roelb schreef :
WindVector schreef :
Iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn?
Helaas. Ik kan je wel vertellen dat mijn oude ST40 het altijd prima heeft gedaan, ook de richting. Oke, niet zo nauwkeurig als een gever met aparte vaan, maar goed, dat is bekend.
Ik weet niet waar je ligt? Of dat je wellicht volgend weekend in Trintelhaven bent? Ik heb namelijk nog een een losse ST40 liggen, dus je zou eens wat kunnen wisselen om te kijken of het aan de transducer of aan het instrument ligt.
Hartelijk dank voor het aanbod, maar de afstand met Drachten is wat te groot voor het uitwisselen van het een en ander. Aangezien de signalen er op zich goed uitzien en de snelheidsindicatie ook juist is, denk ik dat het aan de display unit zelf ligt, mogelijk iets met het calibratiegeheugen denk ik zo langzamerhand.
Ik heb die dus vandaag maar naar Sneek (Rimare) gebracht voor onderzoek.
roelb schreef :
Verder nog een opmerking: als je TWA en TWS (True Wind Angle/Speed) wilt weergeven op je ST40 (of ST60) dan heb je niet de SOG (Speed over Ground) nodig, maar de STW (Speed Through Water)
Volgens mij is de ware wind per definitie
1) de wind ten op zichte van de grond, de vaste wereld.
2) Of is dat in de scheepvaart de wind tov het water, dat eventueel beweegt tov de vaste wereld?
En dan dus ook ten opzichte van het ware noorden.
In het eerste geval moet de gemeten windvector gecorrigeerd worden met de grondsnelheidsvector (dus snelheid en richting tov true north) van de sensor, die wordt gemeten door de GPS.
In het tweede geval zou de gemeten windvector georrigeerd moeten worden met de snelheidsvector van de sensor t.o.v. het water.
Welke is het?
Als mijn boot stilligt tov de wal en er stroomt water langs het schip dan meet volgens mij de windsensor direct de ware wind, hoe snel of langzaam het water ook stroomt. (definite 1)