Cat-36 schreef :
Dank je wel Tony! Ik ben weer een stapje verder.
Maar wat ik niet begrijp. De lader staat in het schema, op de pagina die ik vermeld heb, op de startaccu. op diezelfde draad in t schema staat de in leiding voor het relais. Dan blijft de lader (of dat nou de dynamo is of de acculader) dus de startaccu laden en tegelijk de gebruikersaccus als de spanning op de startaccu boven de 12,7 volt komt. Dit klop toch?
Gaat de lader dan niet de laadspanning verlagen omdat de startaccu vol zit en de lader dat signaleert?
Uit de beschrijving van het realy lees ik :
The relay will be activated when voltage level is 13,5V.
The turn off voltage is 12,7
Dus zodra de startaccu boven de 13,5 V komt zal het relay inschakelen en de lichtaccu beginnen te laden. Omdat de lichtaccu leger is, gaat de spanning wat dalen, en blijft de alternator of lader spanning en stroom leveren.
(Wat wel kan gebeuren is dat de lichtaccu zo laag staat dat de spanning over de startaccu tot beneden de 12,7 volt komt, wel een heel extreem geval, en dan zal het relay weer afschakelen en weer alleen de startaccu laden tot we weer bij 13,5 V komen. )
Alleen als beide accu's vol zijn komt de spanning op de startaccu boven de ingestelde maximum laadspanning komt, (14,4V meestal), zal de lader of alternator gaan minderen, maar dat wil je ook, anders ga je de accu's overladen.