Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: We slaan volgens mij door in perfectie

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 18:24 #628275

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Weet je Bertil; een tijd geleden ontving ik zeeschepen die contact zochten met Rotterdam main port, terwijl ik zelf in de buurt van Marken voer. Met basiskennis zou je denken dat het technisch onmogelijk zou zijn. Niets bleek minder waar. Er zijn atmosferische omstandigheden waaronder de dracht van VHF signalen vele malen verder rijkt dan normaal veronderstelt. Prachtig, maar het zijn ook omstandigheden waarin Murphy met een biertje in de hand op het strand ligt. Maar als het er echt om spant en je perse contact wil met Den Helder rescue is het maar de vraag of je ook van die goeie atmosferische omstandigheden hebt. Die goeie ontvangst zegt dus nog niks.

Verder ga je voorbij aan een aantal,zaken die ook uit en te na zijn uitgelegd. De kwaliteit van de kabel en stekkers komt kritischer naarmate je er meer van nodig hebt. Met een antenne op je hekstoel zitten er vast slechts 2 stekkers aan en ben je met 4 meter ongetwijfeld klaar. Alle experts hier zullen je vertellen dat met die configuratie RG58 zal voldoen. Tot een meter of tien red je je daar prima mee. Maar wat is nu het probleem: ik, en met mij velen denk ik zomaar, hebben die antenne liever in de mast. En dan komen er een aantal bochten in (=risico op verlies), extra stekkers (=extra verlies) en natuurlijk extra meters (= extra verlies). En weet je: op een dag verleg je je grenzen en vaar je zomaar een keertje op de Noordzee. Dan wordt het bereik best kritisch hoor. Ontvangen zal wel gaan, maar het draait allemaal om communicatie. En das twee richting verkeer. Zenden komt veel kritischer en ik ben heel benieuwd naar je bereik op een druilige grauwe dag.

Ik ben blij dat mijn antenne het hoogste puntje van mijn boot is, met spullen die daar bij horen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 19:13 #628298

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Nachtvlinder schreef :
@WADnWIND, je hebt PB

Oei, oei, oei, krijg ik er weer van langs...? :unsure:

:woohoo:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 19:16 #628302

Die PB was niet eens zo héél erg off-topic toch? ;)
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 19:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 19:32 #628310

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
WADnWIND schreef :
Rikken schreef :
Als de expert-oplossingen die hier regelmatig langs komen werkelijk noodzakelijk zijn voor een veilige vaart durf ik de stelling aan dat er geen enkel binnenschip en charterschip veilig is.



Ik mag toch niet hopen dat jouw voertuigen net zo slecht zijn als je zelf voorspelt, een soort charter in trekkerland?

Ik denk dat je over sommige dingen niet voldoende verstand van zaken hebt.

Meer iets met schoenmaker en zo....
Mijn voertuigen zijn veilig. Waarschijnlijk zou het best wat geavanceerder kunnen, maar als ik kijk naar het aantal uren dat ik ze gebruik en de omstandigheden waarin dan maak ik een weloverwogen keuze.

Ik bemoei me hier op ZF niet met marifoons en al helemaal niet met antennes en digitale kaarten omdat ik daar inderdaad niet zo veel van weet dat ik hier een nuttige bijdrage in kan leveren.


wat ik bedoel is dat als iets kan het tegenwoordig ook gelijk lijkt te moeten.... Anders hoor je er niet meer bij..... Terwijl het voor de gemiddelde zeiler naar mijn idee allemaal helemaal niet zo ingewikkeld hoeft om veilig op pad te kunnen gaan.
Charterschepen hebben inderdaad vaak een matige uitrusting, maar toch gebeuren er weinig ongevallen mee. Blijkbaar hebben de schepen en de bemanning over het algemeen zoveel reserve dat ze ook met een beetje mindere uitrusting prima met gasten kunnen varen.
Gewoon nuchter verstand en ervaring kan door geen enkel perfect product geëvenaard worden......

Als je ziet hoe het aantal uitrukken van de knrm de laatste jaren gestegen is geloof ik niet dat alle middelen die ons tegenwoordig ter beschikking staan het varen nu zoveel veiliger heeft gemaakt. Eerder andersom; als iemand zijn schip perfect in orde heeft lijkt er een zekere gemakzucht te komen. Omdat de techniek het toch wel oplost.
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 19:52 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 19:33 #628311

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Fluisteren in gezelschap is onbeleefd jongens. Als je er zo geheimzinnig over moet doen, dan voor den draad ermee!

Ontopic:

Door de experts hier wordt een theorie verkondigd die opgebouwd is uit jaren praktijkervaring. Door veel praktijk ervaring wordt je, merk ik, een cynische ouwe zak. Dan wil je t gewoon goed voor elkaar hebben. Maar iedereen maakt zijn eigen keuzes. Ook voor antennes en kabels. Mocht jouw opstelling ooit tot beperkingen leiden, dan zijn hier voldoende ouwe zakken aanwezig om t te helpen oplossen. Geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 19:45 #628320

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Belerion II schreef :
svalk schreef :
Solo schreef :
De titel van dit draadje is mij uit het hart gegrepen. Naar mijn mening moet men niet naar een perfecte oplossing streven, maar naar een optimale oplossing. Waarbij kosten, moeite, nut en noodzaak, (hoe vaak en hoe veel gaan we iets gebruiken) afgewogen moeten worden.

Ik kan mij de gekozen oplossing heel goed voorstellen. Ik heb het ook zo gedaan. Overigens is een verre ontvangst op het binnenwater helemaal niet zo fijn. Ik hoor met mijn hekantenne op het Hollandse Diep nog regelmatig schepen die zich op kanaal 10 melden bij de monding van de Noord in de Lek. Als ik die antenne op de maximale 12 meter hoogte zet, zou dat ook in Stellendam nog wel een zo kunnen zijn. Ik vrees dat "te veel ontvangst" wel eens de reden zou kunnen zijn dat veel zeilers hun marifoon op kleiner binnenwater niet aan hebben staan.

Wat je echter moeilijk kunt vaststellen of het jouw goede ontvangst is of de sterkte van de zender. Dit geldt ook voor AIS. Vaak is het de sterke zender van de pro's bepalend en denken wij dat wij een goede ontvangst hebben. B)

De "pro's" werken met exact dezelfde zendvermogens als de "jachies" hoor... :whistle: .

Maar de squelch verder dichtdraaien helpt wel.

@ Belerion, ff goed lezen. In de laatste alinea heb ik het over AIS en daar is er echt een verschil in zendvermogen dacht ik. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 20:53 #628355

@ Koko: de TS heeft het over het IJsselmeer en Wad. De behoefte om vanaf het midden van de Noordzee Den Helder aan te roepen is dan een stuk kleiner... B) .

@ svalk: je hebt gelijk. Maar ja, mijn AIS is een klasse-A, 12,5W... :laugh: . Meestal gebruikt de pleziervaart Klasse-B. Die is 2W.

@Joop66: "een cynische oude zak"... Nogal een boute uitspraak. Ik herken dat niet bij mijzelf...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 20:56 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 21:07 #628361

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
Wat ik wel herken is dat ik wel eens denk : jongens, het is maar een plezierbootje, hoor.

Technisch is het natuurlijk allemaal goed te verklaren. En de experts hebben inhoudelijk helemaal gelijk. De paarlen worden door mij wel gewaardeerd. Maar soms bekruipt mij wel het gevoel van ' over engineering '

Wel leuk dat het wat voorspelbaar is. Komt een formummer langs met een roer met een verroeste roerstang. Dat ding is van ijzer en is in 22 jaar van 28 mm rondom 4 mm weggeroest.
Dan kan je aan zien komen dat er in elk geval een rvs in moet en zeer waarschijnlijk 1 van die speciale rvs versie die een miljoen jaar meegaat. Met een navenant prijskaartje. Technisch natuurlijk de beste oplossing, maar economisch slaat het nergens op. Ik heb de man gevraagd hoe oud hij over 22 jaar is. De nieuwe roerkoning wordt van ijzer.

Gr Rob
Clever 23
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 21:34 #628379

  • Ejob
  • Ejob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 704
Ik heb iig het gevoel dat ik vruchten pluk van de perfectionisten hier, die types gaan op zoek, leren lessen, en delen deze hier....hoe makkelijk willen we het hebben. :)

Laat onverlet dat perfectie niet voor iedereen/vaargebieden vereist is, dus wmb zijn goede ervaringen met andere scenario's ook waardevol op een forum.

Beide helpen volgens mij lezers keuzes te maken die passen bij persoon of omstandigheden.

Ik heb overigens ook prima bereik met een x jaar oud prutkabeltje, maar ben blij dat ik weet waar ik terug kan vinden wat ik moet doen als de boel stuk gaat, en ik niet een 2e x het gedonder wil van kabels door m'n mast trekken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 21:43 #628385

Dat dit onderwerp veel reacties teweeg zou brengen, was natuurlijk te voorspellen. En dat daar ook een ongepaste reactie bij zou kunnen zitten, eveneens. Gelukkig mogen we allemaal onze eigen keuzes maken.

Maar even om iedereen gerust te stellen: de refit van mijn bootje is geen "haast-klusje" en dat is de installatie van mijn marifoon ook niet. Ik heb een goede antenne gekocht, minutieus een passend schuin gaatje geboord in de hekstoel om de kabel door te leiden, een passend gaatje met rubber doorvoer in het dek geboord (kabel loopt dus onzichtbaar door de buis het dek in), de kabel met zadels elke 30cm vastgezet, met het juiste soldeer de kabel verbonden en volgens de regels de marifoon met het elektriciteitsnet verbonden. Ik hoop dat iedereen weer goed kan slapen.

Ik vaar op IJsselmeer en Wad. Gebruik de marifoon voor huis-tuin- en keuken. Als ik mijn "grenzen ga verleggen" komt er vast wel een antenne in de mast. Het ging me er alleen om dat een beetje nuchterheid en zelf nadenken ook tot goed bevredigende oplossingen kan leiden.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 25 mei 2015 22:43 #628396

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15858
Het komt er inderdaad op neer dat iedereen zijn of haar eigen keuzes maakt. Niemand die je ook maar iets verwijt als je niet de duurste of beste spulletjes gebruikt. In dat opzicht kan ik het verhaal van TS prima volgen, al vind ik zelf de keuze om twee tientjes te besparen op 4 meter coax en twee PL-259 pluggen niet erg verstandig.

Maar om nu te zeggen dat 'we' (alle andere zeilers op het forum?) zouden "doorslaan in perfectie", dat deel ik niet. Het aardige van dit forum is nu juist dat er vele meningen over een probleem (marifoonantenne, roerkoning) gegeven worden. En ook hele goede feitelijke informatie. Dat is niet doorslaan in perfectie, dat is het aandragen van kennis en het bieden van alternatieven. Over heel veel zaken die hier besproken worden wist ik 'vroeger' niet of nauwelijks iets en kon dus ook geen overwogen keuze maken. Nu weten we veel meer over bijvoorbeeld roerbladen en marifoon antennekabels. Dat stelt je in staat om te kiezen; ook voor cheapo oplossingen, zolang je je daar maar van bewust bent is dat ook prima natuurlijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 mei 2015 22:44 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 26 mei 2015 06:53 #628455

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Die keuze is prima, zelfs als dat bewust de slechtste is, maar dit soort zinsnede:

Ik wil niemand beledigen, maar door deze ervaring ben ik toch wat sceptischer geworden over alle expert-adviezen op dit forum

Zonder enige vorm van redelijke of gefundeerde feiten of onderzoek zaken in twijfel trekken doe je in de kroeg na 10 biert5jes, maar niet nuchter.

Ik wist gelijk weer waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb.
Jij rechtsaf, ik linksaf, geen last van elkaar.... :) En wel dóórlopen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 06:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 26 mei 2015 07:56 #628478

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3073
ach, je hebt inhoud en betrekking. Over de inhoud kunnen we wel van mening verschillen maar daar zijn we het uiteindelijk wel vaak met elkaar eens. Het is de betrekking die soms mis gaat en dan vliegen mensen elkaar in de haren. Net het echte leven.

als ik dit terug vertaal naar dit topic dan valt het mij wel eens op dat de reactie op betrekkingsnivo op een goedkopere oplossing anders is dan op een duurdere oplossing. En dat geeft dan weer een bepaald gevoel en dat geeft een topic als dit.


Gr Rob
Clever 23
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 07:59 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 26 mei 2015 08:04 #628482

WADnWIND schreef :
Die keuze is prima, zelfs als dat bewust de slechtste is, maar dit soort zinsnede:

Ik wil niemand beledigen, maar door deze ervaring ben ik toch wat sceptischer geworden over alle expert-adviezen op dit forum

Zonder enige vorm van redelijke of gefundeerde feiten of onderzoek zaken in twijfel trekken doe je in de kroeg na 10 biert5jes, maar niet nuchter.

Ik wist gelijk weer waarom ik bepaalde keuzes gemaakt heb.
Jij rechtsaf, ik linksaf, geen last van elkaar.... :) En wel dóórlopen.

Ach ja, ik heb ook eens vier keer achter elkaar het, aantoonbaar en steeds krampachtig bijgestelde, verkeerde advies gekregen hier op het forum door "een expert".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

We slaan volgens mij door in perfectie 26 mei 2015 08:26 #628492

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
koko schreef :
Weet je Bertil; een tijd geleden ontving ik zeeschepen die contact zochten met Rotterdam main port, terwijl ik zelf in de buurt van Marken voer. Met basiskennis zou je denken dat het technisch onmogelijk zou zijn. Niets bleek minder waar. Er zijn atmosferische omstandigheden waaronder de dracht van VHF signalen vele malen verder rijkt dan normaal veronderstelt. Prachtig, maar het zijn ook omstandigheden waarin Murphy met een biertje in de hand op het strand ligt.
Daar heb ik ook constant last van op Markermeer :) Die gebruiken blijkbaar ook kanaal 1. Zo kan een OK installatie wel eens ook wel eens irritant uitpakken. Soms steek ik de antenne van de AIS die op een paaltje achterop staat dan in de marifoon. Waarbij ik dan in de buurt kom van Bertil's opstelling :) (maar dan wel met RG213 en antenne op 3m. hoogte).

Maar toch hecht ik zeer veel waarde aan mijn standaard opstelling hoog in de mast met wat adviezen van de experts hier. Op zee vind ik het wel een prettig gegeven als ik bij Den Helder Oostende radio ontvang of ver kijk op de AIS. En dan voor nauwelijks / geen extra geld! Heerlijk die adviezen naar perfectie!
Laatst bewerkt: 26 mei 2015 08:37 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl