mailman schreef :
Goed, het resultaat: nieuwe 4 mm aangesloten op schakelpaneel, met als resultaat een dip naar 10,55V en daarna rond de 11,7V. Hierbij doet de koelkast het niet en geeft middels een ledje de welbekende foutmelding.
Daarna dezelfde lengte 4 mm aangesloten direct op de accu: dip heb ik niet kunnen meten, maar daarna constant 11,9V en een koelkast die het doet! Op de accu meet ik tegelijkertijd 12V. Nu moet ik gaan bedenken hoe ik dit ga aansluiten, zodat ik het kan schakelen...
Iemand een goed idee? Gewoon een stevige losse schakelaar maar doen? Ik zie geen andere mogelijkheden zo snel.
Deze meetresultaten duiden er op, dat er een te grote spanningsval ontstaat tussen accu tot en met aansluiting op het schakelpaneel. Zou daar (ook) eens naar kijken. Als de bedrading van accu naar paneel dik genoeg is voor de totale maximale stroomafname en de bedrading van het paneel zelf ook en er geen slechte contacten in de stroomkring zitten, zou het niet veel mogen uitmaken of je de koelkast rechtstreeks op de accu of via het paneel aansluit. En dan kun je op het paneel volstaan met een simpele schakelaar (geschikt voor het vermogen).
Als ik de eerdere berichten goed heb begrepen, is de bedrading van accu naar paneel uitgevoerd met een dikte van 2,5 mm2 en met deze metingen heb je aangetoond dat dat te weinig is.
Als je het via het schakelpaneel wilt aansluiten, moet je de bedrading tussen accu en paneel vervangen door voldoende dikte (ik zou meer dan 4 mm2 doen) en ook het paneel nalopen voor zover van belang voor de koelkastaansluiting.
Als je de koelkast rechtstreeks (gezekerd) op de accu aansluit, kun je de aan-uit schakelaar eventueel vervangen door een schakelrelais (uit een auto o.i.d.) en dat relais eventueel bedienen vanuit het paneel. Kost wel weer wat stroom (ik vond bij enig googelen mechanische monostabiele relais die een dikke 100 mA trekken zolang de koelkast is ingeschakeld; dat is wel veel (2,4 - 3 Ah per hele dag); alternatief is een 'solid state' relais met halfgeleiders; dat kost je de stroom door een ledje, 5 mA oid, dus dat is te doen).
(Blijft staan dat de klemspanning van de accu aan de lage kant is.)