Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Victron FET of Cyrix ?

Victron FET of Cyrix ? 19 nov 2014 00:52 #572559

  • Hub0
  • Hub0's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Tony,
De diode die je denkt te zien is geen diode maar een koppelrelais, ook genoemd een scheidingsrelais.
Dit relais spreekt aan, oftewel koppelt de accessoire-accu's aan de dynamo/startaccu indien de spanning van de dynamo/startaccu een bepaald niveau bereikt. Dit laatste gebeurt bij een goed werkende startaccu en dynamo vrij snel als na het starten de startaccu geladen is.
Andersom, wanneer de accessoire-accu's vol zijn indien ze worden geladen door een zonnepaneel, spreekt het relais ook aan en laadt dan ook de startaccu.
Bij laden door de acculader staan de startaccu en accessoire-accu's dus na verloop van tijd gekoppeld.
Op zich is dit in orde, maar als de motor gestart wordt terwijl de acculader in werking is dan wordt de startstroom geleverd door alle accu's tezamen. Dit is ook in orde als de installatie daarop berekend is: bekabeling, zekeringen en de zwaarte van het koppelrelais, anders kunnen er problemen ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 19 nov 2014 07:40 #572579

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Je MPPT lader is niet correct aangesloten. Laadstroom vanaf je panelen wordt nu niet meegenomen in de meting door de shunt. Aansluiten dus waar je je overige laadsystemen hebt aangesloten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 19 nov 2014 08:57 #572606

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Ok had aangenomen dat er een scheidingsdiodebrug geplaatst zou worden, maar bij het, nogmaals, nalezen van de tekst, gezien dat ik dit verkeerd verondersteld had.

Ik zit ook aan een soortgelijke aanpassing van mijn installatie te denken.
Maar ik ga voor een scheidingsdiodebrug, en het gebruik van de aanwezige accuschakelaar om in noodgevallen de accessoire-accu als startaccu te gebruiken.

Bijlage boord_elek_1.png niet gevonden



Shunt meet alleen stroom van de accessoire-accu, en ik ben er nog niet gelukkig mee, aangezien dit maar een 50 A shunt is, kom ik in de problemen als ik de accessoire accu als startaccu moet gebruiken. ( en op dat moment gaan loskoppelen is geen goed idee . ? ? ?
Het is ook nog maar een eerste plan, en ik heb nog wel wat denkwerk voor de boeg.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 19 nov 2014 09:35 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 19 nov 2014 08:59 #572608

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Het is inderdaad geen diode, maar een relais.Of die goed getekend is weet ik :P

Volgens victron moet ik de mppt direct op de accu polen aansluiten, dus tussen de shunt en accu. Is dat niet goed?
Laatst bewerkt: 19 nov 2014 09:20 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 19 nov 2014 09:09 #572611

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ik zou het zo doen:

Bijlage DutchRoseelektrischschema.jpg niet gevonden



Dan gebruik je de startaccu als noodaccu en kun je de motor niet meer op de service accu's starten.
Zou je de startaccu wel via de zonnepanelen willen mee laden, dan is een geregelde FET-brug daar een prima ding voor.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 23 nov 2014 16:40 #574019

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Wat is er eigenlijk op tegen om ipv een startaccu een 'nood' accu te gebruiken? Dus dat al het stroom verbruik aan boord, inclusief het starten van de motor, via het 440 ah pakket gaat.
Mocht er, in geval van nood, geen stroom meer inzitten, dan kan er met een schakelaar de nood accu gebruikt worden voor het starten.
Dat scheelt een diode oid.

De nood accu wordt dan bij wijze van onderhoud wel aan de tweede ingang van de lader gehangen zodat deze wel vol en goed blijft. Bij lange reizen zonder walstroom zou zo nu en dan eens op die accu met de motor gevaren moeten worden om m vol te houden. Het vraagt miss en beetje oplettendheid, maar lijkt mij het meest simpele systeem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 23 nov 2014 16:44 #574023

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
het meest simpele systeem is dat je niet na hoeft te denken.
vul zelf maar in.
ik snap alleen niet het verschil tussen je noodaccu en een daarvoor toegewezen startaccu...
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 23 nov 2014 16:51 #574027

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
In principe heb ik er geen omkijken naar. Er kan een extra accu met de capaciteit (ca 100 ah) van een startaccu als noodaccu gebruikt worden indien de 440 ah accu bank kapot/leeg is.
Hiervoor hoeft enkel een schakelaar omgezet te worden.
En deze 'noodaccu' moet zo nu en dan gecheckt worden.

Met simpel bedoel ik dat er geen component als een relais of diode nodig is, welke geld kost en stuk kan gaan.
Dat er een handeling zoals het omschakelen van de accu bank naar de nood accu tegenover staat maakt het niet perse een onhandige bewerkelijk systeem lijkt me. Dat hoeft ook nooit in principe... Of zie ik iets over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 23 nov 2014 17:32 #574042

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
wat natuurlijk bij jou nooit gaat gebeuren :whistle: is dat die reserve standby is gezet om te laden, de schakelaar aan blijft staan en dan later al je accu's leeg worden getrokken, zodat je (bijv. op een mooie ankerplek , 2 dagen nadien) niet meer kunt starten. Be my guest.
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 23 nov 2014 18:18 #574054

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Dat is een risico. Al is het niet zo erg om op een mooie ankerplek te moeten blijven liggen. Een paar dagen zon, en wellicht start de motor op t zonnepaneel :P Maar tot nu toe gaat het goed (ik heb het al zo, accu 1 of accu 2) Maar omdat ze beide maar 60 ah zijn, moet ik schakelen als de een leeg is, om op de andere verder te gaan. Dan heb ik dus alweer een half lege accu 1. Wat t lastig maakt met laden ed. De bedoeling is dat in de nieuwe situatie de nood accu nooit gebruikt wordt, anders dan in een geval van nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 16:36 #629770

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Een poosje verder, maar toch nog dezelfde vraag:

Een Argo FET of Cyrix relais.
Dit is een reactie van Victron betreffende startstromen en dus de keuze voor een cyrix ct 230 of 120. :

De 120A versie kan 120A schakelen (continue) en 180A gedurende 5 seconden (om te starten)
De 230A versie kan 230A schakelen (continue) en 500A gedurende 5 seconden.

Uit bovenstaande kun je concluderen dat je de diesel niet kan starten via een 120A Cyrix, vandaar de keuze voor de 230A variant.
De startmotor van een kleine diesel heeft een vermogen van 3,5 - 5 kW en trekt bijgevolg 300- 450 A bij 12V


Nu heeft mijn startmotor een vermogen van 1400 Watt. Dus een cyrix ct 120 zou moeten volstaan lijkt me... Of zie ik iets over het hoofd? De stroom- piek tijdens het starten zal niet boven de 180A uit komen lijkt me? Grotere stromen (dynamo is max 70A) hoeft de cyriix niet te passeren...
In dat geval is de cyrix ct 120 de voordeligste oplossing. Een FET met 3 aansluitingen is bijna 3 keer zo duur.
Het blijft een lastige vergelijking. Ik zie zo 123 de voordelen van de een tov de ander niet in geval de 120 te licht bevonden wordt en ik dus een 230 moet hebben welke even duur is als een FET.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 17:32 #629805

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
Ik heb een ArgoFet van Victron, voor 3 accu's. Ik meen 100 amp. Mijn volvo penta 13pk (ik weet het vermogen van de startmotor niet) start daar prima op. Nou loopt de motor wel vrijwel direct, altijd. Dat kan nog een afweging zijn als jouw motor slechter start.
Ik zou wel kiezen voor goede nachtrust en bij twijfel een maatje groter pakken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 17:50 #629826

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ik snap er niets van, hoezo moet de startmotor zijn stroom via een Cyrix e/o Fet krijgen?
het gaat toch alleen om stroomverdeling mbt laden
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 17:56 #629834

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
sy helios schreef :
ik snap er niets van, hoezo moet de startmotor zijn stroom via een Cyrix e/o Fet krijgen?
het gaat toch alleen om stroomverdeling mbt laden

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Die startstroom loopt ook bij mij helemaal niet over de Fet. :blush:

Destijds een aparte draad aangelegd van dynamo naar Fet en losgekoppeld van de startmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:06 #629841

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
sy helios schreef :
ik snap er niets van, hoezo moet de startmotor zijn stroom via een Cyrix e/o Fet krijgen?
het gaat toch alleen om stroomverdeling mbt laden

Over de FET kan inderdaad niet gestart worden (het is een diode tenslotte) Maar met de Cyrix kan wel via de service accu (nood) gestart worden, dus daar wordt de omvang van de Cyrix op bepaald.
De 230 (230 A startstroom) of de 120 welke volgens mij net genoeg is. En dat scheelt weer 100 euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:10 #629844

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ok, helder
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:15 #629845

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
mjanssen schreef :
Een FET met 3 aansluitingen is bijna 3 keer zo duur.
Bedoel je met 3 aansluitingen:
- 1 ingang en 2 uitgangen
- 3 uitgangen en 1 ingang?

Want als je daadwerkelijk 3 accu's tegelijk wilt laden, heb je bij een cyrix oplossing twee van die dingen nodig. En dan komt ook de goedkope variant wel akelig dicht in de buurt van een FET (die ik persoonlijk een iets betere oplossing vind).

Als je wilt kunnen starten op de lichtaccu kun je voor enkele tientjes ook oplossen op een manier buiten cyrix'en om. En dus ook als je de accu's laadt via een FET.
Laatst bewerkt: 28 mei 2015 18:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:22 #629851

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
kunnen starten op de lichtaccu lijkt me een oplossing voor een probleem dat bij een goed laadsysteem zich niet voor mag doen
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:38 #629861

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Klopt. Maar dat geldt voor elke redundantie. Als het primaire systeem 100% in orde is en blijft, hoef je eigenlijk geen back-up te hebben.
Toch vind ik het wel een prettig idee ook op de lichtaccu te kunnen starten maar dat kan iedereen voor zichzelf bepalen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2015 18:39 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:43 #629865

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9292
ach, daar heb ik nog twee dikke startkabels voor liggen.
Laatst met de Hemelvaart op de Trintel daarmee nog een Duitser gereanimeerd tegen 8 flesjes bier :)
Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 18:54 #629871

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Startkabels vallen toch prima onder een manier om op de lichtaccu te kunnen starten voor een paar tientjes, zonder een cyrix? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 19:39 #629886

ik heb gister een cyrix aangebracht, voor onderweg laden met de motor bij een lange oversteek.
startkabel voor nood ligt bij de licht accu. 1 x gebruikt en dat werkte.
montage van de cyrix is zo klaar,kosten van een cyrix € 40.- vielen ook mee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 28 mei 2015 21:56 #629945

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Ik heb een mooi uitgebreid antwoord van de bluepowershop (geen belangen) waar ik wat van hieronder plaats voor anderen die op dit onderwerp zoeken.

Het zou bij mij gaan om 1 ingang en twee uitgangen (FET) bij een evt. plaatsing van een ankerlier accu bijvoorbeeld. In de nabije toekomst begin ik daar niet aan, zoals terecht aangegeven kan een tweede cyrix dan ook uitkomst bieden.

Ondanks het advies om voor een Cyrix 230 te gaan ga ik denk ik toch voor de kleine (120A). De nood start functie kan gebruikt worden, ookal wordt benadrukt dat de startstroom (van nominaal 116A) weleens de max toelaatbare stroom van 180A kan overschrijden. Wel een risico dus, maar als de startaccu niet helemaal leeg is dan verwacht ik dat niet. En idd maar startkabels mee P:

Het antwoord:

Argofet:

+ Absolute scheiding van de aangesloten batterijen.
+ Tot 3 accu's gelijktijdig laden per Argofet

- Geen mogelijkheid tot koppelen van accu's in nood (moet via aparte zware schakelaar)
- Geen laadstroomverdeling in combinatie met bijvoorbeeld PV laadregelaars
- Moet in sommige gevallen via contactslot en D+ geschakeld worden (afhankelijk van de toegepaste dynamo)
- Motorbedrading moet worden gewijzigd (B+ dynamo moet losgemaakt worden van B+ startmotor
- geen prioritering met laden van aangesloten batterijen

Cyrix:

+ Bi-directioneel verdeeld dus de laadstroom waar deze ook vandaan komt.
+ Start assist met 1 druk op de knop.
+ Toe te passen met PV laadregelaars als er meerdere accu's moeten worden geladen
+ Geen aanpassing nodig aan motorbedrading.
+ Geen energize aansluiting nodig.
+ precies bepalen met welke prioriteit de lading verdeeld wordt.
+ bijna ongelimiteerd uit te breiden door toevoeging van extra Cyrix relais.

- Maximaal 2 accu's per Cyrix
- Geen absolute scheiding van de batterijen
Laatst bewerkt: 28 mei 2015 21:57 door mjanssen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 29 mei 2015 06:44 #629986

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Mooi lijstje, zo zie je maar weer dat beide oplossingen prima zijn. Paar kleine opmerkingen:

Argofet:
- Geen laadstroomverdeling in combinatie met bijvoorbeeld PV laadregelaars
Waarom niet? Volgens mij kun je PV regelaars en veel acculaders prima ook aansluiten aan de ingang een argofet. Niet dat ik dat zou doen maar volgens mij kan het wel. Er zijn zelfs mosfets die meerdere gescheiden ingangen hebben zodat die elkaar ook niet kunnen beinvloeden


Cyrix:
+ Toe te passen met PV laadregelaars als er meerdere accu's moeten worden geladen
Kan maar discutabel of ik dat wel zou willen. Wat gebeurt er met een klein paneeltje en een klein stroompje die kleiner is dan de vereffeningsstroom tussen de twee accu's maar door de hogere spanning wel de boel parallel zet? Gaat er dan niet alsnog stroom lopen van de vollere naar de legere accu?
+ bijna ongelimiteerd uit te breiden door toevoeging van extra Cyrix relais.
Argofets kun je ook ongelimiteerd uitbreiden door er meerdere parallel te zetten.

- Relais = Bewegend onderdeel die ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen op een boot. Maar Mosfets kunnen uiteraard ook stuk
Laatst bewerkt: 29 mei 2015 06:47 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Victron FET of Cyrix ? 29 mei 2015 07:57 #630002

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 845
Het is inderdaad de vraag waarom je de pv regelaar er op aan zou sluiten en niet direct op de accu, maar er wordt hier bedoeld dat er via de ingang van de argofet geen retour spanning gaat naar de pv regelaar. Maar als op deze ingang ook de accu aangesloten is zie ik idd ook niet in waarom dat niet mogelijk is...
Cyrix:
+ Toe te passen met PV laadregelaars als er meerdere accu's moeten worden geladen
Kan maar discutabel of ik dat wel zou willen. Wat gebeurt er met een klein paneeltje en een klein stroompje die kleiner is dan de vereffeningsstroom tussen de twee accu's maar door de hogere spanning wel de boel parallel zet? Gaat er dan niet alsnog stroom lopen van de vollere naar de legere accu?

Meet de cyrix ook niet de interne weerstand van de beide accus's om dat te voorkomen?

Een cyrix zou hetzelfde risico lopen als een Fet. Dus nu is de veel lagere prijs voor mij doorslaggevend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl