In het topic over GTL
www.zeilersforum.nl/index.php/...ing-en-verkooppunten krijgt CeesS van de pomphouder en diens leverancier de schuld van de rommel in zijn tank. Ik vond dat typisch Friese "klantvriendelijkheid", en dat was volgens douwe dan weer een onterechte generalisatie
Zou kunnen natuurlijk, maar het past wel in een reeks waarnemingen.
Nu heb ik lang geleden zo'n 10 jaar lang een week of 15 a 20 per jaar in Friesland doorgebracht (zeilscholen!) en dus enige ervaring daar.
De meer recente ervaringen zijn langs de IJsselmeerkust. Van noord naar zuid, wat dingetjes uit de laatste 10 jaar:
- Harlingen, zaterdag aan het eind van de herfstvakantie. Gereserveerd (telefonisch) bij Restaurant Zeezicht, op de kop van de Noorderhaven. Om 19u binnen, drankje genomen en gerechten besteld. Toen we na 21u nog steeds niets te eten hadden gekregen maar eens gevraagd waar het bleef. Het antwoord: "als u haast heeft moet u maar naar een cafetaria gaan". We zijn elders een pizza gaan halen.
- Makkum, Cafe-Restaurant de sluis, kopje koffie op een doordeweekse ochtend. Bij de koffie lagen 2 lege verpakkingen van koekjes, en 2 cupjes van koffiemelk, overduidelijk open en leeg. We hebben maar niet gevraagd of de kopjes misschien ook al eerder gebruikt waren....
- Staveren, een vrijdag in juli. Fietsen huren bij de plaatselijke fietsenmaker en verhuurder in de winkelstraat, om eens het Gaasterland aan de kinderen te laten zien. Hij weigerde fietsen te verhuren, want 'morgen ga ik op vakantie en ik heb geen zin in steeds dat gezeur met die fietsen'.
- Staveren, Restaurant de Potvis (bij de Marina). Met 2 kinderen meer dan 2,5 uur op ons eten moeten wachten.
- Lemmer, Oude Buitenhaven, vorig seizoen, getuige duit aanwezig. De (nieuwe) havenmeester wilde ons per sé in een box hebben die veel te ondiep is. Met de preekstoel tussen de palen zei de dieptemeter al 0,0m onder de kiel. Ben niet in die box gegaan dus, dat zou de kiel teveel schuren en beschadigen, het is daar niet alleen modder maar ook hout en stenen (oude zeehaven).
Duit is wel in die box gegaan, het was er 1,30 m diep, 70 cm te weinig voor ons. Toen we eenmaal aan de buitenkant van de steiger lagen schreeuwde de ene havenmeester naar zijn collega dat 'die meneer eigenlijk maar moet ophoeren'.
En zo kan ik nog even doorgaan. Het gaat ook vaak goed, maar dit soort zaken heb ik ergens anders nooit meegemaakt aan de waterkant.
Tja, nu geef je voorbeelden van verbale communicatie die inderdaad niet aardig klinken. Maar ben je ervan bewust dat 85% van onze communicatie (face to face) non-verbaal gebeurd? Door bijvoorbeeld lichaamstaal. Wat jij, hij en wij zéggen is daarom niet zo interessant als wat wij non-verbaal communiceren.