Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nooit meer kroonsteentjes!

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 21:58 #1168265

ahahaha nou ik denk het laatste , maar eens het zijn kroonstenen, als je daar wagons voor neemt zal het zeker niet minder zijn in werking, voor het oog is het wat rommelig........

Ik hou toch van iets strakker werk, maar de werking wordt er niet beter van, tis wel mooier om te zien :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 22:07 #1168271

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
3Noreen schreef :
Noballast schreef :
Volgens mij moet je overbodige schakels vermijden. Als een adereindhulsje al nodig zou zijn had Wago dat wel aangegeven. Uiteraard binnen de range waarvoor de klemmetjes zijn bedoeld. Voor te dunne draadjes kan ik het mij wel voorstellen.

Adereindhulsjes doen mechanisch drie dingen. Het maakt het draadje stijver waardoor het beter klemt in het veermechaniek van de Wago. Het zorgt voor een beter en groter contact oppervlak tussen de strands waar de draad uit bestaat. Als laatste bij adereindhulsjes met een gekleurd stukje wat over de isolatie gaat zorgt het er voor dat bij trillingen de buiging niet plaats vind op de overgang waar de isolatie van de draad is gestript. En voorkomt daarmee een eventuele breuk op die plek.
Ik ben overigens geen liefhebber van Wago klemmen. Ze geven een kleiner contact oppervlak dan een ring kabelschoen en een schroef. Daarmee meestal een grotere overgangsweerstand. In een professionele zetting geven ze vooral veel tijdwinst in combinatie met een behoorlijk goede verbinding. Een kabelschoen en een schroef zou zomaar drie keer zoveel tijd kunnen kosten.
Doe er nog een vierde bij.
Het gat, waar je de draad doorsteekt, in het veertje dat in een Wago-klem de draad op de contactstrip drukt is scherp en zal bij het trillen van een meeraderige draad de afzonderlijk draadjes beschadigen. Dus ik zou altijd het draadeinde vertinnen of een aderhulsje gebruiken.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 22:09 #1168272

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
Jeroen-pion schreef :
ahahaha nou ik denk het laatste , maar eens het zijn kroonstenen, als je daar wagons voor neemt zal het zeker niet minder zijn in werking, voor het oog is het wat rommelig........

Ik hou toch van iets strakker werk, maar de werking wordt er niet beter van, tis wel mooier om te zien :)
Strak werk kan ook met kroonsteentjes.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 02 juni 2020 22:58 #1168278

Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 06:21 #1168300

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 420
Saeftinghe schreef :
Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Ali o.a. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 08:17 #1168339

baspa schreef :
Saeftinghe schreef :
Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Ali o.a. B)

nl.aliexpress.com/item/4000918...02_,searchweb201603_
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 08:44 #1168356

  • TomS
  • TomS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Philip schreef :
TomS schreef :

Goede vraag, gaat door een gat in het dek en komt uit deze zwanenhals;

www.bootland.nl/media/cache/we...zN6nPc6.440x400.webp

19 mm diameter.
19mm? succes, ik heb een grotere (25mm meen ik) en dan is het ook zonder stekkers er aan een leuk klusje.
De eerste gaat wel. Maar dan moeten de anderen nog en het gaatje wordt steeds kleiner.
MUV van de windmeter is alles bij mij met kleine Vork AMP stekkers per ader die onderdeks weer worden vastgezet op een blokje met schroef connectoren.

Ja een stekker is sneller maar die ene keer per paar jaar dat dit los moet...

Of het gat/zwanenhals werkelijk 19 mm is, ik heb ik op internet opgezocht. Mss in werkelijkheid is die iets breder. Een voor een gaan de kabels naar binnen, eerst de dikste, dan de volgende en de dunste als laatst. De oplossing als hiervoor beschreven lijkt mij voor mij de beste oplossing. Het loshalen en weer vastzetten is niet de tijd. Het oogt dan wat mooier, overzichtelijker en wat steviger.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Nu op zoek waar je ze kunt kopen, de prijs zal het niet zijn.
Laatst bewerkt: 03 juni 2020 08:53 door TomS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 08:46 #1168357

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Rob10 schreef :
baspa schreef :
Saeftinghe schreef :
Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Ali o.a. B)

nl.aliexpress.com/item/4000918...02_,searchweb201603_

Dank je wel! ziet er bruikbaar uit.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 08:56 #1168360

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Saeftinghe schreef :
Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Ja ik kwam ze bij de Ali tegen zoals gezegd. Ergens anders ben ik ze nog niet tegen gekomen. Dus ik weet ik niet hoe te kwaliteit is.
Die Chinezen kopiëren maar ze verzinnen er ook wel eens wat bij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 09:38 #1168383

WADnWIND schreef :
Rob10 schreef :
baspa schreef :
Saeftinghe schreef :
Philip,

Die rood-blauwe conectoren, Wie verkoopt deze klemmen?
Ali o.a. B)

nl.aliexpress.com/item/4000918...02_,searchweb201603_

Dank je wel! ziet er bruikbaar uit.

Inderdaad leuke dingen. Heb er een paar besteld. Laat wel weten wat ik er van vind als ik ze binnen heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 14:18 #1168493

  • Cornelus
  • Cornelus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 147
Een voorbeeld zonder A.M.P en zonder nerstels wel met wago
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 03 juni 2020 22:20 #1168662

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Interessant:

Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 06:03 #1168675

Helemaal niet interessant, mag toch hopen dat er al eerder een zekering door gaat.
150A!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 06:31 #1168683

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Wél interessant, n.l. dat ze niet bij 24 of 32A smelten!
Ik hoop dat Brambo ook leest / kijkt.

Ze zijn nét niet de kwaliteit van Wago, maar voldoen zeker voor het gestelde doel.
Wel hoorde ik dat de merkloze Chinese versie het oranje hendeltje snel(ler) afbreekt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 06:36 #1168688

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12684
Indrukwekkend B)
Dat rechtse klemmetje smelt wat eerder maar de stroomdraad aan die kant lijkt ook veel heter te worden gezien het inbranden van het hout en de verkleuring van de draad.
Zie ik dat verkeerd of kan dat ook echt? Misschien weerstand in de klemverbinding?
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 06:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 07:05 #1168693

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
holtere schreef :
Indrukwekkend B)
Dat rechtse klemmetje smelt wat eerder maar de stroomdraad aan die kant lijkt ook veel heter te worden gezien het inbranden van het hout en de verkleuring van de draad.
Zie ik dat verkeerd of kan dat ook echt? Misschien weerstand in de klemverbinding?

Ja, dat kan echt.Door de temp verhoging oxideert de atomair oppervlakte laag met O2. (denk ik)

Maar de elektrische verschillen zijn minimaal, zolang je binnen de specificaties blijft van 32A. het liefst onder de 24A omdat DC geen nuldoorgang heeft zoals AC en er dus meer warmte ontwikkeld wordt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 07:17 #1168696

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
holtere schreef :
Indrukwekkend B)
Dat rechtse klemmetje smelt wat eerder maar de stroomdraad aan die kant lijkt ook veel heter te worden gezien het inbranden van het hout en de verkleuring van de draad.
Zie ik dat verkeerd of kan dat ook echt? Misschien weerstand in de klemverbinding?
Dat is de conclusie die ik ook trek uit het filmpje, de rechtse ontwikkelt meer warmte dan de WAGO en heeft dus een hogere overgangsweerstand en dus meer verlies.
Of dit 'meer verlies' überhaupt meetbaar is, geen idee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 07:21 #1168699

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6455
zeekraal schreef :
Jeroen-pion schreef :
ahahaha nou ik denk het laatste , maar eens het zijn kroonstenen, als je daar wagons voor neemt zal het zeker niet minder zijn in werking, voor het oog is het wat rommelig........

Ik hou toch van iets strakker werk, maar de werking wordt er niet beter van, tis wel mooier om te zien :)
Strak werk kan ook met kroonsteentjes.

Hèt probleem van kroonsteentjes is niet wel of niet strak werken, maar dat de schroef direct op de draad drukt. Rijgklemmen hebben dit probleem niet: De draad wordt tussen 2 plaatjes geklemd als je ze vastschroeft.

Het einde heeft altijd scherpe randen, en knipt de draad door.
Schroefverbindingen kunnen zichzelf altijd los werken na verloop van tijd. En dat doen ze. De klemmenlijst van Sister Moon bij de computer zat een stuk losser dan toen ik ze aangerdraaid heb een paar jaar geleden.

Vertinnen is nooit een goed idee: De tin loopt de kabel in en maakt die stijf, met risico op breuk tot gevolg.

Bij schroefverbindingen is vertinnen helemaal fataal: Tin kruipt. Dus als je t nu vast schroeft, zit t over een tijdje weer los. Ook als de schroef niet los is gelopen.

Daar zijn die kabeleindhulsjes voor.

Die ik overigens ook niet heb, en dus ook niet gebruk. :blush:
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 07:35 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 07:44 #1168711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
PvO schreef :
holtere schreef :
Indrukwekkend B)
Dat rechtse klemmetje smelt wat eerder maar de stroomdraad aan die kant lijkt ook veel heter te worden gezien het inbranden van het hout en de verkleuring van de draad.
Zie ik dat verkeerd of kan dat ook echt? Misschien weerstand in de klemverbinding?
Dat is de conclusie die ik ook trek uit het filmpje, de rechtse ontwikkelt meer warmte dan de WAGO en heeft dus een hogere overgangsweerstand en dus meer verlies.
Of dit 'meer verlies' überhaupt meetbaar is, geen idee.



Aan het eind zie je een vergelijking rond 13:30
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 07:47 #1168715

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
Een voordeel van de Wago klemmen is dat er een constante (blad)veerdruk vanuit het mechanisme aanwezig is op de draad. Dus in geval van soepele draad die zich door trillingen voegt, blijft er druk aanwezig.
Ik ben het volledig met Joop eens over vertinnen, maar zelfs bij het kruipen van tin blijft er druk aanwezig.

Er is wel een ander onbekend risico met wago klemmen:
Het binnenwerk bladveertje is magnetisch en van staal. De tijd zal het leren hoe het zicht verhoud met vocht en corrosie?
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 07:49 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 08:02 #1168719

WADnWIND schreef :

Er is wel een ander onbekend risico met wago klemmen:
Het binnenwerk bladveertje is magnetisch en van staal. De tijd zal het leren hoe het zicht verhoud met vocht en corrosie?

Zal ik binnenkort eens naar kijken.
De oudste Wago's aan boord zijn van 2015, ter vervanging van een kroonsteen onder de wasbakken in de keuken, de voeding voor de koelkast. Lekkere Ampere's, vochtig, prima test.
Dit was de kroonsteen:

Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 08:05 #1168720

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
WADnWIND schreef :
Er is wel een ander onbekend risico met wago klemmen:
Het binnenwerk bladveertje is magnetisch en van staal. De tijd zal het leren hoe het zicht verhoud met vocht en corrosie?

Zolang je boot niet regelmatig zich bevind in een airosol van zout water zal het wel goed gaan. Maar als er eenmaal wat zout zijn weg in het klemmetje gevonden heeft zal door de hygroscopische werking van het zout er een galvanische cel vormen van koper en ijzer.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 08:33 #1168735

zeekraal schreef :
Doe er nog een vierde bij.
Het gat, waar je de draad doorsteekt, in het veertje dat in een Wago-klem de draad op de contactstrip drukt is scherp en zal bij het trillen van een meeraderige draad de afzonderlijk draadjes beschadigen. Dus ik zou altijd het draadeinde vertinnen of een aderhulsje gebruiken.

Wat kan er nog bewegen binnen de klem ?

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 08:35 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 08:41 #1168743

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
WADnWIND schreef :
Er is wel een ander onbekend risico met wago klemmen:
Het binnenwerk bladveertje is magnetisch en van staal. De tijd zal het leren hoe het zicht verhoud met vocht en corrosie?
Wij gebruiken deze WAGO klemmen al jaren (>10jr?) voor het aflassen van verlichtingsinstallatie aan boord van allerhande zeegaande werkschepen zoals sleepboten, hopperzuigers, cutterzuigers. Zowel in 'droge'ruimte als de accommodatie, maar ook in 'natte' ruimte zoals pompkamers en voids en buiten.
Er is mij niet bekend dat het gebruik van deze WAGO klemmen tot problemen leidt.

(ik snap heel de discussie hier over de WAGO's dan ook eigenlijk niet zo.....)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 08:46 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nooit meer kroonsteentjes! 04 juni 2020 08:45 #1168745

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4571
Joop66 schreef :
Hèt probleem van kroonsteentjes is niet wel of niet strak werken, maar dat de schroef direct op de draad drukt. Rijgklemmen hebben dit probleem niet: De draad wordt tussen 2 plaatjes geklemd als je ze vastschroeft.
Dan heb je een verkeerd kroonsteentje, er zijn er ook waarbij de schroef een plaatje aandrukt wat vervolgens de draad vastklemt.

Je moet de materialen gebruiken die voor het doel bedoeld/geschikt zijn.
Voor aansluitingen in je instrumenten paneel zijn rijgklemmen vaak de aangewezen materialen.
Om een spotje in de kajuit aan te sluiten is met het (goed) gebruik van een kroonsteen niets mis.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 04 juni 2020 08:45 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.232 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl