Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Keuze?

Re:Keuze? 27 apr 2010 15:25 #125777

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
speed20 schrijft:
Capolavoro schrijft:
waarom noemt nu weer niemand de Spirit ;-)

de 32 (9.50m) vaart al een speer, heeft koelkast, 5 slaapplaatsen, prima kaartentafel, stahoogte ca 1.90.

Iets kleiner, iets zeldzamer: de 29. Lijkt er als 2 druppels water op.

groet
t

Capo di Capi,

Waarin onderscheid de spirit zich van de andere zeiljachten?
Waarom zijn de zeileigenschappen zoveel beter?

Jij als kenner kunt de vraag vast beantwoorden, thanks

Heb je even ;-)
Ik heb 15 jaar een 32 gehad, en nu alweer 9 jaar een 36.
Beste bewijs voor de kwaliteit is dat 35 jaar oude 28s en 32s nog steeds vooraan varen in de IRC/ORC wedstrijden. Ze gaan hoog, hard, en dat al 35 jaar.... dankzij de kwaliteit van het ontwerp en van de bouw. Verder zijn ze van binnen erg handig en ruim, vergeleken met veel andere schepen.
In mijn 24 spirit-jaren heb ik nooit iets defect gehad, of lek, of krakend.....
Ik kan hier wel bladzijden vol schrijven maar dat vinden anderen misschien niet leuk..
Stuur me een PB als je specifieke vragen hebt?

groet
t

PS de laatste boot waarin de grote Ricus van de Stadt (oprichter van het ontwerpburo) zelf voer was de Knar, getekend door zijn medewerker Koos de Ridder, jawel, een Spirit 28.
Dat zegt toch wel iets....
Laatst bewerkt: 27 apr 2010 15:35 door Capolavoro.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 27 apr 2010 15:39 #125778

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Die 2 Rangers zijn van een andere ontwerper. Echt totaal anders. Gary Mull heeft een andere lijn ontworpen begin zeventiger jaren.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 27 apr 2010 15:42 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 27 apr 2010 19:49 #125833

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
speed20 schrijft:
die De Vries Lentsch Tripp 29 is inderdaad een schitterende boot.
Wel het soort boot waar ik voor ga, thanks

Hier is hij (geen aandelen): www.botentekoop.nl/zeiljachten...h-Tripp-29-1968.html

Zie ook macropipus.tripod.com/friendsoftripplentsch/

Edit: die laatste link staat ook al bij de advertentie zie ik...

Je zou ook kunnen kijken naar een C&C 27 MkIII, erg ruim voor zijn lengte.
Laatst bewerkt: 27 apr 2010 19:51 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 27 apr 2010 20:11 #125841

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Ik ben fan van de spirit jachten laat dat helder zijn. Vooraan zeilen in de IRC/ORC zegt echter meer over de bemanning dan de nominale bootsnelheid. Het is een handicap systeem. Als je wint zeil je je handicap of sneller en de ander niet. Simpel! Je kan in de ORC met een klomp nog winnen, als je maar sneller bent dan je tegenstander obv je rating. Bij wijze van dan.

Het zijn echte groot water / zeezeilers die Spirits. Niet dat ze op de plassen stil liggen maar daar zijn ze niet voor gebouwd.

Als ik ooit eens rijk was ........

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 27 apr 2010 21:04 #125859

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
En natuurlijk niet vergeten naar de Defender 32 te kijken. Schatje om te zien, gunstig geprijsd en zo klassiek als je je maar kunt wensen met een kontje van 30 cm breed of zo ;)
Er is ook een Defender 35, die is wat moderner gelijnd maar ook een stuk zeldzamer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 05:34 #125870

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Beauty schrijft:
Als ik ooit eens rijk was ........

Gr Michel

je hebt nu toch een nieuwe baan? nou dan! ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 06:23 #125872

Beauty schrijft:
Ik ben fan van de spirit jachten laat dat helder zijn. Vooraan zeilen in de IRC/ORC zegt echter meer over de bemanning dan de nominale bootsnelheid. Het is een handicap systeem. Als je wint zeil je je handicap of sneller en de ander niet. Simpel! Je kan in de ORC met een klomp nog winnen, als je maar sneller bent dan je tegenstander obv je rating. Bij wijze van dan.
Dit is natuurlijk niet helemaal waar. Omdat in bv ORC niet alles gemeten wordt en hier ook gebruik wordt van databases kan je handicap nog steeds gunstig of ongunstig uitvallen. Er zijn nog steeds mensen die schepen kopen omdat ze gunstig vallen.

Kortom het systeem werkt wel en mbt de vergelijking heb je gelijk maar het is zeker niet sluitend.

Ook zijn spirits vaak degelijke kwaliteitsboten maar als je voor zuivere snelheid wilt gaan is dat niet het ontwerp dat je moet kiezen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 06:48 #125873

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
waar het mij om gaat is dat de Spirits zodanig goed in elkaar zitten dat ze na 35 jaar varen nog steeds (op rating) kunnen winnen. Dat vraagt een sterke, stijve boot.
En in absolute zin (geen rating) varen ze natuurlijk erg fatsoenlijk omdat het ontwerp gewoon deugt, nog steeds na al die jaren.
Wie het eens wil ervaren is welkom op de Capolavoro....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 06:58 #125878

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Misschien is een oude SWAN ook wel iets... Of iets S&S-achtigs...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 08:06 #125888

  • Poemy
  • Poemy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 484
Wat te denken van een Dufour Arpege.

www.dufour-yachts.nl/ags/extra/NS121.html


Grtn
Poemy
Weet je wat het is?.... Meer water dan vis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 08:15 #125889

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5902
trotti schrijft:
Misschien is een oude SWAN ook wel iets...
Die zijn er vanaf 36 voet, en dus een forse slag groter dan de gevraagde 9 meter.
Wel heel fraaie scheepjes, met een even fraaie bouwkwaliteit, maar daartegenover staat dan ook een heel fraaie prijs...nog maar weinig met vijf cijfers in de vraagprijs gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 18:11 #125954

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Capolavoro schrijft:
Beauty schrijft:
Als ik ooit eens rijk was ........

Gr Michel

je hebt nu toch een nieuwe baan? nou dan! ;-)

groet
t

Klopt, maar eerst maar eens het saldo aanzuiveren :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 28 apr 2010 22:54 #126019

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
Capolavoro schrijft:
waar het mij om gaat is dat de Spirits zodanig goed in elkaar zitten dat ze na 35 jaar varen nog steeds (op rating) kunnen winnen. Dat vraagt een sterke, stijve boot.
En in absolute zin (geen rating) varen ze natuurlijk erg fatsoenlijk omdat het ontwerp gewoon deugt, nog steeds na al die jaren.
Wie het eens wil ervaren is welkom op de Capolavoro....

groet
t

Dat inderdaad (ik spreek uit ruime ervaring met een zekere Spirit) en daarnaast is een sterke stijve, op wedstrijdvaren gebouwde en uitgeruste boot altijd beter af in de ratingsystemen. Er zijn immers heel veel factoren die niet meetellen in de rating maar wel hun invloed hebben op de zeilprestaties, of op de prestaties van de bemanning door een betere hanteerbaarheid, bestuurbaarheid, etc.

De Spirit 28 vaart bij een kruisrak met windje 6 bijvoorbeeld het allerbeste met een genua 2 erop en >400 kg aan loef. De gemiddelde comfortcontainer vaar je binnen een paar weken uit elkaar als je dat doet, bij de Spirit 28's gaat het al 35 jaar goed. Als je de vloer eruithaalt en in de kastjes gaat snuffelen en zo dan zie je pas echt hoe goed de Spirit 28 gebouwd is, voor de 32 en 36 kan ik niet uit ervaring spreken, maar dat zal ongetwijfeld niet veel anders zijn.

En waarom de Spirit op binnenwater niet tot z'n recht zou komen zoals Michel suggereert weet ik niet, ook op het IJsselmeer en de Zeeuwse stromen winnen ze nog steeds zo'n beetje alles wat er te winnen valt. Wat niet wegneemt dat het op zee super zeilt ook onder erg barre omstandigheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 06:27 #126030

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6883
Het enige wat ik bedoel is dat het geen plassen zeiler bij uitstek is. Niet dat ie het daar niet doet maar daar hoef je die marge kwaliteit niet voor te hebben (prijs). De kwaliteit is in mijn ogen juist bedoeld door de bouwer om inderdaad de "elementen" te kunnen trotseren. Gelijk aan de strekking met jouw insteek. :)

Als je ziet waar veel Spirits in havens liggen en/of worden gezeild komt dat ook aardig overeen.

Even off topic

Nog even een ORC insteek. De grootste makke van het ORC systeem is wat mij betreft niet dat er "veel" factoren zijn met grote impact op het resultaat die niet in de weging worden meegenomen. Ik heb de ORC software op mijn PC staan en heb eens de eer gehad met de heren uit Italie te mogen kletsen over zaken die mij opvielen. Het is een dynamisch systeem waarbij elk jaar de ORC ckub achter de inventiviteit van de zeilers aan hobbelt. Je kan dus zeggen dat de regels voor 2010 kloppen met het jaar 2008. Elk handicap systeem heeft defaults en als je die niet wenst is een eenheidsklasse de enige uitweg.

De grootste maas wat mij betreft in het ORC systeem is dat er in nederland altijd iemand komt kijken/meten. Zowel voor de ORCi als voor de Club versie. In het buitenland is het voor de Club versie vaak een kwestie van zelf een lijst invullen en opsturen. Koop je een boot uit het buitenland met een "eigen" meetbrief in plaats van een "gemeten" meetbrief dan kunnen er oneigenlijke verschillen ontstaan. In de database van de ORC viel me dat bijvoorbeeld op binnen alle D34 van mijn type. Bijna 1000 kg verschil in gewicht kan nooit kloppen als er niet eentje van lek is zeg maar. :laugh:

Greetz Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 07:53 #126040

Laten we ook eerlijk zijn over de netto snelheid van de spirit. Met name van de 28, 36 is een ander verhaal. Als je kijkt naar bv de SW waarde (makkelijkste en snelste globaal vergelijkbaar) valt deze behoorlijk hoog uit dus het is het niet zo'n heel snel schip. Dat het schip als het goed gevaren wordt goed mee kan komen is een ander verhaal en over de degelijk bouw is al genoeg gezegd.

De SW handicap is simpelweg gewoon een afgeleide van de uitvoeriger gemeten categorieën. Met mijn spaekhugger voor ik meestal de rest van het veld ook op minuten. Tuurlijk deed ik erg mijn best etc maar het verschil werd vergroot door de gunstige handicap.

Indien je maar beperkt wedstrijden vaart is vooraan varen in een wedstrijdveld ook niet altijd van belang maar meer de netto snelheid zonder correctie factoren en dit kan nog wel eens anders zijn als gecorrigeerd op de 1e plaats finishen.

Het is maar een overweging die de TS mee kan nemen. Misschien moet je nog even je budget vermelden er worden verschillende schepen genoemd welke qua prijs behoorlijk verschillen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 07:54 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 09:32 #126055

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5184
De 28 zeilt gewoon lekker is degelijk en een soort van klassiek, daar zijn we het wel over eens. Dat een langer schip sneller is is evident en dat een planeerbak ruime wind met voldoende wind sneller is is ook logisch.

Misschien moet de TS zijn budget laten weten en een nog wat preciezere omschrijving geven van wat hij zoekt.

Een prima Spirit 28 heb je met gemak voor 15.000 euro, een klassieke Swan kost een veelvoud daarvan om maar wat te noemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 09:33 #126056

Weer veel tips en een uitgebreide verhandeling over de Spirit en de ORC mogen lezen, geweldig!

Veel zeereizen zal ik, door tijdgebrek, niet maken. Het blijft dus en plassenbak B) wel graag een mooie dus. Die ook voldoende ruimte biedt al weet ik ook dat hededaagse boten vele malen meer ruimte bieden, dat betekent dat je gewoon een wat grotere boot koopt om de ruimte te krijgen van een kleinere moderne boot, toch?
Wil wel met 4 tot 6 personen aan boord kunen verblijven. Budget ligt zo rond de 25K tot 30K waarbij ik nog eens minimaal 5K reserveer om de boot in echt goede staat te brengen zonder allerlei gadgets :ohmy: Daar zal best een aardige classic plastic voor te kopen zijn denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 09:49 #126060

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Dat moet zeker lukken!

En een contessa?

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 09:59 #126065

Ook een contessa is een fraaie boot maar dan zou ik toch naar een wat grotere uitvoering kijken bv een 34. Ook een oudere Dehler 34 eind 80er jaren lijkt me een prima boot, zijn daar ervaringen mee?
Laatst bewerkt: 29 apr 2010 10:01 door Vintage Jachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 10:07 #126069

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dat dacht ik wel: www.zeilersforum.nl/index.php/...en-met-een-dehler-34 :D
De Beauty is dan qua tuigage gepimpt, voor de rest is het 'gewoon' een Dehler 34 uit 1989. Hoe dat vaart, lees je in het testverslag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 10:46 #126077

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7773
Ook de standaard uitvoering vand e dehler vaart uitstekend hoor!

ik heb dan wel geen ervaring met de 34, maar wel met de 36. Die is in principe hetzelfde, maar dan wat groter... duh...

Ze varen prettig, zowel aan als voor de wind, lopen hoog en hebben prima comfort. Maar 34 past niet echt meer in het 9 meter verhaal.... En ik vindt persoonlijk een dehler 34 geen klassiek plastiek meer...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 29 apr 2010 14:16 #126112

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10710
Als we dan toch over de 9 meter heen gaan een Ranger 33 is top.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 13 mei 2010 13:27 #127390

  • Tusker
  • Tusker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1397
11 jaar een spirit 28 gevaren.Nu alweer voor het derde jaar een spirit 32 .
Eens een spirit,altijd een spirit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 13 mei 2010 15:13 #127397

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
tieman schrijft:
11 jaar een spirit 28 gevaren.Nu alweer voor het derde jaar een spirit 32 .
Eens een spirit,altijd een spirit

zo mag ik het horen ;-)

na 15 jaar een 32 ben je straks toe aan een 36!

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Keuze? 13 mei 2010 17:31 #127403

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6023
Als je een tripp 29 mooi vind ,vind je een Medalist 33 mkII ook wel wat. Op z`on boot ben ik opgegroeid. Zeeer zeewaardig yacht en flink wat ruimte.
Staat op dit moment 1 te koop
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl