Een PWM regelaar schakelt (heel)snel aan uit als de maximale accuspanning bereikt wordt. Door de verhouding aan/uit te varieren kan de regelaar de maximale laadstroom beperken. Maar alleen als de accu (bijna)vol gaat de regelaar 'regelen'.
Is de maximale acuspanning nog niet bereikt, wordt het paneel 'dom' doorverbonden naar de accu.(als de paneelspanning tenminste hoger is dan de accu spanning)
Per paneel een PWM regelaar is beter als meerdere panelen per regelaar, maar alleen als 1 (ofmeerdere) pane(e)l(en) onder de accuspanning blijven.
Bij MPPT wordt het paneel 'slim' doorverbonden met de accu, om het hoogste redement uit het paneel tehalen. Hiervoor moet de MPPT regelaar zich optimaal instellen op het paneel. Bij meerdere panelen is de licht inval per paneel verschillend, dus een regelaar op meerdere panelen kan nooit het maximale rendement halen.
Edit:
Een hoop mensen snappen een MPPT niet echt denk ik.Het is mischien simpel te vergelijken met de versnelling op je fiets.
Een (ongetraind) mens kan ongeveer 100W leveren.
Maar dat kan alleen als je versnelling optimaal is ingesteld. En de optimale instelling is niet altijd hetzelfde. En na een paar biertjes
(minder zon) moet de versnelling ook duidelijk bijgesteld worden.