JohnBerg schreef :
@Koko: is wel een goeie
Er is hier idd heel veel geschreven waarbij er eigenlijk 2 "kampen" zijn ontstaan.
Laten we zeggen de verzekerden en de onverzekerden
De onverzekerden stellen zich op het standpunt dat werf gebouwde boten niet gezekerd zijn, en dat deze zelfs met Lloyds certificering ongezekerd afgeleverd worden.
De verzekerden hebben zo ook hun argumenten, en dragen ook verschillende oplossingen aan.
Ik zou nu wel eens benieuwd naar een concreet voorbeeld van een in serie gebouwde boot waar de werf de startmotor heeft gezekerd. Dus geen hobby oplossing!
is opzich een goede vraag Koko, er zou best een gemiddelden lijst te maken moeten zijn.
Ik begrijp ook best waarom mensen het zouden willen, alleen ben ik zeer sceptisch in de afweging, bouw je een veiligheid in of een mogelijk probleem.
Laat ik het ander voorbeeld geven, heb veel accu's gezien onder de banken, mooie plek past ook vaak nog beetje zooi bij.
Monteer dan even de pastic kapjes over de accu polen, zal maar net een lier hendel of iets boven op de pooltjes komen, kan.......
Vorig jaar zelfde als topic gezien op een boot eigenaar trots op afgezekerde plus van de startmotor, ja was netjes ingebouwd, zegt mijn collega droog, nu nog zekering tussen de dikke plus naar de dynamo en dan ben je klaar.
Dynamo kabel liep van de plus klem op de accu naar de dynamo, dus moest nog even wat gedaan worden,
eigenaar huh als de motor niet draait levert de dynamo toch geen stroom!!!!!!! nee dat klopt maar als de plus aan massa komt te liggen heb je nog wel kortsluiting....
Dus ik blijf zo koppig als ik ben voor :
1- Goede accu bak, alleen voor de accu en niet multi-bak voor ook nog zooi.
2- Accu polen afschermen zodat er
nooit wat
per ongeluk op kan vallen.
3- startaccu zo dicht mogelijk bij de motor.
4- Plus en massa kabel van fatsoenlijke kabel, netjes gemonteerd naar de accu. een flexibel schutbuisje mag je er best omheen schuiven.
Ik ben van mening, dat je op die manier 99% van de eventuele ellende al voorkomen hebt.
En dit werkt al jaren prima bij auto's trucks , bussen en kennelijk ook jachten
ik weet in elk geval een uitzondering een Alfa Romeo 166 waar de accu in de kofferbak zit en de dikke plus naar voren loopt, en in de koffer na ca 10 cm na de plus pool een mega fuse heeft van 250A.
Deze kabel loopt in de koker balk en alfa heeft hem gezekerd om bij een zijde linkse aanrijding eventueel ellende helpen te voorkomen dat moge duidelijk zijn.....
Althans dat zegt Alfa er over.
Deze weet ik er zullen misschien wel meer bestaan