Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 18 apr 2018 09:18 #936351

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Die Anderson stekers had ik al liggen en ik liet ze de klant zien... 'Nee, die dingen zijn me veel te grof, dat wil ik niet. Kun je er niet gewoon een boutje met een vleugelmoer op zetten?' 'Ja dat kan wel maar weet je zeker dat je je dan niet vergist in de polariteit?' 'Nou, maak je daar maar geen zorgen over, ik ben niet gek!'
Tja, het is de klant en dus krijgt de klant het zoals deze het wil. Net zoals de klant geen zekering wilde. De klant krijgt dan ook te horen dat alle schade die hij met deze accu veroorzaakt voor zijn rekening is! Dat vond hij geen probleem.

Het accuutje kan ook werken als starthulp en als lichtaccu in de caravan. Dat is geen onbedoeld gebruik. Alleen het laden moet via de SMPS plaatsvinden. In dat geval hoeft er ook niet te worden gemonitoord. Als het accuutje leeg raakt, draait de EBBM niet meer, gaat het licht in de caravan uit, start de auto niet etc. Dan moet deze worden opgeladen.

LFP accu's gaan in een test niet kapot als je ze helemaal ontlaadt (tot 40mV per cel). Ze vragen dan wel een aparte 'opstart' behandeling, maar geven geen capaciteitsverlies. 'Low voltage' monitoring mag wel, maar is niet strikt noodzakelijk.
Overladen is een veel groter bezwaar! Door de nauwkeurige afregeling van de SMPS op 13,5V kan de accu niet worden overladen indien de cellen worden gematched op capaciteit. Dat is bij deze cellen gedaan. De accu mag alleen via de SMPS worden geladen!

Als het om spanningsmonitoring gaat:

8 cel monitoren voor een 24V accu.
Ik zou er 4 in het dekseltje kunnen maken. Is niet veel duurder dan €10. Als het accuutje in de bakskist staat ziet niemand die metertjes... Niet erg zinvol.

Nu niet aankomen met: 'de accu's van mijn cordless boormachine kunnen daar anders niet tegen!' Dat kan zijn, maar dat zijn dan ook geen LFP accu's. Appels en peren.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 29 mei 2018 02:40 #947513

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Peper schreef :
'Low voltage' monitoring mag wel, maar is niet strikt noodzakelijk.
Overladen is een veel groter bezwaar! Door de nauwkeurige afregeling van de SMPS op 13,5V kan de accu niet worden overladen indien de cellen worden gematched op capaciteit. Dat is bij deze cellen gedaan. De accu mag alleen via de SMPS worden geladen!

Groeten, Peper.

Voor de gemiddelde lezer die niet het hele draadje leest wil ik benadrukken dat deze stelling hierboven in het rood in een experimenteel stadium is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 19 juni 2018 18:59 #953209

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Vorderingen... of gewoon een nieuwtje.

Drop in replacement van lood-zwavelzuur tractie accu's door LFP cellen:



24V accubank van 8 LFP cellen van 330Ah in een hoogwerker. Zij vervangen 4 6V gelaccu's van 180Ah. Hiermee wordt de actietijd van de hoogwerker ruim verdubbeld. Door de SMPS Constant Voltage lader is er sprake van 'drop in replacement'. De hoogwerker had nooit een eigen lader.



48V accubank van 16 LFP cellen van 330Ah voor een elektrokar. Ze vervangen een lood-zwavelzuur accubank met een capaciteit van 250Ah. Hiermee wordt de effectieve actieradius van de elektrokar verdubbeld. De elektrokar heeft een ingebouwde lader en deze wordt vervangen door eveneens een SMPS Constant Voltage charger en er is daarmee weer sprake van 'drop in replacement'.

Groeten, Peper.

PS: er staat een A3 foto tussen de 2 delen van de accubank. Hier is de accubank te zien die gaat worden vervangen.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 19 juni 2018 19:02 door Peper. Reden: PS
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 07 aug 2018 16:48 #966535

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Een kleine UPS met 4 LiFePO4 cellen van 8Ah.

De eerste accu op mijn boot was een 70Ah loodzwavelzuur startaccu. Die werd met een 36Wp zonnepaneeltje en een PWM regelaartje op 13,8V gehouden. De accu verzorgde de marifoonontvanger en de kajuitverlichting met de waterpomp. Ik had een ankerlicht en dat was het. De accu was nooit leeg, maar voor de extra zekerheid had ik 4 LFP cellen in een doosje aan boord om de marifoonontvanger op aan te sluiten als de accu onverhoopt toch eens leeg zou zijn. Ik heb ze één keer gebruikt toen de accu thuis aan de lader stond. De marifoonontvanger was toen direct op het zonnepaneel aangesloten en dat gaf 'amplitude modulatie' van de geluidssterkte naar gelang van de zon-instraling op het zonnepaneel. Met de LFP accu's ertussen was dat weg, de kleine accu werkte als een 'spanningsstabilisator'.

Heb je een LFP accubank van 5kWh aan boord voor de ebbm, dan speelt dit niet zo. De boordspanning blijft dan lange tijd binnen de grenzen voor het goed functioneren van de apparatuur en je moet nogal wat doen om 5kWh op te maken. Heb je een verbrandingsmotor aan boord dan heb je een kleinere serviceaccu en die kan wel leeg.
Voor veel plezierjachten wordt aangegeven dat de marifoon op de startaccu moet worden aangesloten, zodat bij een lege service accu de marifoon toch kan worden gebruikt vanuit de startaccu. De schippers met een bbm die wordt gestart door 'een laffe ruk' aan een touwtje, hebben geen startaccu en deze kan niet als back-up worden gebruikt. In zo'n geval kan een kleine accu, die alleen voor kritische apparaten wordt gebruikt, een uitkomst zijn.
Verlaat je het terrein van 'een klomp met een zeiltje' en ga je echt varen op een gas of olie tanker, dan zijn de Solas richtlijnen van toepassing en deze schrijven voor dat je een onafhankelijke energievoorziening hebt voor de kritische apparatuur, dat wil zeggen een accu met een aparte generator om de accu te laden. Dat is op een zeiljachtje wel erg ambitieus... Toch is het niet vreemd of gek om ook op een zeiljachtje een back-up te hebben voor de marifoon en AIS. Temeer omdat een serviceaccu niet eindeloos groot kan zijn.
Op de meet in februari werd door één van de aanwezigen mij zoiets gevraagd, wellicht ook iets voor hen die een loodzwavelzuur accu gebruiken die 'op z'n eindje loopt'.

Dan belt een forumlid met een vraag of het iets is om van een oude Li-ion fietsaccu een backup te maken. Het gaat dan niet om LFP cellen, maar om LCM cellen. Dat is een week nadat een opslag van die LCM cellen in Nunspeet in vlammen op is gegaan en bijna niet te blussen blijkt. Ik raad hem het gebruik van die cellen af omdat er sprake is van gebleken brandgevaar. Voor mij is dit de aanzet om de 4 LFP cellen 'op te duiken' en een backup in elkaar te zetten.



Dit wordt de laatste keer dat ik limiters over een cel ga zetten. De limiters die ik gebruik bestaan uit 5W zenerdiodes die doorlaten bij 3,6V. Dat is de nominale spanning, maar de tolerantie voor de zenerspanning verloopt van 3,3V tot 3,8V. Door een grote partij te bestellen (50 stks) kan ik de zeners van 3,4V door meting er uit selecteren. De maximale stroom door de zeners is ruim 1A en als ik deze stroom door 2 in serie geschakelde silicium diodes laat lopen ontstaat er een spanningsval van 2,5V over die diodes. Stel dat de wisselstroomdynamo 14,5V opwekt, dan houdt ik 12V als laadspanning over en bij een volle accu (13,6V) loopt er dan maar een hele kleine stroom om te laden. Zou de marifoon aanstaan, dan neemt die alle stroom op en wordt er niet geladen. Voorwaarde is dat er wel altijd een kleine belasting aanwezig is. Het gebruik als marifoon back-up voldoet aan die voorwaarde. De lader moet worden uitgeschakeld als de marifoon wordt uitgezet.
Is er niemand aan boord en het boordnet is uitgeschakeld, dan is de back-up spanningsloos en kunnen de cellen niet worden overladen. Overigens, wordt de marifoon aangezet zonder dat het boordnet is ingeschakeld, dan werkt de marifoon wel, net zolang tot de cellen leeg zijn. Komt ondertussen het boordnet weer 'up', dan levert dit de laadstroom voor de cellen en de gebruiksstroom voor de marifoon. Het is net een UPS!

Een net en fantasieloos kastje met daarin de cellen is alles wat er nodig is. In het deksel is een kleine accumonitor aangebracht. Deze geeft in procent de SOC van de accu weer (dat werkt niet goed als deze door het boordnet wordt geladen, dan meet je de SOC van de service accu) en kan ook de temperatuur weergeven. Het 'minimonitorretje' kan worden geprogrammeerd voor 12, 24, 36, 48 en 60V systemen en de drempel voor het 'low bat voltage' alarm is instelbaar en ook het 'high bat voltage' is instelbaar. NEE, er is geen auditieve alarmering, je moet dus wel uit je doppen kijken!



Nou, niet echt Solas conform, maar wel conform aan "de 'Il Cigno' protocollering voor 12VDC aansluitingen" met een ISO contactdoos (Hella stopcontact). De input is via een 'sigarettenaansteker' stekker zodat ik het ding kan uitproberen in de auto. En dan niet die stekker gebruiken die aan m'n 30W soldeerbout zit, maar een goede, zoals die van Hella met contacten rondom. Die worden minder snel warm. Met m'n soldeerbout heb ik zo een portable soldeerstation dat zevend van het net is... Heb ik dat nodig? Nee, maar het is wel effe handig als je op de boot iets wilt solderen.

8Ah is niet veel, maar voor een marifoon van 50W bij gebruik van de PTT knop, kun je meer dan een uur doorlopend zenden nadat de service accu onder water is komen te staan.
Voor vervolg systemen ga ik de 'alles etende lader' gebruiken en ook iets meer capaciteit, bijvoorbeeld 12Ah. Dan kan er ook nog een led 'handstakellicht' worden aangesloten om aan te geven waar 'de boot in moeilijkheden' is. Bij gebruik op groter water zal er nog meer capaciteit worden ingezet, zodat het gaat lijken op een eigen aparte energiervoorziening. Dat zal voor een 'dagje IJsselmeer' niet nodig zijn, maar kan goed uitkomen voor 'een rondje Noordzee' of nog verder.
Het kastje is een universeel installatie kastje en die heb je in veel maten. Ik verwacht dat er ook wel een zal zijn voor 20 of 30Ah aan LFP accu capaciteit.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 29 sept 2018 08:08 #983122

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Kwam dit tegen; arduinoalternatorregulator.blogspot.com
Ding wordt voor monitoring en als regulator voor dynamo ingezet.
Laatst bewerkt: 29 sept 2018 08:11 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 29 sept 2018 20:57 #983281

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 659
Sunday schreef :
Kwam dit tegen; arduinoalternatorregulator.blogspot.com
Ding wordt voor monitoring en als regulator voor dynamo ingezet.

Het apparaat van de toekomst: zeker gezien de datum: vrijdag 8 mei 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 30 nov 2018 08:04 #1001282

  • kees39
  • kees39's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Sunday schreef :
Kwam dit tegen; arduinoalternatorregulator.blogspot.com
Ding wordt voor monitoring en als regulator voor dynamo ingezet.

Lees mijn post op 3 januari 2018 nr 904036
Ik gebruik deze regelaar al een aantal jaren. Werkt super voor elk type accu. Omdat deze regelaar niet alleen voltage als meetpunt gebruik maar ook amps, zijn de instellingen zeer uitgebreid.

Als je van plan bent er een aan te schaffen en ze zijn via jouw link niet meer te bestellen, stuur me dan een pm. Ik heb er nog liggen.
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 09:44 door kees39.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 30 nov 2018 09:59 #1001314

Peper schreef :
Die Anderson stekers had ik al liggen en ik liet ze de klant zien... 'Nee, die dingen zijn me veel te grof, dat wil ik niet. Kun je er niet gewoon een boutje met een vleugelmoer op zetten?' 'Ja dat kan wel maar weet je zeker dat je je dan niet vergist in de polariteit?' 'Nou, maak je daar maar geen zorgen over, ik ben niet gek!'
Tja, het is de klant en dus krijgt de klant het zoals deze het wil. Net zoals de klant geen zekering wilde. De klant krijgt dan ook te horen dat alle schade die hij met deze accu veroorzaakt voor zijn rekening is! Dat vond hij geen probleem.

Het accuutje kan ook werken als starthulp en als lichtaccu in de caravan. Dat is geen onbedoeld gebruik. Alleen het laden moet via de SMPS plaatsvinden. In dat geval hoeft er ook niet te worden gemonitoord. Als het accuutje leeg raakt, draait de EBBM niet meer, gaat het licht in de caravan uit, start de auto niet etc. Dan moet deze worden opgeladen.

LFP accu's gaan in een test niet kapot als je ze helemaal ontlaadt (tot 40mV per cel). Ze vragen dan wel een aparte 'opstart' behandeling, maar geven geen capaciteitsverlies. 'Low voltage' monitoring mag wel, maar is niet strikt noodzakelijk.
Overladen is een veel groter bezwaar! Door de nauwkeurige afregeling van de SMPS op 13,5V kan de accu niet worden overladen indien de cellen worden gematched op capaciteit. Dat is bij deze cellen gedaan. De accu mag alleen via de SMPS worden geladen!

Als het om spanningsmonitoring gaat:

8 cel monitoren voor een 24V accu.
Ik zou er 4 in het dekseltje kunnen maken. Is niet veel duurder dan €10. Als het accuutje in de bakskist staat ziet niemand die metertjes... Niet erg zinvol.

Nu niet aankomen met: 'de accu's van mijn cordless boormachine kunnen daar anders niet tegen!' Dat kan zijn, maar dat zijn dan ook geen LFP accu's. Appels en peren.

Groeten, Peper.

Zo'n paneeltje met voltmeters zou ik ook wel willen. Waar vind je zulke meters?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 30 nov 2018 11:01 #1001338

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
AliExpress, ongeveer €1,53 per stuk. Ik raad je aan ze netjes achter polycarbonaat (plexiglas) te zetten, in Suriname hebben ze een korte levensduur, tenzij je ze in beton giet!

www.aliexpress.com/item/ALLSOM...ba-9a35-451b3ceba43c

Zijn niet nodig bij een individuele cellader, maar ik gebruik ze bij de test om direct een overzicht te hebben van de celspanningen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Li-ion accu opslag met geïntegreerde balancers 30 nov 2018 11:12 #1001344

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Let dan wel nog even op de onzekerheid van de meting.

Die in de ali link claimen 1% +- 1 digit. Oftwel, twee cellen, beide exact op 3.40 volt, kan de ene meter 3.35 V aangeven en de andere 3.44 V. Dan zou je zo maar foute conclusies kunnen trekken.

Maar voor pakmbeet anderhalve euro per stuk een prima indicatie natuurlijk.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.697 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl