Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontladen batterijen

Re:Ontladen batterijen 06 jan 2011 21:13 #169084

Philip schrijft:
Op zich is met het principe van een kroonsteentje niks mis als je adereindhulzen gebruikt. Veel systemen op DIN-rails werken hetzelfde en dat kan prima als de schroevjes RVS zijn (waarschijnlijk ook zo bij je contest kroonsteentjes). Alleen zijn de meeste gamma kroonsteentjes van gewoon, niet gegalvaniseerd staal en dat kan wel problemen gaan geven in een vochtige omgeving. Als massastrip is het niet echt een goede manier.

Toch wel link, omdat de hele boel wel iets meer kan trillen dan in bijv. een huis ofzo.
Ik zou zelf toch altijd kiezen voor de strips die je zelf aan linkte, en dan liefst nog met dubbele moeren erop (dan kunnen die ook niet meer lostrillen).

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 07 jan 2011 12:52 #169193

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
fer schrijft:
Kroonstenen op een boot is NOT DONE

Mvg Fer

ehh, waarom niet ?
Ik had begrepen als je adereindhulzen gebruikt op je instalatiedraad(zonder vaste kern)is daar toch niet op tegen ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 07 jan 2011 18:29 #169263

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7302
Klopt, maar ik zie geen aderbussen en hoe de boel is gemonteerd is niet echt netje.

Aansluitstrippen is veiliger en mooier en die oxideren minder snel.

Maar een kroonsteen is niet verboden of zo, maar ik vind het amateurs werk en is toch wat storing gevoeliger dan een strip. Ik spreek uit ervaring dat al ik storing moet oplossen dit vaak door kroonstenen en tape veroorzaakt.

Knippen en plakken doe je op de kleuterschool zeg ik dan maar :laugh:

Mvg Fer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 09 jan 2011 12:48 #169551

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Ook dat ga ik dus nog aanpakken, maar ik wil eerst er achter komen waar mijn stroom blijft.
Ik heb het volgende 'meetplan' bedacht:

1) Accus volledig opladen en na paar uur meten op accu.
2) Hoofdschakelaars open en 24 uur later meten op accu.
3) Indien behoorlijke terugval: Idem: nu met hoofdschakelaars dicht
4) Opladen, service accu schakelaar aanzetten. Een voor een de gebruikers er op voor bijvoorbeeld 2 uur, accu paar uur laten rusten en dan weer op de accu meten. Verschillen t.o.v. te verwachten verbruik bepalen.

Geeft dit de juiste informatie, of moet ik het anders aanpakken?

Voor de zekerheid, hier nog even mijn allernieuwste schema:


Gaarne jullie opmerkingen op mijn meetplan!
Laatst bewerkt: 09 jan 2011 14:04 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 10 jan 2011 19:39 #169800

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3116
lodewijk stegman schrijft:

[/quote]
Je hebt je heel erg ingespannen om toch je gelijk aan te tonen, heb ik het idee.

[/quote]
Ingespannen? Het zweet langs mijn rug! Maar ja.... jij bent begonnen :laugh:
Grt,Le0.

P.S. Mijn gelijk vind ik natuurlijk van ongekend belang. Voeg daarbij mijn onvoorstelbare eigenwijsheid en aan de voorwaarde om aan de woorden van elke deskundige te twijfelen is voldaan. Heeft mij in het verleden meerdere malen voordeel opgeleverd.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 10 jan 2011 19:58 #169807

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
zeekraal schrijft:
P.S. Mijn gelijk vind ik natuurlijk van ongekend belang. Voeg daarbij mijn onvoorstelbare eigenwijsheid en aan de voorwaarde om aan de woorden van elke deskundige te twijfelen is voldaan. Heeft mij in het verleden meerdere malen voordeel opgeleverd.
Ja, maar heb je er ook in dit geval wat van geleerd?

Ik wel. Dat wil ik best toegeven.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 10 jan 2011 20:28 #169814

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
pieter2 schrijft:
Ik heb het volgende 'meetplan' bedacht:

1) Accus volledig opladen en na paar uur meten op accu.
2) Hoofdschakelaars open en 24 uur later meten op accu.
3) Indien behoorlijke terugval: Idem: nu met hoofdschakelaars dicht
4) Opladen, service accu schakelaar aanzetten. Een voor een de gebruikers er op voor bijvoorbeeld 2 uur, accu paar uur laten rusten en dan weer op de accu meten. Verschillen t.o.v. te verwachten verbruik bepalen.

kun je de startaccu opladen (zonder motor)?
1 heb je eigenlijk al gedaan, de laatste week?
2 zou ik splitsen in 2a: startaccu-hoofdschakelaar en 2b serviceaccu-hoofdschakelaar

Hoe meet je? met een multimeter op de accu?

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 10 jan 2011 23:49 #169856

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
@cap:

Ja , ik kan de start accu laden (dmv mn Ctek).

Meten doe ik met een multimeter inderdaad.
1) heb ik al gedaan, maar wellicht goed om als nul-meting mee te beginnen.

Kan je mij aangeven waarom het goed kan zijn om de twee accu's gescheiden aan te koppelen enm te meten? Wat levert dat eventueel aan extra info op?
Laatst bewerkt: 10 jan 2011 23:49 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 08:29 #169867

  • mystic
  • mystic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Hallo,

lees hier al een tijdje mee, post alleen zelden. Maar ben ook bezig met de boordelektra heb ook zo'n nasa accu monitor aangeschaft.
Volgens MIJ, maar ik word vast verbeterd als het niet zo is, hoort de shunt anders te worden aangesloten dan jij nu in je schema hebt staan. over de shunt mag alléén de stroom lopen die naar de lichtaccu gaat. Anders krijg je valse metingen. Misschien even de handleiding er op naslaan?

Groet, Stan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 09:06 #169871

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
pieter2 schrijft:
Kan je mij aangeven waarom het goed kan zijn om de twee accu's gescheiden aan te koppelen enm te meten? Wat levert dat eventueel aan extra info op?

als beide accu's separaat aangekoppeld wel op spanning blijven weet je in ieder geval dat ze weinig/geen spanningsverlies (interne weerstand) hebben.
Als je ze meteen beide aankoppelt én er zou een circuit zijn waardoor de ene de andere gaat 'laden' dan zou je nog niet weten wat er gebeurt (net zoals de vorige keer...)
misschien dus ook nog stap 2c: beide aangekoppeld, geen verbruikers aan, 24uur.

de opmerking van Mystic over de shunt kan ik niet beoordelen.
er is hier onlangs een grote discussie geweest over shunts aansluiten (en shunts zelf), als ik me niet vergis tussen 't Paradyske en een aantal anderen. Misschien staat daar nog interessants tussen:
www.zeilersforum.nl/index.php?...w&catid=73&id=149716

groet
t
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 09:20 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 13:58 #169907

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
@ capo: Dank, is duidelijk!

@Stan:
mystic schrijft:
Hallo,

lees hier al een tijdje mee, post alleen zelden. Maar ben ook bezig met de boordelektra heb ook zo'n nasa accu monitor aangeschaft.
Volgens MIJ, maar ik word vast verbeterd als het niet zo is, hoort de shunt anders te worden aangesloten dan jij nu in je schema hebt staan. over de shunt mag alléén de stroom lopen die naar de lichtaccu gaat. Anders krijg je valse metingen. Misschien even de handleiding er op naslaan?

Groet, Stan.
Hi Stan,

Ik heb hier weinig / geen verstand van. Ik heb een hele discussie hierover op het pbo forum gehad. Uiteindelijk kwam dit schema er uit, goed gekeurd door allerlei mensen die daar blijkbaar voor gestudeerd hebben (of een goed indruk wisten te wekken). Maar is blijf open staan voor andere meningen. De gebruiksaanwijzing die ik heb van de BM-1 is overigens vrij slecht, geen geen/weinig info over dit aspect van de installatie.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 14:00 door pieter2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 14:38 #169912

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Ik heb ook die BM-1 en had wat vragen over de aansluiting ervan. De BM-1 kan maar 1 Accu monitoren.
Bij mij 1 accu van 105Ah voor zowel boordnet als voor de startmotor. Het ging erom of startmotor ook via de shunt moest lopen of niet. Mijn startmotor van 0,8Kw gaf geen probleem en kon via de Shunt.

Een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. leverde mij binnen een uur antwoord, dus ik zou het ze even voorleggen.

Grt, Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 15:37 #169919

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hmm als je de boel hebt aangesloten is zoals in jouw plaatje (dus een massa verbinding tussen het knooppunt rechts onder en de dyamo plus altenator) houdt die Nasa nu beide accu's samen in de gaten. Gebruikelijker is dat de Nasa alleen je huishoud accu(s) bij houdt. Dat kan ook niet volgens de handleiding.

Dus moet je hem in de min zetten vlak voor de min van de huishoud accu, nadat deze gesplitst is van de min die naar de start accu gaat. Snap je het nog :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 16:04 #169922

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Toch maar even schema gemaakt voor die nasa, de rest kun je houden zoals het is:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 16:07 #169924

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
:blush: :blush:
Shit! Heb ik toch weer het verkeerde plaatsje geplaatst. Excuses voor het op het verkeerde spoor zetten!
Dit moet het juiste plaatje zijn.
Zo wel goed?


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 16:11 #169925

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Yep (althans, wat de bm1 betreft, die laadrelais ken ik niet). Alleen weet ik niet wat die blauwe kabel naar de 'plug steering machine' is ;)
je plaatje is weer de oude dus klopt niet meer. nu gaat de stroom naar de startaccu toch weer door de shunt. Niet handig om die plaatjes te veranderen...
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 19:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 16:14 #169926

  • mystic
  • mystic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Heb ook een schema gemaakt, met hoe het volgens míj volgens de handleiding moet. schema

De handleiding op de site van nasamarine is anders dan diegene die ik bij het apparaat had zitten. Misschien kunnen ze bij nasa je die mailen? Op de linkerpool van de shunt zit alleen de min van de lichtaccu, alle andere zitten op de andere pool (of de min-strip, maar die staan met elkaar in contact) De oranje draad meet het voltage van de startaccu, zodat je daar ook een inschatting van de laadtoestand kan maken.

Zonder je topic te willen kapen: het moet nog aangelegd worden, dus ook ik sta open voor tips!

Succes, mogelijk is er geen wonderbaarlijk stroomverbruik maar een meetfoutje in je systeem?

Groet, Stan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 16:25 #169928

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Sorry, the page (or document) you have requested is not available.
En in beide schema's van Nasa die ik hier heb liggen (feitelijk hetzelfde, alleen zien ze er anders uit) kan ik geen oranje kabel voor de start accu ontdekken.
Maar het zou natuurlijk een goede optie zijn om via de spanning van de startaccu daarvan ook een laadschatting te kunnen geven. Scheelt weer een voltmeter.
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 16:30 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 19:15 #169989

  • mystic
  • mystic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 49
Beste Philip,
Dan is er nog een derde schema in omloop ;-). Heb het schema hier niet liggen maar er zit een oranje draad een de NASA BM-1 batterijmonitor die ik heb en in de beschrijving staat dat deze is om de spanning van de startaccu te meten. En in diezelfde beschrijving staat dat staat dat alléén de stroom die naar de lichtaccu gaat door de shunt mag lopen. Dus volgens mij is je tweede schema ook niet correct, daar loopt nog steeds stroom die naar de startaccu gaat doorheen. Helaas heb ik (blijkbaar) geen eenvoudige mogelijkheid om een plaatje online te zetten. Google docs wil blijkbaar niet meewerken.

Groet, Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 11 jan 2011 19:25 #169994

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Hmm handig. Hebben alle BM-1 dan die extra kabel en dus ook aansluiting? Ik moet de mijne nog bestellen en heb beide schema's van het net geplukt.

Overigens heb ik geen tweede schema gepost. Ik denk dat je die van pieter bedoelt en die is anders dan een uur geleden, nu klopt ie inderdaad niet meer, het is nu weer de oude :blink:
Laatst bewerkt: 11 jan 2011 19:28 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 08:09 #170114

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
mystic schrijft:
Heb ook een schema gemaakt, met hoe het volgens míj volgens de handleiding moet. schema

Groet, Stan.


Eeehh.. lever je ook een usernaam en wachtwoord mee want zonder inloggen kan _ik_ het schema niet zien... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 12:37 #170157

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1932
Philip schrijft:
Hmm handig. Hebben alle BM-1 dan die extra kabel en dus ook aansluiting? Ik moet de mijne nog bestellen en heb beide schema's van het net geplukt.

Overigens heb ik geen tweede schema gepost. Ik denk dat je die van pieter bedoelt en die is anders dan een uur geleden, nu klopt ie inderdaad niet meer, het is nu weer de oude :blink:


Heeeel vreemd. Het schema veranderd uit zichzelf in een ander schema (dat ik ook op photo bucket heb staan. Ik zal die andere versies wel deleten).
Overigens heeft mijn BM1 niet zon extra draadje voor de start accu. Zou zeker handig zijn, maar zit er niet bij.
Er staat in mijn gebruiksaanwijzing dan ook niets over stroom van de lichtaccu door de shunt.
Ik zal de NASA eens mailen om goede raad. Het is ten lsotte toch geen 'rocket science'? ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 13:03 #170161

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7284
Ik beam dat de Nasa handleiding niet uitblinkt in duidelijkheid maar er staat letterlijk:


Q: Can the BM-1 monitor my engine starting battery as well as my service battery?
A: No, it cannot, The service battery is in continuous use, and so needs continuous monitoring. The starter battery, however, is subject only to periodic heavy loads followed by float charching, and so does not need to be monitored.


Als je alleen die wilt monitoren, moet dus alleen de stroom die door de lichtaccu gaat, gemonitort worden. Dat hadden ze wel erbij kunnen zetten maar het kan niet anders. En je dacht het toch zelf ook, gezien je verdwenen schema dat wel klopte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 16:00 #170185

  • Spieboom
  • Spieboom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 621
IK heb een vraag die hiermee verband houdt:

Omdat ik een lange reis wil maken, denk ik aan een windgenerator en een zonnepaneel via een regelaar op de lichtaccu aan te sluiten.

Om de accu zo vol mogelijk te houden wil ik zo veel mogelijk de opgewekte energie gebruiken en niet meer, door het aan en of uitschakelen van gebruikers.

Mijn eerste gedachte was de shunt met ampèremeter tussen de ++ van de accu en het verdeel tevens oplaadpuntpunt ++ van de gebruikers te zetten, zodat ik zie of er extra stroom uit de accu gebruikt wordt.

Is dit een gek idee of moet ik de shunt toch in de --min-- zetten zoals boven in het schema is beschreven?

Alvast bedankt .... Spieboom
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontladen batterijen 12 jan 2011 16:33 #170188

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3845
@ Philip

Als je de shunt bekijkt dan zie je dat de aansluitingen voor inkomend en afgaande hoofdstroom vrij klein zijn.
Een accu start stroom kan vrij groot worden in een kleine tijd periode.
Afhankelijk welke start motor zich aan boord bevind.
Deze shunt is alleen geschikt voor afname van een licht/service acccu met volgens de beschrijving maximaal 100 ampere!
Dat vind ik gezien de kleine aansluitingen op de shunt behoorlijk hoog.

Deze nasa kan wel een accu bank monitoren van maximaal 650 ampere.
Maar dat vind ik een optie die in de praktijk niet voldoet.
monitor= laad toestand

@ Spiboom

Deze shunt mag alleen in de min geplaatst worden
Laatst bewerkt: 12 jan 2011 16:35 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl