zeekraal schreef :
Leuk ding maar te licht voor je boot. Een snelle berekening leert dat de kracht op de achterste 2 bouten, als er op het eind een boot hangt van 650 kg, op 7,5 ton komt.
Ahum... Sorry hoor, maar dat ding is goedgekeurd voor 1000 kg, en er staat nergens op het id-plaatje dat dat niet zou gelden bij de maximale afstand vanaf de kolom. Dat ding blijft echt wel heel dan! 7,5 ton op die bouten: ik vind het knap dat je dat berekent zonder de afmetingen van de kraan en de flens, maar zelfs als dat klopt is het geen enkel probleem: [url=http://http://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm]Zie hier[/url]
M16 boutjes van een goede kwaliteit zijn al voldoende, waarschijnlijk zitten er M24 gaten in, dan mogen ze (zelfs als je ze al netjes volgens de regels voorspant, en dat is een enorme kracht!) 15 ton per stuk hebben....
Je moet bij deze kraan inderdaad nog wel even een hijsbalk en slings regelen, anders kun je er nog niks mee.
Ga je inderdaad iets met schoren doen, dan heeft het echt geen nut om die aan een hardhouten paaltje vast te maken, er komt een aardige kracht op. Als je de kraan gaat zwenken, en dat wil je, dan heb je tenminste 2 schoren nodig, en moet je er voor zorgen dat de kraanarm niet verder kan zwenken dan het gebied dat door je schoren wordt gedekt, ze kunnen namelijk alleen trekkrachten opnemen, anders moet je ze vrij zwaar maken om knik te voorkomen.
Wat dat betreft is zo`n zwenkende kolomkraan wel aardig, die heeft geen schoren nodig, en dan kun je dus een aardig eind zwenken. Je moet alleen wel een aardig stukje beton in de grond storten. En hoe ga je dat beton dan over een smal paadje vervoeren? Je moet toch wel rekenen dat je er een flink aantal kruiwagens beton in mag gaan kieperen...
Helaas staat het niet op de site, maar de mensen van Hijsimo kunnen je vast wel helpen met de eisen aan de fundatie.