Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: welke zekering bij accu?

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 07:24 #674930

daar gaan we weer...... nee natuurlijk moet je geen sleutel tussen de polen leggen krijg je vuurwerk van.

Maar wat wil TS in dit geval? de bekabeling beschermen tegen kortsluiting of de accu beschermen tegen kortsluiting?

Nou de 16mm2 hoef je aan een accu echt niet te beschermen tegen korsluiting.

Bij kortsluiting zou ik mij eerder zorgen maken om de accu die binnen een paar seconden om je oortjes vliegt in elk geval afbijt zat.

Doe je dat met een mes patroon van 3 tot 4 keer i nominaal van 160 A ? 480A dat zal ook ongeveer koudstart zijn van de accu van TS, lijkt me niet, heb je een bank staan van 10 accu's en I koudstart 600A praten we over 6000A koudstart.

Dan kan je 16mm2 kabel wel een gloeidraadje worden.

Is dit het geval bij TS ? ik geloof het niet, wat ik hier wel veel lees is dat hoofdschakelaars etc nog wel eens willen etteren. lees al die draadjes telkens weer, en dan wil je dus nog meer onbetrouwbare zooi in bouwen, wat uiteraard eerste paar maanden perfect werkt, toen begon het te roesten, corrosie toe te slaan los te trillen en weet ik veel, goed advies

Het staat mensen natuurlijk vrij een jacht met de beroepsvaart te vergelijken
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 07:27 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 07:47 #674936

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Hier het wiring diagram van een Catalina, een jacht gebouwd in de USA. In de USA hebben ze over het algemeen strengere eisen dan in Europa. Aansprakelijkheid en zo .. ;)

Zelfde verhaal: geen overall zekering, een aantal groepen gemaakt (3) die gezekerd zijn en de startmotor niet gezekerd.

De draad naar de startmotor is 4 DWG ( 21 mm2 = 6 mm doorsnede )

Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 07:55 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:31 #674963

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
keeszeiler schreef :
Saeftinghe schreef :
...
Die automaten hebben de mogelijkheid om ze mechanisch te verbinden, dat heeft zonder twijfel ergens een reden.
Mogelijk die milliOhms die Kees bedoeld??

Dat men hier het niet kent wil niet zeggen dat het niet toepasbaar of ondeugdelijk is.

Kom op zeg en vertel eens waarom het niet kan. Kijk maar eens goed om je heen bij grotere installatie bedrijven.


Ze zijn ook af fabriek al mechanisch aan elkaar gekoppeld te krijgen.
Ik heb ze in grote Bosch machines wel gezien met 4 aan elkaar.
En Bosch is toch niet de minste.

Sorry Saefthinge voor mijn domme opmerkingen. Zoals Bosch elke fase apart van een zekering voorziet kan TS dat op zijn boot natuurlijk ook doen.

Maar ik had even niet gezien dat TS een drie-fase startmotor heeft met per fase een aparte wisselstroom-accu.

Erg dom van mij...

Ik heb er verschillende keren naar gevraagd, maar geen antwoord gekregen. Ik kon maar niet bedacht krijgen om welke automaat het nu ging. Uit bovenstaande maak ik dan op dat het om deze "gekoppelde" automaten gaat?



Ik voel me, samen met @keeszeiler erg dom ..
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:32 #674964

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
@jeroen, volgens mij is dat precies wat ik ook al een keer heb proberen duidelijk te maken: als je zekeringen in het startcircuit wilt toepassen zorg er dan wel voor dat alles op elkaar is agestemd.

zelf heb ik 40ah accu op een yanmar van 15kw.
met volgens mij 25mm2 kabels.
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:40 #674965

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 09:41 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:43 #674966

JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)

Maar mijn Yanmar dieseltje slaat binnen 1 seconde aan, en die kortsluiting duurde veel langer.....
En dan blijkt de traagheid van die zekering ideaal!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 09:43 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:43 #674967

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10105
mgbgt1975 schreef :
Spirit28 schreef :
Maar ja als ik sommige reacties hier lees vraag ik me af of ze wel geschikt zijn voor een zeilbootje, Airbus en Boeing stellen natuurlijk veeel minder hoge eisen dan de gebruikers hier :blink:

Als gevolg van de hoge standaard hebben we wel bereikt dat er nog nooit een zeilboot is neergestort. ;-)

:laugh: :laugh: :laugh:
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:47 #674969

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
It Paradyske schreef :
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)

Maar mijn Yanmar dieseltje slaat binnen 1 seconde aan, en die kortsluiting duurde veel langer.....
En dan blijkt de traagheid van die zekering ideaal!

