Voor een goede waarnemer zo klaar als een klontje. Eerste 10 cm star, vollaminaat. Geen scheurtjes. Daarna 40-50 cm sandwich die naar buiten uitbuigt. Veel scheurtjes, met name midden in het veld. Dan afnemende scheurvorming: een spant of schot die de uitbuiging beperkt. Na het schot weer een 2e veld (even groot veld) met toenemende scheurvorming, hier buigt de romphuid naar binnen door. Dit 2e veld ligt wat verder van de boeg, en de scheurvorming minder intens.
Dit effect bereik je alleen met een impact van voren. Met name als je een andere boot doormidden vaart.
Thermisch vervorming verdeelt scheurtjes gelijkmatiger en je zou dan een 'oriëntatie' van de scheuren verwachten. Relaxatie scheurtjes zijn // krachtrichting en zie je bij puttingen, mastvoet, boegbeslag. Compressie scheuren staan haaks op krachtrichting.
De gelcoat heeft een belangrijke nevenfunctie; ze wijst op mogelijk overbelaste onderdelen van een constructie. Dus zit het op een kritische plek dan altijd controleren. Als het laminaat niet 'hol' klinkt op deze plek zou ik het verder mooi laten zitten en er een leuke sticker op plakken.
Sandwich kan normaal gesproken een goede klap hebben. Da's ook mijn ervaring toen ik een stukje moest slopen voor een extra rib. Hier
www.ybw.com/forums/showthread.php?t=324429 is een artikeltje op YBW over een boot die midscheeps een gapend gat kreeg door een speedboat crash. Eigenaar meent dat juist sandwich 'm behoed heeft voor verdere ellende.
Quote:
Originally Posted by Seven Spades
I know they didn't claim it, but I wondered what you think now you have seen the construction.
There are two parts to this. Not only does the foam provide a certain amount of buoyancy if there is significant water ingress, but it also prevents or minimises the breach in the hull in the first place.
If we had been in anything less, we would have had a much more serious problem. Just the mention of finding a cushion to put in the hole was enough to give me the colliwobbles at the time! (thanks TK )