Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aanvaring stuw Grave

Aanvaring stuw Grave 17 jan 2017 20:16 #800959

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Daar dacht de schipper van de pont bij Cuijk anders over :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 18 jan 2017 15:21 #801145

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Er is trouwens gisteravond bij Schuilenburg weer een schip tegen een brug geknald.
Oorzaak mist. Brug ligt er ff uit en PM kanaal weer open
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 18 jan 2017 15:27 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 18 jan 2017 15:24 #801146

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik kijk niet gek op als er binnenkort weer 'maatregelen' van de overheid volgen. (Wetjes, gezeik, strenger beleid.. :whistle: )
De binnenvaart is wel zijn eigen imago aan het demonteren op deze manier.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 18 jan 2017 15:25 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 07:38 #801294

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
riepen ze na de aanvaring dat er niets aan de hand was en ze het de dag erna wel op zouden lossen :) de soap gaat door:

Blijkt diezelfde schipper op 22 oktober op diezelfde boot ook al een keer de stuurhut eraf gevaren te hebben..

www.gelderlander.nl/grave/schi...n-diggelen~aa2c1d7d/

We weten nu dus hoe lang zo een stuurhut mee gaat, in zijn geval dus 68 dagen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 07:57 #801298

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
ik lees in Brabants Dagblad dat zo'n verstelbare stuurhut een noodzak kan doen, druk op de noodknop die altijd zal werken en de stuurhut zakt naar zijn laagste punt, dat had in Duitsland zijn redding moeten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 09:46 #801320

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1401
Als de techniek hem in de steek liet bij het laten zakken van de stuurhut, is het overmacht.
Over de oorzaak van het bij mist missen van de sluisinvaart naast de stuw is nog geen officiële verklaring.

Van het eerste incident zou ik al een hartverzakking krijgen.
Na dik twee maanden dan weer bijna onthoofd worden door een brugdek oid, zou mijn zelfvertrouwen wel voor een tijdje knock-out slaan.

Laten we blij zijn dat wij niet in zijn schoenen staan.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 10:33 #801326

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5231
Waterblok schreef :
ik lees in Brabants Dagblad dat zo'n verstelbare stuurhut een noodzak kan doen, druk op de noodknop die altijd zal werken en de stuurhut zakt naar zijn laagste punt, dat had in Duitsland zijn redding moeten zijn.
Z'n redding was geweest als hij de brug pas benaderd had nadat de stuurhut gezakt was en niet door was gevaren terwijl dat nog niet gebeurt was. ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 11:05 #801331

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Mijn inschatting is dat de techniek zo betrouwbaar is dat je als schipper er steeds meer op gaat varen waardoor je marge om te handelen als er wèl een storing is minimaal is.

Enige tijd terug aan boord van een groot containerschip gefilmd op het Schelde-Rijnkanaal. Het viel me toen op hoe de Nederlandse eigenaar-schipper (met vrouw en jonge kindertjes aan boord, geen rederijschip met niet-Nederlandse bemanning) bij het passeren van een brug de stuurhut pas op het laatste moment iets liet zakken. Duidelijk een routinehandeling voor hem met prima timing, maar eigenlijk geen marge meer in het geval van een storing.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 11:29 #801339

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22173
Hans V schreef :
Mijn inschatting is dat de techniek zo betrouwbaar is dat je als schipper er steeds meer op gaat varen waardoor je marge om te handelen als er wèl een storing is minimaal is.

Enige tijd terug aan boord van een groot containerschip gefilmd op het Schelde-Rijnkanaal. Het viel me toen op hoe de Nederlandse eigenaar-schipper (met vrouw en jonge kindertjes aan boord, geen rederijschip met niet-Nederlandse bemanning) bij het passeren van een brug de stuurhut pas op het laatste moment iets liet zakken. Duidelijk een routinehandeling voor hem met prima timing, maar eigenlijk geen marge meer in het geval van een storing.

De vraag is even hoeveel afstand het schip met een bepaalde lading en diepgang nodig heeft voor het gestopt ligt als er volle kracht achteruit wordt geslagen. Dat kon nog wel eens meevallen.
Waterblok geeft ook aan dat dergelijke systemen (vaak of altijd?) zijn uitgerust met een 'noodzak'.
Lijkt me ook niet zo ingewikkeld. de druk in het waarschijnlijk hydraulische systeem gecontroleerd laten weglopen en de zwaartekracht doet de rest.
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 11:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 12:12 #801347

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Dat is gewoon een kwestie van een op afstand bedienbare afsluiter in het hydraulisch circuit.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 12:20 #801350

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5294
Duidelijk een routinehandeling voor hem met prima timing, maar eigenlijk geen marge meer in het geval van een storing.
Vergeet niet dat met de stuurhut beneden het uitzicht minimaal is. Dus dit wil je ook zo laat mogelijk doen.
Dat is gewoon een kwestie van een op afstand bedienbare afsluiter in het hydraulisch circuit
Waar ikzelf mee gevaren heb waren mechanische afsluiters beneden in de kolom. Kan je niet even snel bij. Op afstand bedienbaar is leuk zolang je elektriek hebt. Bij een black-out bv heb je er niets aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 12:27 #801352

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4164
Je kan toch gewoon een bypass door de stuurhut leiden en daar een afsluiter plaatsen?
Afsluiter open en het zaakje klapt naar beneden. Niks afstand bediening en werkt altijd als de kids er maar af blijven...

Mbt tot marge voor failure nemen betrap ik me er ook op dat met name in de vakantie als alles iedere dag lekker loopt ik de marge vergeet te nemen. Zeilen weg en motor moet nog gestart dat soort dingen. Start ie niet en vlak voor een haven zou de marge nul kunnen worden....
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 12:30 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 12:45 #801356

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12002
lodewijk stegman schreef :
De vraag is even hoeveel afstand het schip met een bepaalde lading en diepgang nodig heeft voor het gestopt ligt als er volle kracht achteruit wordt geslagen. Dat kon nog wel eens meevallen.

Of tegenvallen.
Het ene schip of het andere, dat kan heel wat uitmaken in de lengte van de remweg.
Zeker wanneer er vollekracht gedraaid wordt en de storing pas in de laatste honderd meter voor het object optreedt, maakt het "hoe trekt ie op z'n achteruit" net het verschil tussen alleen het zweet op het voorhoofd of boem is ho.

Klein praktijkvoorbeeldje.

Ik moest een zieke bruggenwipper vervangen op de Julianabrug over de Zaan.
- inderdaad, dé beruchte Julianabrug die later op afstand werd bediend en waar toen die vrouw afviel -.

Om kwart voor zes parkeer ik mijn auto, loop de brug op, ontsluit het hok en begin aan de belangrijkste taak van de dag, inderdaad, koffie zetten.
Terwijl de koffie doorloopt draai ik de rolluiken op zet de marifoon bij en draai aan de nodige schakelaars en druk op wat knoppen.
Intussen is het een paar minuten voor zes en meldt zich de eerste klant, een geladen vrachtschip, de Deo-en-nog-wat.
Goede morgen schipper, ik ga voor u draaien.
Ik geef hem een rood/groentje en start het circus op.
Intussen draait de Deo etc. vollekracht door.
De landverkeersseinen gaan op rood, de bellen rinkelen en de bomen gaan neer.
Intussen is de Deo, die nog steeds flink doordraait, op een goeie honderd meter van de brug.
Ik druk op "brug op" maar er gebeurt niets.
Verdomme!
'Deo ..., sla maar achteruit want de brug weigert!'
wanneer de Deo ... eindelijk stilligt, bevindt de kop zich al aan de andere kant van de brug en zijn stuurhuis had nog maar een meter of zes te gaan om finaal van dek te worden geveegd.

Dat de schipper niet is blij is, spreekt voor zich.
Hoewel hij, zoals je al uit de scheepsnaam kunt opmaken, niet stond te vloeken, was hij druk tegen mij aan het foeteren.
Ook toen ik fijntjes opmerkte dat hij ondanks dat hij nog alleen maar een rood/groentje had, toch vollekracht op een gesloten brug af voer, was hij nog niet overtuigt dat hijzelf zijn schip in gevaar had gebracht.
Intussen was ik druk bezig met het resetten van het circus.
Terwijl ik opnieuw de landverkeersseinen en de bomen bedien, zeg ik:'Schipper, ik heb die storing niet veroorzaakt en wie en wat er al dan niet schuld heeft daar komen we toch niet uit, zullen we het er op houden dat dit een gevalletje Deo Volente is?'
'Dat is eh...'
Ik grijns en druk op de knop "brug op", ik had al niet verwacht dat hij dáár tegenin zou gaan.
De brug gaat netjes omhoog en de Deo Volente schuift langzaam voorbij mijn hokje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 13:00 #801360

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
rooiedirk schreef :
Duidelijk een routinehandeling voor hem met prima timing, maar eigenlijk geen marge meer in het geval van een storing.
Vergeet niet dat met de stuurhut beneden het uitzicht minimaal is. Dus dit wil je ook zo laat mogelijk doen.

Inderdaad, met de stuurhut iets gezakt kijk je tegen de containers aan in plaats van er over heen (met nog een forse dode hoek). De schipper had wel radar aan en camera('s) voorop dus voer niet blind.
De late timing viel mij op omdat het volgeladen schip naar mijn idee niet in de 20-40 meter die de stuurhut nog van de brug af was stil zou liggen mocht de hydrauliek haperen of de bediening uitvallen.

rooiedirk schreef :
Dat is gewoon een kwestie van een op afstand bedienbare afsluiter in het hydraulisch circuit
Waar ikzelf mee gevaren heb waren mechanische afsluiters beneden in de kolom. Kan je niet even snel bij. Op afstand bedienbaar is leuk zolang je elektriek hebt. Bij een black-out bv heb je er niets aan.

Dat is precies mijn punt: als de techniek betrouwbaar is en er een noodsysteem is ga je er logischerwijze op varen. Dat zie ik die schipper doen en zo zou ik zelf mogelijk ook gaan varen. Gaat er dan toch nog iets mis dan heb je geen marges meer.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 13:58 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 13:38 #801372

Albert 45 schreef :

Klein praktijkvoorbeeldje.

knip knip knip

De brug gaat netjes omhoog en de Deo Volente schuift langzaam voorbij mijn hokje.

Altijd heerlijke verhalen die Albert45! Dit was ook weer een juweeltje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 14:05 #801377

keeszeiler schreef :
Albert 45 schreef :

Klein praktijkvoorbeeldje.

knip knip knip

De brug gaat netjes omhoog en de Deo Volente schuift langzaam voorbij mijn hokje.

Altijd heerlijke verhalen die Albert45! Dit was ook weer een juweeltje.

+1 :)

Ben benieuwd of hij ooit een lezing / vertel avond gaat doen..........kon nog wel eens druk worden :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 14:07 #801378

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2447
Zo maar een verassing terwijl je het niet verwacht! :) :) :)
Ik lach me weer een kriek om het verhaal van Albert! :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 14:14 #801380

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3589
Waterblok schreef :
Mbt tot marge voor failure nemen betrap ik me er ook op dat met name in de vakantie als alles iedere dag lekker loopt ik de marge vergeet te nemen. Zeilen weg en motor moet nog gestart dat soort dingen. Start ie niet en vlak voor een haven zou de marge nul kunnen worden....

Herkenbaar voorbeeld. Juist als systemen (tot dan toe) altijd werken sluipen er routines in waardoor je je speelruimte ongestraft kwijtraakt. Totdat het onwaarschijnlijke toch gebeurt.

De schipper op de hypermoderne containerbak had vast ook een noodknop en was waarschijnlijk heel verantwoord bezig. Maar als je dan zijn gezin (vrouw, baby en ik dacht ook nog een peutertje) ook in de stuurhut ziet schiet het scenario als de stuurhut in die laatste 20-40 meter niet naar beneden komt toch even door je heen.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 14:18 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 14:15 #801381

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 408
Airgead schreef :
Zo maar een verassing terwijl je het niet verwacht! :) :) :)
Ik lach me weer een kriek om het verhaal van Albert! :laugh: :laugh: :laugh:

Inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 19 jan 2017 23:49 #801515

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Albert 45 schreef :
lodewijk stegman schreef :
.


Klein praktijkvoorbeeldje.


Intussen is de Deo, die nog steeds flink doordraait, op een goeie honderd meter van de brug.
Ik druk op "brug op" maar er gebeurt niets.
Verdomme!
'Deo ..., sla maar achteruit want de brug weigert!'
wanneer de Deo ... eindelijk stilligt, bevindt de kop zich al aan de andere kant van de brug en zijn stuurhuis had nog maar een meter of zes te gaan om finaal van dek te worden geveegd.

.

De schipper waarbij ik een poosje heb gevaren, deed dit ook altijd. Kei-goede vent, keiharde werker. En goed varen dat ie kon en kan. Maar af en toe had ik wel eens angsten als hij leeg door het centrum voer in Alphen ad Rijn. Een leeg schip stopt heel moeilijk, alleen op de kopschroef en wat luchtfietserij achterop. Hij voer altijd zo strak 'anticiperend' op de bruggen aan dat ik dacht: als de brug nu om wat voor reden dan ook weigert, is het gewoon klaar :evil: :evil:

Ik heb een keer meegemaakt dat het net-aan goed ging:
We waren voor de zoveelste keer eens wezen lossen in Alphen. Dek afspuiten, haast haast haast.... Wegvaren, verderop gingen we rond om vervolgens via het centrum richting Gouda te varen om daarna 'nog effe een goed tijtje te hebben tot aan Dordt' zodra we de Ijssel uit waren. Je kent het wel.

Afijn, we kwamen bij de Albert Schweitzer, ging allemaal perfect, de gang erin. De tijdelijke Julianabrug ook, tot we bij de Alphensebrug waren.... Meneer voer vrolijk een kilometer of 10, brug nog op 200 meter. Ging op roodgroen, ze hadden meegeluisterd met de vorige bruggen, we hebben m niet op hoeven roepen.
Vervolgens nog maar 100 meter, nog steeds geen slagbomen neer, geen beweging... Ik begin een beetje te mompelen tegen hem: joh, gaat ie wel open...?? Ondertussen had meneer al wel de schroef eruit gehaald (in zijn vrij betekent dat) en de kopschroef naar voren gericht, maar nog steeds erop anticiperend dat hij wel open zou gaan..... dat ging ie niet.!!

Op het laatst ging hij toch maar achteruit draaien, de kopschroef volaan en gelijktijdig een niet kerkse scheldkanonnade over de marifoon in de trand van: 'gaat die puntje puntje brug ' nou nog een keer open of niet ???!!! Hij kreeg het schip nog wel op tijd stil voor de brug. Precies weer op dat moment ging de brug wèl omhoog. :evil:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 19 jan 2017 23:55 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 22 jan 2017 21:36 #802266

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
www.schuttevaer.nl/nieuws/have...en-open-4-fotos.html

Het valt eigenlijk ook wel mee. Morgen mag er weer gevaren worden. Dinsdag Heumen weer open. Toch een golfje water, dat het zo rap gaat stijgen.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 jan 2017 21:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 24 jan 2017 10:45 #802727

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Fly-Tour schreef :
www.schuttevaer.nl/nieuws/have...en-open-4-fotos.html

Het valt eigenlijk ook wel mee. Morgen mag er weer gevaren worden. Dinsdag Heumen weer open. Toch een golfje water, dat het zo rap gaat stijgen.

Erg mooi om te zien hoe onze maas weer langzaam op (het juiste) peil komt.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 24 jan 2017 10:54 #802730

Mooi!
Dat zien we op het Wad twee keer per dag :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 24 jan 2017 10:57 #802732

It Paradyske schreef :
Mooi!
Dat zien we op het Wad twee keer per dag :-)

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aanvaring stuw Grave 24 jan 2017 11:01 #802737

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20535
It Paradyske schreef :
Mooi!
Dat zien we op het Wad twee keer per dag :-)

dat dacht ik exact ook! :laugh: :laugh:
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: www.palingaak.nl/

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl