Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: LED vervangingslampen navigatieverlichting

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 24 nov 2008 11:26 #50211

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
die hella lampen zijn 225 graden, geen driekleuren toplicht.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Led verlichting 24 nov 2008 12:00 #50215

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Beste nieuwsgroep,

Ik heb op de afgelopen Mets gezien dat Hella nu goedgekeurde (BSH) led verlichting heeft (zowel binnen Duitsland als op zee). Ik weet het niet zeker maar volgens mij een van de eerste die aan deze strenge eisen voldoen.

Volgens mij gaat het hier over de led vervangings lampen, van gloeilamp naar LED. Niet over originelen led verlichting.

Ik heb zelf ook goedgekeurde led verlichting en nog nooit 1 probleem gehad. Je praat dan wel over toen 300euro voor 1 lantaarn ipv 25 voor een vervangingslamp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 24 nov 2008 12:03 #50216

  • boumad
  • boumad's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
die hella lampen zijn 225 graden

groet
t

Weet je het zeker? Kijk ik ergens over...heen? In bijgaande document heb je een bi-color opzet (tri-color ontbreekt inderdaad) Zie
www.hellamarine.com/site_resou...truction%20Sheet.pdf

Dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 01 apr 2011 09:11 #186705

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Even dit topic oppoetsen...
Soms heb je een oude boot en vind je dat die nostalgische installatie ook zo moet blijven. Mijn €Xr uit 1974 valt zeker in de nostalgische klasse en dan wil je eigenlijk wel dat het oude toplichtje het weer moet doen. Bij mijn boot zat daar een 5W 12V gloeilampje in, heel nostalgisch en een echte stroomvreter als je het als ankerlicht gebruikt. Ik heb gezocht naar LED-vervanging maar die lampjes zijn te dik en passen niet onder dat nostalgische glaasje. Dan kun je natuurlijk zeggen: 'd'r uit met die oude meuk en er komt iets moderns'. Zo ben ik niet en ik ga op zoek naar een oplossing.
LED-lampen hebben ca. 10x zoveel lichtopbrengst t.o.v. een gloeilamp (moet je rekening houden met de golflengte verdeling van het uitgestraalde licht en de stralingshoek). Een witte LED met een stralingshoek van 110o gebruikt 20mA bij 3,2V (niet alle LED's overigens, maar die ik heb aangeschaft wel). Met z'n vieren in serie is dat 20mA bij 12,8V en met 2 x 4 in serie is dat 12,8V bij 40mA. Dat is een vermogen van 512mW en dat is ongeveer 1/10e van het 5W lampje dat erin zat. Qua lichtopbrengst is dat gelijk. Als ik nu 8 LED-jes in een bajonetfittingkje pruts en daar een silicium diode met een voorwaartse spanningsval van 0,7V als keercel bij in zet, kan het geheel in elk geval 13,5V aan en dat betekent dat bij een laadspanning van 13,8V de zaak niet meteen de geest geeft (als maximale spanning werd voor de LED-jes 3,5V aangegeven). Het lampje is dan wel polair, d.w.z. je moet uitkijken bij het aansluiten anders doet ie het niet. Na veel 'gepielemoos' en een paar verbrande vingers bij het solderen, heb je dan zoiets en kan het lampje weer onder het 'oude glaasje' zijn werk doen...
Tijd voor een 'glaasje oude'. Groeten, Peper.
PS, voor diegenen denken: "dat zegt ie wel, maar doet ie het ook": P.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 01 apr 2011 13:55 door Peper. Reden: foto toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 10 apr 2011 10:03 #188165

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
Nog eens dit kunstje, maar dan met het twee kleuren licht.
Hier zit normaal een 12V 25W gloeilamp in (geen halogeen), die ongeveer 3,5 lumen per Watt geeft en dan in alle golflengtes. Ongeveer 20W wordt al omgezet in warmte. Dit witte licht wordt naar achteren geabsorbeerd en omgezet in warmte. Naar voren wordt uit het witte licht over 112o de golflengte groen gefilterd en over nog eens 112o de golflengte rood gefilterd. De niet gebruikte golflengtes worden geabsorbeerd en in warmte omgezet. Da's allemaal niet zo 'zuunig'. Bij het gebruik van LEDs wordt bijna het gehele vermogen omgezet in licht van een bepaalde golflengte. 4Watt in het rood betekent voor een LED 300mA bij 12V in een 360o stralingshoek. 100mA door 2 LEDs bij 6V en een stralingshoek van 90o komt in lichtsterkte overeen met met het uit wit licht gefilterde rood in een stralingshoek van 112o, zoals bij navigatieverlichting.
Bij mijn boot werd een prachtig Hella® twee kleuren navigatie licht meegegeven met het bericht: "ach je zult toch 's nachts niet varen, dus ook al doet de elektrische installatie het niet, dat is niet erg". Ja, ja, maar je zult niet 's nachts willen varen, maar misschien loopt je tocht uit en dan moet je het laatste stukje naar de haven toch met licht varen... en dan heb je in de havenmond juist dat licht nodig!
Nu kun je een hele grote service accu kopen en daar kun je dan die 25W lamp wel een tijdje op laten branden. Als je LED's gebruikt kun je met een veel kleinere accu het navigatie licht wel de hele nacht laten branden. alleen... hoe krijg ik die LED's in die mooie Hella® 'lampion'?
Dat wordt knutselen: 2 rode en 2 groene LEDs in serie is ongeveer 12V. Op een printje en nog een 'keer' diode erbij, dan houden ze het ook wel bij 13,8V vol zonder meteen door te branden.
Dan moet je bij het monteren van het printje in een oude fitting wel goed opletten dat dit onder de goede hoek komt anders proberen de groene LEDs door het rode glas te schijnen of ze stralen naar de achterkant :( . Voor de groene LEDs ditto! Het nieuwe lampje is polair, d.w.z. er is een + en een -, omgekeerd aansluiten maakt het geheel niet kapot door de keer diode, maar het doet het niet!

Door een deel van de print als een lichtschermpje te gebruiken straalt er geen rood door het groene glas of omgekeerd (@Capolavoro: ik heb je bezwaren tegen veel twee kleuren lichten gelezen!). Kijk maar.

Op 10 alkaline AA batterijtjes brandt het ding bijna de hele nacht! (Toch teveel betaald voor mijn service accu? :P )
Groet, Peper
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 12:31 #188425

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@peper:
en tegen deze lamp heb ik ook grote bezwaren, hij is simpelweg levensgevaarlijk.

Uit de foto's blijkt dat de afstand tussen de beide lichtbronnen ca (iets minder) dan 1/3 van de diameter van het lamphuis is. Ik heb dat voor je op schaal getekend, met schotje en al.
Je maakt met deze lamp een sector recht vooruit van ca 30 graden waarin het licht (waarschijnlijk) een donker soort grijs is: groene led schijnt door de rode lens en andersom, als je schotje niet lang genoeg is. En als het wel lang genoeg is meng je rood en groen vanaf de leds, in die sector. Als het inderdaad 30 graden is ben je op 1 km afstand van voren niet zichtbaar over een gebied van 500 meter breed!!!
Laat hem in het donker eens op een witte muur schijnen vanaf een meter of twee, en maak een foto.

Zulke lampen zijn verboden, elke lamp MOET van het BPR een goedkeuring hebben. Je bent levensgevaarlijk en onverantwoord bezig..... denk ik.
Ben benieuwd naar die foto.



groet
t
Laatst bewerkt: 11 apr 2011 13:11 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 13:22 #188441

www.dekkerwatersport.nl/catalo...BAY-15D/product.aspx

is ook niet de goede?? (wel duur voor een nietwerkende LED.

FF doorkijkend is de nasa wellicht nog de beste poormans led driekleur.. op ebay voor 49 pond nieuw, bij kniest 80 euro (en dan is ie al in NED)
Ik heb er nog een LED in zitten, die moet er wellicht toch maar weer uit...

"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 11 apr 2011 13:25 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 13:31 #188444

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
die is beslist ook niet goed.
- het is maar de vraag of de bajonet toevallig zo staat dat de sectoren op de juiste plek terechtkomen
- de breedte van de lamp veroorzaakt met zekerheid overstraling in de naastliggende kleur.

zo schijnt een lamp met een ouderwetse gloeidraad door de gekleurde lenzen van je toplicht:


en dit is een Plastimo ledlamp/bajonet met 10 leds:

- veel minder helder
- blauw ipv groen
- een grijze sector (door de overstraling) in het midden. Je tegenligger op 1000m weg ziet over een gebied van 300 a 400 meter alleen maar iets vaags blauwigs-grijs.

de Mastproducts met 50 leds doet het net zo slecht, alleen wat helderder (50 ipv 10 leds). Ook hier een grote wit-grijze sector recht vooruit.


Als je overvaren wilt worden en stroom wilt besparen zou ik er zoiets inzetten ;-)
maar ik snap niet wat je met die bespaarde stroom zou willen, na het overvaren zijn ;-)

de foto's heb ik zelf gemaakt, toplicht mee naar huis, lamp erin, op de muur schijnen en dan een foto vanaf 2 meter van de muur.
Daarna heb ik de led eruit gegooid.
groet
t
Laatst bewerkt: 11 apr 2011 13:58 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 14:19 #188451

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3384
OK Capo, ik zal eens een foto maken van de projectie van mijn 'lampion'.
Er is wel een klein verschil met jouw veronderstelling. De LEDs zijn niet rondomstralend, maar hebben een openingshoek van 60 graden. Dat houdt in dat het uittredende licht tot de helft is gereduceerd op 30 graden vanuit de as recht naar voren. Door de lampen onder een hoek van 60 graden te monteren, is de gezamenlijke uitstralingshoek 120 graden, te beginnen naar voren en dan in de kleur tot 120 graden naar achter. De benodigde sector is (naar ik meen) 112 graden per kleur. Dat wordt daarmee bereikt in de goede kleur en het goede vermogen.
Hoever heb je de lamp vanaf de muur geplaatst bij het fotograferen? Gebruik je daarvoor een witte muur? Als lampen worden gekeurd, worden ze dan gekeurd op basis van eisen of op basis van een toelatingsnummer (E nummer) zoals bij auto's. Dat laatste biedt veel mogelijkheden om na een eenmaal verkregen goedkeuring veel te 'sjoemelen', weet ik als oud 'buggy bouwer' en rijder.
Groet, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 14:39 #188455

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
@peper:
de foto's zijn gemaakt op een witte muur, 2,20meter afstand.
Projectiebeeld is 1.80m breed.

ben benieuwd ;-)

het hele verhaal staat in zilt22: www.ziltmagazine.com/PDF/2008-zilt22.pdf

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 15:08 #188463

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12167
Capolavoro schreef :
het hele verhaal staat in zilt22
Verrek... ik dacht al, de foto's zelf gemaakt? Die plaatjes komen me anders erg bekend voor!

Blijkt dat die test in Zilt van jouw hand is! :D
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: LED vervangingslampen navigatieverlichting 11 apr 2011 21:56 #188561

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5620
Je stralingshoek verhaal is theoretisch mooi, maar in de praktijk is er geen sprake van een "harde" grens, maar is de stralingshoek van een LED gedefinieerd als de hoek waarbinnen minimaal de helft van de maximum lichtsterkte voorhanden is. Dat betekent niet dat het daarbuiten meteen donker is! Het is een geleidelijke afname, en die zorgt wel degelijk voor mengkleuren op het grensvlak, zoals het plaatje van Thomas fraai illustreert.

Een ander probleem van de stralingshoeken exact op elkaar uitlijnen, is dat het geen sectorlichten zijn, maar ronde bundels. De bundels raken elkaar dan recht vooruit misschien precies, maar iets omhoog of omlaag zakt de lichtopbrengst helemaal weg omdat je dan buiten BEIDE bundels zit. Lastig in een flinke deining.

De enige manier om een harde afscheiding te bewerkstelligen is flink over de grens heen stralen (zodat de intensiteit tot op de grens goed is) en vervolgens afschermen met schotjes. Afscherming die verder gaat dan wat je nu van de print hebt. Vanaf een paar meter afstand bezien is het allemaal al gauw goed, maar op een zeemijl ziet dat plaatje er wel anders uit.

Verder is het aan elkaar knopen van LEDs in serie aan een instabiele spanningsbron, zonder stroomregeling of zelfs maar een weerstandje, helaas echt geknoei. Zie ook docu van alle mogelijke soorten van LED drivers... Het gaat misschien wel even goed, maar het stroomverbruik (en DUS de lichtopbrengst) zal heel fors verschillen tussen een niet zo volle accu en een lopende motor. Je hebt de aansturing van LEDs totaal niet begrepen als je de spanning gaat afregelen met een extra diode, en denkt dat het dan goed zit, voor alle spanningen van 11V (leegrakende accu) t/m 14.4V (max laadspanning).

Je ziet in je ontwerp trouwens ook over het hoofd, dat om een "gefilterde gloeilamp" te evenaren, je meer rode LEDs nodig hebt dan groene. Wat je nu gebouwd hebt, zal op de rode sector qua intensiteit misschien net de normen halen voor jouw boot (korter dan 12 meter), maar wat je had (25W gloei) was stukken sterker, vermoedelijk voldoende voor 12-20m. Het groen daarentegen, zal de 12-20m norm wel makkelijk halen. Dit weet ik omdat ik zelf de nodige LEDs op de meetbank (pijnbank...) gezet heb. Je ziet dat ook terug in bv. een Lopolight: meer rijen rode LEDs dan groen ; niet voor niets.

Het ontwerpen van een GOED led navigatielicht is dus nog niet zo makkelijk, en goed ombouwen van een bestaande lamp is nog een graadje moeilijker. En je veiligheid is echt niet iets om mee te knoeien voor een paar kilo besparing op accugewicht.

Voor een ankerlicht is het trouwens wel eenvoudig! En die heeft veel meer kans om een hele nacht aan te moeten zonder dat er stroom gedraaid kan worden, dan een meerkleurenlicht...

Vind het leuk als mensen zelf creatieve oplossingen vinden om voor een duppie op de eerste rang te zitten, maar waar het om veiligheid gaat ben ik toch wel kritisch...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl