roozeboos schreef :
Maar dan haken de meesten al af na de eerste alinea. Verspilde energie. Mensen zijn niet geïnteresseerd... Het moet gewoon werken.
mhsprang schreef :
Als jij een klant niet vertelt ... dan zal jouw klant dat gewoon doen. Dan hoop ik dat die TX- uitgang kortsluitvast is....
Ik vind het dan niet meer dan normaal dat je zulke situaties beschrijft in je handleiding en uitlegt wat het verschil is tussen ongebalanceerde en gebalanceerde verbindingen, omdat dat essentieel is voor de goede werking van je navigatiesysteem.
Ik denk dat jullie allebei gelijk hebben.
'Het moet gewoon werken.' Inderdaad, het is het mooiste als alles ook voor 'dummies' direct en altijd werkt. Maar de praktijk is natuurlijk dat het niet altijd gewoon werkt. Daar zijn jullie het volgens mij over eens.
Sommige klanten zullen naar de telefoon grijpen. Chris vindt het geen probleem om (ook als het er veel worden?) deze allemaal persoonlijk te woord te staan. Kan nuttige feedback opleveren voor de leverancier en spaart de klant soms (lees)tijd.
Ikzelf behoor tot de groep eindgebruikers die wel van een zorgvuldige en uitgebreide documentatie houd (idealiter in de vorm van een pdf, die ik op mijn tablet mee aan boord kan nemen):
1. Installatievragen of storingen aan boord doen zich nogal eens buiten kantoortijden voor (Murphy), als de ontwikkelaar of leverancier even niet telefonisch bereikbaar is.
2. Installeren van dit soort boordsystemen is nou niet direct een project waar de meeste twee-linkerhanden-types zich aan zullen wagen; bij doe-het-zelvers op dit gebied mag je wel enige interesse in de materie verwachten.
3. Achtergrond informatie (context) heeft mij meermalen geholpen om een installatieprobleem of storing zelf op te lossen. Als mensen snel afhaken (zoals Chris constateert) of vaak heel slecht lezen (is mijn ervaring) is het naar mijn idee toch geen verspilde energie om degenen die wèl iets willen leren van goede informatie te voorzien.
4. Leveranciers die iets van hun kennis of ervaring met mij willen delen hebben bij mij altijd een streepje voor. Wat dat betreft zijn jullie allebei - op jullie eigen manier - heel goed bezig.
Zelf problemen kunnen oplossen (soms op gekke tijden en locaties) of voorkomen (zoals Meindert terecht opmerkt) hoort naar mijn idee bij goed zeemanschap. Daar heb je wel goede documentatie bij nodig. Of een satelliet telefoon en 24/7 support...