Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Atis na verkoop marifoon.

Atis na verkoop marifoon. 12 mrt 2015 08:43 #604916

Hen3 schreef :

Zo is het ook pas sinds enige tijd mogelijk om een handmarifoon te registreren; dat kon eigenlijk niet omdat deze niet vast ingebouwd is in een schip en daarmee dus niet echt bij een schip hoort.

Ik heb alleen een handmarifoon en die is wel degelijk (ook) bij mijn boot geregistreerd. Het schijnt wel mogelijk te zijn om bij een handmarifoon "diverse schepen" oid op te geven.

Bart
Hout rijmt op onderhoud...
www.bartloeff.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 12 mrt 2015 09:00 #604921

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Smooth Operator schreef :
Het schijnt wel mogelijk te zijn om bij een handmarifoon "diverse schepen" oid op te geven.

Dat bedoel ik eigenlijk ook, dat een handmarifoon eerder - net als een vaste marifoon - altijd vast bij een schip hoorde (en het bijbehorende call sign daarmee dus ook vast bij een schip hoorde), en pas sinds korte tijd een call sign kan krijgen zonder vast bij een schip te horen. Dat is daarmee dus volgens mij de uitzondering op de regel dat een call sign bij een schip hoort, en niet bij een persoon.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2015 09:03 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 20:19 #607013

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Vanmiddag de bovenstaande procedure uitgevoerd, helemaal perfect!
Bedankt voor de tips!

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 21:07 #607046

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Hen3 schreef :
WADnWIND schreef :
Helaas zit je er naast. Vroeger zat het callsign en MMSI vast aan het schip, echter al jaren zit dit vast aan de persoon....
Klopt dat wel? Weliswaar is het callsign inderdaad geregistreerd bij een persoon (via DigID), maar dat is volgens mij vooral omdat er nu eenmaal geen verplichte registratie bestaat voor schepen waar ze het callsign aan kunnen koppelen. Als ieder schip een 'kentekenbewijs' zou hebben, dan zou het callsign volgens mij gewoon aan het schip gekoppeld zijn. Als je meerdere schepen hebt, dan heb je toch ook meerdere callsigns? Daarom is het ook zo logisch om het callsign mee te verhuizen bij verkoop van de boot, het is geen persoonlijk callsign, maar een scheepscallsign.

Zo is het ook pas sinds enige tijd mogelijk om een handmarifoon te registreren; dat kon eigenlijk niet omdat deze niet vast ingebouwd is in een schip en daarmee dus niet echt bij een schip hoort.

Dus, volgens mij 'hoort' het callsign en MMSI officieel gewoon bij de boot, ondanks dat het bij een persoon is geregistreerd.

Dan wordt het nog moeilijker indien je je boot verkoopt aan een buitenlander, want die kan met een Nederlandse MMSI helemaal niks aanvangen. Als iemand hiervoor de juiste antwoorden kent, lijkt het me de moeite om deze dan even te bundelen en bvb in de wiki te plaatsen.
Kan van pas komen als er boten verkocht worden aan buitenlanders.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 21:17 #607052

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Lijkt me een kwestie van de codes resetten, dan is de marifoon 'leeg' en kan de nieuwe eigenaar zijn eigen kodes volgens zijn eigen landsregels erin zetten.

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 21:34 #607066

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
monreve schreef :
Lijkt me een kwestie van de codes resetten, dan is de marifoon 'leeg' en kan de nieuwe eigenaar zijn eigen kodes volgens zijn eigen landsregels erin zetten.

Stan

Ja maar mijn reactie is op de stelling dat de MMSI en callsign bij de boot hoort.
En dat geeft mijns inziens weer extra formaliteiten zodra je de boot naar het buitenland verkoopt.
En mijn vraag hoe dat het nu juist zit. MMSI persoons- of scheeps-gebonden ?

Volgens mij zal het persoonsgebonden zijn.

En inderdaad het veiligst, bij verkoop van marifoon, dit toestel leeg opleveren.
(Tenzij je met de nieuwe eigenaar de overdracht van MMSI hebt kunnen regelen.)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 22:11 #607085

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Tony2920 schreef :
Ja maar mijn reactie is op de stelling dat de MMSI en callsign bij de boot hoort.
En dat geeft mijns inziens weer extra formaliteiten zodra je de boot naar het buitenland verkoopt.
Zo moeilijk is dat toch echt niet hoor... Als je de boot verkoopt kun je met een paar muisklikken de registratie van je boot intrekken en vervalt je callsign en MMSI nummer. Ook al blijven die nummers dan in de marifoon zitten: de registratie is ingetrokken dus ze zijn niet meer gekoppeld.

Het laten zitten in de marifoon is uiteraard niet zo verstandig, maar daarna volgens mij de verantwoording van de nieuwe eigenaar. Als hij ze laat zitten is hij uiteraard illegaal bezig, helemaal als je bedenkt dat ingetrokken callsigns weer opnieuw uitgegeven kunnen worden.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 22:13 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 mrt 2015 22:18 #607090

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Hen3 schreef :
Smooth Operator schreef :
Het schijnt wel mogelijk te zijn om bij een handmarifoon "diverse schepen" oid op te geven.

Dat bedoel ik eigenlijk ook, dat een handmarifoon eerder - net als een vaste marifoon - altijd vast bij een schip hoorde (en het bijbehorende call sign daarmee dus ook vast bij een schip hoorde), en pas sinds korte tijd een call sign kan krijgen zonder vast bij een schip te horen. Dat is daarmee dus volgens mij de uitzondering op de regel dat een call sign bij een schip hoort, en niet bij een persoon.

Bij een schip zonder Certificaat van Deugdelijkheid is de vergunning op de persoon en niet op het schip.
Alleen bij schepen onder klasse, dus met CVD, is het naamsein ook het callsign en dus op het schip.

Je hoeft bij een vergunning aanvraag ook helemaal niet meer verplicht een schip op te geven. Je mág dat wel doen, maar zonder krijg je gewoon een vergunning.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 18 mrt 2015 22:20 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 17 okt 2016 22:10 #776527

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
H2O schreef :
Ik kon deze nog vinden over de Navman 7100/7200



Deze is voor het resetten van de MMSI. Ik weet niet of de ATIS code dan ook gelijk wordt ge-reset, maar het valt te proberen.

Jeroen.

Waar dit forum groot in is!

Hiermee kun je zowel de mmsi als de atis resetten! Niks opsturen, moeilijk, duur!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 17 okt 2016 22:14 #776528

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
deze kwam ik ook nog tegen
de Navman reset heb ik zelf getest en werkt , deze heb ik niet getest :

for alot of raymarine vhf's there is a simpler way: just press DSC+16/9+FUNC and keep them presset while power on, wait for a beep and it's done...
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 17 okt 2016 22:22 #776530

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2882
nog 1 voor sommige Simrad Marifoons
Bijlagen:
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 17 okt 2016 22:23 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Atis na verkoop marifoon. 18 okt 2016 05:30 #776543

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Joop66 schreef :
H2O schreef :
Ik kon deze nog vinden over de Navman 7100/7200



Deze is voor het resetten van de MMSI. Ik weet niet of de ATIS code dan ook gelijk wordt ge-reset, maar het valt te proberen.

Jeroen.

Waar dit forum groot in is!

Hiermee kun je zowel de mmsi als de atis resetten! Niks opsturen, moeilijk, duur!

Dezelfde procedure werkt ook voor de Lowrance 250
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl