[quote="WindVector" post=540336
De logica hiervan is voor mij dat instanties alles wat vaart in twee hoofdgroepen onderscheidt: commercieel of plezier. Dat maakt voor hen een groot verschil.[/quote]
Ik zou ook wel eens officiele documentatie willen zien waarin staat wat volgens AIS een sailing ship is en wat een pleasure craft.
Misschien dat WADnWIND die documentatie heeft?
En dat belang van onderscheid in commercieel en plezier voor de verkeersleiding/navigatie snap ik niet zo. Alsof commercieel meer rechten heeft dan plezier. Voor zover ik weet wordt in de wet dat onderscheid niet gemaakt; Hoogstens m.b.t. grootte, snelheid en type voortstuwing.[/quote]
Het ligt wat lastig. Onder SOLAS is er geen verplichting dat je in je AIS ook invult wat je bent. Nu is een tanker duidelijk een tanker en een cargoship duidelijk een vrachtschip, daar is niet zo veel keus. Bij zeilschepen met klasse-A kunnen kiezen uit sailing-vessel of passagers-vessel. Echter de laatste willen grote zeilschepen absoluut niet omdat de overheid dan getriggerd wordt op de allerstrengste SOLAS regelgeving die er is. Op zee met klasse-A (of B is er dus geen wetgeveing die je verplicht te kiezen wat je bent.
Met de binnenvaart AIS, Inland klasse-A, is die verplichting er we len moet je een z.g. ERI nummer invullen wat overeen komt met je scheepssoort. In alle wijsheid heeft de EU vergeten een nummer te reserveren voor zeilschepen.
Het staat hierin op blz11 ;
www.ccr-zkr.org/files/document...tallguidelines_e.pdf
Voor klasse-B geldt helemaal niets, behalve dat je scheepsnaam goed vermeld moet zijn. Je mag als jacht dus rustig door het leven gaan als een spcial purpose ship of law-enforcement, niemand die wetgeving kan vinden die dat verbeid.