Dat kan, maar daar ga je het circuit niet op ontwerpen. Je moet er vanuit gaan dat de motor niet start en dat de startmotor de diesel een aantal minuten tegen de compressie in moet kunnen laten draaien.
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:48 #674971

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Valt wel mee toch. Kijk eens in de eerder geposte grafieken op pagina 1. 25mm2 heeft een continue max toelaatbare stroom in de orde van 120A. Stel dat je een vergelijkbare zekering zou kiezen, dan kun je bij zo'n Klixon 10 seconde lang 240 tot 400A trekken. De eerste seconde is dat zelfs nog veel meer. Voor smelt zekeringen zijn de grafieken vergelijkbaar

Moet toch genoeg zijn voor een normale zeilboot diesel lijkt me.

Overigens nog een opmerking over de noodzaak, bij mij zijn de kabels van de acculader zeer lang en vrij stevig om spanningsval te minimaliseren. Nog een reden om mijn accu's dicht bij de accu te willen afzekeren.
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 09:51 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 09:48 #674972

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
It Paradyske schreef :
JohnBerg schreef :
PvO schreef :
ik heb er nog niet aan gerekend, maar vermoed dat het een hele puzzel wordt om een zekering te vinden die heel blijft tijdens starten en er uit vliegt ingeval van kortsluiting.

Dat zal idd de crux zijn. Zolang de diesel nog niet is aangeslagen en de starmotor door de compressie heen de diesel moet laten draaien zal het verschil tussen "kortsluiten" en "aanlopen" heel klein zijn.
En het kan even duren voordat de diesel aanslaat ;)

Maar mijn Yanmar dieseltje slaat binnen 1 seconde aan, en die kortsluiting duurde veel langer.....
En dan blijkt de traagheid van die zekering ideaal!
dat klopt wel, maar hoelang kan je accu de kortsluit stroom leveren en bij welke spanning?
Als de accuspanning te veel daalt zal, door de weerstand van de kabel, de stroom begrenst worden.

dus een zekering kan nuttig zijn, maar niet zonder er aan gerekend te hebben.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 21:10 #675241

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb met veel respect voor de expertise dit topic gevolgd. Wat er allemaal te weten valt over zekeringen is voor mij als leek haast onvoorstelbaar en de gemaakte sommetjes gaan me boven de pet.
Tegelijkertijd kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat het ook een beetje voorbij gaat aan de praktische kant van het zeilbootjes varen.
Is het mogelijk om een soort grofstoffelijk overzichtje te maken van de benodigde zekering bij X aantal pk motor? Zekering van het type goed verkrijgbaar in haven/watersportwinkel.
Voorbeeld:
13pk motor, 70Ah startaccu. Das (niet toevallig) de configuratie in mijn boot.

Ik denk zomaar dat het mogelijk is om de motoren onder te verdelen in groepjes pk's. Zeg tot 10pk, tot 15 pk, tot 20pk, tot 30pk enz. Als ik het een beetje begrepen heb is het vermogen van een startmotor gerelateerd aan het vermogen van de motor en bijbehorend de passende startaccu weer aan die vermogens. Als leek heb je dan een aardig startpunt (pun intended) om eventueel je installatie mee te beginnen. Blijk je een trage starter moet je wellicht iets zwaarder.
Of is er een Excellbestand te maken waar je als leek je data in kan kloppen met als resultaat een advies-zekering?

Of Is dit de experts nu een dolksteek in het hart? Zo is het niet bedoelt in elk geval!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 21:28 #675250

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
@Koko: is wel een goeie :)
Er is hier idd heel veel geschreven waarbij er eigenlijk 2 "kampen" zijn ontstaan.
Laten we zeggen de verzekerden en de onverzekerden :P

De onverzekerden stellen zich op het standpunt dat werf gebouwde boten niet gezekerd zijn, en dat deze zelfs met Lloyds certificering ongezekerd afgeleverd worden.

De verzekerden hebben zo ook hun argumenten, en dragen ook verschillende oplossingen aan.

Ik zou nu wel eens benieuwd naar een concreet voorbeeld van een in serie gebouwde boot waar de werf de startmotor heeft gezekerd. Dus geen hobby oplossing!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 21:43 #675255

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
koko schreef :
Ik heb met veel respect voor de expertise dit topic gevolgd. Wat er allemaal te weten valt over zekeringen is voor mij als leek haast onvoorstelbaar en de gemaakte sommetjes gaan me boven de pet.
Tegelijkertijd kan ik me niet aan de indruk ontrekken dat het ook een beetje voorbij gaat aan de praktische kant van het zeilbootjes varen.
Is het mogelijk om een soort grofstoffelijk overzichtje te maken van de benodigde zekering bij X aantal pk motor? Zekering van het type goed verkrijgbaar in haven/watersportwinkel.
Voorbeeld:
13pk motor, 70Ah startaccu. Das (niet toevallig) de configuratie in mijn boot.

Ik denk zomaar dat het mogelijk is om de motoren onder te verdelen in groepjes pk's. Zeg tot 10pk, tot 15 pk, tot 20pk, tot 30pk enz. Als ik het een beetje begrepen heb is het vermogen van een startmotor gerelateerd aan het vermogen van de motor en bijbehorend de passende startaccu weer aan die vermogens. Als leek heb je dan een aardig startpunt (pun intended) om eventueel je installatie mee te beginnen. Blijk je een trage starter moet je wellicht iets zwaarder.
Of is er een Excellbestand te maken waar je als leek je data in kan kloppen met als resultaat een advies-zekering?

Of Is dit de experts nu een dolksteek in het hart? Zo is het niet bedoelt in elk geval!

Kijk zoiets zoek ik nu ook al enige tijd, en heb dit eerder in dit topic ook al eens aangehaald.
Maar geen reactie op gekregen.

Effe checken of ik een goed plan heb.

Motor M2O2 Vetus ( 12 pk 2 cylinder )
Startaccu ==> Accukeuzeschakelaar ==> Motorschakelaar ==> zekering ANL 200 A ==> startmotor.
accukabel zijn 50mm2 ( ja iets oversized ).
Schip is van glasvezel/polyester
Kan ik nog iets doen om kabels te beschermen tegen gasolie en schavielen,
en wat kan ik daar best voor gebruiken.
Want ik dacht ook om ze met tyraps vast te zetten en dit wordt dan weer afgeraden.
Als er een betere methode is dan hoor ik dat graag.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 21:55 #675259

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Overigens is onze "eigen" dieseldokter Fer ook van mening dat er NIET gezekerd dient te worden:

www.zeilersforum.nl/index.php/...cu-ervaringen#189360
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 22 okt 2015 22:27 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 22 okt 2015 22:40 #675276

JohnBerg schreef :
@Koko: is wel een goeie :)
Er is hier idd heel veel geschreven waarbij er eigenlijk 2 "kampen" zijn ontstaan.
Laten we zeggen de verzekerden en de onverzekerden :P

De onverzekerden stellen zich op het standpunt dat werf gebouwde boten niet gezekerd zijn, en dat deze zelfs met Lloyds certificering ongezekerd afgeleverd worden.

De verzekerden hebben zo ook hun argumenten, en dragen ook verschillende oplossingen aan.

Ik zou nu wel eens benieuwd naar een concreet voorbeeld van een in serie gebouwde boot waar de werf de startmotor heeft gezekerd. Dus geen hobby oplossing!

is opzich een goede vraag Koko, er zou best een gemiddelden lijst te maken moeten zijn.

Ik begrijp ook best waarom mensen het zouden willen, alleen ben ik zeer sceptisch in de afweging, bouw je een veiligheid in of een mogelijk probleem.

Laat ik het ander voorbeeld geven, heb veel accu's gezien onder de banken, mooie plek past ook vaak nog beetje zooi bij.

Monteer dan even de pastic kapjes over de accu polen, zal maar net een lier hendel of iets boven op de pooltjes komen, kan.......

Vorig jaar zelfde als topic gezien op een boot eigenaar trots op afgezekerde plus van de startmotor, ja was netjes ingebouwd, zegt mijn collega droog, nu nog zekering tussen de dikke plus naar de dynamo en dan ben je klaar.

Dynamo kabel liep van de plus klem op de accu naar de dynamo, dus moest nog even wat gedaan worden, eigenaar huh als de motor niet draait levert de dynamo toch geen stroom!!!!!!! nee dat klopt maar als de plus aan massa komt te liggen heb je nog wel kortsluiting.... :whistle:

Dus ik blijf zo koppig als ik ben voor :

1- Goede accu bak, alleen voor de accu en niet multi-bak voor ook nog zooi.
2- Accu polen afschermen zodat er nooit wat per ongeluk op kan vallen.
3- startaccu zo dicht mogelijk bij de motor.
4- Plus en massa kabel van fatsoenlijke kabel, netjes gemonteerd naar de accu. een flexibel schutbuisje mag je er best omheen schuiven.

Ik ben van mening, dat je op die manier 99% van de eventuele ellende al voorkomen hebt.

En dit werkt al jaren prima bij auto's trucks , bussen en kennelijk ook jachten

ik weet in elk geval een uitzondering een Alfa Romeo 166 waar de accu in de kofferbak zit en de dikke plus naar voren loopt, en in de koffer na ca 10 cm na de plus pool een mega fuse heeft van 250A.

Deze kabel loopt in de koker balk en alfa heeft hem gezekerd om bij een zijde linkse aanrijding eventueel ellende helpen te voorkomen dat moge duidelijk zijn.....

Althans dat zegt Alfa er over.

Deze weet ik er zullen misschien wel meer bestaan
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 06:08 #675290

  • msas
  • msas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
JohnBerg schreef :

Ik zou nu wel eens benieuwd naar een concreet voorbeeld van een in serie gebouwde boot waar de werf de startmotor heeft gezekerd. Dus geen hobby oplossing!


In mijn Dufour 36 Classic uit 2001 zitten af werf meszekeringen van 125A van LeGrand voor zowel de serviceaccu als de startaccu. Ze zitten meteen na de accu's, nog in de accubak. Bij de keuring door Olav Cox een paar jaar geleden viel hem dit meteen op. Ik had geen idee of het bijzonder was, maar hij gaf duidelijk aan dat het zeer ongebruikelijk was dat de startaccu ook op een dergelijke manier gezekerd is. Zijn advies destijds; zolang het geen problemen geeft met het starten van de motor, gewoon laten zitten. Tot op heden volg ik dat advies maar gewoon op.

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 06:54 #675296

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
msas schreef :
JohnBerg schreef :

Ik zou nu wel eens benieuwd naar een concreet voorbeeld van een in serie gebouwde boot waar de werf de startmotor heeft gezekerd. Dus geen hobby oplossing!


In mijn Dufour 36 Classic uit 2001 zitten af werf meszekeringen van 125A van LeGrand voor zowel de serviceaccu als de startaccu. Ze zitten meteen na de accu's, nog in de accubak. Bij de keuring door Olav Cox een paar jaar geleden viel hem dit meteen op. Ik had geen idee of het bijzonder was, maar hij gaf duidelijk aan dat het zeer ongebruikelijk was dat de startaccu ook op een dergelijke manier gezekerd is. Zijn advies destijds; zolang het geen problemen geeft met het starten van de motor, gewoon laten zitten. Tot op heden volg ik dat advies maar gewoon op.

Michel
Als dit goed is uitgevoerd en goed wordt onderhouden gaat het ook geen problemen geven.
Daarom wil ik het ook zo uitvoeren aan boord.
(Veel onderhoud behoeft dit niet, gewoon zorgen dat de contactoppervlakken schoon blijven en dat de bevestigingen vast zitten.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 07:07 #675301

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
zekeringen is niks
die kunnen alleen maar kapot :side:

even voor de ruis;
startmotor zekeren; noway
dynamo zekeren; ook no way
de rest wel
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 10:25 #675367

Een Startmotor die niet draait IS een kortsluiting, bij starten kan de motor niet onbelast aanlopen, dus is er in aanvang een kortsluits stroom.
Zodra de motor in beweging komt zakt de stroom naar normale waarde.

Wat is dan de zin van een zekering in de startmotorkabel?
Die moet de aanloopstroom (=kortsluitstroom) kunnen verdragen!
Wanneer de motor niet kan draaien, om wat voor reden dan ook, dan tript de zekering en moet je eerst die vervangen voor je opnieuw kunt starten.
Dus wanneer de startmotor niet wil draaien, niet de startknop ingedrukt blijven houden in de hoop dat hij toch wel gaat draaien!!!


Een generator die je zou willen zekeren(???), dat zou mogelijk zijn door de draad naar de bekrachtigings wikkeling te onderbreken.
Dan stopt de stroomlevering en de generator kan gewoon blijven draaien zonder dat de diodes erin stuk gaan.
Net zo ongebruikelijk als zekeringen parallel en net zo effectief!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 10:45 #675375

+1
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 11:00 #675379

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Een generator die je zou willen zekeren(???), dat zou mogelijk zijn door de draad naar de bekrachtigings wikkeling te onderbreken.
Dan stopt de stroomlevering en de generator kan gewoon blijven draaien zonder dat de diodes erin stuk gaan.
Net zo ongebruikelijk als zekeringen parallel en net zo effectief!
De kabel vanaf de accu tot aan de startmotor blijft dan ongezekerd en dat kan bij accu's onder de bank oid. best een eindje zijn. Daar blijft gewoon spanning op staan, ook als de dynamo geen stroom meer levert.
Ik zeg niet dat dat erg is, dat ligt er maar aan hoe de boel is aangelegd.

Ik heb mijn laadkabel wel gezekerd omdat die kabels best wel een stuk door de boot loopt. Tussen dynamo en diodeblok, zowel tussen start als licht accu. Mocht er per ongeluk een zekering geen contact meer maken, blaas ik mijn dynamo niet op omdat deze nog steeds verbonden is met één accu.
Laatst bewerkt: 23 okt 2015 11:03 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 11:07 #675382

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Jeroen-pion schreef :
Althans dat zegt Alfa er over.

Deze weet ik er zullen misschien wel meer bestaan
Er zijn zat auto's met de accu achterin en ook zat auto's waarbij de boel juist weer niet gezekerd is. Ik ben best veel met de oude Mini's bezig geweest met ook een ongezekerde accu achterin. Ondanks dat ze dik 50 jaar bestaan heb ik nog geen enkel probleem gehoord hier mee. Terwijl de kabel hier en daar redelijk knullig aan het staal zit geknutseld. Een situatie die al een stukje slechter uitgangspunt is, vergeleken met kunststof of houten bootjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 11:29 #675388

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Het topic gaat niet over of je je accu wil voorzien van een zekering,
maar over welke zekering je daarvoor nodig hebt en hoe je dit best doet.

De voor en tegens zijn nu onderhand wel gekend.
Ieder zijn mening.
Ieder zijn zin.


Ik ben voor, maar zou graag advies hebben om dit zo goed mogelijk uit te voeren.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

welke zekering bij accu? 23 okt 2015 11:56 #675391

Saeftinghe schreef :
Een Startmotor die niet draait IS een kortsluiting, bij starten kan de motor niet onbelast aanlopen, dus is er in aanvang een kortsluits stroom.
Zodra de motor in beweging komt zakt de stroom naar normale waarde.

Wat is dan de zin van een zekering in de startmotorkabel?

Dit verhaal over de kortsluitstroom geldt voor alle gelijkstroommotoren aan boord. Waterpomp, lenspomp, boegschroef etc.
Deze worden allemaal netjes gezekerd en zekeringen branden niet door ondanks de aanloopstroom. Reden is dat dit in een split second plaats vind.
Voor grotere vermogens zoals de boegschroef worden trage zekeringen gebruikt om te voorkomen dat ze doorbranden bij het aanlopen.
Zie hieronder een aanloopgrafiek van een startmotor. Spanning is rood stroom is blauw.
Helaas zijn de getallen nauwelijks te lezen maar de stroompiek is bij 450%.
Wat duidelijk te zien is dat een startmotor tegen de compressie in moet aanlopen. Zie de pieken in de aanloopstroom.
Hierdoor zal het aanloopstroom over een wat langere tijd hoog blijven dan b.v. bij een boegschroefmotor.
Met de juiste zekering zou dit geen probleem moeten zijn.

Bijlage:

Bestandsnaam: aanloopstroom.pdf
Bestandsgrootte:111 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:welke zekering bij accu? 23 okt 2015 15:17 #675434

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
@jeroen: natuurlijk is vast zetten zonder kans op sluiting geen onzin, maar wat kory door de bocht, het is slechts een klein detail wat de lading niet dekt.

PvO heeft het exact goed. Dikke kabels laten een zekering op 12 volt tenminste werken. In veel gevallen is de inwenge weerstand zo hoog, dat de trip-stroom van de zekering nooit bereikt wordt. Startkabels kunnen dus nooit overzised zijn.

Nog even een natte vinger regel: voor brand heb je ongveer 100watt nodig. Dus bij 12v is 8-10 A al genoeg. (Empirisch vastgesteld).
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl