Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: nieuwe nmea & seatalk data logger

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 18:13 #591989

Hen3 schreef :
Kun je de nieuwe wifi mux ook niet gewoon laten loggen? Volgens mij heeft die ook allen aan boord om dat te kunnen, toch? Als je al zo'n ding hebt dan lijkt deze logger me wel erg veel overlap hebben.


Hmm... Ik zit de foto te bekijken van de mux en zie er alleen een USB device connector op zitten, geen host. Er pas dus geen USB stick in, dat is jammer. Volgens mij is dat dan het enige dat je mist om te kunnen loggen.

Dan zou er een (micro-)SD-kaartje bij in moeten,
heb zelf een exemplaar van "open-log" en een bluetooth-moduletje in een doosje gestopt, logt en zendt.
En BlueTooth is natuurlijk veel handiger dan WiFi!

Edit: Zie net dat je die SD-kaart er al op hebt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 18:14 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 18:32 #591996

precies, de nuttige toevoeging van de logger is de sd kaart. hij kan dan dus zelfstandig zonder blue tooth en aangesloten laptop of tablet nmea & seatalk data loggen.
voor tvbe moet wel eerst uit de verschillende kanalen nmea verzameld worden. vandaar de noodzaak voor de roosmux. de nmea uitgang gaat dan naar de nmea ingang van de logger.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 18:46 #592000

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
It Paradyske schreef :
Zie net dat je die SD-kaart er al op hebt.
Die SD card zit op deze logger. Waar ik op doelde is een USB connector (waar een USB stick in kan) op de roosmux, zodat die de functie van deze logger ook kan overnemen. Scheelt weer een apparaatje.

Een sd card als geheugen is natuurlijk prima, maar het voordeel van een USB stick is dat je een verlengkabel voor paneelmontage in je navigatiehoek kunt monteren, zodat je de USB stick op een toegankelijke plaats hebt. Je hoeft dan niet achter je paneel te zijn.
Of het nodig is hangt natuurlijk sterk er van af of je de data vaak wilt bekijken.

Kun je die vraag nog beantwoorden Chris? Zou een geintergreerde logfunctie in de roosmux denkbaar zijn?
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 18:50 #592005

nou ik moet dan een usb host toevoegen, en daar is in feite geen plek meer voor op de microcontroller.
dan moet er dus een controller bij. Afgezien daarvan is er ook bijna geen ruimte meer voor op de print. maar ik snap je punt.
ik zal er over nadenken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 19:32 #592024

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Een vraagje, het gaat hier over NMEA en Seatalk gegevens.
Is dit NMEA 183 en Seatalk I cq II, of NMEA 2000 en STng of kan het apperaatje beide aan ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 19:38 #592025

nmea2k is zo goed als dood, zo ben ik geinformeerd door betrouwbare bron.
gewoon de nmea0183 en de oude vertrouwde seatalk dus.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 19:44 #592029

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
nmea2k is zo goed als dood, zo ben ik geinformeerd door betrouwbare bron.

Ooowh, ben net mijn hele systeem aan het opwaarderen met N2K en STng, wat in feite dezelfde systemen zijn.
Alles wat je nu van Raym. koopt is STng en vele ander elecronicaboeren werken met N2K.
Nu gaat jou bron vertellen dat het zo goed als dood is, erg vreemd.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 20:11 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 19:53 #592032

neem me niet te serieus hoor, in dit geval tenminste.
want dan krijgen we die hele discussie weer.
maar nee, ik ga geen 20k uitgeven om nmea2k te mogen ontwikkelen en verkopen.
en de bestaande nmea0183 en ST doen het prima. en is veel goedkoper. Koop maar eens een T stukje :evil:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 19:56 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 20:09 #592035

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
ik ga geen 20k uitgeven om nmea2k te mogen ontwikkelen en verkopen.
Aah, dat snap ik, wist niet dat een licentie zo kostbaar was.
en de bestaande nmea0183 en ST doen het prima. en is veel goedkoper. Koop maar eens een T stukje :evil:
Ook daar heb je gelijk in, heb voor een aardig bedragje aan kabeltjes, en dat niet alleen, uitgegeven.
Toch heb ik mezelf overtuigt van het nut van de CAN-bus.
Eemaal ingebouwd veel netter en overzichtelijker, een centrale voeding, geen gepiel meer met losse data kabeltje,s.
De bus is niet dood hoor maar gewoon de nieuwe standaard.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 29 jan 2015 20:49 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 20:15 #592037

nieuwe standaard, we zullen het zien ron, we zullen het zien..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 29 jan 2015 20:33 #592044

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
CAN-bus is springlevend, alleen niet aan boord van een plezierjacht...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 08:36 #592109

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
Ook ik heb me door betrouwbare bron laten informeren over NMEA 0183 en 2000. Die wist mij te vertellen dat commercieel verkeer nog altijd op 0183 zit. Dit zou moeten maken dat producenten zich blijven concentreren op NMEA 0183 en dat NMEA 2000 naar de achtergrond verdwijnt.

Als jullie het op prijs stellen, dan wil ik wel wat meer door vragen en kijken of ik meer feiten boven water kan krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 09:12 #592116

  • tvpbe
  • tvpbe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Als ik alle grote merken naast elkaar leg comuniceren deze toch allemaal in nmea 2000
maar er is altijd mogelijkheid om 0183 aan te sluiten.

Rozeboos nooit overwogen om een comercieele samenwerking met bijvoorbeeld raymarine te doen?

Er zijn nog wifi mux producenten. En de prijs vergelijking met raymarine en b&g is enorm.
Het is maar kwestie van tijd voor deze producenten ook prijs concurentief zullen overnemen.

Bijvoorbeeld: wie koopt er nog een plotter voor 1000 euro zonder kaarten als met inavx en een wifi mux voor 300 euro een plotter hebt waar je thuis alles kan invoeren ...

Ontopic: Ik ga het moeten controleren maar ik denk dat ik spreek over seatalk 2 en nmea 2000 maar ik kom hierop terug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 09:13 #592117

De koopvaardij en grote industrie in het algemeen gaan in principe voor "proven technology". Dit is ook wat het ontzettend lastig maakt om nieuwe technologien te introduceren. Toen ik in een ver geleden voor TNO werkte bestond er de EZ-cofinanciering welke een aantal thema's in ondermeer energieoptimalisatie onder zich had. De sleutel verschilde (overheid 50%, bedrijf 25%, TNO 25% - afhankelijk van het risico dat een bedrijf zou lopen).
Zelfs op die manier is het erg lastig om een "technology push" te realiseren. Je hebt nu eenmaal een kritische massa nodig. De Scheepvaart zal niets anders zijn, bovendien heeft NMEA1083 grotendeels dezelfde functionaliteit en is er geen directe economische drive.

Wat ik zie bij de "watersport merken" is dat er steeds meer over gaan op N2K en enkelen NMEA0183 al niet meer ondersteunen. Ik heb nog geen merken gezien die terugkeren van NMEA2000.

Voor ons gebruik zie ik alleen maar voordelen: heel makkelijk uitbreidbaar (watersport is hobby dus er komt nog wel eens een apparaat bij), plug-and-play dus geen gepruts met multiplexers, incompatibele baudrates, ingewikkelde configuraties en kroonsteentjes. Ook de snelheid ligt een stuk hoger (handig voor je stuurkompas, rate sensor etc), redelijk imuun voor ruis en zelfs zonder schema (daar zijn wij watersporters soms niet zo secuur in) houd je een overzichtelijk netwerk.

Hieronder mijn N2K netwerk (AP en RC volgen nog - geen probleem dus). Ben benieuwd hoe deze functionaliteit in NMEA0183 eruit zou zien...



Wat NMEA over Ethernet gaat doen is de vraag, maar er bestaat al een task-force die hier een standaard aan het opzetten is. Op de NMEA site vind je veel info hierover.

Je kunt natuurlijk eeuwig bij het 80'er jaren serieel systeem blijven (modem snelheid, eenrichtingsverkeer etc), maar je kunt ook kiezen voor/durven te geloven in een technisch mooi ontworpen norm en zelf bijdragen aan de technology-push.

Maar idd, we gaan het zien!
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 09:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 09:42 #592123

ja dat was te verwachten dat je zou reageren Nachtvlinder, jij bent al helemaal op de nmea2000 toer. :)

Ik denk, en dat is een gut feeling, dat nmea2k nooit zo groot zal worden als nmea0183.
Dat er apparatuur gemaakt is met nmea2k door raymarine is net als met windows, als je met een nieuwe versie komt dan kopen mensen het wel. Dus worden ze haast wel verplicht om er wel nmea2k in te zetten.

Het grote gros van de gebruikers heeft die extra snelheid helemaal niet nodig.
De door jou genoemde redenen , makkelijker aansluiten, geen gedoe met baudrates, etc. vind ik allemaal niet echt valide redenen hoor. Maar ik ben dan ook nmea0183 minded.

Dus ja, inderdaad, nmea2k sterft een stille dood, en ethernet gaat 't helemaal worden.
Ik zou meteen overstappen op draadloos, trouwens. :) want dat komt meteen daarna natuurlijk. (jaja, met een paar bedraadde voor de hele kritische apparatuur)

Tijd voor een startracking standaard. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 09:52 #592124

roozeboos schreef :
Dat er apparatuur gemaakt is met nmea2k door raymarine is net als met windows, als je met een nieuwe versie komt dan kopen mensen het wel

Nou, niet bij het gemiddelde publiek hier ;) En zeker niet als je opeens een extra norm introduceert die niet compatible is met de standaard tot dusver. Ik vind dit dus wel van lef getuigen; RM is niet de enige trouwens.

roozeboos schreef :
De door jou genoemde redenen , makkelijker aansluiten, geen gedoe met baudrates, etc. vind ik allemaal niet echt valide redenen hoor. Maar ik ben dan ook nmea0183 minded.

Ja maar jij bent techneut, vindt dit een leuk deel van je hobby - en je verkoopt een NMEA multiplexer natuurlijk dus je hebt enig belang om de stemming te houden als ze lijkt te zijn ;)

roozeboos schreef :
Dus ja, inderdaad, nmea2k sterft een stille dood, en ethernet gaat 't helemaal worden.

De tijd en wens naar vooruitgang/stilstand zal het leren!
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 09:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 12:13 #592159

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Ik denk, en dat is een gut feeling, dat nmea2k nooit zo groot zal worden als nmea0183.

Is geen rare gedachte, maar toch even kijken hoe dat nu komt.
Nmea is van af begin 80er jaren van de vorige eeuw toegepast.
Laat daar nu ook net de grote hause van productie jachten liggen, die werden dus met de apparatuur van toen standaart voorzien, wereld wijd.
Jachtje,s van 70er jaren en ouder daar is ook allerlei spul naderhand ingebouwd.

Tja tienduizenden systemen drijven er dus nog rond en als het goed werkt en bevalt, waarom dan veranderen ?

Bij huidige nieuwbouw komt er echt wel een bus systeem aan boord, maar het productie volume van de vorige eeuw gaat niet meer gehaald worden.

Wie nu zijn bestaande systeem gaat op waarderen of uitbreiden heeft eigenlijk maar een logische keuze.
En, jawel dat is een CAN bus als je verstandig bent.

Maar in aantallen groter worden, dat voorlopig niet, nee.

P.S. het helpt natuurlijk ook niet dat die licentie,s zo worden afgeschermd.
NMEA zou verstandig zijn dit los te laten en de markt zijn werk laten doen, zo als dat tegenwoordig zo mooi heet.

Oja we kijken toch ook niet meer naar een electronen beeldbuis, toch werken ze nog prima !
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 12:17 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 14:02 #592184

je kan mij niet verwijten dat ik niet mee ga met de tijd, ik innoveer me echt suf, de hele week door. ( bij mijn andere bedrijf, electronica ontwikkeling)

Ik weet ook wel wat van de CAN bus, en gebruik zijn kleinere zusje ,de lin bus, ook in mijn eigen boot. En bij tal van andere projecten.

Ik wil ook best een nmea0138 naar nmea2k bus repeater maken, maar die poen stuit me wel tegen de borst. Wat dat betreft heb je helemaal gelijk ron, geef het allemaal vrij, en het wordt misschien ook nog wel een succes ook!.

Ik zie het nut niet van (zoveel) poen te vragen om het te mogen ontwikkelen in een produkt. Ja, een paar gasten flink te sponsoren, maar of dat nuttig is...
De documenten up to date houden etcetera, hoeft echt niet zoveel te kosten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 14:03 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 14:17 #592189

toegegeven, niet helemaal 20k € maar

nmea2k standaard kost $2400,-
registratie $2300,00
product code $450,00
product certificatie $850
certificatie tool(?) $2600,00
memebership +/- $1000,00

Dat is dus 9600 dollar aftikken. En dan heb je nog alleen maar een paar pdf'jes en nummers. :blink:

dus daarnaast ook nog de kosten voor het ontwikkelen van de hardware en de software.

sja, wat nu?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 14:18 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 14:58 #592204

mooi leesvoer voor de liefhebber, lijkt het ZF wel af en toe...

www.panbo.com/archives/2012/08...hernet_standard.html
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 15:52 #592219

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Chris, ik weet niet wat je wilt aantonen met het bericht, maar weerlegt veel van je argumenten in je voorgaande berichten..

Ethernet wordt al lang gebruikt voor niet kritische data transfer, bv radar.. Want dat kan met een fourcorrectie worden opgelost..

Het meeste nieuwe equipment is uitgerust met N2K en je ziet dat nmea0183 zelfs verdwijnt.. Bv B&G

De eerste jacht equipment was vaak een light kopie van equipment voor beroepsvaart... Gelukt heben ze nu in de gaten dat het een andere markt is... Jachtjes spul...en daar is N2K gewoon plug & play..

9600 USD is natuurlijk peanuts in verhouding met R&D budgetten...

Ik vind het altijd heel erg leuk om je openbare R&D te volgen, maar commercieel (sales/marketing/customer service) het je geen kaas gegeten... Goed ook, anders was je een waardeloze ontwikkelaar :-)

Maar, heb je een goed product en is budget of commercieel een probleem, je weet me te vinden..

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 16:16 #592234

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
je kan mij niet verwijten dat ik niet mee ga met de tijd, ik innoveer me echt suf, de hele week door.
Dat verwijt ik jou ook helemaal niet Chris.
Ik snap ook je beweegredenen om voor NMEA 183 te kiezen.

Aan de andere kant kan je niet een nieuwer systeem (bijna) dood verklaren om dat het nog niet in grote getale ingang heeft gevonden.
Wellicht een stille wens maar niet reëel.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 18:45 #592293

roberteb schreef :
Chris, ik weet niet wat je wilt aantonen met het bericht, maar weerlegt veel van je argumenten in je voorgaande berichten..
oh niks aantonen, vond het wel interessant. vandaar
roberteb schreef :

9600 USD is natuurlijk peanuts in verhouding met R&D budgetten...
Ik vind het altijd heel erg leuk om je openbare R&D te volgen, maar commercieel (sales/marketing/customer service) het je geen kaas gegeten...
/Robert
nou, daar verschillen we van mening. ik denk dat ik het commercieel heel goed begrijp, Juist wanneer ik niet bijna 10k dollar ga uitgeven. Want dat verdien ik namelijk nooit meer terug. snap je!?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 30 jan 2015 18:46 door Accountopverzoekverwijderd08.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 18:48 #592295

ron b schreef :
je kan mij niet verwijten dat ik niet mee ga met de tijd, ik innoveer me echt suf, de hele week door.
Dat verwijt ik jou ook helemaal niet Chris.
Ik snap ook je beweegredenen om voor NMEA 183 te kiezen.

Aan de andere kant kan je niet een nieuwer systeem (bijna) dood verklaren om dat het nog niet in grote getale ingang heeft gevonden.
Wellicht een stille wens maar niet reëel.
geen wens hoor, van mij part mag iedereen kopen wat ie wil. zou ook wat wezen.
mar het is wel leuk om te observeren, en over een jaar of vijf of tien nog es terug te kijken.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuwe nmea & seatalk data logger 30 jan 2015 19:33 #592304

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
roozeboos schreef :
roberteb schreef :
Chris, ik weet niet wat je wilt aantonen met het bericht, maar weerlegt veel van je argumenten in je voorgaande berichten..
oh niks aantonen, vond het wel interessant. vandaar
roberteb schreef :

9600 USD is natuurlijk peanuts in verhouding met R&D budgetten...
Ik vind het altijd heel erg leuk om je openbare R&D te volgen, maar commercieel (sales/marketing/customer service) het je geen kaas gegeten...
/Robert
nou, daar verschillen we van mening. ik denk dat ik het commercieel heel goed begrijp, Juist wanneer ik niet bijna 10k dollar ga uitgeven. Want dat verdien ik namelijk nooit meer terug. snap je!?

+1

Het is je reinste oplichterij. J1939 is praktisch het zelfde protocol ontwikkeld voor vrachtwagens en kost zo goed als niets Ik ben een member van SAE (Society of Automotive Engineers) en heb daardoor toegang tot J1939

BTW T-stukken en dergelijke worden in vrachtwagens niet gebruikt gewoon aan elkaar knopen in de kabelboom, alsof vrachtwagens in een fijn klimaat rondrijden met een open chassis waar de kabelboom hangt. Een grote geldklopperij, maar ja het is voor de scheepsbouw....

CeesH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl