Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 16:16 #852149

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Heb een weerfax aan boord (waar dus een printje uit komt) deze deed goed het tot halverwege portugal / Canarische eilanden. Daarna ook regelmatig een niet leesbaar exemplaar, maar op een ander tijdstip juist weer wel. Ik had daar geen speciale antenne aan, maar gewoon een koperdraadje naar een zijstag (niets geïsoleerd dus). Nu is dat misschien anders met de SSB ontvanger van Navtex, maar misschien hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld. Hier onder een resultaat van zo'n kaartje, vrijwel altijd vanuit Hamburg.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 16:34 #852156

Dat ziet er prima uit, hoewel niet erg gedetailleerd(?) Of kan dat ook?
Wat voor een navtex heb je? Kosten (als ik dat vragen mag)? Aanbevelingen?
Denkt iemand dat zo'n weerkaart, of gedetailleerder ook met ssb te ontvangen is? Iemand ervaring?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 17:52 #852183

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9385
steef ton schreef :
Iemand ervaring?

Het voorbeeld van Guia IV is ongeveer wat je kunt verwachten uit de nasa ssb.
Wil je een hele "schone" zien kijk dan hier.
“Het is ontzettend cliché om te zeggen dat het persoonlijke politiek is, maar in een tijd waarin wetenschappers, grote bedrijven en overheden er steeds beter in worden om het menselijk brein te hacken, klinkt het onheilspellender dan ooit. ” Yuval Noah Harari
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 19:10 #852202

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Heb een Furuno 208. Is dus geen navtex.



Staat er nog een op ebay:
Het opgegeven Ebay item id is ongeldig, controleer de id nummer.
SSB op de foto zit er nog om geen gat in het interieur te hebben...

Je kan de fax in programmeren zodat hij automatisch opstart op bepaalde tijden om te ontvangen.
Je kan er ook een soort "grib file" layout op ontvangen met voorspelde wind en golfhoogtes.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 19:16 #852205

aah, nou dat is wel ok, toch? Jullie hebben hier (veel) meer ervaring in. Vinden jullie dat de info die dus met de nasa ssb binnen te halen is voldoende?

Sorry dat ik jullie het hemd van het lijf vraag, maar als toch beetje nitwit op dit gebied maak ik nu heel graag gebruik van jullie expertise (en ben echt enorm dankbaar dat jullie dat met mij willen delen). Dat gaat me straks een hoop helpen.
Vanaf volgende week heb ik weer een paar weken de tijd en de mogelijkheid om mijn scheepje en mijzelf nog wat verder voor te bereiden. Volgend jaar deelname aan de CAM en het jaar er op dus het genoemde rondje.

Steef
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 19:32 #852211

@guia IV
Dat ziet er ook goed uit. Je kunt zulke kaarten ook midden op de oceaan ontvangen? Ik zag diverse furino 208 -en aangeboden op ebay. Zo rond de 200 dollar, incl shipping komt dat op ruim 200 euro, denk ik. Als je zulke kaarten ook midden op de oceaan kunt ontvangen, dan is ook dat een erg betaalbare optie.
Waarom gebruik je de ssb helemaal niet meer? Te traag, te veel fuss?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 19:39 #852218

mooi om te volgen.
Misschien een nieuw draadje van maken?
zou mooi zijn als er een step by step handleiding uit komt.

Ik heb een sangean ontvanger, wil daar ook nog wel een keer mee spelen.
niet serieus, want waar ik vaar is wel internet, maar het is wel leuk om te doen. :)

Ik heb het wel eens geprobeerd, met een programma op de pc, maar nooit echt aan de praat gekregen.
Dat gaat dan je soundcard in.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
Geen sponsor meer alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 20:20 #852236

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
@Steef ton: "..nasa ssb voldoende..."
waarschijnlijk kan je het met Nasa target ssb ontvanger gekoppeld aan pc en decodeer software op zee wel fax/navtex/rtty binnenhalen. Maar dat is niet gezellig, je moet dan op vaste tijden zitten luisteren/decoderen.

@steef ton: "...furuno 208...."
met een geautomatiseerd systeem gaat het inderdaad gemakkelijker

@steef ton: "...gebruik de ssb helemaal niet meer... te veel fuss.."
ik gebruik de ssb (zend/ontvanger) in combinatie met pactor modem, kan ik de weerberichten opvragen wanneer het mij uitkomt. Dat bevalt al 15 jaar. En ik kan praatje maken met boten onderweg en het thuisfront.

@steef ton:
- voor eenmalige tocht investeer in een satelliet telefoon en data abonnement
- vindt je praatje maken gezellig en wil je wifi/satphone onafhankelijk wereldwijd gratis (zonder abonnementskosten of gespreks/data kosten) email en weerberichten kunnen opvragen neem dan een SSB zender met pactor modem en wordt zendamateur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 20:26 #852237

Ik deed dat 20 jaar geleden al, met JV Fax (alsik mij goed herrinner) en een Kenwood R1000 SSB ontvanger. Dat ging prima. Aan het begin van onderstaand filmpje, om een idee te krijgen. Was ergens in de golf van Biskaye.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 13 juli 2017 21:11 #852263

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1302
Sluit me volledig bij syGabber aan. Heeft ook vele malen meer ervaring.
De SSB van ons is een oud beestje en nooit gebruikt door mij. Kan geen pactor aan gekoppeld worden.

SSB target van Nasa kun je prima mee op pad. Inderdaad het op tijd aanzetten is wat vervelend en vergeet je snel. Verwacht overigens in de haven niet te veel resultaat, je moet vrij zijn van storingsbronnen (dus open water).

Op de Furuno weerfax kan je inderdaad midden op de oceaan dit soort plaatjes ontvangen (Nasa zou hetzelfde moeten kunnen doen).

Satelliet verbinding is het makkelijkst en sluit goed aan bij de huidige vorm van navigatie (routering enzo). Zo deden wij dat in ieder geval. Weerfax voor erbij en het grote plaatje te kunnen zien en als backup voor als het niet lukte met de satelliet telefoon. Met jouw plannen heb je eigenlijk maar een paar keer een dergelijke optie nodig (tochten langer dan 3 of 4 dagen).

@ Noballast, mooi filmpje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 14 juli 2017 08:53 #852339

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
@Steef ton: "... minimaal nodig..."
ik zou voor een AIS transponder gaan, zeker als je solo bent heb je niet altijd ogen in de kuip en dan is zo'n automatisch ding een uitkomst, ook prettig voor de andere boten als jij ligt te slapen dat zien ze toch wat je doet en kunnen ze daar op anticiperen.

nog wat tips voor je Nasa target (heb ik ook aan boord):
www.sy-gabber.nl/gabber/verhal...ain_tips.htm#weerfax
www.sy-gabber.nl/gabber/verhalen/main_tips.htm#navtex

tegenwoordig gebruik ik het decodeerprogramma SeaTTY omdat relatief goedkoop en gebruiksvriendelijk is met alle nautische opties (RTTY, FAX, Navtex, GMDSS DSC VHF/HF) die je nodig zou kunnen hebben.
www.dxsoft.com/en/products/seatty/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 14 juli 2017 15:28 #852509

@ sygabber:
Heel goede tips. heb ze net bekeken. Ik krijg sofware bij mn target. Ik weet nog niet hoe fijn of juist niet dat werkt. Ga ik eerst proberen. Maar zag dat seatty voor slechts 35 dollar (registration) te verkrijgen is? Klopt dat? Je hoeft slechts te registreren en je kunt er mee werken?

Je opmerking voor een ais-transponder is natuurlijk helemaal waar. Ik heb een ontvanger en nog een tweede op mn lowrance link8, maar maakte zelf ook de overweging dat ik ook gezien wil worden, zeker omdat ik groot deel van de tocht solo zal gaan doen (en ook nu al vaak solo op zee zit). Dus die transponder gaat er zeker komen, samen met een epirb, zowel voor mn scheepje als op mn lijf (personal epirb of iets soortgelijks).

Heb ook nog lichte twijfel over mn kielbouten. Had de kiel er 10 jaar terug af en toen nog alles ok. Scheepje steekt 1,9 m en loodballast in kiel is 1400 kg. Bouten (m18) zijn sterk genoeg (200% bij max belasting) en weet nog niet precies wat ik ga doen. Proberen echoapp met descundoloog inhuren of toch gewoon vervangen (en dan ook meteen verzwaren). Rest van mn scheepje is zo solide dat ik denk dat de mensch van de toekomst over 2000 jaar er niks van snapt als ze mn scheepje opgraven en ruzie gaan maken over wie er het eerst mee mag varen ;) :P :laugh: .
alweer dank voor de uitstekende info
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 14 juli 2017 19:14 #852556

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
@steef ton:
inderdaad eenmaal registratie fee betalen en jaren lang up to date software, ik heb de licence sinds 2007 en het werkt nog steeds.

er zijn natuurlijk ook gratis pakketten, maar die vond/vindt ik minder in kwaliteit, op zee moet het zonder toeters en bellen robuust werken.

kielbouten, geen verstand van ik heb (bewust) een S-spant semi lang kiel, de kiel is onderdeel van de romp en alles is van staal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 14 juli 2017 19:17 #852557

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
steef ton schreef :
Heb ook nog lichte twijfel over mn kielbouten.

Nee hè, niet nóg iemand die aan zijn kielbouten twijfelt, en dat terwijl je ze 10 jaar geleden nog gezien hebt. Ik schat grofweg dat er 1000 maal vaker een mast overboord gaat door defecte verstaging, wantputtingen of dergelijke, dan dat er een kiel onder weg gaat. Als je nu hard op een rots gelopen bent, dan heb je een aanleiding. Anders lekker doorvaren.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 15 juli 2017 00:41 #852610

@ arcadia:
Er zijn net (gisteren?) 3 jongens voor de kust van zeeland verzopen omdat de kielbouten waren afgebroken met als gevolg een plotseling omslaande boot. Het lijk van de laatste jongen (van 18) is vanmorgen aangespoeld...
Punt is dat die van mij bijna 40 jaar oud zijn en mijn romp-kielverbinding meermaals veranderd is en bovendien niet een originele (maar wel goede, gelukkig) constructie (en wel een die goed doorgerekend is). Elke bout begeeft het een keer en rvs bouten (zoals die in mijn scheepje) nog wat sneller. Haarscheurtjes kun je met het blote oog meestal niet zien en bij mij in het geheel niet, want je ziet de bouten niet eens, alleen de boutkoppen. Voor ik mij uitgebreid op een oceaan ga begeven wil ik toch eerst even wat meer zekerheid. Ja ik weet, zekerheid bestaat niet en je gaat of je blijft thuis in je bedje liggen, allemaal waar.
Mijn mast en verstaging zijn een jaar oud en door mij zelf doorgerekend en geplaatst en een procentje of 400 sterker dan Fmax (en toch zo'n 20% lichter dan de originele: ja, er is in 40 jaar tijd toch een hoop gebeurd), dus daar heb ik wat meer vertrouwen in.
Weet niet meer bij wie, maar bij iemand staat altijd onderaan de bijdrage zoiets als: je beseft pas dat je half werk geleverd hebt als je in zwaar weer met je scheepje zit en je overal geluidjes hoort die je liever niet hoort (het staat er anders, maar dit is een beetje de boodschap).
Maar begrijp je opmerking wel arcadia (tenminste dat denk ik): ik/men moet niet eeuwig blijven twijfelen en dat klopt ook wel.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 15 juli 2017 09:26 #852655

heb weer een vraagje:
hoe zit het met solozeilen en je scheepje verlaten? Ik neem aan op canarische eilanden, madeira en azoren geen probleem? Wellicht wat onzinnige vraag, maar las ooit ook dat solozeilen een groot nadeel heeft wat betreft verkennen van de landen die men bezoekt. Jij van boord, dan anderen (ongewenst) aan boord, zodat je genoodzaakt bent aan boord te blijven en het betreffende land dus eigenlijk niet kunt verkennen. Ben zelf redelijk uitgebreid in diverse afrikaanse landen geweest (zonder scheepje) en havens voor de sporadische jachteigenaren liggen daar allemaal achter hoge hekken, soms voorzien van hoogspanning en vaak met veel prikkeldraad. Soms pure paranoia, soms geheel terecht vanuit het oogpunt van de jachteigenaren. Maar neem aan portugal, spanje, etc allemaal natuurlijk geen probleem is (ben ook paar keer op tenerife en gomera geweest en heb me nog nooit zo veilig en welkom gevoeld).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 15 juli 2017 12:28 #852689

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
steef ton schreef :
Maar begrijp je opmerking wel arcadia (tenminste dat denk ik): ik/men moet niet eeuwig blijven twijfelen en dat klopt ook wel.

Ik vergelijk het maken van een lange, verre zeilreis naar onbekende gebieden wel met het kopen van een huis of het nemen van een nieuwe baan. Je probeert je goed te informeren, maar je overziet het allemaal niet. Het moeilijkste is dan ook de beslissing om te gaan, want er zijn talloze excuses om het uit te stellen. En als je eenmaal de trossen los hebt gegooid, dan blijft er van de onzekerheid niets over. Je leeft van dag tot dag en allerlei zaken die je je afvroeg blijken in de praktijk makkelijker oplosbaar dan je vantevoren weet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 15 juli 2017 12:41 #852693

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2151
steef ton schreef :
hoe zit het met solozeilen en je scheepje verlaten?

Het maakt niet uit of je solo vaart of niet. Als stel verlaat je meestal ook de boot gezamenlijk. Gewoon op slot doen en alleen kleine ventilatieluikjes open laten. Diefstal zal vast wel eens voorkomen, maar ik heb er onderweg geen enkel verhaal over gehoord. Niet op de Canarische eilanden, niet in Senegal, niet in Gambia, niet in de Caraïben en niet in de Azoren.

In Senegal (Dakar) en Gambia (Lamin Lodge) lag ik gewoon voor anker op open water. Geen hekken. Je bent daar heel snel bekend bij de lokale mensen en er is sociale controle.
Nee, dan de jachthaven van Aeolus in Amsterdam noord. Daar zit je pas echt achter een hek in een wit getto in een zwarte wijk ;-)

Naarmate je zuidelijker komt zul je merken dat je boot lijkt te krimpen. Dat komt omdat de boten om je heen gemiddeld groter worden. Als een dief een buit zoekt, dan toch liever op zo'n welvarend (passende woordspeling) schip.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 16 juli 2017 10:37 #852844

  • syGabber
  • syGabber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 438
sluit me aan bij Arcadia; ook als je met meer aan boord bent ga je voor land bezoek gezellig met zijn allen en is de boot alleen.

in Senegal de boot zelfs 3 weken op anker gelaten toen wij in NL zaten, in Suriname ook

dieven en bootboys kennen de "markt", huur/charters hebben meer risico/last

en straal je relatieve rijkdom niet uit in armere landen, spullen zijn daar vaak meerdere maandsalarissen (als ze al werk hebben) of de start van een buisiness.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 16 juli 2017 17:52 #852917

Dank voor alle antwoorden. helder.
Was een dikke 30 jaar terug in Senegal en in Gambia, meerdere weken. In Cap Skirring zat een club Med en ik kwam daar gewapende witte fransozen in een kleine auto tegen, die mij (en twee Nederlandse dames waar ik toevallig een tijdje mee had opgetrokken, ik mocht als ballast mee :P ... ;) ) meenamen naar de jachthaven. Gewapende bewaking (kalasjnikovs) hekken, prikkeldraad.
In Banjul veel scheepjes voor anker gezien, maar ook daar een soortgelijke jachthaven/ aanlegplaats met taxiservice. In Tanga, Tanzania, 1993, op uitnodiging naar de plaatselijk jachtclub geweest. Hoge hekken, allemaal ogen er achter die naar de rijkdommen er voor keken. Ik was zelf altijd een backpack-toerist (in Tanzania ook leraar in spé) zonder (veel) centen en slapen en eten deed ik vaak "op straat" of in lowest-cost-budget hotels.
Paar jaar terug (ikke wat rijker en op duikvakantie) zag ik (grotere) jachten in Hurghada. Strenge, gewapende bewaking aan begin van de pier waaraan ze lagen.
Nu ja, is blijkbaar verleden tijd. gelukkig maar. Allemaal goed nieuws!
En Arcadia: ben het geheel eens met je zienswijze. Ben ooit met een renault 4 vanuit Nederland naar en door Soedan gereden (2000 km+ door woestijn) en weer terug (tochtje duurde 6 maanden. Heb me laten vertellen dat ik en mn maat ieg in die jaren de enige waren die zoiets met zo'n autootje deden). Had mijn vrienden een jaar lang verteld wat ik ging doen en op de hoogte gehouden van de vorderingen en van de voorbereidingen. Toen de dag kwam dat ik ging (24 dec, kerstavond, mijn verjaardag) was iedereen enorm verbaasd dat het inderdaad ging gebeuren. Ik bedoel maar: ben wel voorzichtig, maar ook weer niet zo benauwd hoor.
Oh, en heb echo-descundoloog gevonden: Rem Schuit in Enkhuizen. Ga hem morgen bellen. Iemand bekend?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 16 juli 2017 17:52 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

rondje Nederland, Canarische eilanden, Azoren 16 juli 2017 18:02 #852919

oh, hoorde gisteren dat een (van die mensen van dat zeiljacht waarvan de kiel afgebroken is) van hen Frans Maas was, dé Frans Maas... Maakt dat ik me nu een beetje (erg) beschaamd voel dat ik dit voorbeeld zomaar gebruikt heb. :blush: Ik moet er ook niet altijd van alles uitflappen. Mijn oprecht gemeende excuses
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl