Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vergelijk diverse accu's

Vergelijk diverse accu's 03 sept 2015 13:18 #657904

edit : verplaatst
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 03 sept 2015 13:49 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 03 sept 2015 13:19 #657905

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1095
Gezien. Maar is het niet duidelijker als we het topic accu's hier laten ?

Nou nee, mijn topic gaat niet over accu's maar over voorbeelden waarbij een verkondigde waarheid niet in lijn is met de feiten. Ik vind dat 50% verhaal een heel mooi voorbeeld en ben vooral geïnteresseerd in andere voorbeelden. Maar als blijkt dat men het genoemde voorbeeld interessant vind kan iemand altijd een nieuw topic in de juiste rubriek openen.

Dick
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 03 sept 2015 13:54 #657924

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Edit: ter info de vraag was dus of ze ook parallel konden.

@roozeboos:
Natuurlijk kan dat, maar hoe zorg je er dan voor dat ze gelijkmatig worden geladen...
A. Allemaal een eigen lader (die weg ben ik ooit opgegaan, maar ik ben er ook weer van terug gekomen)
B. Lading verdelen via een serieweerstand voor elke cel (dan maak je wel veel vermogen stuk in de vorm van warmte in die weerstanden en dat is jammer van de opgewekte energie)
Het is daarom dat ik een voorstander ben van serieschakeling met balancers over elke cel.
Je kunt dan als bij een ouderwets 'plaatspanningsapparaat' op diverse spanningen een aftakking maken en daar de stroom trekken bij de spanning van keuze. Omdat de cellen gebalanceerd worden geladen, mogen ze wel 'ongebalanceerd' worden belast.
Zo gebruik ik nu 4 Li-ion cellen voor de kajuitverlichting en radio, 4 Li-ion cellen voor de navigatie verlichting en 8 Li-ion cellen voor een 24V aansluiting (voor een geplande magnetron en koelkast, maar dat moeten jullie wel voor je houden! :blush: Ik zeg gewoon dat die voor de ankerlier zijn, die ik nog niet heb.
Je moet dan wel het overzicht goed houden, want de ene min is de plus van de andere groep. Fijn is dat er een soort redundancy in het systeem komt.
Een dergelijke installatie is alleen maar interessant als je alle oude kabels eruit haalt en weer helemaal overnieuw moet beginnen met installeren. Bovendien moet je dan wel de noodzaak hebben voor een spanning van meer dan 12V (zoals voor een Torqeedo R2 (24V) of R4(48V)) anders heeft het niet veel zin.
Groeten, Peper.

Edit: waar moet ik m'n antwoord dan naar verplaatsen?
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 03 sept 2015 14:11 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 03 sept 2015 13:56 #657925

sorry, nu wordt het wel verwarrend, ik had mijn berichtje verplaatst naar electrisch laden, omdat het daar betr past dan hier.
ter info de vraag was dus of ze ook parallel konden.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 03 sept 2015 18:09 #658061

Peper,

Het is een stuk duidelijker voor mij geworden waarom jij zo sterk tegen parallel schakelen bent.
Uit alle reacties hoe die lifeyPO4 werken blijkt dat die veel minder geschikt zijn voor parallel dan Lood.

Het is een deel van de Lood of Lithium mindset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 04 sept 2015 14:11 #658401

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Toch nog effe terug naar de kosten.

1: Bij een eerder onderzoekje kwam ik voor Lood accu's rond de 13 Wh/€. Niet 4. Dat scheelt aanzienlijk!!

2: Graag zou ik dan zien wat een typische zeilboot installatie kost. Ter vergelijk mijn installatie:
Dynamo plus spanningsregelaar (zit al op de motor) 0€
Accu Semi tractie 100 Ah 100€
Start accu 80Ah 80€
Cyrix scheidingsrelais 69€
Lader C-tek 10 A 169€
Totaal Investering 418


Die accu's gaan tot tien jaar mee. Zeg 7 want ik misbruik ze, dan komt er 180/7 = 25/jaar aan onderhoud bij.

Nu de Li-ion versie hiervan graag.

Waar nog bij komt: de accumonitors die in de handel te koop zijn (victron bmv bijv) is bedoeld voor loodaccu's En vast nog wel meer. Overal zijn natuurlijk oplossingen voor. Speciaal, speciaal, extra meer d'r bij.
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 14:25 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 04 sept 2015 14:45 #658409

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Joop66 schreef :
Toch nog effe terug naar de kosten.

1: Bij een eerder onderzoekje kwam ik voor Lood accu's rond de 13 Wh/€. Niet 4. Dat scheelt aanzienlijk!!

2: Graag zou ik dan zien wat een typische zeilboot installatie kost. Ter vergelijk mijn installatie:
Dynamo plus spanningsregelaar (zit al op de motor) 0€
Accu Semi tractie 100 Ah 100€
Start accu 80Ah 80€
Cyrix scheidingsrelais 69€
Lader C-tek 10 A 169€
Totaal Investering 418


Die accu's gaan tot tien jaar mee. Zeg 7 want ik misbruik ze, dan komt er 180/7 = 25/jaar aan onderhoud bij.

Nu de Li-ion versie hiervan graag.

Ik kan bij EV-power niet de door jou opgegeven capaciteit in 12V accu's vinden. Ik heb de net lagere capaciteit gekozen omdat de LiYFePO accu's tot 80% mogen worden ontladen.

Accu Deep cycle 90 Ah 489€
Start accu Deep cycle 60Ah 321€
Cyrix scheidingsrelais 69€
Lader C-tek 10 A 169€
Totaal Investering 1048€

De accu's hebben geen onderhoudskosten. De levensduur is 4 maal die van loodzwavelzuur accu's zeg 21 jaar. Dan geef je €38,60 per jaar aan de accu's uit gedurende hun levensduur.
Het accuvolume en gewicht is dan ongeveer de helft van de huidige installatie en het laad/ontlaad rendement gaat omhoog van 75% naar 90%. De besparingen in walstroom en in kosten voor voortstuwing van een zwaardere boot zijn dus niet ingecalculeerd.

Je hebt beslist een goedkope leverancier gevonden voor de lood-zwavelzuur accu's!

Ik heb voor de complete accublokken gekozen in de vergelijking. Het kan wellicht goedkoper als je voor losse cellen gaat.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 04 sept 2015 14:48 #658410

een kompleet accu blok heeft geen balancers. De accus worden uiteraard goed gematched bij fabricage.
Maar in de loop van de tijd zal de boel toch uitmekaar gaan groeien.
Waardoor het laden niet meer gaat zoals het hoort. dat zal de levensduur een stuk verminderen. Ik weet niet hoeveel.

Beter is te rekenen met losse cellen en balancers.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 04 sept 2015 18:28 #658474

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Roos,

Hoe zou jij dit schemaatje dan invullen, inclusief prijzen?

Peper,

Ctek lader is een IUIUetc lader. Ik ga er van uit dat dat speciaal voor loodaccu's is? Waarom zou ik dan in de Li-Ion installatie zo'n lader hebben?

Over de accu prijzen:

www.accuserviceholland.nl/dyna...-ah-type-58211l.html
www.accuserviceholland.nl/semi...h-type-31dc-smf.html

Bij De Haas automaterialen in Eindhoven betaal je vergelijkbare prijzen. Daar ga ik ze gewoon halen.

Overigens: als je minimaal wilt gaan zitten (wil ik niet): de startmotor is 1,5kW => 125A

www.accuserviceholland.nl/dyna...5-ah-type-53520.html

50 Euro, en een CCA van 240A
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 18:50 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 04 sept 2015 21:42 #658521

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
De 6 12v 90Ah LiYFePO accu's van Sunday hebben ingebouwde balancers. Om 1 op 1 te vergelijken heb ik voor de complete blok accu's gekozen in deze vergelijking.
Met losse cellen zou het goedkoper kunnen uitvallen, maar dan moet je verbindingsstrips en balancers weer apart opnemen.

@Joop66: Juist omdat jij de Ctek lader noemde, ben ik uitgegaan van de blokaccu. Deze wordt speciaal gemaakt om een 1 op 1 vervanger te zijn van de lood-zwavelzuur accu (zowel als startaccu en als tractie accu). Bij een 1 op 1 vervanger moet je de LiYFePO accu ook kunnen laden met een lood-zwavelzuur lader en de dynamo of alternator van de motor.
De Ctek lader gaat tot maximaal 14,5V in de 'natte' lood-zwavelzuur stand. Een LiYFePO accu kan veilig tot 14,8V. Je kunt deze accu's dus gewoon laden met die Ctek. Dat die lader 'een beetje ingewikkeld' gaat staan doen met een UIUIUI0 curve of iets dergelijks, maakt de LiYFePO accu niet uit, zolang deze lader maar niet boven de 15,6V komt.
Dat men graag speciale acculaders verkoopt voor de Li-ion accu's snap ik wel, ik gebruik gewoon een 5A ladertje van de Gamma of de Praxis van €12,50 (geeft 18V onbelast en stort bij 5A in naar ca 11V). Voor het langzaam laden van een enkele cel gebruik ik een oude lader van een mobiele telefoon en een balancer over de cel. Werkt als een tierelier en ik heb zat van die opladers, want ik gooi die nooit weg! Ik gaf tegenover 3Noreen al aan dat ik mijn LiYFePO cellen tamelijk grof behandel en geheel reken op de goede werking van mijn zelf gebouwde 'houtje touwtje' balancers. Ook het laden via een zonnepaneel doe ik op dezelfde grove manier, maar nog steeds met hele goede resultaten.

Joop66: je hebt een heel goedkoop adres voor lood-zwavelzuur accu's gevonden... Iets voor een inkoopactie voor hen die deze technologie willen gebruiken?
Ter vergelijking: de laatste prijsopgave voor een 100Ah semitractie accu van 12V die ik 2 jaar geleden kreeg was €240! Een dergelijke aanbieding in lood-zwavelzuur accu's laat de omzet in LiYFePO accu's weer dalen en kan de aanzet zijn tot een volgende prijsdaling van de Li-ion cellen. Ook de Chinese Yuan staat nu onder druk en wordt lager. Dit is ook een prijsmechanisme die de prijs van de Li-ion accu's doet dalen. Aangezien de meeste lood-zwavelzuur accu's ook 'made in China' zijn, gaan deze dan ook weer mee in de prijsdaling. Het is net AH en Jumbo...

Ik ga naar bed, morgen 'airborne' in Oosterbeek!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 04 sept 2015 21:46 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 08 sept 2015 15:30 #659648

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik heb het eens omgedraaid... Niet kijken wat de eigenschappen van een accu zijn in Wikipedia, maar kijken op de accu wat erop staat en dan berekenen wat de eigenschappen zijn.

Een beetje HTML en JavaScript en 'tada'... Peper's accu calculator!

Ik zal het HTML bestand als bijlage toevoegen en dan eens zien hoe het werkt.
Gemaakt in Wordpad++
Getest in FF
Default zijn er 4 accu's ingevuld. Van die 4 accu's is bijna alles te wijzigen. Bijzonder is dat de calculator ook berekend hoeveel energie er in totaal gedurende de levensduur in warmte wordt omgezet... Oei!

Veel plezier ermee, groeten, Peper.

Nou, ik krijg het HTML bestand niet ingevoegd...
Mod's?????? :kiss:
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 08 sept 2015 15:34 door Peper. Reden: het wil niet wat ik wil!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 09 sept 2015 11:31 #659911

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik kan het niet hebben dat het bestand niet wordt geplaatst, ik ga het nog een keer proberen:

mooi niet dus...
Misschien als txt bestand...

Bijlage:

Bestandsnaam: PepersAccu...opie.txt
Bestandsgrootte:8 KB


Kijk dat doet het wel!
Opslaan en .txt veranderen in .html en dan werkt het.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 09 sept 2015 13:48 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vergelijk diverse accu's 09 sept 2015 14:02 #659946

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Ik heb het document (als HTML) bij de downloads geplaatst:
Pepers Accucalculator
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl