Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem?

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 30 sept 2015 12:25 #668308

  • eleeuw
  • eleeuw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 60
dank voor de snelle reactie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 30 sept 2015 17:00 #668366

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
web schreef :
Al die lange verhalen over electrolytische corrosie zijn niet van toepassing op een volledig geisoleerd gemonteerde afsluiter.

En als die nu is samengesteld uit verschillende materialen?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 10:17 #705126

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Nog even een nabrander aan dit verhaal. Ik heb inmiddels weer een afsluiter kapot (weer dezelfde...). Het begint nu toch wel een vervelend verhaal te worden.

Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Lig tussen 2 oudere stalen schepen in aan aan houten steiger in een haven het houten walbeschoeiing. Boot ligt in onze afwezigheid (net als de andere schepen aan de steiger) gewoon aan de walstroom.

Walstroom is aangesloten middels een 2 polige alamat op het boordnet. 230v Gebruikers zijn uitsluitend laptops, telefoonladers, een enkele keer een föhn of stofzuiger.

Daarnaast heb ik een Victron Blue Power acculader aan de lichtaccubank hangen.
Bij verlaten van het schip worden middels de massaschakelaar motor en 12V net losgekoppeld van de accu's. Een electrische verbinding tussen de lader en de motor / schroefas KAN er dus niet zijn.

Waar en hoe moet ik hiervan nu de oplossing vinden....?

add. Ik heb net contact gehad met de haven en dit verhaal gedeeld. Installateur is langs geweest en heeft net alle walstroom aansluitingen (goed)gekeurd.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 10:18 door Koezt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 10:47 #705135

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Koetz, ik heb het hele draadje gelezen en er wordt vanuit gegaan de afsluiter volledig geïsoleerd in de romp is gemonteerd.
Maar is dit zo?
Vaak wordt er gewapende slang toegepast.
Als deze metalen wapening de afsluiter raakt zou je best eens een verbinding kunnen hebben tussen twee punten in je romp (zuig en pers van het toilet bijvoorbeeld).

Als deze twee punten zich dan in de 'baan' van een stroomkring in het water bevinden zou er best een stroom door je afsluiter kunnen lopen.

Misschien ver gezocht, maar als je al het andere al hebt uitgesloten misschien toch te overwegen.
Ter controle zou je (als je boot uit het water is) met een ohm meter tussen verschillende afsluiters de weerstand kunnen meten.

Of in het water de slang van een afsluiter halen en dan tussen de wapening van de slang en diverse andere afsluiters meten.

Dit alles dus alleen als je gewapende slang hebt.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 10:50 #705136

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Dank voor deze reactie. Slang is idd gewapend, maar sluit alleen aan op de kunststof aansluitthule van het Jabsco toilet.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 11:07 #705144

Heb je die vorige afsluiter nog die je destijds hebt vervangen.
Zo ja , haal hem dan helemaal uit elkaar en maar er foto's van , bij voorkeur van dichtbij.
Als ik alles zo lees is het inderdaad een groot raadsel wat de oorzaak kan zijn en dan kom je er alleen achter als je de aangetaste onderdelen heel goed kunt bekijken en inderdaad de nodige metingen doet.

Overigens kan het nog steeds een zwerfstroom zijn , afkomstig van een van de buurschepen.
Weliswaar heb je naar eigen zeggen geen enkele fysieke verbinding tussen die afsluiter en de rest van de boot maar ook een natte en wat vuile scheepswand kan genoeg lekstroom doorlaten naar de massa van bijv. de motor en verder naar de walaarde.
Dat kun je overigens voorkomen met een galvanische scheiding of scheidingstrafo in de walstroomaansluiting

Overigens zijn er firma's die bij dit soort verschijnselen de zaak heel precies door kunnen meten .
Ken ze zelf niet maar ik de gauwigheid vind ik bijv. deze: www.kathodische-bescherming-dr.../meten-is-weten.html
Hoewel die je uiteraard waarschijnlijk een dure kathodische bescherming wil verkopen :unsure:

En nog wat; ook mooie DZR afsluiters hebebn vaak alleen een DZR huis maar de kogel is heel vaak van vernikkeld messing.
Die kunnen dus nog steeds gaan doorlaten , alleen naar buiten lekken zal niet gauw gebeuren.
Overigens , wat is eigenlijk het materiaal van de huiddoorvoer waar die afsluiten opgemonteerd zit?
Ad
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 11:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 11:10 #705145

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14030
In hoeverre zou de anti fouling een rol kunnen spelen?

Heb jij coppercoating of koperhoudende AF op je schip Koezt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 11:12 #705146

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
Yellow Boat schreef :
...
Overigens kan het nog steeds een zwerfstroom zijn , afkomstig van een van de buurschepen.
Weliswaar heb je naar eigen zeggen geen enkele fysieke verbinding tussen die afsluiter en de rest van de boot maar ook een natte en wat vuile scheepswand kan genoeg lekstroom doorlaten naar de massa van bijv. de motor en verder naar de walaarde....
Ad

En dat is dus het gekke. Massa van de motor (startmotor) loopt via de massaschakelaar.
Volgens mijn JBF (Jan Boeren Fluitjes) elektrokennis mag dat dan dus helemaal niet uitmaken. De enige verbinding met de walstroom die er is is de acculader die aan de (via de massa) losgekoppelde accubank hangt.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 11:13 #705147

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7086
koko schreef :
In hoeverre zou de anti fouling een rol kunnen spelen?

Heb jij coppercoating of koperhoudende AF op je schip Koezt?
Ik heb idd een koperhoudende AF op mijn boot.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Afsluiter binnen jaar stuk; lekstroom probleem? 12 feb 2016 11:18 #705150

Heb je al die verbindingen die er niet mogen zijn ook nagemeten?
Je hebt het over een massaschakelaar?
Betekent dat dat de plus van de accu wel aan de lader zit?
Betekent dat dan ook dat je daarmee de accu-plus via een inwendige weerstand van de acculader naar 0 trekt, en de motor en evt andere zaken naar -12V?

Meten!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.136 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl