Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Vervangen automatische piloot???

Re: Vervangen automatische piloot??? 14 okt 2013 20:24 #447901

Ik heb een (elektrische) Jefa drive en ben daar erg tevreden over.
Simrad schijnt het betere spul te zijn, maar ik heb daar zelf maar weinig ervaring mee. Behalve dat mijn gyrogecorrigeerde fluxgate van simrad is. Die heeft het al 4 jaar goed gedaan voor vele duizenden mijlen per jaar.en ik ben zeer te spreken over hoe accuraat dat kompas is.

Raymarine zou ik persoonlijk zo ver mogelijk weg van blijven niets dan gezeur en ellende over de jaren.

Zelf heb ik voor furuno gekozen, maar volgens de experts maakt dat wat kwaliteit betreft allemaal niet zo veel verschil met Simrad, en voor de prijs maakt het ook niet zoveel uit.

Een simrad met jefa drive is niet goedkoop, maar zul je geen spijt van krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 04:49 #447928

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Beter dan Robertson zijn er maar twee. Dat was de vraag. Zonder meer is B&G op het moment de beste stuurautomaat. Ze zijn op het moment de meest gebruikt in de grote solo wedstrijden. Grote nadelen prijs en complexiteit. Vooral het laatste niet te onderschatten. Een geval is mij bekent waarbij de B&G niet gebruikt wordt omdat ze hem niet goed ingeregelt krijgen. Terwijl ze bezig zijn met een rondje Atlantic.
Vlak daar onder zit NKE. Dit merk doet aan stuivertje verwisselen met B&G op de plek van meest gebruikte automaat in de wedstrijd wereld.
Deze twee zijn de enige die een anticiperend algoritme hebben. Ze zijn in staat bij hoge snelheden en snelheid verschillen, vooral het laatste is belangrijk voor een multihull, goed te blijven sturen. Van de golven afdonderend lijkt het alsof je op rails in een bijna rechte lijn vaart.
Heb je geen zin in het prijspijl van de twee eerste kom je bij Robertson en Furuno uit. Degelijk spul. Echter het stuurgedrag zal onder moeilijke omstandigheden minder kunnen zijn. Het een en ander is afhankelijk van het soort schip. Een zwaar en van nature rechtuit sturend schip zal het verschil met top automaten maar beperkt zijn.
Als aandrijving is de Jefa drive een hele goede. Nadeel is relatief hoog stroom verbruik. Voordeel in ontkoppelde toestand nauwelijks voelbaar voor de menselijke roerganger. Bij een hydraulisch systeem blijf je de demping van de olie voelen.
Lecomble & Schmitt is een gele goede hydraulische drive. Waarbij een bistabiele uitvoering tot wel de helft van het stroom verbruik van de Jeva kan hebben. Afhankelijk van de aansturende elektronica.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 05:20 #447931

Belerion II schreef :
Geld dit alleen voor stuurwiel aandrijvingen?

Ik gebruik een SPX5 zonder roerstand gever op mijn bootje (32 ft) met helmstok zonder problemen. hij stuurt prima. Ook in zeegang. Welliswaar is er een "echte" headingsensor (GPS-kompas) aan gekoppeld, maar dat staat hier volgens mij los van.

Bij een SPX5 werd standaard geen roerstandgeven bijgeleverd , zowel niet bij een stuurwielversie als bij een helmstok versie.
Bij de voorganger S1 (die ik zelf heb) werd alleen bij de stuurwielverie een roerstandgever bijgeleverd .Bij de helmstokautomaat interessant genoeg een rategyro net als later bij de SPX5.
Kennelijk is een roerstandgever bij een helmstokautomaat dus niet nodig al hebben ze wel een rategyro erbij geleverd waarvan ze bij de SPX5 zeiden dat een roerstandgever niet nodig is.
Op zich eigenlijk niet zo vreemd omdat je immers altijd zicht hebt op de stand van het roer... :lol:
Tenzij uiteraard als je als solozeiler een uurtje gaat liggen pitten.... :ohmy:
Maar volgens mij is het wel gewoon mogelijk een roerstandgever ook op een helmstokautomaat aan te sluiten want ze gebruiken dezelfde computer en bedieningsunit.
Maar zoiets moet je echt ook aan Raymarine vragen want misschien kunnen er haken en ogen aan zitten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 05:47 #447938

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Bedankt 3Noreen. De vraag was niet welke beter was dan Robertson maar beter dan wat ik nu heb.Ik wil namelijk na 20 jaar, natuurlijk wel van de vooruitgang gebruik maken. Maar je verhaal lijkt wel een verheldering op wat ik kan verwachten.Als ik het goed begrijp is de enige vooruitgang de gyro. Hierdoor gaat het oude principe van de stuurautomaat een stuk beter werken.En alleen B&G en NKE zijn met hun programmatuur een stap verder gegaan.Maar die hebben een ingewikkelde beheersing met het inregelen.

Wat ik niet begrijp is dat jij aangeeft dat de Jefa meer stroom gebruikt. Ik dacht dat het net andersom was. Gaan we verder uitzoeken.

Degelijkheid is wel een voorwaarde.

In ieder geval bedankt voor de studiestof die dit weer oplevert.
Laatst bewerkt: 15 okt 2013 06:33 door twilight.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 06:04 #447941

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 6814
Ik zag toevallig op zijn website dat Robert Rosen Jacobson op zijn mini een Raymarine stuurcomputer als backup heeft geinstalleerd. Het mini veld gebruikt dus kennelijk de Raymarine spullen ook wel.
Het staat er niet duidelijk, maar volgens mij is zijn primaire automaat een NKE...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 15 okt 2013 06:05 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 06:18 #447947

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
twilight schreef :



Is dat wat je doelt met propotioneel?

Mijn goal is wel dat ik eindig met een betere automaat dan ik nu heb.

Voor nu bedankt voor alle reacties.


proportioneel is vanuit 0 langzaam toeren maken ipv ineens maximaal.
Een stappenmotor eigenlijk, zoals bijv. ook worden gebruikt in robot armen. je hoort de motoren niet lopen, het stuurt mooi en geleidelijk.
De drive werk hier al 10 jaar feilloos aan boord. ja met Simrad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 09:59 #448002

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
twilight schreef :
Bedankt 3Noreen.

Wat ik niet begrijp is dat jij aangeeft dat de Jefa meer stroom gebruikt. Ik dacht dat het net andersom was. Gaan we verder uitzoeken.

Degelijkheid is wel een voorwaarde.

In ieder geval bedankt voor de studiestof die dit weer oplevert.

Als van de Jeva de electro-magnetic clutch ingeschakeld is ( je vaart op de automaat) verbruikt de clutch alleen al ± 19 watt. Een bistabile Lecomble & Schmitt is dat minder dan 1 watt.
Mijn gemiddeld gebruik bij ± 4 tot 5 bft komt niet boven de 15 watt uit dat is dus inclusief de energie die nodig is om te sturen. ( NKE + Lecomble & Schmitt ). Maar opgemerkt elke boot stuurt anders. Als je een boot hebt die zwaar stuurt kan de jefa in het voordeel zijn. Voor de beweging heeft hij iets minder stroom nodig dan hydraulisch. Maar ik denk dat het omslag punt best wel hoog kan liggen. Dan verbruikt de automaat al in de richting van 100 watt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 10:10 #448004

Als mijn furuno-jefa combinatie hard moet werken door achterop komende zeeen (20 tons 50 voeter), dan is het stroomverbruik over 24 uur ongeveer 320Wh, gemiddeld net 13W. Lijkt me toch niet echt een "stroomvreter".
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 11:18 #448017

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
Erikdejong schreef :
Als mijn furuno-jefa combinatie hard moet werken door achterop komende zeeen (20 tons 50 voeter), dan is het stroomverbruik over 24 uur ongeveer 320Wh, gemiddeld net 13W. Lijkt me toch niet echt een "stroomvreter".

Dan heb jij een hele speciale jefa drive. Volgens hun eigen website verbruikt die electro-magnetic clutch 1,4 Amp bij 12 volt. Dat is 16,8 watt. Maar meestal mag ik hopen dat de accu spanning iets meer is dan de minimale van 12.Dus gaat het snel richting 19 watt. Dat is dan zonder dat die beweegt.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 11:25 #448020

De clutch staat niet 100% van de tijd ingeschakeld als de automaat aan het werk is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 14:12 #448052

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
Als mijn furuno-jefa combinatie hard moet werken door achterop komende zeeen (20 tons 50 voeter), dan is het stroomverbruik over 24 uur ongeveer 320Wh, gemiddeld net 13W. Lijkt me toch niet echt een "stroomvreter".

Dan heb jij een hele speciale jefa drive. Volgens hun eigen website verbruikt die electro-magnetic clutch 1,4 Amp bij 12 volt. Dat is 16,8 watt. Maar meestal mag ik hopen dat de accu spanning iets meer is dan de minimale van 12.Dus gaat het snel richting 19 watt. Dat is dan zonder dat die beweegt.


@ Erik, ik denk dat wij op de Pooh dezelfde installatie hebben?
Kan me ook vinden in de gegevens de jij stelt. komt overeen met mijn ervaringen. Onze schepen zijn in verhoudingen even zwaar.
@ 3Noreen ik ben donderdag op de Pooh bezig zal eens meten wat de stroom voor de electro-magnetic clutch is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 15:01 #448072

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
snelem schreef :
Ik zag toevallig op zijn website dat Robert Rosen Jacobson op zijn mini een Raymarine stuurcomputer als backup heeft geinstalleerd. Het mini veld gebruikt dus kennelijk de Raymarine spullen ook wel.
Het staat er niet duidelijk, maar volgens mij is zijn primaire automaat een NKE...

Het merendeel vaart met NKE en SPX5 (ivm kosten) als back-up. De teams met een cashflow probleem varen met SPX5
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 15:42 #448080

Erikdejong schreef :
De clutch staat niet 100% van de tijd ingeschakeld als de automaat aan het werk is.
Kun je dat eens nader uitleggen Erik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 16:09 #448091

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
En ik volg het met grote intresse. Ik denk dat ik uiteindelijk een goede keus kan maken als alle info bij elkaar komt.
Ik zou ook wel meer willen weten welke samenstelling 3Noreen heeft. (Welke type enz.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 17:17 #448121

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
twilight schreef :
En ik volg het met grote intresse. Ik denk dat ik uiteindelijk een goede keus kan maken als alle info bij elkaar komt.
Ik zou ook wel meer willen weten welke samenstelling 3Noreen heeft. (Welke type enz.)

Noreen is uitgerust met een NKE Gyropilot2 + true wind option en een HR windsensor, compas, display en afstand bediening met man overboord functie. Als aandrijving een Lecomble & Schmitt type 40 hydraulic drive.

Zoals al opgemerkt bij het op de hand sturen voel je de "olie pomp" goed.... Verder kan het spul mijn boot ruimwinds sturen tot 16-17 kn. Op vlak water ook nog wel harder. Echter op zee met golven wordt het dan zaak goed op de golven te sturen.
Verder voer ik via NMEA nu snelheid info afkomstig van de gps. Mijn log komt te vaak uit het water en geeft dan geen goede info te kunnen geven.
Het enige wat ik nog overweeg is een Airmar heading sensor. Dit is naar mijn menig een van de beste kompas sensors op de markt. Tenzij heel veel geld wilt gaan uitgeven.
De regatta processor is misschien heel mooi maar boven wat ik bereid ben te betalen.
Het spul is nog niet echt oud. Nu 7 jaar. Dus over hoe lang het een en ander mee zal gaan kan ik nog niet iets zeggen.
Het eerste jaar wel wat problemen gehad met de drive. Die is zonder veel omhaal door Lecomble & Schmitt vervangen.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 19:41 #448185

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Airmar heading sensors met rate gyro zijn perfect. We hebben onze RM fluxgate losgekoppeld gebruiken de Airmar samen met een SPX5 stuurautomaat. Stuurt nu ook bij slechter weer prima. Nu nog een roerstandgever bouwen op een helmstokbesturing..
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 15 okt 2013 21:24 #448206

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Zeilzin schreef :
Airmar heading sensors met rate gyro zijn perfect. We hebben onze RM fluxgate losgekoppeld gebruiken de Airmar samen met een SPX5 stuurautomaat. Stuurt nu ook bij slechter weer prima. Nu nog een roerstandgever bouwen op een helmstokbesturing..

Ja, Airmar is ook op het niveau van Simrad met rate-of-turn

Simrad is overgens ook anticiperend algoritme.

proportioneel sturen wil zeggen dat er niet op volle snelheid gecorrigeerd wordt. Door een standaard elektromotor of hydropomp proportioneel te sturen is het met het anticiperend algoritme mogelijk om slechts correcties te geven met b.v. 5% van het stuurvermogen. Dit scheelt dramatisch veel stroom.

Dergelijke contraties zoals Jefa lijkt me mechanisch altijd een noodsprong. de krachten en slijtage moet enorm zijn in dergelijke overbrengingen. je gaat van een miniscule arm met enorm kopel naar een grote arm met nog groter koppel. Dit is volledig tegen natuurlijk en roept veel krachten en slijtage over zich af. Ik heb het dan over compact-drive en direct-drive. de liniear-drive is een ordinaire trapezium spindel.

Een uitzondering is een goed balansroer natuurlijk.

Een goed mechanicus zou nooit voor arm-overbeningen (lever0 kiezen vanwege de bruiten proportionele mechanische krachten in de kleine unit.
Ik heb bij vele schepen zelf gezien met testen at in 50% de fundaties ook niet star en stijf genoeg zijn en de scheeps constructie ter plaatste tordeerd tijdens ruig sturen.

Hydrauliek is het meest luxe wat je je kan bedenken, daarna de ketting of snaar drive met cluch.

Met NKE en B&G heb ik geen ervaring.

Nogmaals; ik heb geen enkel belang (meer) bij welk merk dan ook.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 16 okt 2013 06:28 #448254

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Wadnwind bedankt voor je uitleg.Nu je aangeeft dat simrad ook de meest moderne (anticiperend algoritme)programmatuur heeft. Staat Simrad wel weer boven aan. Mede omdat erachter Simrad wel een service, lijkt te zitten.(overigens was ik voorheen weinig enthousiast over Bennex die vroeger Robertson deed, pas als je bij de werkplaats kon komen kreeg je goede antwoorden en service...)

Je verhaal over drives, tenminste als ik het goed begrijp,klinkt logisch.
Ik concludeer daaruit dat de mechanische lineaire drive eigenlijk niet geschikt is.
Ik denk dat Eric en Poohboot dan een roterende zullen hebben. Voor mij was de lineaire drive de optie. Die lijkt dan af te vallen....



Ja en dan zit ik toch wel heel dicht bij Simrad/revisie.


@ wadnwind heb jij een adres om de drive te laten reviseren?
En wat mij betreft , ik twijfel niet aan je verbondenheid aan een merk als je zo inhoudelijk reageert. Bedankt ervoor.

Verder wacht ik de reacties op de Jefa drive, van andere af.En eventueel nieuwe inzichten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 16 okt 2013 08:09 #448287

Wij hebben inderdaad de roterende motor van Jefa en niet de lineaire. Ik denk dat dat ook meteen de vraag van Noballast beantwoord op de vorige pagina.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 16 okt 2013 13:55 #448387

Erikdejong schreef :
Wij hebben inderdaad de roterende motor van Jefa en niet de lineaire. Ik denk dat dat ook meteen de vraag van Noballast beantwoord op de vorige pagina.
Nou eigenlijk begrijp ik het nog niet. De electromanetische clutch van Jefa staat of aan of uit. Niets iets er tussen in toch. Of begrijp ik dan iets niets. Volgens Jefa gebruikt de clutch 1,4Amp bij 12V. en dat is toch niet gering voor iets waar je verder niets voor terug krijgt.

Overigens zal ook mijn boot naar alle waarschijnlijkheid worden uitgrust met zo'n roterende Jefa drive. Ik zou het daarom graag goed willen snappen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 16 okt 2013 14:14 #448392

  • Poohboot
  • Poohboot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1196
Noballast schreef :
Erikdejong schreef :
Wij hebben inderdaad de roterende motor van Jefa en niet de lineaire. Ik denk dat dat ook meteen de vraag van Noballast beantwoord op de vorige pagina.
Nou eigenlijk begrijp ik het nog niet. De electromanetische clutch van Jefa staat of aan of uit. Niets iets er tussen in toch. Of begrijp ik dan iets niets. Volgens Jefa gebruikt de clutch 1,4Amp bij 12V. en dat is toch niet gering voor iets waar je verder niets voor terug krijgt.

Overigens zal ook mijn boot naar alle waarschijnlijkheid worden uitgrust met zo'n roterende Jefa drive. Ik zou het daarom graag goed willen snappen.

Vrijdag weet ik meer, na meten in de praktijk aan boord van POOH
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen automatische piloot??? 18 okt 2013 06:51 #448789

  • twilight
  • twilight's Profielfoto
Begin in de buurt te komen van conclusies. Piloot gedeelte lijkt Simrad te worden. Nu uitzoeken welke specificaties. Eventueel kan ik het nog gefaseerd doen. Misschien al een gyrorate compass starten op dit systeem. Kijken welke verbetering optreed.(Tenminste als de meest moderne gyrorate op dit systeem past).
Maar uiteindelijk zal alles vervangen worden door Simrad.

Mijn twijfel zit nu nog in de drive. Opties zijn;
revisie:
maar wat ik nog niet begrijp of ik dan het propertionele dan wel of niet heb.
Ik dacht dat het proportioneel sturen voortkwam uit de computer, maar de pomp zou dat wel moeten accepteren. Kan iemand daar duidelijkheid over geven?

Overstappen naar Lecombe&Smitt. Het lage stroomverbruik spreekt me aan.

Of de opvolger van huidige drive.

Kosten /baten afweging.

Vooralsnog bedankt voor alle reacties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl