuurkolom van Whitlock op mijn boot eruit( verder naar de roerkoning met stangen en quadrant). Weliswaar geen wormwieloverbrenging maar remmen doet het wel degelijk "de verkeerde kant op".
Daarom is trouwens ook het "gevoel" aan het roer maar gering.
Ad
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 10:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 12:41 #723047

Yellow Boat schreef :
Spirit of Mary schreef :
Yellow Boat schreef :
Aernoudt schreef :
De bediening op het stuurwiel is echt een hopeloze constructie. Zou zsm ombouwen naar onderdeks.

De vraag is dan alleen ,hoe wil je dat doen?
Want je zult toch de wielbesturing op een of andere manier moeten afkoppelen als je bijv. rechtstreeks op de roerkoning wilt sturen.
Want diezelfde overbrenging bij het stuurwiel die de trage werking van een automaat op het stuurwiel veroorzaakt zorgt dan ook voor een forse remmende werking .
Bij mij kan ik bijvorbeeld in de winterstelling het roer onder de boot best wel met de hand bewegen maar makkelijk gaat dat bepaald niet.
Ik dank dat zoiets eigenlijk alleen bij een hydraulische besturing relatief simpel te realiseren is.
Bij een helmstokbesturing heb je dat probleem natuurlijk niet.
Ik heb ook wel eens gedacht aan het terug ombouwen naar helmstokbesturing ( ik heb zelfs de originele helmstok nog en de aansluiting op de roerkoning zit ook hgewoon achterin de kuip) , ook al omdat ik dan veel meer ruimte zou hebben in de , bij een Leisure 27 toch al vrij kleine kuip.
Maar gezein de beperkte voordelen en het feit dat ik er nu eigenlijk best tevreden mee ben zal dat er wel nooit van komen.
Ad

Een lineaire drive van RM I.p.v. de wheeldrive doet toch niets anders. Het wiel overbrengingsmechanisme wordt echt niet losgekoppeld. De lineaire drive grijpt direct aan op de roerkoning via een hefboom en neemt de hele wheeldrive mee. Die weerstand valt wel mee omdat het een ketting of kabel is. Zou er een worm in zitten dan was dat anders. Bij een nagenoeg zelfremmende worm natuurlijk helemaal. De ST4000 wheeldrive doet niets anders en moet ook het hele mechanisme meenemen, maar dan op het wiel via een belt met een flinke reductie. Die reducties zitten nu allemaal in de linear drive!
Ger

Ik kan je wel garanderen dat de overbrenging bovenin de stuurkolom meestal een forse weerstand heeft ( ook na schoonmaken en opnieuw smeren ;) ) in de verkeerde richting . Van stuurwiel naar roer niet maar andersom wel.
Zo ziet de stuurkolom van Whitlock op mijn boot eruit( verder naar de roerkoning met stangen en quadrant). Weliswaar geen wormwieloverbrenging maar remmen doet het wel degelijk "de verkeerde kant op".
Daarom is trouwens ook het "gevoel" aan het roer maar gering.
Ad

De Whitlock overbrenging die je laat zien is gewoon een haakse tandwiel (met rechte tanden) overbrenging die in de tandoverbrenging bepaalde verliezen heeft. Dus onafhankelijk vanuit welke kant aangedreven wordt. Alleen als je vanuit het roer die verliezen moet overwinnen heb je te maken met de overbrengingsverhouding (versnelling)en voelt het dus veel zwaarder aan. Dus ook jouw Whitlock werkt met een onderdekse lineaire drive direct op de roerkoning. Je hebt natuurlijk ten opzichte van een helmstok te maken met extra verliezen, maar dat is niet anders dan met de wheeldrive. E.e.a kan via de tandwiel theorie aangetoond worden, maar voert hier veel te ver. We zijn al behoorlijk off-topic.
Overigens ben ik mijn ST4000 wielautomaat aan het vervangen door een onderdekse lineaire drive RM Type I. Ik vervang ook het ST4000 instrument door de ST6000 en een S1 computer die ik weer op mijn reeds ingebouwde GyroPlus 2 unit aansluit die momenteel alleen op de plotter is aangesloten.
Overigens zou ook mijn ST4000 instrument dat tevens de computer is ook de lineaire drive kunnen aansturen, maar dat vertrouw ik niet.
Mijn ST4000 drive was te zwak om mijn 38 voeter boven windkracht 4 betrouwbaar te sturen. Ook heb ik veel met de instellingen moeten experimenteren evenals een roerstandgever moeten aanbrengen. Zelfs op de motor bleef de koers zigzaggend. Key was de instelling veranderen in een ST5000.
Ger
Laatst bewerkt: 06 apr 2016 22:39 door ilCigno. Reden: Afbeelding uit quote gehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 14:02 #723088

Komende winter sta ik weer bij Hunfeld in Delfzijl in de winterstalling.
Mag je zelf een keer komen voelen :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 06 apr 2016 22:01 #723357

Yellow Boat schreef :
Komende winter sta ik weer bij Hunfeld in Delfzijl in de winterstalling.
Mag je zelf een keer komen voelen :lol:
Ad

Is me wat te ver. Ik kom uit Limburg. Verder is mechanische techniek echt geen geheim voor mij.

Ger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Raymarine EV-100 sail? 15 apr 2016 10:42 #726014

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
mystudio schreef :
@Yellow Boat: ik heb er zondag aan gemeten. Hier ook een Cobra Whitlock. Vanuit de middenstand kan ik bijna een hele slag naar rechts (ik schat 345-350 graden) en bijna een hele slag naar links draaien. Van uiterst links naar uiterst rechts is dus bijna twee omwentelingen en daar doet de wheeldrive dan 18 seconden over. En de middenstand wordt inderdaad keurig bij 9 seconden gevonden, hij reist dus lekker lineair. Nu is het dus de vraag of een stuurwiel met zijn relatief grote vertraging ooit goed van een stuurautomaat is te voorzien. De beste systemen vind je toch eigenlijk altijd onderdeks vanwege de zeer direct mogelijke respons.

Ergo: vandaar mijn vraag. Heeft het zin om een 4000+ set te vervangen door de dure Evo als het om een stuurwiel gaat :-) De meningen op het Cruisersforum waren verdeeld.

Mijn boot stuurt met de Evo installatie veel beter dan met de ex ST 4000. Ook sturend via een SPX 5 wheelpilot en de genoemde Whitlock,die de boot ook op de hand gevoelig stuurt.
Zeilend gebruik je over het algemeen nooit een veel grotere roeruitslag dan zo'n 10 graden, dus daar weet de automaat ook goed raad mee.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 15 apr 2016 10:50 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl