Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Brandstofmeter

Re: Brandstofmeter 11 sept 2014 08:47 #550663

De potentiometer kan ik niet repareren want de weerstandsdraad zit om de trommel en die zit vast gepuntlast, helaas, maar bedankt voor de suggestie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 13 sept 2014 10:39 #551349

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Hoi,

Ik heb zo'n gever in mijn tank:
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.

Destijds heb ik hem nieuw gekocht bij KOK in Rotterdam. Hij was volgens mij toen iets goedkoper, maar is al 10 jaar geleden.

Je ziet ook de specs erbij staan. Daarmee zou je kunnen testen of je metertje kan werken met deze gever. Oude type metertjes zijn nog verkrijgbaar en ook repareerbaar.
Ik vind het echt heel mooie spullen en heb alleen maar VDO meters voor de motor en de navigatie.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 10:42 door Duncan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 13 sept 2014 14:02 #551374

Hoi Duncan. Dat is dezelfde die HPV meldde en die alweereengijp misschien nog heeft liggen. Ik wacht dus even af. Wel bedankt voor de specificaties. Nu ga ik een weerstandje van 200 Ohm zoeken en probeer ik de meter te testen. Groet Henk.
Laatst bewerkt: 13 sept 2014 14:05 door LeSoleil-II. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 13 sept 2014 14:46 #551383

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Ik verwacht dat het gewoon werkt.
Op je foto zie ik een metertje met een kunststof achterkant. Dat is al een 'nieuwer' type volgens mij.

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 14 sept 2014 00:32 #551495

Het is inderdaad een VDO metertje van kunststof.Ik heb het nog niet kunnen testen omdat ik een potmeter zou moeten hebben van ca 200 Ohm. Ik heb ze wel maar dan van 100k. dat werkt dus niet. De potmeter van de oude vlotter kan ik niet gebruiken want daar is de draadwinding van onderbroken. Het vreemde is dat als ik de meter normaal aansluit zonder vlottergever de meter volledig uitslaat, maar dat kan misschien met de inwendige weerstand te maken hebben. Ik moet iets anders verzinnen en wacht op bericht van alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 14 sept 2014 06:58 #551503

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6879
Sailing schreef :
Het is inderdaad een VDO metertje van kunststof.Ik heb het nog niet kunnen testen omdat ik een potmeter zou moeten hebben van ca 200 Ohm. Ik heb ze wel maar dan van 100k. dat werkt dus niet. De potmeter van de oude vlotter kan ik niet gebruiken want daar is de draadwinding van onderbroken. Het vreemde is dat als ik de meter normaal aansluit zonder vlottergever de meter volledig uitslaat, maar dat kan misschien met de inwendige weerstand te maken hebben. Ik moet iets anders verzinnen en wacht op bericht van alweereengijp.

Bij geen weerstand volledige uitslag is normaal, want de potmeter staat bij volle tank op 0 ohm.
Bij lege tank op max waarde (200 ohm bvb ) .
Als je een aantal losse weerstanden hebt tussen de 0 en de 200 ohm zou je het zo ook kunnnen testen.
( ongeveer 100 ohm meter in de helft, 50 ohm 3/4, 150 ohm 1/4 ,
in de veronderstelling dat het geheel lineair werkt, wel even opletten voor het vermogen dat de weerstanden kunnen verdragen dus geen superdunne weestanden nemen. )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 14 sept 2014 07:03 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 14 sept 2014 16:29 #551608

Heb je dood gemaakt met een blije mus...

Na een half uurtje graven had ik m te pakken, maar bij nadere inspectie toch niet bruikbaar. Heeft een duw gehad, zie foto's.

denk niet dat je hier nog iets mee opschiet...




Bijlage foto-4.JPG niet gevonden




Bijlage foto-3.JPG niet gevonden

Laatst bewerkt: 14 sept 2014 16:30 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 14 sept 2014 23:46 #551690

Ik heb het metertje kunnen testen en inmiddels weer ingebouwd. Ik heb getest met een 9V batterij en een schuifpotentiometer van 100k Ohm. Een heel klein stukje van de potmeter kon ik gebruiken maar dat was voldoende om de werking van de meter te testen. Nu nog een andere vlotter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 14 sept 2014 23:52 #551692

Jammer, maar ik zie dat het printplaatje is gebroken en daardoor ook de weerstand dus niet meer bruikbaar. Bedankt voor de moeite. Ik heb inmiddels op het internet verschillende vervangers gevonden dus die ga ik nog eens bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 15 sept 2014 08:15 #551735

dat vlottertje kan je van me krijgen hoor, die is niet kapot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 15 sept 2014 09:00 #551751

Hallo, ik dacht toch te zien op de onderste foto dat het printplaatje waar de weerstand op zit is gebroken of vergis ik me? Als hij toch in orde is wil ik hem graag hebben en kan je hem dan opsturen? Mvgr, Henk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Brandstofmeter 22 sept 2014 14:07 #553582

Hallo zeilvrienden. Even een update over de perikelen met de brandstofmeter. Ik heb inmiddels een nieuwe VDO hevelvlotter gekocht ( €55,-. bij Nautica Holland) en in de tank geplaatst. Wie dat systeem heeft uitgedacht is een genius. Wat een geploeter om die flens weer vast te krijgen. Uiteindelijk is het gelukt maar het heeft de nodige krachttermen gekost. Enige tips "voor de leringh ende vermaeck". Bij het terugplaatsen van de hevelgever in de tank moet eerst de lange schroef worden geplaatst naast de inkeping van de tegenflens. Daarna kan de hevelgever in de tank kantelen en de andere schroeven plaatsen. Dat is bijna onmogelijk omdat je de korte schroeven eerst door twee rubberringen moet wurmen en probeer dan maar eens de schroefgaten te vinden. Door eerst een 2e lange schroef tegenover de lange schroef bij de inkeping te plaatsen is die dan wel in het schroefgat te manoeuvreren. Dan eerst de eerste lange schroef aandraaien en daarna de tweede. Daardoor komen de andere schroefgaten ook op hun plaats en kunnen de overige korte schroeven worden gemonteerd. Na afloop de tweede lange schroef vervangen door de oorspronkelijke korte schroef en alle schroeven aandraaien. Rest nog te vermelden dat de bovenflens, de onderflens en de rubberringen slecht op een manier met de schroefgaten passen dus een kwestie van uitproberen. Op de rubberringen is met een heel klein krasje op de buitenkant aangegeven hoe ze gemonteerd moeten worden, namelijk in het midden van de inkeping van de tegenflens. Wat een verhaal, maar ik hoop dat ik anderen die met hetzelfde probleem te maken krijgen een beetje heb geholpen, zoals jullie mij ook hebben geholpen. Iedereen nog hartelijk bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl