Interessant topic!
Heb zelf een 28voet polyester klassieker met 44 jaar oude Volvo Penta MD2, die overigens start en loopt als de beste. Ik ga deze zeker niet vervangen, zolang die loopt en/ of is te repareren ( ook een manier om milieu te sparen is bestaande dingen zo lang mogelijk gebruiken
.)
Maar ik ben wel aan het nadenken wat een goed alternatief kan zijn en natuurlijk lijkt elektrische aandrijving een goed alternatief voor mijn gemiddelde gebruik (en dat wijkt vlgs mij niet zoveel af van veel andere zeilers)
Ik lig standaard aan de walstroom, motor regelmatig de haven uit en weer in voor een dagje zeilen, motor naar huis als de wind het echt laat afweten. Verder af en toe een paar dagen weg, met regelmatig een sluis en tussenstop (zonder walaansluiting) en 1 of 2 x pjr een vakantie met wat langere afstanden over zee.
Voor de meeste zeiltochtjes voldoet een simpele elektrische aandrijving goed; altijd opgeladen accu's en hooguit een paar uur op de motor. Ik kijk niet zozeer naar brandstofkosten of milieu, maar puur naar gemak: direct starten, stil, trilling en stankvrij, nauwelijks onderhoud en KISS techniek (geen kk, koeling,oliesmering,mechanische bediening). De huidige motor weegt 200kg (!) dus gewicht genoeg voor een forse aantal standaard accu's plus elektromotor. Er zit een watergesmeerde as en tweeblads schroef op, die meedraaiend onder het zeilen minder weerstand geeft en nog een beetje bijdraagt aan lading ook.
Dit moet vlgs mij toch met vrij simpele en goedkope componenten zijn uit te voeren? Een 10-12 pk elektromotor direct op de as, regelaar, forse walstroomlader en 4 tot 8 standaard semitractie accu's?
Voor de langere tochten zie ik vooral lading als probleem. Vlgs mij ontkom je niet aan een watergekoelde dieselgenerator om ook langere stukken over zee te kunnen motoren met windstilte en dan wordt het geheel vlgs mij gelijk stukken duurder als een gewone vervangende diesel zonder stroom? Voordeel blijft dan wel dat je tevens het toenemend aantal stroomverbruikers aan boord goed kunt bijhouden, zoals stuurautomaat en verlichting.
Ik zie zelf niet veel in zaken als brandstof besparing en milieu; ik denk dat dat nauwelijks interessant is voor de gemiddelde plezierzeiler, op jaarbasis zijn dieselkosten nihil en is het verschil in milieubelasting niet goed vast te stellen (als je ook productie, grondstoffen e.d. telt ) . Zolang je maar een watergesmeerde schroefas gebruikt en geen olievervuild bilgewater loost, doe je niet zoveel fout met een zeilboot t.o.v. b.v. de gemiddelde 50plus motorrijder