Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Kabels netjes installeren vs veiligheid

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 09:48 #714153

Ah, bon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 13:09 #714220

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
roozeboos schreef :
Kabelgoten gebruiken. dat werkt nog het netst en het snelst. je ziet de kabels dan ook niet.
die van mij zijn inmiddes vol, dan wordt het wel weer wat minder, hoop geduw enzo.
Soms is een bundeltje met een schroefzadel ook voldoende. Daarmee kun je bijvoorbeeld ook mooi bundels strak leggen die ergens naar toe gaan op een draaibaar paneel of een los schakelpaneeltje.

Door bundelen ziet een installatie er al gauw een stuk professioneler uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 13:19 #714227

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
bertilbeumer schreef :
Het heet een apparaat aansluitklem, meerdere maten. Ik heb er mijn NMEA draden mee aangesloten, maar je kunt ze overal voor gebruiken. En ze zijn vast te schroeven:

www.conrad.nl/nl/wago-862-1505...ks-zwart-522361.html

Goeie vondst!
Officieel om apparaten die 3 fase 220v gebruiken mee aan te sluiten. Geen krachtstroom dus, maar 3 x 220 dus. Vaak vooraf gegaan door een perilex aansluiting
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 13:20 #714230

dat is wel zo, maar dan kunnen ze nog wel beschadigen in de loop van de tijd.

Dan kan je er beter zo een flexibele buis eromheen doen, bij sommigen kan je er een nieuwe kabel er gewoon bijschuiven, zonder te hoeven trekken.

Het gaat dan dus om meerdere lagen te maken, tegen schavielen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 13:34 #714238

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
waarom is het; kabeltjes netjes installeren VERSUS veiligheid?

gaat dit bij jullie niet samen dan? :blink:
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 13:41 #714240

nee hoor, te dunne kabeltjes is wel heel netjes te doen, maar niet perse veilig
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 14:17 #714246

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Peper schreef :
@TS:
Ik heb al eens een voorbeeldje gezien van hoe jij bedrading monteert. Dat valt onder 'netjes'! Ik verwacht dat daar de veiligheid mee is gediend.
Groeten, Peper.

Haha, ja da's waar ook! Nou, vooruit, een fotootje dan maar van mijn accu projectje van vorig jaar :)

Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 16:04 #714274

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Zie hier mijn WIP:

12V voeding, NMEA, Seatalk, RS232,USB en nog diverse antenne's.



En dan moet ik nog nav lichten gaan schakelen, haha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 16:15 #714276

als je maar de ruimte hebt, wordt het veel simpeler netjes.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 16:43 #714277

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
roozeboos schreef :
als je maar de ruimte hebt, wordt het veel simpeler netjes.

Daar zit hem ook de clou van het hele verhaal. Ik martel mijzelf 'graag een beetje' door zoveel mogelijk te willen in een zo klein mogelijke ruimte. Dat past eigenlijk nooit echt lekker natuurlijk, maar ja. Het zit dan eenmaal zo in mijn hoofd, haha.

Om een beetje on topic te komen: wat zijn eigenlijk veiligheids verhogende maatregelen?
Oke; zekeringen op maat van de draadjes die na de zekering komen, niet kunnen schavielen of lostrillen. En dan: overzichtelijke kleurcoderingen? Duidelijke labels? Soort bij soort bij soort?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 17:54 #714295

Koko, als je het echt volgens de regeltjes wil doen zou je de bedrading die vanaf de "vaste wereld", bij jou de kast, netjes moeten geleiden naar het deurtje. Dus: kabels in twee groepen bundelen. Spanning en data gescheiden. Dan bij de schanierzijde de kabelboom verticaal naar beneden vastzetten met b.v. boven genoemde ty-rap zadels. Met een ruime lus weer omhoog buigen en op de deur de kabels weer vastzetten met een zadel. Vandaar uit netjes afwerken aan de apparatuur in de deur.

Deze methode zorgt ervoor dat bij het open en dicht doen van de deur de bedrading op z'n plaats blijft.

Als je het écht netjes wil doen gebruik je van die slang waar je de bedrading doorheen steekt.

Maar ik ben nu wel echt spijkers op laag water aan het zoeken, hoor ;) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 18:55 #714314

  • Erik12
  • Erik12's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
koko schreef :
Om een beetje on topic te komen: wat zijn eigenlijk veiligheids verhogende maatregelen?

- Met stip op 1; Kies de juiste zekeringwaarde
- Met stip op 2; geen slechte verbindingen (o.a. meerdere aders onder 1 schroef of klem)
Verder;
- Trekontlastingen
- Voldoende zadels/beugels bevestiging
- Op de foto van Koko zie ik veel "vrijhang", de kabel beweegt/trilt en de kroonsteen/aansluitklem zit vast gemonteerd. Dus risico op kabelbreuk.
- Weinig "vrijhang" zodat je niet per ongeluk kabels kan lostrekken.
- Op de foto van Koko zie ik klemmenstroken open en bloot, op de foto van Eriksnel zie ik onafgezekerde kabelogen open en bloot. Laat er maar geen stuk gereedschap op vallen.
- Adereindhulzen
- Gebruik door de boot snoer i.p.v. losse aders.
- Kies de juiste isolatiesoort, speciaal in je motorruim.
- Geen verbindingen op onbereikbare plaatsen achter betimmering o.i.d.
- Werk op tactische plaatsen met kabel in buis of kabelgoot, minder kans op beschadigen/slijtage/schavielen.

Gr.

Erik
Laatst bewerkt: 10 mrt 2016 19:14 door Erik12.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 19:11 #714321

De installatie zal vast wel goed verlopen. Als het niet goed gelabeld is kost het je hooguit veel tijd om het later terug te vinden. dat heeft niets met veiligheid te maken.

twee problemen die ik in die jaren heb gehad:

Stuurautomaat deed het niet meer. Was al onderweg voor een week , na de A44 brug kwam ik erachter. verdorie.
Half uur zitten terug denken, over wat ik allemaal had gedaan. oja ik had zitten boren in de buurt van kabels!. Had ik dus toch ongemerkt de gyrokompass kabel door zitten boren. :( Draadjes weer aanmekaar en hij ging weer.

Op een ander moment ook een storing. Bleek dat er toch een vrij dikke kabel was losgeschoten en tegen een poelie van de motor aan het tikken was. En dus was doorgesleten. Sluiting naar massa!

Daarnaast paar keer sluiting gehad op seatalk, maar ik ben daar met de roosmux veel mee aan het testen, en klooien met andere printjes enzo. In de stuurautomaat zit een 2 ampere zekering. die kan ik nu blindelings vervangen.

Alle gevallen waren te voorkomen geweest.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 20:55 #714385

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
@Erik12 en Belerion,
Dank voor jullie feedback. De beoogde tyrapbeugels zijn besteld zodat vrijhang tot een minimum beperkt kan worden. Het gaat niet lukken om alle tips op te volgen, maar zal kritisch blijven op de verbindingen. In principe zitten er geen meerdere losse aders onder een klem. Wel combineer ik twee tot drie aders in adereindhulsjes of AMP stekkers/ogen. De oogjes stapel ik wel onder boutjes/moertjes omdat je die goed vlak op elkaar komen te liggen. Het blijft soms compromissen sluiten helaas. Het kastje is 19 cm breed en de werkbare hoogte zo'n 40 cm. Das niet veel voor zoveel functionaliteit. In die zin is het hopen op niet al te veel ruis op de lijn.
De overgang van kastje naar deurtje komt inderdaad zoals Belerion aangeeft. Dat werkt goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 21:31 #714405

Koko, ik reageerde omdat op je foto "de" ( ;) ) kabels bijna rechtstreeks vanuit de kast naar de Furuno's lopen. Komt vast goed!

Algemeen: werk één kant op. Sluit eerst alle bedrading aan op bijvoorbeeld de 12V verdeelklemmen. Als op dezelfde plank bijvoorbeeld ook een NMEA mux of ander apparatuur is geschroefd, sluit ook die kabels waar mogelijk aan.

Bundel alle bedrading. Hou per ader genoeg lengte over bij de aansluitklemmen zodat je later makkelijk de ader uit de klemmen kan halen wanneer nodig.
Afhankelijk van de dikte van de draad bundel plaats om de ongeveer 5 cm een ty-rapje. Zo werk je naar, zoals bij Koko, naar het frontpaneel. De kabelbundels werk je ook weer één richting op naar de desbetreffende knoppen en schakelaars etc.
Waarom? Zo worden alle aders even lang en kun je het geheel netjes afwerken. Om on-topic te blijven: het draagt ook bij tot de elektrische veiligheid :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 10 mrt 2016 21:58 #714419

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Erik12 schreef :
<knip>
op de foto van Eriksnel zie ik onafgezekerde kabelogen open en bloot. Laat er maar geen stuk gereedschap op vallen.
<knip>

Nou, gelukkig maar. DIe foto is van voordat de beschermkapjes er overheen/omheen zijn gezet. Gereedschap gaat daar met geen mogelijkheid op kunnen vallen :cheer:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kabels netjes installeren vs veiligheid 11 mrt 2016 06:53 #714448

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Owhhhh, dat is gezichtsbedrog Belerion.
De kabels lopen helemaal omhoog, dan achter het paneel langs naar onder waar ze met een mooie boog weer omhoog voor het paneel uitkomen. Als hij af is zal ik nog een paar foto's maken van het geheel en zoals het geworden is. Deze foto's zijn speciaal bedorld voor het gedeelte op het paneel in het kastje. Het deurtje heeft paneel 2 (in aanbouw).

Ik heb al een extra zakje met tyraps gekocht, haha
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl