SB. schreef :
Tony2920 schreef :
3) Accu's bestaan in soorten, naar gelang hoe ze gebouwd zijn en daarmee samenhangend waarvoor ze het best geschikt zijn.
Normale accu's zijn meestal dezelfde als auto accu's. Gemaakt om motoren te starten, minder geschikt om langdurig lage stroom te leveren, en zeer gevoelig voor leegtrekken.
d.w.z. dat je ze best niet meer als 50% leegtrekt en ze ook zo snel mogelijk weer moet bijladen tot 100%.
Evenwel een vraagje
Afgezien van de gebruikelijke tekortkomingen, een startaccu die op zijn eind loopt, in elkaar stort wanneer er gestart wordt, ,aarwel op 12,7V komt, is die niet toch te gebruiken als lichtaccu?
Ja maar. Je zult maar kort licht hebben.
Het instorten als er gestart wordt duid erop dat de capaciteit door veroudering of verslijten erg verminderd is, je zult er dus nog maar 20 of 30 Ah kunnen in opslaan.
Mogelijk dat je hem iets kunt aanhouden door hem te laten regenereren of desulfateren, maar dat is uitstel, uiteindelijk zal deze toch vervangen moeten worden.
Bovendien weet je niet hoe goed of hoe slecht deze accu is, bij dergelijk verslijten komt ook de mogelijkheid van interne kortsluiting om de hoek kijken. En een accu die ontploft wens je niet in je boot. Ik zou in dit geval niet twijfelen, vervangen, die accu kun je misschien nog gebruiken voor de tuinverlichting of een ander niet essentieel gebruik.