Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: LED vervangingslampjes

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 12:58 #591080

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Vipe6 schreef :
SVB geeft enkel aan wat de wetgeving is, hoeveel procent van de boten vaart er rond met auqasignal 40 navigatielichten denk je? 80%? 90%? Allemaal illegaal geleverd door de werven en toch een conformiteitsattest afgeleverd.

Wheelmark is bij mijn weten de norm voor beroepsmatig gebruikte schepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 13:03 #591082

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
koko schreef :
Vipe6 schreef :
SVB geeft enkel aan wat de wetgeving is, hoeveel procent van de boten vaart er rond met auqasignal 40 navigatielichten denk je? 80%? 90%? Allemaal illegaal geleverd door de werven en toch een conformiteitsattest afgeleverd.

Wheelmark is bij mijn weten de norm voor beroepsmatig gebruikte schepen.

Dat is nu juist wat ik al heel de tijd beweer. Wheelmark is enkel verplicht op beroepsvaart en pleziervaart van meer dan 20 meter, maar blijkbaar hoor je dan gelijk thuis bij Boko Haram als je sommigen hier moet geloven. Het staat ook letterlijk zo in de door baasklusje aangehaalde Europese wettekst. Maar ja die Amsterdamse pot verwijt liever de Duitse ketel. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 13:22 #591092

koko schreef :

Wheelmark is bij mijn weten de norm voor beroepsmatig gebruikte schepen.

en hoe kom jij aan dat 'weten'? ;-) En staan 'beroepsmatig gebruikte'schepen als categorie in het BPR??? Je weet wel beter, toch?

nog een keer het BPR dan maar.

Bijlage Knipsel_2015-01-25_2015-01-27.png niet gevonden



De tekst lijkt me helder,
- 'een schip', dat is dus zonder uitzondering, alle schepen.
- 'het keurmerk dragen', kan meerdere types zijn (DHV, Wheelmark, andere lokale (nationale))
- 'dan wel het certificaat'. Daar heb ik er een van, bij de Lopo.
Hele ding is te lezen op www.lopolight.com/download/Lop...pproval%20Lloyds.pdf
Voorpagina ziet er zo uit: (LET OP DE 'SPECIFICIED STANDARD" 72 COLREG en verdere specificaties.

Bijlage Knipsel_2015-01-27.png niet gevonden



In de 72 COLREG staan 14 (VEERTIEN) bladzijden met eisen aan de lampen, van preciese kleur-definities, overstralingshoeken, zichtbaarheidsafstanden tot plaats op een schip en zeker ook inclusief verticale openingshoeken.
Ga allemaal gerust varen met een niet-goedgekeurde lamp. Maar kom hier niet zeuren als je overvaren bent, en zelfs niet als je een boete hebt gekregen. Lijd in stilte!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 13:38 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 13:54 #591103

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Thomas, ik kan in de BPR tekst geen verwijzing vinden naar 'het keurmerk' of 'de voorschriften' die ik het door jou aangehaalde artikel worden genoemd. Artikel 1.01 C3 en C4 zijn ook slechts algemene bewoordingen:



Ook hierin staat weer 'de daaromtrent vastgestelde voorschriften' genoemd. Welke voorschriften zijn dit dan en welk keurmerk wordt door het BPR nu vereist? Wordt er ergens verwezen naar de COLREG72?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 13:55 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:03 #591108

Hen3 schreef :

Welk keurmerk wordt door het BPR nu vereist? Wordt er ergens verwezen naar de COLREG72?

Hoe de link naar de externe (tov BPR) keurmerken gelegd wordt is vaag.
Er wordt niet meer gezegd dan 'keurmerk of certificaat hebben'.
Vroeger had elk land zijn eigen keurmerken (LLoyds, DHV, BSH, iets Italiaans, Cost Guard in de USA, etc).
Dat is langzamerhand vervangen door EU-standaardregels (in een eerdere link al genoemd) en door de Colregs.
Die leveranciers snappen het wel, die leveren (na testen en goedkeuring, zie Lopo certificaat) een keurige brief bij je lamp. Dat doen ze niet voor niets....

Een stukje Colregs over Vertical Sectors, gewoon om te zien hoe ver dat gaat:

10. Vertical sectors
(a) The vertical sectors of electric lights, with the exception of lights on sailing vessels shall ensure
that:
(i) at least the required minimum intensity is maintained at all angles from 5 degrees above to 5
degrees below the horizontal;
(ii) at least 60 per cent of the required minimum intensity is maintained from 7.5 degrees above to 7.5
degrees below the horizontal.
(b) In the case of sailing vessels the vertical sectors of electric lights shall ensure that:
(i) at least the required minimum intensity is maintained at all angles from 5 degrees above to 5
degrees below the horizontal;
(ii) at least 50 per cent of the required minimum intensity is maintained from 25 degrees above to 25
degrees below the horizontal.
(c) In the case of lights other than electric these specifications shall be met as closely as possible.

en dan over Lichtsterkte waar het BPR verwijst naar 'daaromtrent vastgestelde voorschriften'.
In NL is dat geloof ik kilometers zichtbaarheid (1, 2 of 3 voor gewoon, helder, krachtig).

In de Colregs Annex:
8. Intensity of lights
(a) The minimum luminous intensity of lights shall be calculated by using the formula:
I = 3.43 x 10^6 x T x D^2 x K^D

where I is luminous intensity in candelas under service conditions,
T is threshold factor 2 x 10^-7 lux,
D is range of visibility (luminous range) of the light in nautical miles,
K is atmospheric transmissivity.
For prescribed lights the value of K shall be 0.8, corresponding to a meteorological visibility of
approximately 13 nautical miles.
(b) A selection of figures derived from the formula is given in the following table:
Range of visibility (luminous range) of light in nautical
miles
Luminous intensity of light in candelas for
K=0.8
D I
1 0.9
2 4.3
3 12
4 27
5 52
6 94
NOTE: The maximum luminous intensity of navigation lights should be limited to avoid undue glare.

Die laatste zin is ook interessant: niet meer dan de max toegestane lichtsterkte!!
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:16 #591111

en de regel over horizontale overstraling:

9. Horizontal sectors
(a) (i) In the forward direction, sidelights as fitted on the vessel must show the minimum required
intensities. The intensities must decrease to reach practical cut-off between 1 degree and 3 degrees
outside the prescribed sectors.

dus max 3 graden rood in het groen en/of groen in het rood. Max 6 graden overstraling....

En dit doet een Masthead LEDlamp in je driekleur: ruim 20 graden overstraling:


Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:18 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:26 #591113

Baasklusje schreef :
Er wordt niet meer gezegd dan 'keurmerk of certificaat hebben'.

Zou dat niet ergens dieper verstopt staan? Nu zou het net zogoed over KEMA keur of CE kunnen gaan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:31 #591114

Goed..
Goedgekeurde lampen worden verondersteld aan de eisen te voldoen en kun je dus gebruiken. Voor de commerciële vaart (bron pbo) is de goedkeuring verplicht.. Voor kleinere schepen wordt vereist dat ze aan de eisen voldoen Kluer/ helderheid/ sectorscheiding etc..) maar daar staat niet bij dat deze kleine bootjes ook wheelmark keuring moeten hebben.
Wat is wijsheid: capo geft aan: er is een hoop rotzooi op de markt die expliciet niet voldoet aan de eisen.. Het ongeluk zoeken. Er is een categorie van verlichting dat redelijk scoort, maar pak aub fatsoenlijke verlichting voor eigen maar in iedergeval ander mans veiligheid ..
NASA supernova is zo'n twijfelgeval. Aan de andere kant van de scheidslijn zit zit lopolight. Ook niet super maar in ieder geval goedgekeurd ( en beter)
PS: Duitse wetgeving schijnt wat dit betreft scherper te zijn en moet ieder schip goedkeuring op de lampen hebben (pbo)
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...jNWNjNGFl/edit?pli=1
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:33 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:33 #591117

Nachtvlinder schreef :
Zou dat niet ergens dieper verstopt staan? Nu zou het net zogoed over KEMA keur of CE kunnen gaan ;)

dat staat hier: wetten.overheid.nl/BWBR0006078...eidsdatum_08-04-2009
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:37 #591118

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Ik hoop dat Baasklusje die Lopolight niet op zijn boot geïnstalleerd heeft want die mag enkel geïnstalleerd worden op schepen van meer dan 12 meter en minder dan 50 meter. Bij mij weten is een 36 voeter minder dan 12 meter.
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:37 door Vipe6.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:40 #591121

Vipe6 schreef :
Ik hoop dat Baasklusje die Lopolight niet op zijn boot geïnstalleerd heeft want die mag enkel geïnstalleerd worden op schepen van meer dan 12 meter en minder dan 50 meter. Bij mij weten is een 36 voeter minder dan 12 meter.

Lopo is er in meerdere versies, 1 NM en 2 NM zichtbaarheid (< 12m en > 12 m)

Mag jij raden welke dit is:


Bijlage WP_000079_2015-01-27.jpg niet gevonden

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:45 #591123

ISO788 Hans schreef :
Duitse wetgeving schijnt wat dit betreft scherper te zijn en moet ieder schip goedkeuring op de lampen hebben (pbo)
docs.google.com/file/d/0B0vn-l...jNWNjNGFl/edit?pli=1

Idem voor NL, zie de link eerder, naar wetten.overheid.nl

een stukje uit de test gelinkt door Hans spreekt voor zich: niet goedgekeurd, betekent kans op niet verzekerd zijn!

Bijlage Knipsel_2015-01-27-2.png niet gevonden

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 14:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:46 #591124

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Rechtstreeks van het document dat je zelf postte (net zoals ik dat van die 20 meter ook haalde uit de link die jij zelf gepost had):

The LED navigation lights type Masthead Light 300-036/300-037/300-38/300-039 may only be fitted
to vessels of 12 metres or more in length but less than 50 metres as per 72 COLREGs Rule 22 as
amended by and IMO Res. MSC.253 (83).
2. The LED navigation lights type Masthead Light 300-138 & 300-139 may only be fitted to vessels of 50
metres or more in length as per 72 COLREGs Rule 22 as amended and IMO Res.MSC.253 (83).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 14:59 #591126

dan ga jij door voor de hoofdprijs! Inderdaad is mijn Lopo voor 12m en meer. Boot is 11.50 over alles heen, dus de boete zal wel meevallen....
Ik denk "beter te goed zichtbaar dan te slecht".
(en ik weet dat dat hier op ZF erg ongebruikelijk is ;-) met al die slecht verlichte suïcidalen)
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 15:04 #591128

  • wimedam
  • wimedam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 146
Al een paar jaar zeer tevreden met deze:

Sphera II LED

RINA (Italië) en USA NMMA gecertificeerd. ELE199511CS003. Voor boten tot 20 m conform Colreg72.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 15:24 #591131

Vipe6 schreef :
Ik hoop dat Baasklusje die Lopolight niet op zijn boot geïnstalleerd heeft want die mag enkel geïnstalleerd worden op schepen van meer dan 12 meter en minder dan 50 meter. Bij mij weten is een 36 voeter minder dan 12 meter.

Dus alles kleiner dan 12m mág geen grotere zichtbaarheid dan 1 NM hebben? Wat voor reden zal daar achter kunnen zitten?
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 15:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 15:28 #591133

Nachtvlinder schreef :
Dus alles kleiner dan 12m mág geen grotere zichtbaarheid dan 1 NM hebben?

dat zou je kunnen denken als je de regels per sé verkeerd wil lezen ;-) (jij niet hoor, maar die Belgen hé).

Ik heb gehoord dat ze in België het links rijden op de snelwegen gaan invoeren.
Dat schijnt toch beter te zijn.
Omdat dat nogal een forse verandering is gaan ze het gefaseerd doen!

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 15:48 #591138

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Nachtvlinder schreef :
Vipe6 schreef :
Ik hoop dat Baasklusje die Lopolight niet op zijn boot geïnstalleerd heeft want die mag enkel geïnstalleerd worden op schepen van meer dan 12 meter en minder dan 50 meter. Bij mij weten is een 36 voeter minder dan 12 meter.

Dus alles kleiner dan 12m mág geen grotere zichtbaarheid dan 1 NM hebben? Wat voor reden zal daar achter kunnen zitten?

Ik kan enkel samen met jullie vaststellen dat dat er letterlijk zo staat, ik heb deze regels niet opgemaakt, zelfs niet gepost. Het komt natuurlijk wel een beetje triest over als je anderen beticht van niet te kunnen lezen als blijkt dat je zelf de dingen die je post niet gelezen hebt. Mij stoorde vooral een beetje de stelligheid waarmee geponeerd werd dat je met een Nasa Supernova in je mast illegaal rondvaart omdat deze lamp geen Wheelmark zou hebben. Dit is pertinent niet waar want ook de Aquasignal 40 waar het gros van de boten af fabriek mee zijn uitgerust, heeft dit Wheelmark niet. In de tekst van de Europese regelgeving die in het BPR aangehaald wordt, staat ook letterlijk dat die regel enkel van toepassing is op schepen van 20 meter of meer. Waarom we nu dit deel van die regel ineens moeten gaan negeren, begrijp ik niet zo goed. Als Baasklusje mij kan uitleggen op welke basis we regels maar partieel moeten volgen, laat ik me daar natuurlijk graag over voorlichten. Maar als ik dan zie dat onze Europese super regelneven in Duitsland navigatielichten zonder het befaamde Wheelmark toestaan voor boten onder de 12 meter denk ik toch dat Baasklusje ongelijk heeft. Ik begrijp ook dat het niet voor iedereen even makkelijk is om zijn/haar ongelijk publiek toe te geven, maar als ik zwart op wit kan zien dat ik ongelijk heb, zal ik dat ook ruiterlijk toegeven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 15:51 #591141

Wheelmark en pleziervaart hebben absoluut niets met elkaar te maken.

Pleziervaart is vrijgesteld van bijna alle IMO wetgeving, en Wheelmark is een indicatie dat het product goedgekeurd is door de IMO voor gebruik op zee.

BPR accepteerd iedere vorm van keur, zij het CE, zij het klasse, zij het wheelmark.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:03 #591144

lezen blijft een kunst......

het BPR eist een Certificaat of een Keurmerk.
Welke dat mogen zijn staat op wetten.overheid.nl (reglement verlichting, zie eerdere link).

Dat kan dus IMO/Wheelmark zijn, BSH, DHV, RINA, elk europees keurmerk dat SPECIFIEK over navigatielampen gaat ( dus NIET CE).
In genoemd reglement navigatieverlichting worden al die europese keurmerken als geaccepteerd voor NL gelijkgesteld (niet CE, dat bevat geen voorschriften voor navigatieverlichting).

Lampen zonder KEURMERK (een van de erkende keurmerken waaronder IMO) of zonder CERTIFICAAT (een van de genoemde in de wet) zijn dus niet toegestaan. In het BPR wordt op dat punt GEEN onderscheid gemaakt tussen grote en kleine schepen.

Voor degenen die wel eens op zee zeilen (wij allemaal dus) geldt bovendien COLREG.

En nergens staat dat een boot kleiner dan 12m slechts licht van 1 NM zichtbaarheid mag voeren (op zee).
In de COLREG staan MINIMA voor afstanden zichtbaarheid, én de bovengrens dan geen licht meer dan het maximaal toegestane licht mag zijn. Er is geen sub-maximum voor kleiner dan 12m.
Ook dat is een kwestie van zorgvuldig lezen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 16:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:05 #591145

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3841
Baasklusje schreef :
dan ga jij door voor de hoofdprijs! Inderdaad is mijn Lopo voor 12m en meer. Boot is 11.50 over alles heen, dus de boete zal wel meevallen....
Ik denk "beter te goed zichtbaar dan te slecht".
(en ik weet dat dat hier op ZF erg ongebruikelijk is ;-) met al die slecht verlichte suïcidalen)

Ik zie het probleem ook niet zo, met al een beetje slecht zicht ben je toch goed zichtbaar en net zoals je zegt "beter te goed zichtbaar dan te slecht" al heeft TE ook wel zijn grenzen. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:21 #591151

Baasklusje schreef :

Geen IMO-Wheelmark goedkeuring, zelfs geen lokale makkelijke goedkeuring.
Verboden dus, wegens slecht.

@vipe6

ik zal mezelf maar even nauwkeurig quoten, want jij doet valselijk maar de helft.

Ik schreef dus het bovenstaande, eerder in deze draad.
Voor een niet geheel stekeblinde staat daar ook nog 'lokale goedkeuring'.
Niet heb ik dus geschreven dat een lamp zonder Wheelmark niet toegestaan is, het zou ook een lokale goedkeuring kunnen zijn (BSV, RINA, etc etc etc). Dat staat er.

SVP ophouden met halve en onjuiste quotes, daarmee degradeer je alleen jezelf maar.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 16:22 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:21 #591152

deze quote van nasa kun je dus wel vraagtekens bij zetten:

"Supernova navigation lights are intended for use on vessels up to 12 metres in length. They comply with CE generic EMC standards and are waterproof to IP65 and IP67. There is no specific EU standard for LED navigation lights. Supernova lights do not have any national approvals."

komt zo van de tekst van hun website vallen (via de link van vipe6)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:25 #591153

ISO788 Hans schreef :
deze quote van nasa kun je dus wel vraagtekens bij zetten:

"Supernova navigation lights are intended for use on vessels up to 12 metres in length. They comply with CE generic EMC standards and are waterproof to IP65 and IP67. There is no specific EU standard for LED navigation lights. Supernova lights do not have any national approvals."

- ze voldoen dus aan radio-storingsstandaards (CE-EMC)
- ze zijn waterdicht (wat een geluk!)
- en verder zijn ze niets, zelfs geen National Approval (per land)

Dat er geen EU-specifieke LED-navigation standaard is valt onder de categorie 'afleidingsmanouevres'; het is een totaal irrelevante opmerking/
Er zijn wel degelijk (per land en deels over-en-weer geaccepteerd in de EU) eisen aan navigatieverlichting, en er is COLREG.

Simpel: mogen in NL en op zee niet op de boot.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 27 jan 2015 16:26 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

LED vervangingslampjes 27 jan 2015 16:29 #591154

  • Vipe6
  • Vipe6's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 535
Dus Aquasignal 40 mag ook niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl