@Stegman: ja, meerdere aanbieders. Meer nog dan in NL. Vanaf Cuxhaven had ik er met 3 te maken als ik me het goed herinner.
Gelukkig hoef je inderdaad maar één reis te boeken en betalen dus de ellende begint pas als de reis niet zo loopt als gepland. In Bremen (toen had ik vanuit Cuxhaven al 2 treinen en verschillende vervoerders gehad) laten omboeken want owee als je zomaar in een trein (met de goede eindbestemming) stapt. Dan zou het geld wel eens bij de verkeerde vervoerder kunnen terecht komen.
Amsterdam -> Osnabrück vond ik wel weer een prettig stukje waarbij de nauwelijks merkt dat je een grens passeert. Dat is als je bij Maastricht de Belgische grens over gaat wel anders en een verplicht stukje boemeltje.
Ruim van te voren boeken drukt de prijs behoorlijk in Duitsland. 3 dagen van te voren is al een behoorlijk ander tarief dan de dag van te voren. Maar als zeiler ging ik juist met de trein naar huis omdat het zeilen ongepland niet ging
Vanuit Rendsburg vast ook wel.
Maar ondanks het trein-gedoe, is de trein naar huis vanaf Cuxhaven en twee weken later de boot ophalen en naar huis zeilen een prima alternatief om de bekende weergaatjes-file-stress te voorkomen. In een heerlijk briesje uit het oosten naar huis varen voelt toch meer als vakantie dan met >6 bfrt uit het westen te gaan hakken. Ook kost je boot parkeren per dag daar minder dan een auto per uur in Amsterdam met speciale geen-mensen-aan-boord tarieven.