Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Diode of ?????

Diode of ????? 22 dec 2014 07:53 #581531

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Google is je vriend....

www.ti.com/lit/an/slva139/slva139.pdf

www.thetaeng.com/FETBridge.htm

www.edn.com/design/analog/4368...ow-leakage-rectifier

ideeen genoeg!

Je kan ook een opamp met een relais maken = 0v spanningsval
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 08:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 08:27 #581538

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Begrijp ik nu goed dat er al meer dan 14,8 volt over de polen van de accu(’s) staat en je meer stroom probeert te laden ? Dat gaat niet gebeuren zonder je (lood)accu(’s) te beschadigen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 08:27 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 09:21 #581543

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
Quote Begrijp ik nu goed dat er al meer dan 14,8 volt over de polen van de accu(’s) staat Quote

Nee. Stel de accu´s hebben 13,8 V. Ik laad graag tot 14,3 V. dus er is nog best veel te laden.

13,8 + 0,6 diodeverlies = 14,4 V. Boven 14,4 helpt de windgen met laden.
Zonder de diode zou dat reeds bij 13,85 volt zijn.

In wind zit niet echt veel vermogen, het er efficiënt uithalen is moeilijk. Het verschil in toeren dat de gen maakt bij afleveren van 13,85 of 14,4 V is niet zo erg veel maar bepaald wel de efficiëntie van de Gen.

Bij windbuien zie ik spanning wel eens kort oplopen tot 15 zelfs 16 V, die paar seconden doen geen schade.
Laatst bewerkt: 22 dec 2014 09:22 door OldBawley.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 09:30 #581546

ik ben van plan om een printje te ontwerpen rond de ltc4359, als je een paar weken geduld hebt.
dan heb je een diode zonder spanningsval.
maar ligt ook een beetje aan de stroom. wat loopt er max bij jou?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 09:31 #581547

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Diode of ? MOSFET-brug!

OldBawley:
Met een diode is de generator altijd belast alhoewel hij pas begint te laden als de generatorspanning boven de accu spanning plus diodeverlies komt.
Wat bedoel je met 'belast'? Als er geen stroom wordt afgenomen is de molen/generator niet belast. De belasting begint pas bij het bereiken van de accuspanning. Bij een lage stroom (ca 10 - 100mA) is er ongeveer 0,1V spanningsval over een Schottky diode. Pas bij hogere stromen neemt dit toe. De molen/generator is/wordt niet belast door de diode. De diode zorgt ervoor dat de stroom niet de generator in kan (die dan als motor gaat werken). De diode vraagt daar bij 45A ca 45W aan vermogen voor terug. Die moet je door koeling kunnen afvoeren anders gaat het mis.

OldBawley:
Bij een regeling met relais zou de wiek gaan freewheelen, dan enorm afremmen als de belasting ingeschakeld word. Toerental neemt af tot stall, geleverde spanning valt, gaat freewheelen enz... Met een energiemonster als mijn 1,7 m wiek komen bij dat versnellen en remmen grote krachten vrij.
Dit is niet waarschijnlijk, een spanningsgestuurd relais is veel 'sneller' dan de molen. Wat je krijgt is een telkens afvallend en aantrekkend relais (ritselen) en heel veel slijtage aan een dergelijk relais (vlambogen tussen de contacten). Dit gebeurt overigens 'rond' het aanloopkoppel als de molen net begint te draaien en op spanning komt. Dan zijn er nog niet veel krachten op de molen.
Dit komt niet voor bij matige wind en meer dan matige wind, dan gaat de molen gewoon leveren en is de massatraagheid van de wieken van meer invloed en zal er niet waarschijnlijk 'ritselen' van het relais ontstaan. Oscilleren van de molen zal door deze massatraagheid niet groot zijn. De kracht van de wind op de rotor disc zal evenredig met de windsnelheid zijn.

Het laden van accu's door een molen is erg gunstig. Er wordt tijdens het aanlopen van de molen niet meer koppel gevraagd dan dat er voor de frictie in de lagers nodig is en voor de inertie van het draaiende gewicht. Accu's hebben altijd nog iets spanning en pas op het moment dat de molen/generator boven die spanning komt, gaat er laadstroom lopen. (geldt ook voor zonnepanelen!) De belasting van de molen wordt pas groot indien er zoveel wind staat dat er stroom uit kan worden geleverd.

Relais vs Diode vs MosFet:

Contact weerstand relais: in de buurt van 1mOhm. Spanningsverlies bij 45A = 0,045V
Spanningsverlies Schottky diode bij 45A = 0,7V
'Contact weerstand' MosFet in 'aan' toestand (Rdson): 0,1 Ohm (maar er zijn er van 0,01 Ohm). Spanningsverlies bij 45A = 4,5V (maar bij een Rdson van 0,01Ohm = 0,45V)

Relais: slijtage van de contacten, Diode en Fet: geen slijtage.

Relais: kan redelijk tegen overbelasting, Diode en Fet: kunnen nauwelijks tegen overbelasting.

Relais: kun jij waarschijnlijk wel repareren. Diode en Fet: kun je niet repareren.

Relais en diode: de spanning waarbij er wat gebeurt staat vast. Fet: je kunt er een overspanningsregelaar (schakelend!) van maken. (Alleen iets voor 'overspannen hobbyisten' zoals ik) :ohmy: .

De keuze:
1) 'Ik wil geen gezeur en een installatie die het doet zonder omkijken': Schottky diode.
2) 'Ik wil een installatie waar ik zelf de waarden voor stroom en spanning kan instellen': MOSFet brug.
3) 'Ik wil een installatie in een kunststof polycarbonaat kast, zodat ik het relais kan zien schakelen en de vonken over de contacten kan zien, zodat ik zie dat het werkt': spanningsrelais.

Als 'overspannen hobbyist' kies ik vanzelfsprekend voor '2'. Wat past er bij jou?
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 11:30 #581568

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
@Roozeboos : De generator laad meestal rond de drie Ampere, een enkele uitschieter kan echter veel meer zijn. Ik bind de wiek altijd vast als ik de boot verlaat, dat ongeregelde ding is te gevaarlijk bij onweersbuien. Net als een echte molenaar. Moek nog klomp`n en.

Dat lijkt weinig als je de reclame leest die commerciële windgeneratoren fabrikanten spuien.
Ik heb deze windgen speciaal voor lage windsnelheden geknutseld. Voor wind vanaf 4 Bf heb ik reeds een fabrieksmolen, beetje gewijzigd.
Die grote wiek komt alleen op mijn zelfbouw generator als er geen zon is ( Wolken of s´nachts ) en zwakke wind.
De duurdere bekende merken windgen´s voor jachten leveren bij lage windsnelheden niks of weinig. Er zit gewoon niet genoeg energie in wind rond de twee Bf met de wiekdiameters die voor jachten commercieel verkoopbaar zijn. Boven vier laden ze prima.
Vele goedkope clones / kopie´s van dure windgeneratoren zijn waardeloos. Leveren niks of verliezen binnen het jaar hun magnetisme en staan dan loos te draaien.
Ik verbruik rond de twee A/H. Koelkast ongeveer 1 Ah en m´n nieuwe laptop ook 1 Ah. De rest zoals verlichting, pompen, laders voor tel en tablet is alles te verwaarlozen. Zelfs m´n stuurautomaat verbruikt slechts 1 Ah.

@Peper : je zult wel reeds doorhebben dat ik een mechanic van de oude stempel ben, van elektronica versta ik noppes.
Een MOSfet is dus de oplossing volgens jou en @WADnWIND. Kun je die dingen kopen voor zeg maar 20 A ?
Gisteravond trok de wind aan van nul tot zeven in seconden. Ik moet dan iets warms aantrekken, naar buiten, de windgenerator stoppen en vastzetten. Al die tijd levert de gen 10+ A
Mijn Ampèremeter ( analoog 0-10A ) heeft aan het eind een 20 staan, naald stond tegen de aanslag.

Die Ametek motor heeft blijkbaar erg sterke magneten. Sluit je de draden kort kun je de as bijna niet meer bewegen. Ik denk dat veel van de “Belasting “ waar ik het over had van daar komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 22 dec 2014 15:02 #581612

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@OldBawley:
Ik kom uit een werktuigkundig nest en ben als 'zwart schaap' elektrotechniek gaan doen en in het ziekenhuis gaan werken op de OK. Je mag je helemaal uitleven in je wtb... ik snap het meeste wel.

Voot wat betreft de MOSFET; wat vind je van deze P-channel MosFET...

IRF4905PBF
P 55V 74A 200W <0,02Ω
TO220
Prijs: €1.10

'Won't cost you an arm and a leg!' en het ding lacht :laugh: om 20A!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 13:01 #581759

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
OldBawley schreef :
Die Ametek motor heeft blijkbaar erg sterke magneten. Sluit je de draden kort kun je de as bijna niet meer bewegen. Ik denk dat veel van de “Belasting “ waar ik het over had van daar komt.

Dat doet elke gelijkstroom motor. Zeker als er een overbrenging voor zit. Daar kun je ook gebruik van maken: Waarom niet kortsluiten ipv mechanisch blokkeren. Stuk makkelijker. En je hoeft niet naar buiten.

Hmmm nu ik er over nadenk: je moet dan wel dikke stromen aankunnen in het kortsluitcircuit. Misschien toch niet zo handig.

Maare... hoe groot heb je de wiek dan gemaakt? Het klinkt alsof je daar nogal een ding van gemaakt hebt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 15:11 #581780

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
@Peper : Ik moet je nog een keer lastig vallen. Dat MOSfet dingetje dat je voorstelt, moet daar al die stroom door ? Dat kan toch niet ? De draden die ik gebruik om die gemiddeld drie tot vier Ampère naar de accu´s te brengen kun je waarschijnlijk niet aan die pootjes solderen.
En waar is dat derde pootje voor ?

@Joop66 : De diameter is 1700 mm. Net iets meer als de duurdere commerciële generatoren.
De tweeblad wiek is bij de naaf 130 mm breed ( Groot aanvangskoppel ) en aan de wiektippen 6 cm breed.
De generator is een hobby project, behalve de motor, diode en een paar kettingwieltjes is alles gevonden. Het hout voor de wiek was het moeilijkste te vinden. Hier in Griekenland kun je niks meer kopen. De armoede heeft zo hard toegeslagen dat de winkels niks meer voorhanden hebben.
Bestellen kun je wel, dan weken wachten en hopen dat je vooraf betaalde geld niet ergens in de aankoopketting geconfisqueerd word.
Tijdens een fietsrit in de bergen vond ik langs de rand van de weg een antiek bed. Oud moedertje overleden, de hele huisraad gewoon bij de vuilniscontainer. Omdat ik antiek wel mooi vind stond ik het bed te bewonderen, heb dan de vijf plankjes waar de matras op hoort te liggen samengebonden en meegenomen. Absoluut droog en met veel passen en puzzelen om de knopen te omzeilen kon ik er een 1,7 meter vleugel uit knutselen. Samengelijmd uit vier delen, een bijna manshoge kurkentrekker.
De as die ik gebruik voor de overbrenging heeft ook een geschiedenis. Mijn hobbydraaibankje is maar speelgoed, daarom gebruik ik graag brons i.p.v. roestvrij staal. Ik had een as nodig van 18 mm diameter en 25 centimeter lang. Langer kan niet op het draaibankje dus ik tekende met 25 cm aslengte in gedachten.
Na heel lang zoeken vond ik één mekanieker die een stukje brons as had. Hij wilde er echter 100 € voor want ik was een toerist en die worden gemelkt. Dat hoort zo.
Ik had gezien dat het een oud stukje schroefas was en toen ging me een lichtje branden. Op het onbewoonde eilandje Dokos, in de linker baai van de westelijke “Derric cove” ( Google Earth ) had ik een gezonken bootje gevonden bij het octopusvissen. Totaal weggerot op wat spantjes na maar de schroefas stak er nog in. Dus ikke daarheen gezeild en dat schroefasje bovengehaald. Het water is er slechts 3 meter diep en glashelder. Toen ik het asje uiteindelijk boven had ( Het heeft me door een stommiteit bijna het leven gekost ) bleek het asje inderdaad brons te zijn maar slechts 16 mm en ik had het behoorlijk krom gebogen.
Heb dat asje dan toch gebruikt. Het rechtste deel een stukje van 25 cm afgezaagd en na voordraaien twee bronzen ringen opgesoldeerd ( Met zilver ) om het asje plaatselijk te vergroten naar 18 mm. Nadraaien, klaar. Is prima geworden.
Overigens is ook de as van mijn Aerogen 4 windgenerator uit brons gemaakt maar dat is een ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 15:47 #581785

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
Geweldig verhaal!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 16:47 #581794

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Welkom in de schaar van de ouwe meuk verzamelaars... Zij die in oude zooi dingen zien die anderen niet zien!

Het schema:

Bijlage Gelijkstroomgenertorregelaar.jpg niet gevonden


De uitleg:
Links de gelijkstroom generator met koolborstels en een permanente veldmagneet.
Over de generator zit een suppressor diode (een soort zenerdiode) die bij een spanning boven de 60V 'doorslaat' en er voor zorgt dat de generator niet meer dan 60V op kan wekken (zodat de generator heel blijft indien deze draait, maar toevallig is losgekoppeld).
Dan een enkelpolig omschakelaar, die of de generator/molen kort sluit, of deze aan de lader koppelt. Door met deze schakelaar de generator kort te sluiten remt de molen sterk af en zal stil komen te staan of heel eigenwijs nog heel langzaam draaien. Joop66 geeft al aan dat dit goed mogelijk is en dat je de molen dan niet mechanisch hoeft te vergrendelen. Ik zou de schakelaar echter niet bij een hard draaiende molen omzetten op 'remmen' of je moet een hele goede schakelaar voor hoge stromen gebruiken.
Dan volgt een keercel. Omdat je een permanent bekrachtigde gelijkstroom generator gebruikt (en geen alternator met ingebouwde gelijkrichters) zou de molen als ventilator gaan werken indien je ook zonnepanelen gelijk met de generator gebruikt (de 'zonnestroom' drijft dan de molen aan en er gaat niets naar je accu's).

Nu volgt het regelsysteem: Het IC U4 meet de spanning over de accu en bewaakt de bovengrens van 13,8V (of 14,1 of 14,2 of 14,5V het is instelbaar, dus de waarde is net wat je wilt). Zolang de grenswaarde nog niet is bereikt loopt er geen stroom door het IC en de bekrachtigingswikkeling van het reed relais. Zonder bekrachtigingsstroom zal het reedcontact open blijven.

Bij een open reedcontact zal de 'gate' van de P-channel MOSFET via de weerstand R4 en de LED aan de 'nul' blijven en staat de MOSFET 'open'. De stroom kan er bijna zonder weerstand (0,03 Ohm) doorheen lopen. De MOSFET kan 74A verdragen (en in pieken nog wel wat meer).
Wordt de eindlaad spanning op de accu bereikt, dan gaat er ca 50mA door het IC en de bekrachtigingswikkeling lopen en sluit het Reedcontact zich. De 'gate' van de P-channel MOSFET komt nu aan de Plus te liggen en de MOSFET gaat 'dicht'. De weerstand wordt nu enkele Mega Ohms en de stroom wordt verlaagd tot micro Ampère's. Dit is te weinig om de accu's te laden en ook daarmee te 'over laden'. Wordt deze toestand bereikt, dan gaat er een LEDje aan om dit te laten zien. Zitten de accu's vol (door de generator of door de zonnepanelen) dan kun je dat zien.

De FET blijft 'dicht' zolang de accu op de ingestelde spanning blijft. Door verbruik van stroom uit de accu, daalt de accuspanning weer, het Reedcontact gaat open en de FET gaat weer stroom doorlaten tot de eindlaad spanning is bereikt en dan gaat het Reedcontact weer dicht, de FET weer dicht enz. enz.

Via Rs4 en een andere LED kun je zien of er überhaupt wel spanning en stroom uit de molen of de zonnepanelen komt. In het donker en zonder wind is dit LEDje gedoofd.

Hoe is het mogelijk dat je zoveel stroom door zulke dunne 'pootjes' van een FET kunt laten lopen, terwijl jij in een installatie hele dikke kabels moet gebruiken... Dat komt vooral omdat dunne kabels spanningsval geven en met name als die dunne kabels lang zijn. De 'pootjes' van een FET zijn weliswaar dun, maar niet lang en er kunnen 'dikke' stromen door zonder dat ze warm worden. Dan moet je ze wel goed solderen, anders smelt het tin door de hoge stroom en valt de FET van de print af! Is geen geintje! Rozeboos vertelde mij ooit dat hij dit heeft ervaren.

Een MOSFET heeft een 'pootje' waar de stroom de FET ingaat (source), een 'pootje' waar de stroom uitgaat (drain, dit kan overigens ook het koperen 'ruggetje' van de MOSFET zijn!) en een derde 'pootje' (gate) waar de stuurspanning op komt te staan om de FET open te sturen.
Ik hoop dat je de eenvoud van deze uitleg waardeert, anders moet ik overgaan tot de uitleg van ladingsdragers in het P gedoteerde kanaal dat zich onder invloed van een elektrisch veld zal verwijden en een lagere weerstand vormt. Als ik nog verder ga, valt vast iedereen in slaap!

Eenmaal schoolmeester, kom je er nooit meer vanaf!
Verzucht Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 17:04 #581797

Heel goed uitgelegd, Peper. Een échte leraar... :laugh: .

Alleen... Ik zou voor Rc4, de 1Meg potmeter een wat kleinere waarde nemen. Of een spanmingsdelertje van maken met vaste weerstanden. Als ik het zo snel bekijk creëer je hiermee wel een heel grote spanningsrange. En het moet er eentje zijn van goede kwaliteit. Anders loop je de kans dat ie na verloop van tijd verloopt.

En, ja, mijn geliefde zucht ook onder mijn bewaardrift: "Wat moet je toch met al die zooi!". Je weet maar nooit waarvoor je het nog kan gebruiken. Of anderen er een plezier mee doen.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 17:24 #581800

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1432
@Peper ; wat een verklarende uitleg. Zelfs ik begrijp grotendeels wat je ons leert. Dank.

Maar, die keercel... is dat niet ook een diode die verlies veroorzaakt ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 17:48 #581808

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
200 Watt in een TO220 behuizing???
Bij 74 A en optimale omstandigheden meer dan 100 watt.
Ik zou het ding met niet meer dan 20A willen gebruiken. Het opgegeven vermogen is met theoretisch oneindig goede koeling met een omgevingstemperatuur van 20 C naar ik zo aanneem.
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 18:03 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 17:55 #581810

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Joop66 schreef :
Geweldig verhaal!

Maar veel te kort!
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 18:17 #581814

Peper,
Een zeer duidelijke uitleg, ik kan het helemaal volgen. Zelfs de opmerking van Belerion over de spanningsdeler is me duidelijk.

De 74 A zal nooit voorkomen, het zal rond de 10 a 15A blijven hangen denk ik.
De 2,2 m2 wiekoppervlak zou die 74A mogelijk wel kunnen leveren, maar daar zou een windsterkte van 60 knopen bij horen. met een druk van mogelijk 100 kg in de asrichting.
Dan zijn er andere dingen om bezorgd over te worden, de molen is dan al lang uit bedrijf.

Ik had ooit de mogelijkheid om te experimenteren bij windsterktes tot 60 knopen.
Stevig aan een steiger vast en beneden winds ervan.
Met 6 wieken begonnen, dan 4--3--2.
RPM en stroom werden telkens hoger.
Na een paar minuten draaien op 2 wieken, was plots de stroom 0A en schoot het toerental omhoog.
De diodes die ik ipv de defecte regelaar in de molen had gesoldeerd lagen er los in.
Soldeerverbinding los, diodes nog prima.
De molen uit de wind kunnen draaien, vóór de wieken er af vlogen. Het was een angstwekkend toerental. En dit was nog ruim voor de piek van 60 knopen was bereikt.
Één van de redenen dat ik graag zo veel als mogelijk wieken plaats en de windingen aanpas op het lagere toerental.
Ik neem nu (3 fasen) wisselstroom uit de molen en gelijkricht het binnen. Een thermometertje aan de (NU) Schotky diodes. (50º warm bij 30 omgevingstemp.)
Een bijkomend voordeel is het feit dat er geen gelijkstroom meer door draden in het (metalen) frame gaat.
Komt er daar een kortsluiting, dan stopt de molen gewoon en zijn er geen gevolgen voor het gelijkstroom deel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 18:21 #581815

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Belerion II:
Dat 'potje' moet dan wel een meerslags instelling hebben! Anders wordt het inderdaad 'gokken'. Vaste weerstanden (zelfs de 0,5% typen) komen vaak net niet uit of je komt boven de 10uA en dan heb je zo'n hoog 'eigen verbruik' en 'zelfontlading'.
Met een 1M trimpot kan ik instellen vanaf 6V accu's tot 12,6V accu's, vandaar. 500k vast en 500k trimpot zou beter zijn, maar aan een trimpot kon ik niet ontkomen in verband met de tolerantie breedte.

@Airgead: Ja, het is bijna ongelofeloos niet? Door het Reedcontact schakelt het geheel en is er alleen dissipatie tijdens de overgangen. Het opgegeven vermogen is inderdaad met een Tmountingbase van 20.

@OldBawley: De keercel is inderdaad een diode en van het Schottky type. Er is verlies, maar lager dan met een silicium diode en minder verlies dan de koolborstels van de generator (weerstand rond de 0,5 Ohm). Maar het verlies is veel lager dan het verlies van energie als je zonnepanelen de windmolen gaan aandrijven...
Een kleinigheidje houdt je toch.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 18:21 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 18:31 #581818

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Heb ik het nog niet gelezen of mis ik nu de aanduiding voor U4?

Het zal ongetwijfeld een TL431 zijn.....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 18:40 #581821

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@WADnWIND:
Ja dat is hem! Ik werk tegenwoordig ook graag met de smd versie: TS1431ACX als het echt klein moet blijven. Dat is wel prutsen met het solderen, maar na 2 blaren heb ik er toch 16 op de print 'gefrot'.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 18:59 #581825

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Wat gebeurd er met de molen als de mosfet afschakeld?? Slaat de molen niet op hol? :S
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 19:08 #581827

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@metar:
Daarvoor zit de suppressordiode er in. Zou alle belasting wegvallen (kabelbreuk o.i.d.) dan kan de spanning niet hoger worden dan ca 64V. Boven de 64V neemt de stroom door de suppressor diode sterk toe en stort de spanning in tot aan de 64V. De diode kan tientallen Ampères aan, maar 1 Ampère zal de molen drastisch afremmen zodat deze niet 'op hol' slaat.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 19:08 #581828

Fets zijn rotdingen hoor. Je blaast ze zo op!!

Het probleem is dat wanneer dat ding eenmaal heet wordt, hij nog heter wordt tot ie ontploft.
De Fet moet helemaal open, en dan ook echt helemaal open. en hij moet weer snel helemaal dicht. Ga m niet lineair (half open) aansturen want dan houdt het zo maar bij een schrikbarend lagere stroom op.
Omdat de Fet goed aangestuurd zo een lage weerstand heeft kan er dus ook heel veel stroom door.
Ieder voordeel heb z'n nadeel..
Zeker zo een windmolen geeft natuurlijk heel veel vermogen als het hard waait, zeker als je netjes de goede dikte kabel er op aansluit.
Je kan de fet met pulsjes aansturen maar dan heeft een zware fet weer het nadeel dat er een in verhouding zware capaciteit op de gate naar source zit. Waardoor de fet niet helemaal doorschakelt bij een te hoge frequentie.
Het schema van Peper is mooi, maar niet robuust. Ik zou het niet gebruiken zo, zeker niet op een stukkie gaatjesprint. Met respect, maar een reed switch is niet de juiste keuze, naar mijn mening.

Beter is een single chip oplossing op een nette dubbelzijdige print , met voldoende(!) koelcapaciteit.
zoals ik al eerder noemde, eentje zoals deze : www.linear.com/product/LTC4359
het voordeel is dat zo een chip speciaal hiervoor ontworpen is, er kunnen veel meer onderdeeltjes in zo een klein chippie.
De basis is gelijk aan het schema van peper ( controller met FET), maar dan dus veel slimmer, met een veel betere performance, ook bij lagere stroom. Peper is in feite zo een chippie aan het redesignen, maar dat moet je eigenlijk niet willen. ( voor je eigen boot, okay, maar niet voor anderen naar mijn bescheiden mening)

Ik weet niet precies wat de maximale omgevingstemperatuur wordt oldbawly? 20 of 50 graden maakt echt wel uit hoor!

En bij de genoemde 74 ampere moet je ook voldoende dikke connectoren hebben! anders smelt de hele boel vanwege de overgangsweerstand. Het opgenomen vermogen is de kwadraat van de stroom keer de weerstand.

zoals Wadnwind altijd beweert , het is echt een lastig verhaal. Werk voor specialisten.

Been there , done that, al veel te veel fet's vervangen tijdens het prototyping...
Wil niet de sfeer verpesten..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 19:09 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 19:13 #581829

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Rozeboos:
Ik ga zeker eens naar dat chipje kijken! Kennelijk kun je daar dus ook de stroom me regelen en dat zou passend zijn voor meer dan 1 soort accu.
Dank voor de tip!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 19:23 #581830

niet om het beter te weten hoor, maar de huidige manier van ontwerpen is meer het toepassen van blokjes.
je zoekt een chip met de juiste functionaliteit, ontwerpt er een printje omheen aan de hand van de datasheets en application notes, en klaar ben je. ( zolang het chipje leverbaar blijft)
Je kan met een uit losse onderdelen eigen ontwerp nooit de performance halen van zo een chip.
Maar zoals je zelf zegt ben je een schoolmeester, en op die manier snap ik het wel :)

nb:
Deze chip kan geen stroom regelen, het is een -zo veel mogelijk- ideale diode.

Wil je de spanning begrenzen om je accu heel te houden , dan moet er een regeling achter.

( heb het intelligente ( buck-boost) mppt lader ontwerp (met slim laadprotocol) al gereed en geroute. Alleen de printenboer is dicht to 5 januari :( ) Die regeling (origineel voor zonnepaneel - ieder paneel eigen regeling) zou erachter kunnen, met andere software).
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 19:25 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diode of ????? 23 dec 2014 19:32 #581834

Overigens, het is vrij simpel om een circuitje te ontwerpen die de vereiste functionaliteit uitvoert.
Maar om iets te maken wat robuust is ( zowel hardware als software) is heel andere koek!
stel je hebt er 25 gemaakt, en je krijgt er binnen een maand al 8 defect terug. Bijvoorbeeld vanwege een vieze boordspanning.
Om al die situaties te herkennen op te vangen en te kunnen verwerken is een kunst op zich. Kost net zoveel uren als het ontwerpje zelf.
die val loop ik ook soms nog steeds in. :( .
Soms helaas ook omdat een klant het wel goed vind, en er verder niet in wil investeren.

gelukkig ben ik een nogal eigenwijze/doordrammende groninger. Net als met je kinderen, uiteindelijk zijn ze je dankbaar. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 23 dec 2014 19:33 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl