Ik zei dan ook 'ongebruikelijk', niet 'dat wordt nooit gedaan'.
Naarmate de nominale stroom door de schakelaar hoger wordt (is de stroom die op de schakelaar wordt vermeld), zal de contactweerstand afnemen.
'Vroegah' hadden de 'DAF drietonner's' (YA314, en zo) een 24V installatie en als je dan een paar Volt mist, is dat minder bezwaarlijk dan bij een 12V installatie.
De schakelaar in de massaleiding of in de 'plus' maakt niet veel uit. In de militaire voertuigen was deze schakelaar aan de buitenzijde van het voertuig bereikbaar en zat er in om bij brand in het voertuig de elektrische installatie te onderbreken, zodat bij het smelten van de isolatie van de kabels er door kortsluiting niet op andere plaatsen ook nog brand ontstaat. (Nee, dat helpt als je een treffer in de brandstoftank krijgt!)
Bij de huidige auto installaties moet de accu zonder schakelaar op de alternator (of wisselstroom dynamo) zijn aangesloten, want het remanente magnetisch veld kan een dergelijke hoge klemspanning opwekken, dat de gelijkrichters in de alternator doorslaan. Een schakelaar tussen (wisselstroom)dynamo en startaccu heeft meer nadelen dan alleen de contactweerstand. Dit nadeel kleeft aan alle installaties met omschakelaars tussen startaccu en service accu om deze op te laden. (je snapt dat ik een voorstander ben van een diode of FET tussen service accu en startaccu, daar zal dit niet mee gebeuren, de spanningsval is bij een diode groter dan bij een schakelaar, maar de diode staat nooit 'open' zoals een schakelaar dit wel doet.)
Overigens: bij de 'dikke DAF' mocht de massaschakelaar niet worden onderbroken bij het lopen van de motor. Deed je dit wel, dan was de ervaring dat binnen een half uur de dynamo (en dit was een ouderwetse gelijkstroom dynamo) kapot was. In dit geval waren niet de gelijkrichters kapot, want die zaten er gewoon niet in.
De schakeling in 'YELLOW BOAT's' boot is niet fool proof en aangezien deze het al 35 jaar volhoudt, is dit het bewijs dat YELLOW BOAT geen 'fool' is.
Maar dat wisten we al gezien de leuke dingen die hij met berekeningen van maststrijk installaties doet.
Groeten, Peper.