Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: nogal krakeleeeee

Re: nogal krakeleeeee 07 aug 2012 19:02 #307765

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Mijn 2 cts; dit is inderdaad een gevolgschade van een aanvaring. Net als bij ons is de punt iets versterkt en gebogen. Echter, de boeg/punt is gemaakt in enkel laminaat, want je kunt dat schuimspul namelijk wel buigen, maar niet zo scherp. Ongeveer 10cm achter de boeg begint het sandwich laminaat.

Wat is mijn waarneming/conclusie; de directe voorkant van dik enkel laminaat, gebogen (punt) en dus lokaal stijf heeft weinig/geen craquelé. Direct erachter gaat de huid over in sandwich, wordt de buitenste wanddikte veel minder. Globaal (over grote lengte v/d romp) levert dit een minimaal even sterke /stijve romp als enkellaags laminaat op, maar lokaal is de huid dun.

Dus als je een object ramt, blijft de directe voorkant heel, maar direct erachter zet de 'schokgolf' zich voort, de dunne buitenhuid+sandwich wordt ingedrukt en erna uitgetrokken, plooit mogelijk iets. Let maar eens op de scherpe grens waar craquelé voorkomt net achter de boeg/punt. Dit is de overgang van enkel laminaat naar sandwich.

Het is waarschijnlijk een flinke klap geweest, want een dergelijke boegconstructie kan best wat hebben. Het sandwichlaminaat heeft gewerkt als een soort kreukelzone. In enkel laminaat bestaat de kans dat de huid in zo'n geval kapot springt. Op de vraag of de schade structureel is; dat is mogelijk. Er is kans op onthechting v/d schuimkern en vezelbreuk. De vraag is of het zo'n enorm belangrijk punt van de boot is. Oke, de boeg is nu wat lokaal slapper, maar de boot vaart er niet minder om omdat het een lokaal probleem is.

Niet nog een zware aanvaring maken. Als je echt wil weten wat er aan de hand is moet je een conus uitboren en onderzoeken. Maar vooraf wel goed nadenken of dat allemaal wel nodig is.
Laatst bewerkt: 07 aug 2012 19:03 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 07 aug 2012 19:10 #307767

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
lijkt mij een goede verklaring. de boeg hoort inderdaad volvezel laminaat te zijn, net als dek/romp overgang, en de gedeeltes rond knikken en andere hoge stress gebieden. om het tekort aan stijfheid op de vangen wordt meestal daar meer vezel toegevoegd. Als dit daadwerkelijk door zo'n aanvaring komt zal het mij benieuwen hoe de hechting met het schuim is (zonder vacuüm geplaatst?).
Er zijn trouwens ontwerpers die het nalaten om terug te gaan naar single skin in scherpe hoeken. Ik heb daar tests mee gedaan, en ik ga toch voor single skin ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 04:32 #307814

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Maar het lijkt mij dan weer sterk dat ze iets geraakt hebben dat precies dezelfde hoek/valling als de boeg heeft. Want alleen dan krijg je over de hele hoogte van de boeg craquelé, toch?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 05:42 #307828

@trotti, als die boeg voldoende stijf is niet toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 11:55 #307941

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Nou, een impact is meestal een puntkracht, dus dan zou je niet over de hele hoogte van de boeg craquelé krijgen, hoe stijf de boeg ook is.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:04 #307947

De belasting kan ook door een groot stootwil opgevangen zijn, die spreid het wel uit over een gro(o)t(er) oppervlak. Dat geeft meer belasting op dit deel van het laminaat dan een harde klap in een golf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:08 #307950

Dat lijkt me een plausibel scenario: Bijvoorbeeld:
-In hoge golfslag tegen een stootwil aanliggen beuken
-Met een rotvaart tegen de kade zijn gevaren met een stootwil er tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:09 #307951

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Maar een stootwil tussen de boeg en andere boot (?) houden... Die rolt toch gewoon weg? En als je hem horizontaal houdt spreid het weer minder.

Naar mijn mening is het niet van een aanvaring.

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 12:10 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:13 #307955

Wellicht verkeerde meng verhouding in te toplaag, dan een zonnetje erop waardoor krimp scheurtjes ontstaan? Ik noem maar wat?

Een aanvaring lijkt me inderdaad ook niet reeel. Wel zou het kunnen zijn dat de boot hard (maar langzaam) tegen een stootwiel tegen de kade is gedrukt. Wellicht in een storm met meerdere boten langzij? Dit geeft belastingen die tijdens het zeilen niet voorkomen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:26 #307964

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4491
tja, op de werf daar gebruiken ze nog wel eens wat onconventionele technieken. De gelcoat ziet er behoorlijk slecht uit, dus verouderd (brosser) zou wel kunnen helpen als de kern niet goed vastzit(zat).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 12:36 #307969

Aangezien ik een foto van dezelfde livery voorbij heb zien komen, ga ik er niet vanuit dat het een verf/lak kwestie is.

Een aanvaring lijkt me plausibeler, of wellicht een schade bij het plaatsen op een bok of trailer. De romp is daar zwakker, waardoor makkelijker een degelijke schade kan ontstaan.

Overigen, ik heb zelf ook ooit eens met een vorige boot een aanvaring gehad met betonning...ook daar kwam toen(zij het in mindere mate) een zelfde soort craquelevorming voor....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 14:47 #307997

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Een bok lijkt me nog onwaarschijnlijker, die komt normaal geroken niet zover vooraan.

Mij lijkt een combinatie van en slechte gelcoat met eea waarschijnlijker en een beter te beredeneren oorzaak.

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 19:33 #308080

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Voor een goede waarnemer zo klaar als een klontje. Eerste 10 cm star, vollaminaat. Geen scheurtjes. Daarna 40-50 cm sandwich die naar buiten uitbuigt. Veel scheurtjes, met name midden in het veld. Dan afnemende scheurvorming: een spant of schot die de uitbuiging beperkt. Na het schot weer een 2e veld (even groot veld) met toenemende scheurvorming, hier buigt de romphuid naar binnen door. Dit 2e veld ligt wat verder van de boeg, en de scheurvorming minder intens.
Dit effect bereik je alleen met een impact van voren. Met name als je een andere boot doormidden vaart.
Thermisch vervorming verdeelt scheurtjes gelijkmatiger en je zou dan een 'oriëntatie' van de scheuren verwachten. Relaxatie scheurtjes zijn // krachtrichting en zie je bij puttingen, mastvoet, boegbeslag. Compressie scheuren staan haaks op krachtrichting.
De gelcoat heeft een belangrijke nevenfunctie; ze wijst op mogelijk overbelaste onderdelen van een constructie. Dus zit het op een kritische plek dan altijd controleren. Als het laminaat niet 'hol' klinkt op deze plek zou ik het verder mooi laten zitten en er een leuke sticker op plakken.

Sandwich kan normaal gesproken een goede klap hebben. Da's ook mijn ervaring toen ik een stukje moest slopen voor een extra rib. Hier www.ybw.com/forums/showthread.php?t=324429 is een artikeltje op YBW over een boot die midscheeps een gapend gat kreeg door een speedboat crash. Eigenaar meent dat juist sandwich 'm behoed heeft voor verdere ellende.
Quote:
Originally Posted by Seven Spades
I know they didn't claim it, but I wondered what you think now you have seen the construction.
There are two parts to this. Not only does the foam provide a certain amount of buoyancy if there is significant water ingress, but it also prevents or minimises the breach in the hull in the first place.

If we had been in anything less, we would have had a much more serious problem. Just the mention of finding a cushion to put in the hole was enough to give me the colliwobbles at the time! (thanks TK )
Laatst bewerkt: 08 aug 2012 19:46 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 08 aug 2012 21:46 #308093

voor een goede waarnemer wellicht een duidelijk verhaal, maar als deze boot een andere boot doormidden heeft gevaren, waarom is de stem zelf dan nog heel en op een paar butsen na onbeschadigd? Je kan me niet wijs maken dat ze slechts een gedeelte onzichtbaar gerepareerd hebben en de rest vand e beschadigingen maar zo hebben gelaten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 09 aug 2012 13:37 #308244

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Een boot doormidden varen is natuurlijk overdreven uitgedrukt. Maar het lijkt op een aanvaring met een iets lager schip, waarbij er een geleidelijke decceleratie plaatsvindt. Tenslotte veert de aangevaren romp mooi in.
In het geval van een performance wedstrijdboot een niet onmogelijk scenario.

Verder is er een verschil in constructiemethode, die een wezenlijk verschil in stijfheid met zich meebrengt. De gebogen vollaminaat 'stern' is veel stijver dan het achterliggende sandwich. Hierdoor wordt de energie 'doorgegeven' en geabsorbeerd door het in de //richting slappere materiaal. In die richting gezien gan je van misschien wel 10mm naar 3mm (buitenschil). De rest van de sandwich telt qua 'verkorting en verlenging' niet mee. Was alles vollaminaat, dan was de stern absoluut lokaal veel zwaarder beschadigd en was er mogelijk een gat onstaan. Maar er was veel minder effect op de rest van de romp.

Nou mag Capo zeggen wat ie echt met die boot gedaan heeft...

Hier wordt nou ook gelijk de achillespees van sandwich gedemonstreerd, dat een botsing of erger nog gronding effect heeft op grote delen van de romp. Als je de foto's ziet van een op het strand geworpen J-boat dan liggen er grote delen van de buitenschil losgetrokken van de kern.
Laatst bewerkt: 09 aug 2012 13:39 door Team OSD.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 09 aug 2012 13:46 #308245

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
ik heb er niets mee gedaan, anders dan van 2002 t/m 2007 af en toe mee gevaren.....
Ik was in Lelystad afgelopen weekend en zag hem zo liggen, met al die scheurtjes.
Hij is van Team Heiner, misschien moeten we hen eens vragen hoe dat nu zo komt...

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 09 aug 2012 14:39 #308257

Een aanvaring lijkt me nagenoeg onmogelijk, er is geen impact schade te zien die dit verklaren kan. Onderwater misschien?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 14 aug 2012 18:15 #309409

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Afgelopen maandag kwam ik toevallig langs de boot, helaas maar 1 zijde gezien. Het kan heel goed een impact onder een hoek zijn, schepen die elkaar onder een hoek van 30-45 grd raken. De romp is verder vrij van craquelé behalve langs de dekrand 'n plekje waar sporen van niet al te zware impact zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 15 aug 2012 04:57 #309447

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
de andere kant heb ik ook niet gezien....
wel een vreemde plek he!
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 15 aug 2012 06:04 #309489

  • har.vogel
  • har.vogel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2232
Zou het niet gewoon de folie zijn die sterk veroudert? Ik weet niet of die print op de
romp wel in de gelcoat zit of er op geschilderd is. Als het een grote sticker is met
dat logo, is het gewoon krimp in de folie. Die folie waarmee je een romp decoreert
gaat gewoon niet zo lang mee.
Dat het aan een kant zichtbaar is geworden komt waarschijnlijk doordat dit deel
meestal in de volle zon ligt.
Een voorbeeldje van dit "yachtwrapping"?:
www.yachtwrapping.nl/metamorfo...an-een-friendship-26

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 16 aug 2012 20:42 #310211

  • Team OSD
  • Team OSD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 482
Bij de schade op de rail, een paar m1 vanaf de boeg vind je ook een beetje 'krakeleeeee'. Rest van de romp leek me gaaf. Maar goed, mijn oordeel op basis van foto's en even er vluchtig voorbijlopen is niet zaligmakend.
Kan me voorstellen dat de gelcoat ook iets tever is uitgehard, net als evt. folie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: nogal krakeleeeee 02 sept 2012 18:29 #315673

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7362
Simpel gevalletje krimpfolie..
Die boot ligt bij mij in de haven. Ik kon al die spannende verhalen over schade al niet goed plaatsen, kon me niet voorstellen dat dit craquelé beeld door schade zou kunnen komen.
Nu is uw expert dus maar eens even gaan kijken. De boot staat op de kant. Heb er een trap bij gehaald en wat proeven gedaan.
Voor mij nu zo klaar als een klontje: de boot is gewrapped. Mogelijk door de warmte, in samenhang met leeftijd, is de groene top- (verf-) laag van de Witte (plak) laag van de folie gekrompen. Die onder-(plak-) laag van de folie is niet gekrompen.
Foto1 is de hele boeg. Foto2 is detail van een krimp, sorry niet helemaal scherp. Foto3 is simpel ontstaan nadat iemand met zijn nagel wat gekrabd op dezelfde plek als foto2. Foto4 is nog een detail

Als u nog eens een expert zoekt: ik ben beschikbaar! ;-)



Nog een detail:
Laatst bewerkt: 02 sept 2012 18:31 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.151 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl