Heb je die vorige afsluiter nog die je destijds hebt vervangen.
Zo ja , haal hem dan helemaal uit elkaar en maar er foto's van , bij voorkeur van dichtbij.
Als ik alles zo lees is het inderdaad een groot raadsel wat de oorzaak kan zijn en dan kom je er alleen achter als je de aangetaste onderdelen heel goed kunt bekijken en inderdaad de nodige metingen doet.
Overigens kan het nog steeds een zwerfstroom zijn , afkomstig van een van de buurschepen.
Weliswaar heb je naar eigen zeggen geen enkele fysieke verbinding tussen die afsluiter en de rest van de boot maar ook een natte en wat vuile scheepswand kan genoeg lekstroom doorlaten naar de massa van bijv. de motor en verder naar de walaarde.
Dat kun je overigens voorkomen met een galvanische scheiding of scheidingstrafo in de walstroomaansluiting
Overigens zijn er firma's die bij dit soort verschijnselen de zaak heel precies door kunnen meten .
Ken ze zelf niet maar ik de gauwigheid vind ik bijv. deze:
www.kathodische-bescherming-dr.../meten-is-weten.html
Hoewel die je uiteraard waarschijnlijk een dure kathodische bescherming wil verkopen
En nog wat; ook mooie DZR afsluiters hebebn vaak alleen een DZR huis maar de kogel is heel vaak van vernikkeld messing.
Die kunnen dus nog steeds gaan doorlaten , alleen naar buiten lekken zal niet gauw gebeuren.
Overigens , wat is eigenlijk het materiaal van de huiddoorvoer waar die afsluiten opgemonteerd zit?
Ad