Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu's, laders etc: Li-Ion

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 08 feb 2013 15:16 #366631

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Ok, werkt dit? Op FF krijg ik het bestand niet ingevoegd.

Bijlage:

Bestandsnaam: LiION.pdf
Bestandsgrootte:121 KB

Dit komt uit Chrome.

Groet, Peper.

[Edit:]
Ja dat werkt!
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 08 feb 2013 15:20 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 02:41 #366900

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
roozeboos schreef :
Peper,
als het nu zo hot wordt met die nieuwe batterijen, kan je erop wachten dat er een chipset aankomt die de jou genoemde dillema's op de beste manier oplossen.
Zo moeilijk kan het niet zijn om daarmee een echt slimme oplader te maken.

Die bestaan al, iets in deze sferen:
www.ti.com/product/bq24083
www.ti.com/lsds/ti/power-manag...utions-products.page
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 feb 2013 02:42 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 03:02 #366901

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Peper schreef :
Ok, werkt dit? Op FF krijg ik het bestand niet ingevoegd.

Bijlage:

Bestandsnaam: LiION.pdf
Bestandsgrootte:121 KB

Dit komt uit Chrome.

Groet, Peper.

[Edit:]
Ja dat werkt!
P.

Ook ik lees met grote interesse dit draadje (beroepsdeformatie). Ik heb onlangs vrijwel de gelijke studie gemaakt ivm vervanging van batterijen in dure meet apparatuur (met succes). Het nadeel van vereffening over de cellen heen is dat je dan wel elektrisch toegang moet hebben tot elke cel-aansluiting.
Als ik de eerder genoemde batterij zie:
www.ev-power.eu/LiFeYPO4-batte...LP12V90AH.html?cur=1
Kan je helaas niet bij de afzonderlijke cellen.
Als je de laadstroom beperkt houdt tot 1C, of zoals je zegt tot, 3C is de kans op ongelijke laadverdeling minimaal.
Helaas heb ik door een vlakke leercurve van mezelf vastgesteld dat te ver ontladen onverbiddelijk leid tot ineen storten van een cel en het gehele gesloten accu pakket niet meer werkt en waardeloos is!! Dit doet erg pijn in de beurs.
In alle gevallen mag je dus beslist niet onder de minimale en boven maximale spanning per cel uitkomen. Het een keer te ver ontladen is dus fataal.
Helaas mocht ik dat 2x ervaren op plekken op zee waar geen alternatief was, zeer vervelend en pijnlijk.

Het resultaat moet dus zijn dat je een onverbiddelijke ontlaadbescherming moet hebben die zonder pardon elk verbruik afkapt op de totale onderspanning van het cellen pakket. Als je dat dus negeert :blush: wordt het een dure ervaring :angry: .
Bij een loodaccu kan je die fout nog wel eens maken, maar mijn ervaring leert dus dat beslist niet kan bij LI-achtige soorten.

Ik denk dat de Mastervolt en Victron soorten dit al hebben verwerkt in de interne elektronica.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 09 feb 2013 03:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 05:47 #366906

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Heb die site (va de accu) doorgelopen, maar zie zoveel battetry monitro systemen, dat het voor mij een beetje het spreekwoordelijke bomen/bos niet meer zien wordt. Vooral met bovenstaande posting van Wadnwind, niet onbelangrijk; de LiIon zie ik nog steeds als een belangrijke upgrade van de boot, want het scheelt gewoon tientallen kilo's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 08:45 #366945

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@WADnWind:
Jouw argumentatie klopt als je accu's neemt die uit meerdere cellen zijn samengesteld. Ik pleit daarom voor de inzet van losse cellen, die met de lader in het schema, per cel individueel zijn op te laden, dan wel een laadstroom shunt per cel gebruiken. Doe je dit niet, dan kun je te maken krijgen met ongelijke lading in de accubatterij. Ik probeer hier zelfs taalkundig 'puristisch' in te zijn door onderscheid te maken in cel en accu of accubatterij.
Ja, dit vraagt toegang tot de individuele cel en zal voor accu's in kleine toestellen zoals computers, een probleem zijn. Bij dit soort apparaten zie je dan ook dat er door de compacte bouw van de accubatterij, een thermische beveiliging nodig is. Op de 'Tsjechische' site worden ook losse cellen aangeboden en deze zijn dus ook individueel te laden.
Een diep ontladingsbeveiliging is zeker handig voor accubatterijen waar je niet bij de individuele cel kunt komen! Voor individueel geladen cellen met ladingscontroller per cel, is ontlading onder de 20% niet problematisch want de spanningsmeting/laadstroom regeling zorgt ervoor dat de 'leegste' cel toch wordt volgeladen zonder de andere cellen te 'overladen'. Li-ion cellen worden 'leeg' aangeleverd en moeten vanaf 0 worden opgeladen (je moet een initiële lading doen met 4,2V als eind laadspanning bij LiYFePO cellen). Natte loodzwavelzuur accu's of cellen moeten geladen worden aangeleverd anders sulfateren zij 'in de winkel'. Kijk dus uit met de aankoop van nieuwe loodzwavelzuur accu's of cellen met een productiedatum in een ver verleden (meer dan 3 jaar), zij kunnen door zelfontlading leeg zijn gelopen en stilletjes helemaal gesulfateerd zijn.
Een li-ion cel kent het verschijnsel 'sulfateren' niet. Daarom mogen zij ook verder worden ontladen dan een loodzwavelzuur cel. Een diep ontladingsbeveiliging is om die reden niet nodig. Het is wel zo dat Li-ion cellen onder de 20% lading een heel grillig verloop kennen van de spanning/stroom curve en dat dit in een accubatterij aanleiding geeft tot ongelijke lading van de cellen met als gevolg dat het kapot gaan van 1 cel de hele accu waardeloos maakt (en als je dan ver van de bewoonde wereld afzit... Balen. :evil: ) Bij een cellen array kun je dan 1 cel vervangen (als je in de bewoonde wereld bent). Als je de cellen individueel oplaadt, hoef je ook nog eens geen rekening te houden met het feit dat er een 'nieuwe, nog niet versleten' cel tussen staat. Als je individueel per cel oplaadt zal het waarschijnlijk niet eens gebeuren dat de cellen ongelijk geladen worden en is het onwaarschijnlijk dat er een cel 'uit de pas gaat lopen'. (maar niet onmogelijk, er kan altijd een 'maandagmorgen' cel tussen zitten.)
Het zal je duidelijk zijn dat ik een voorstander ben van losse individueel te laden cellen en niet van accubatterijen. In je post refereer je aan de accubatterijen van 12V en die wil ik niet op m'n bootje.
Li-ion cellen laden met 1 tot 3c kan (zelfs tot 5c bij LiYFePO cellen) maar warmt de cellen op. Dit heeft geen invloed op het ongebalanceerd zijn van de cellen! Bij onbalans gaan de cellen alleen maar eerder kapot. Langzaam laden met 0,1c blijft minder 'slijtage' van de platen geven, zowel bij loodzwavelzuur als bij li-ion. Het feit dat 5c kan worden gehaald, wil niet zeggen dat het ook moet! Ook hier geldt: 'less is more'.
@Aernoudt:
Het schema heeft een ingebouwde 'laadcontroller'. Op de website wordt een laadstroom shunt (voor 1 cel) tot 1,7A aangeboden. Bij 2A laadstroom zal dat wel goed werken, meer laadstroom vraagt om parallel schakeling van deze laadstroom shunts. Persoonlijk (maar dan ook geheel persoonlijk!) zou ik kiezen voor 4 losse celladertjes van 230V/4V en die via een viervoudige tafelcontactdoos aansluiten om 4 cellen langzaam (met 1 tot 2A) vol te laden. Voldoet geheel aan mijn eisen: Hoge kwaliteit, goedkoop, maar langzaam.
Groeten, Peper.
[Edit:] PS voor WADnWind:
Even naar je linkjes gekeken: TI controller laadt met 1A.
Hoogst haalbare laadstroom met TI Laad-ic's 10A.
"less is more"!
P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 09 feb 2013 09:09 door Peper. Reden: PS toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 09:02 #366949

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
@ peper: de LiFeYPo4 accubatterijen en cellen worden met 50% lading uitgeleverd. Ik kocht 6 12volts batterijen en die werden mooi in kist uit China tot op milivolt gelijk afgeleverd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 09:09 #366950

Iedereen zijn ding natuurlijk, maar ik zou toch voor een 12 volt blok gaan.

Information:
Concerning the 12V LP batteries: The monolithic batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace at the standard operating range of 11V to 16V. The battery must be managed as a single monolithic 12V block.


goed beschermen tegen over- en onderspanning, dat wel natuurlijk.
Langzaam laden is wat mij betreft ook niet echt wat, ik wil wel graag een volle accu bij dagtripjes. Dus volledig laden in de haven in een uur of 8. soms heb je geen spanning in een haven, dus dan wil ik ook twee dagen zonder laden kunnen. En dan weer in een nacht volgooien.

Zijn wel hele mooie accus hoor. maar nog wel te duur. Ik heb net een nieuwe royal wilco gescoord op marktplaats 100 Ah voor 100 euro.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 09:13 #366953

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Buurman Sunday, de accu's moeten wel boven de 20% geladen worden uitgeleverd, anders zijn ze niet gebalanceerd. De website geeft aan dat de cellen initieel geladen moeten worden. Misschien is dat om bezuinigingsredenen...
Groet en prettig weekeinde, buurman Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 09:19 #366957

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
@Roozeboos:
Zoals ik al postte: het is persoonlijk. Je maakt in elk geval een afweging en dan ken je dus de pro's en con's van je keuze. Dat duidt op nadenken en dat is nooit verkeerd!
Prettig weekeinde, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 09 feb 2013 09:42 #366965

oja, zeker.

Ik gebruik overigens veel lipo accus momenteel maar dan die van 3,7 volt 1300mah. Die hebben een intern chippie en fet , en worden zo beschermd tegen over en onderladen. Ik vind het helemaal prima zo.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 18 feb 2013 05:08 #369618

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Interessant artikel (weliswaar over kleinere accu's; smartphone) mbt laadcapaciteit, levensduur etc:
batteryuniversity.com/learn/ar...hium_based_batteries
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 18 feb 2013 07:59 #369648

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Hele goede link! Gaat weliswaar niet over LiYFePO cellen, maar geeft mooi de laad/ontlaad curves weer.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 07 apr 2014 16:43 #502982

  • thernst
  • thernst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hello Peper,


sorry no dutch (just German or English). Coud you please send me your circuit schema, too?
I had similar thoughts, but my electronics know-how is stuck in the eighties...

As your concept is already around a year old, could you meanwhile perhaps report some practical experience with your "supercharger", and how it affects the Lithium cells?


Best regards,
Thilo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 08 apr 2014 07:31 #503217

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Hallo Thilo,
Weitere Erfahrungen sind zu lesen in den Topic "Elektrisch varen". Ich werde heute ein Bild machen von dem gesamten LiYFePO Batterie ohne Balazierschaltung (oder nur 4 dieser).
Diese 16 Zellen (3,7V nominal, Endladespannung 4,2V) formen eine Serienschaltung (59,7V nominal, Endladespannung 67,2V) und werden von einen Booster gespeist. Dieser Booster hat eine Diode getrennten Eingang und fangt an bei etwa 4V. In Leerlauf geht die Spannung über den 150V, denn eine Belastung ist Notwendig um die Spannung zu senken.
Es is die Balazierschaltung über jedem Zelle die eine überladung vorbeugt und in einem Kurzschlussverfahren diese Belastung steigt dass eine Überschreitung der Endladespannung nicht stattfinden kann.
Für einen Schema: bitte Email Adresse in einen Privatbericht schicken.
Schönen Gruss, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 04 aug 2014 20:18 #537702

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Hier een blog van een LiFePO4 gebruiker. marazuladventures.wordpress.co...lation-and-research/. Het is weliswaar een motorboot, maar de info is goed.
Ook een white paper wat diezelfde persoon heeft geschreven: marazuladventures.files.wordpr...phate-batteries8.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 05 aug 2014 08:47 #537767

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 682
Ik ben er ook mee bezig geweest en heb er veel over gelezen. Voor caravans zijn ze erg goed getest door de hoge vermogensafgifte in korte tijd, maar dat is iets dat wij niet echt nodig hebben.
Als wedstrijdzeiler spreekt het lagere gewicht me uiteraard wel aan.

Wat denken jullie van de temperatuur? Bij lage temperaturen loopt het vermogen flink terug heb ik gelezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 05 aug 2014 09:37 #537775

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Uit deze PDF: www.batterypoweronline.com/mai...acid-white-paper.pdf
Dit plaatje over performance bij temp:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 05 aug 2014 10:19 #537784

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 682
Thx, goed artikel. Het antwoord op mijn vraag staat ietsje lager bij 3.3 alle accus presteren slechter naarmate het kouder wordt, maar de Li ion doet het dan verhoudingsgewijs beter dan een lood zuur accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 05 aug 2014 10:24 #537787

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Accu's, laders etc: Li-Ion 11 jan 2015 20:22 #586427

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Hier een link naar blog met info over een nieuw type accu: "LTO" oftewel Lithium Titanium Oxide.
gwl-power.tumblr.com/tagged/LTO
Zitten een paar bijzondere eigenschappen bij: laadstroom van 10C (opladen in 6 minuten!) , hele hoge ontlaad stromen en tot...30000 laad/ontlaad cycli...
Laatst bewerkt: 11 jan 2015 20:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, laders etc: Li-Ion 11 jan 2015 20:43 #586435

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Met 10c laden! Nu begint het echt op benzine tanken te lijken (qua snelheid dan)!
En dan 30.000 cycli... Dat komt in de buurt van een condensator!
Energiedichtheid 50% meer dan LiYFePO4... en de ontwikkeling staat nog niet stil! Zelfs met dalende brandstofprijzen wordt dit toch echt de moeite waard!
Nu nog het bijpassende (triple junction) zonnepaneel!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu's, laders etc: Li-Ion 11 jan 2015 21:15 #586452

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Haha een gemiddelde zekering in een jachthaven gaat dat niet leuk vinden :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl