Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Rollen van zeiljacht

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 15:31 #454556

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Hoe heb je dat uitgerekend, Ad? In het eerste geval heb je 10 knopen ware wind over dek, in het tweede geval 33. Naar mijn idee is dat dus 3,3 keer zoveel, of 1/3,3 keer zo weinig. Beiden zijn geen 44% volgens mij.. Zie ik iets over het hoofd?

Overigens, buiten deze offtopic-discussie, de essentie mag duidelijk zijn: op een planeerboot is lang veel tuig laten staan voordelig, op een vastzuigende boot nadelig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 16:13 #454568

FMJ schreef :
Hoe heb je dat uitgerekend, Ad? In het eerste geval heb je 10 knopen ware wind over dek, in het tweede geval 33. Naar mijn idee is dat dus 3,3 keer zoveel, of 1/3,3 keer zo weinig. Beiden zijn geen 44% volgens mij.. Zie ik iets over het hoofd?

Uiteraard heb ik in de gauwigheid alleen het verschil tussen 30 en 40 knopen wind in de zeilen genomen.
Dat is natuurlijk niet juist omdat de bootsnelheid er niet bij zit maar het ging mij even om de relatie tussen windsnelheid en winddruk aan te geven.
Winddruk gaat (vrijwel) evenredig met het kwadraat van de windsnelheid.
Dus 2 keer zoveel windsnelheid is 4 keer zoveel druk.Overigen geldt dat voor elk "Newtons fluidum" , ook bijv. voor water
Alleen aan de wind en met halve wind wordt het een beetje ( nou ja , een beetje veel) lastiger maar daar gaat het hier dacht ik niet over.
Ad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 16:19 #454570

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3538
FMJ schreef :
Hoe heb je dat uitgerekend, Ad? In het eerste geval heb je 10 knopen ware wind over dek, in het tweede geval 33. Naar mijn idee is dat dus 3,3 keer zoveel, of 1/3,3 keer zo weinig. Beiden zijn geen 44% volgens mij.. Zie ik iets over het hoofd?

Overigens, buiten deze offtopic-discussie, de essentie mag duidelijk zijn: op een planeerboot is lang veel tuig laten staan voordelig, op een vastzuigende boot nadelig.

Ja dat dacht ik dus ook al, maar waarom zie ik bij wedstrijden dan zo vaak waterverplaatsers met veel wind nog steeds met vol tuig en zelfs een spi varen,of Is dit misschien psychologisch oorlogsvoering?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 16:23 #454571

ok, als we de winddruk nemen (niet onredelijk) en de bootsnelheid meenemen dan neemt de druk af met 59%, alles dank zij de bootsnelheid...
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 16:35 #454574

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Overigens, buiten deze offtopic-discussie, de essentie mag duidelijk zijn: op een planeerboot is lang veel tuig laten staan voordelig, op een vastzuigende boot nadelig.

TS is (ex) windsurfer, ik ook, moet af en toe nog steeds wennen aan die #*^~ waterverplaatsers :sick: ;) .
Maar ook daar is af-x-en het devies.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 05 nov 2013 16:36 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 16:52 #454575

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4107
FMJ schreef :
Verschilt ook erg of je kogelgelagerde karren hebt thv de latten of een gewone leuver. Die laatste klemt zichzelf nogal af in de mastgroef door de compressie van de lat, zeker als je de lat wat (te) strak hebt staan. Ook maakt het uit hoeveel bootsnelheid je loopt bij die 40 knopen wind, zijn dat er 30 dan is de druk op je zeil een stuk minder dan bij 7 knopen bootsnelheid ;-)

Nooit aangedacht, ik heb helemaal geen karren of leuvers en hijs de pees door een sleuf. Dat kan wel eens een groot verschil zijn :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Rollen van zeiljacht 05 nov 2013 21:54 #454650

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
duit schreef :
FMJ schreef :
Hoe heb je dat uitgerekend, Ad? In het eerste geval heb je 10 knopen ware wind over dek, in het tweede geval 33. Naar mijn idee is dat dus 3,3 keer zoveel, of 1/3,3 keer zo weinig. Beiden zijn geen 44% volgens mij.. Zie ik iets over het hoofd?

Overigens, buiten deze offtopic-discussie, de essentie mag duidelijk zijn: op een planeerboot is lang veel tuig laten staan voordelig, op een vastzuigende boot nadelig.

Ja dat dacht ik dus ook al, maar waarom zie ik bij wedstrijden dan zo vaak waterverplaatsers met veel wind nog steeds met vol tuig en zelfs een spi varen,of Is dit misschien psychologisch oorlogsvoering?

Omdat het wel een ietsepietsie scheelt als je een grotere kuil graaft. Sommige boten surfen ook wel een beetje en doen dat eerder met heel veel zeil op. Bovendien houd je snelheid op de momenten dat de wind even wegzakt.

Maar met lange afstand toerzeilen zoals Sietse doet zijn die paar tiendes extra niet van belang, het comfort en de hanteerbaarheid wel. Met een IOR-achtige boot moet je als het flink waait een hele goede bemanning hebben - zowel aan de spischoten als aan de helmstok - wil je de boot op z'n voetjes houden. Dat ga je dus niet doen als je in je eentje de oceaan over aan het zeilen bent ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.126 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl