zuipschuit schrijft:Wij gebruiken al vele jaren een seahopper
www.seahopperfoldingboats.com/
Ik heb wel plannen om over te stappen naar een rubberboot.
reden :
- Geeft geen veilig gevoel bij zeegang in dat kleine notedopje.
- Je moet hem op het voordek in elkaar zetten en dan over de railing tillen. M'n rug heeft daar een hekel aan.
Ondanks dat toch een heel leuk bootje.
Ziet er beter uit dan de meest 'vouw' boten.
Het veilige gevoel zit vooral tussen de oren, denk ik. Een rubberboot zal inderdaad stabieler aanvoelen omdat de lengte/breedte-verhouding ander is en je bij het instappen van nature je voet niet op de tube zet. Bij een stijve bijboot moet je inderdaad je voeten met een beetje verstand neerzetten bij het instappen.
Een bijboot met een v-bodem of multiknik zal trouwens bij het instappen vaak een nieuw evenwicht zoeken. In eerste instantie voelt het tuitelig aan, maar uiteindelijk safer dan een boot met een volledig vlakke bodem. Bij een multiknik is het vlk smaller waardoor je je voeten van nature ook dichter bij de hartlijn neerzet.
Ik hoor in het filmpje zeggen dat het ding toch nog zo'n 30 kg weegt. Je rug heeft dat ook gevoeld, begrijp ik. Dat is dan weer het minpunt van het vouw-idee. Kennelijk is er toch zover verstijving of beslag nodig dat zo'n klein ding op een dergelijk gewicht uitkomt.
Een dinghy van dezelfde maat maar uit 1 stuk moet onder de 20 kg kunnen blijven. Hetzelfde geldt min of meer voor nesting dinghy (laat die 1 of 2 kg zwaarder zijn dan dezelfde bijboot uit 1 stuk). Bovendien kun je die in het water monteren. Dan hoef je nog maar twee stukken van 10 kg over de reling te tillen.
--
stegman