Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Walstroom stalen schip

Re: Walstroom stalen schip 06 apr 2014 12:29 #502541

Ha ha hypervisor, goed plan :lol:
Alleen is dan de werking vd protector dan buiten spel gezet :silly:
Dus dat doe ik maar niet ;)

Iemand anders nog ideeën ?
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom stalen schip 06 apr 2014 12:40 #502543

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
hoezo? het draadeind gaat als aarde dienen dan.

en die steekt door de doorvoer heen aan beide kanten, dus ook het water in.
Laatst bewerkt: 06 apr 2014 12:44 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom stalen schip 06 apr 2014 13:06 #502546

Ooooo jij bedoelt duidelijk wat anders.
Jij bedoelt een koperen staaf door de bodem van de boot en die verbinden aan de min vd accu.
Jij introduceert gelijk een nieuwe kopzorg bij mij hypervisor, waarvoor dank :evil:
Nu moet ik ook nog gaan nadenken over het feit of de bodem van mijn schip genoeg elektrisch geleidend is zonder speciale aanpassingen :(
Haha, denk dat de anodes dat klusje ook wel voor hun rekening nemen ;) .

Maar even serieus, ik weet nu nog steeds niet of ik de min vd accu aan het schip moet bevestigen en of dit voor of na de shunt vd accumonitor moet... :unsure:
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom stalen schip 06 apr 2014 13:32 #502548

Hoi Léon-Marc,

Ah, een BB motor... Daar had ik niet bij stil gestaan.

Je EMP-beveiliging is in dit geval je centrale massa. Daar kom je niet omheen. Anders creeer je twee massa aansluitingen met als gevolg dat er zwerfstromen kunnen gaan lopen tussen de plek waar de EMP-beveiliging is gemonteerd en de andere plek die je als aarde zou gaan gebruiken.

Als massa zou ik de min van de accu nemen en niet na de shunt: Ik denk dat je anders bij een behoorlijke statische ontlading de hele boel opblaast.

Maar, nogmaals, ik ben geen elektriker, maar een elektroniker ;).
Er zijn hier vast leden die er veel meer verstand van hebben...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Walstroom stalen schip 06 apr 2014 13:35 #502550

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
jep ik bedoel een compleet geïsoleerde koperen staaf door de bodem d.m.v. een doorvoer die met epoxy vol zit waar in het midden dat draadeind doorheen gaat.

dan is er verder geen contact met het metaal van het schip maar heb je toch je aard punt.

het koperen draadeind gaat namelijk als aard punt fungeren

hoef je ook niet meer over het geleidend vermogen van je bodem na te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl