Nog eens dit kunstje, maar dan met het twee kleuren licht.
Hier zit normaal een 12V 25W gloeilamp in (geen halogeen), die ongeveer 3,5 lumen per Watt geeft en dan in alle golflengtes. Ongeveer 20W wordt al omgezet in warmte. Dit witte licht wordt naar achteren geabsorbeerd en omgezet in warmte. Naar voren wordt uit het witte licht over 112
o de golflengte groen gefilterd en over nog eens 112
o de golflengte rood gefilterd. De niet gebruikte golflengtes worden geabsorbeerd en in warmte omgezet. Da's allemaal niet zo 'zuunig'. Bij het gebruik van LEDs wordt bijna het gehele vermogen omgezet in licht van een bepaalde golflengte. 4Watt in het rood betekent voor een LED 300mA bij 12V in een 360
o stralingshoek. 100mA door 2 LEDs bij 6V en een stralingshoek van 90
o komt in lichtsterkte overeen met met het uit wit licht gefilterde rood in een stralingshoek van 112
o, zoals bij navigatieverlichting.
Bij mijn boot werd een prachtig Hella® twee kleuren navigatie licht meegegeven met het bericht: "ach je zult toch 's nachts niet varen, dus ook al doet de elektrische installatie het niet, dat is niet erg". Ja, ja, maar je zult niet 's nachts willen varen, maar misschien loopt je tocht uit en dan moet je het laatste stukje naar de haven toch met licht varen... en dan heb je in de havenmond juist dat licht nodig!
Nu kun je een hele grote service accu kopen en daar kun je dan die 25W lamp wel een tijdje op laten branden. Als je LED's gebruikt kun je met een veel kleinere accu het navigatie licht wel de hele nacht laten branden. alleen... hoe krijg ik die LED's in die mooie Hella® 'lampion'?
Dat wordt knutselen: 2 rode en 2 groene LEDs in serie is ongeveer 12V. Op een printje en nog een 'keer' diode erbij, dan houden ze het ook wel bij 13,8V vol zonder meteen door te branden.
Dan moet je bij het monteren van het printje in een oude fitting wel goed opletten dat dit onder de goede hoek komt anders proberen de groene LEDs door het rode glas te schijnen of ze stralen naar de achterkant
. Voor de groene LEDs ditto! Het nieuwe lampje is polair, d.w.z. er is een + en een -, omgekeerd aansluiten maakt het geheel niet kapot door de keer diode, maar het doet het niet!
Door een deel van de print als een lichtschermpje te gebruiken straalt er geen rood door het groene glas of omgekeerd (@Capolavoro: ik heb je bezwaren tegen veel twee kleuren lichten gelezen!). Kijk maar.
Op 10 alkaline AA batterijtjes brandt het ding bijna de hele nacht! (Toch teveel betaald voor mijn service accu?
)
Groet, Peper