Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer?

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 17:27 #675130

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Nachtvlinder schreef :
Dat is een mooie i70 feature dan! De sensor zelf ondersteunt dit volgens mij niet: de ruwe data op de bus zal op basis van een enkele factor zijn toch!?

De DST800 heet een smart transducer en kan 8 meetpunten bevatten en 'normale' max 5...

Het klopt dat de mogelijkheid met een update(i70) is gekomen, dacht in 2014
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 17:29 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 17:27 #675131

TWA en TWS is dan wel weer de belangrijkste input voor de polar!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 17:29 #675132

roberteb schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat is een mooie i70 feature dan! De sensor zelf ondersteunt dit volgens mij niet: de ruwe data op de bus zal op basis van een enkele factor zijn toch!?

De DST800 heet een smart transducer en kan 8 meetpunten bevatten en 'normale' max 5...

Wow, dan ga ik daar eens induiken! B&G doet daar niets mee helaas, RM kennelijk wel. Mss eens een i70 lenen om eenmalig te calibreren ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 17:31 #675134

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Nachtvlinder schreef :
roberteb schreef :
Nachtvlinder schreef :
Dat is een mooie i70 feature dan! De sensor zelf ondersteunt dit volgens mij niet: de ruwe data op de bus zal op basis van een enkele factor zijn toch!?

De DST800 heet een smart transducer en kan 8 meetpunten bevatten en 'normale' max 5...

Wow, dan ga ik daar eens induiken! B&G doet daar niets mee helaas, RM kennelijk wel. Mss eens een i70 lenen om eenmalig te calibreren ;)

Weet niet waar het wordt opgeslagen.. zie meer info raymarine.app.box.com/s/cihs3b...155013/21293702679/1

- Speed runs of Manual
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 17:32 door roberteb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 17:53 #675144

Nachtvlinder schreef :
TWA en TWS is dan wel weer de belangrijkste input voor de polar!

en die twee worden door de PC berekend op basis van AWS, AWA en SOG.
Dus het logwieltje is daarvoor niet belangrijk....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 18:27 #675167

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Baasklusje schreef :
Nachtvlinder schreef :
TWA en TWS is dan wel weer de belangrijkste input voor de polar!

en die twee worden door de PC berekend op basis van AWS, AWA en SOG.
Dus het logwieltje is daarvoor niet belangrijk....
SOG gebruiken voor performance kan toch alleen betrouwbare data opleveren op niet stromend water, of zie ik nu iets over het hoofd?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 18:47 #675176

Bram6 schreef :
Sloe Gin schreef :
ilCigno schreef :
Ik ga het lagertje ook eens bekijken, nooit bij stilgestaan. Ik vind de termijn die Raymarine noemt best kort eigenlijk. Het is een watergesmeerd glijlagertje waar nooit grote krachten op komen. En als het al iets gesleten is heeft dat volgens mij weinig invloed op het draaien van het paddlewiel. Pas bij forse slijtage wordt de draaicirkel groter en dus de meting anders. Of zie ik iets over het hoofd?

Ik denk dat wanneer het asje in z'n zetting begint te slingeren er wel degelijk remming plaats zal vinden.

Asje kan niet gaan slingeren die zit met een lichte pers passing in twee opstaande kanten vast. Het wieltje draait met een ruime passing over dit asje. Het nieuwe wieltje heeft ook al best wat speling op het nieuwe asje. Kon zelf niet echt verschil voelen in speling tussen het oude en nieuwe wieltje. Zal met de slijtage in de praktijk dus wel meevallen denk ik zo. Maar misschien vaar ik op te schoon water :unsure:


Het meest slijten ze op de wal, als ze met harde wind droog draaien!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 18:49 #675177

Zo kom ik ook aan m'n mijlen de laatste tijd ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 22:00 #675262

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Stukje tape erover!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 22:09 #675267

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het log wordt voordat ik kraan al vervangen door een blinde plug om schade door de hijsband aan het log te voorkomen. En als ik al de wal op ga is het hooguit voor een week of twee. Bij mij alleen echte mijlen dus :lol:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 22 okt 2015 22:12 #675269

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
In mijn bootje heb ik ook een airmar transducer zitten icm een klokje van navman en moet zeggen dat die toch over de hele snelheidsrange gelijk is aan de SOG. meeste afwijking die ik gezien heb op stilstaand water was een tiende van een knoop.

Calibratie heb ik gedaan op het eemskanaal onderweg van delfzijl naar groningen waar we er zowel de bootGPS als twee telefoons naast gehad hebben en waren eigenlijk alle 4 identiek kwa waarden.
De telefoons waren alleen wat trager als de Raymarine plotter.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 08:20 #675326

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9637
Heb er wel eens een vervangen en derhalve ook besteld. Volgens mij was dat de vraag. Besteld via een winkel in Engeland via eBay.
Seller: astra610s ( 8995 )
Seller information: Integrale Technical Services
Paul Miller
7 Fairview Avenue
Crabtree
Plymouth, Devon PL3 6DP UK
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 08:23 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 08:31 #675331

Calibraties zitten toch vaak in het systeem en niet in de transducer?

Ik kan zelfs per boeg en helling calibreren, maar dat zit toch echt in de server zelf..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 08:33 #675332

boarderbas schreef :
Calibraties zitten toch vaak in het systeem en niet in de transducer?

Ik kan zelfs per boeg en helling calibreren, maar dat zit toch echt in de server zelf..

Meestal wel, dus voor mij (met al die raymarine spullen) heef een betere transducer niet veel nut.
Wellicht bij zo'n NMEA-transducer als Roberteb heeft wel in de sensor zelf? Als dat ding NMEA kan maken kan hij vast ook een calibratietabel onthouden....
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 08:34 #675333

PvO schreef :
SOG gebruiken voor performance kan toch alleen betrouwbare data opleveren op niet stromend water, of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat klopt wel, maar in de PC (Tactictool) kan je indien gewenst een offset toevoegen en daarmee corrigeren.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 09:10 #675346

hscharft schreef :
Calibratie heb ik gedaan op het eemskanaal onderweg van delfzijl naar groningen waar we er zowel de bootGPS als twee telefoons naast gehad hebben en waren eigenlijk alle 4 identiek kwa waarden.
De telefoons waren alleen wat trager als de Raymarine plotter.

Je weet toch wel dat er op de Eems vrij vaak stroom richting Delfzijl staat,maximaal ca 0,5 knopen? :ohmy:
Dan zijn ze aan het spuien wat je kunt zien aan de drie rode spuilichten bij de bruggen.
Maar ook het schutten met de grote sluis nbij LW zie je als een soort "getijgolf" van zo'n 15 minuten tot aan Groningen toe . Wel minder dan bij spuien natuurlijk.

Eigenlijk moet je dat controleren van je log dus alleen doen rond HW Delfzijl ;)
Ad
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 09:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 09:51 #675358

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Baasklusje schreef :
PvO schreef :
SOG gebruiken voor performance kan toch alleen betrouwbare data opleveren op niet stromend water, of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat klopt wel, maar in de PC (Tactictool) kan je indien gewenst een offset toevoegen en daarmee corrigeren.
ok helder, bedankt.
Nog een offtopic vraagje; is met wingps voyager mogelijk om, behalve je gevaren track, ook de overige bootdata te loggen voor analyse achteraf?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 23 okt 2015 22:43 #675545

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Je weet toch wel dat er op de Eems vrij vaak stroom richting Delfzijl staat,maximaal ca 0,5 knopen? :ohmy:
Dan zijn ze aan het spuien wat je kunt zien aan de drie rode spuilichten bij de bruggen.
Maar ook het schutten met de grote sluis nbij LW zie je als een soort "getijgolf" van zo'n 15 minuten tot aan Groningen toe . Wel minder dan bij spuien natuurlijk.

uiteraard weet ik dat :) en dat hebben we ook zeker gecheckt. Vaar namelijk langs de betreffende spuisluis als we van de haven naar de sluis vaar dus kan dan zo zien of ze aan het spuien zijn of niet. Daarnaast hebben de meterjes in de week daarna ook keurig gelijk gelopen, van delfzijl naar dokkum naar lauwersoog en weer terug. :)
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 24 okt 2015 08:07 #675577

Ik zie trouwens net dat ik "Eems" had geschreven maar ik bedoelde uiteraard "Eemskanaal" :blush:
Maar dat had je kennelijk al begrepen :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen paddle wheel ST60 log-transducer? 27 okt 2015 19:24 #676548

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
ja dat had ik al begrepen ;)

Op de Eems zelf mag je die 0,5 ongeveer keer 7 doen kwa stroom ;) das ook juist de reden dat ik mijn log graag zo goed mogelijk gekalibreerd heb. Das nodig om in de wedstrijden te kijken hoeveel stroom er loopt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl